Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A NASA-nál már a tisztán...

A NASA-nál már a tisztán elektromos transzkontinentális repülőgépek akkumulátorait tervezik. Ez mekkora előrelépés?

Figyelt kérdés
[link]

2022. okt. 31. 12:15
1 2 3
 11/27 A kérdező kommentje:

Jet-propelled animals

Main article: Aquatic locomotion § Jet propulsion


Cephalopods such as squid use jet propulsion for rapid escape from predators; they use other mechanisms for slow swimming. The jet is produced by ejecting water through a siphon, which typically narrows to a small opening to produce the maximum exhalent velocity. The water passes through the gills prior to exhalation, fulfilling the dual purpose of respiration and locomotion.[1] Sea hares (gastropod molluscs) employ a similar method, but without the sophisticated neurological machinery of cephalopods they navigate somewhat more clumsily.[1]


Some teleost fish have also developed jet propulsion, passing water through the gills to supplement fin-driven motion.[7]: 201 


In some dragonfly larvae, jet propulsion is achieved by the expulsion of water from a specialised cavity through the anus. Given the small size of the organism, a great speed is achieved.[8]


Scallops and cardiids,[9] siphonophores,[10] tunicates (such as salps),[11][12] and some jellyfish[13][14][15] also employ jet propulsion. The most efficient jet-propelled organisms are the salps,[11] which use an order of magnitude less energy (per kilogram per metre) than squid.[16]

2022. okt. 31. 20:39
 12/27 anonim ***** válasza:

Kedves Kérdező, láthatóan nem érted a probléma lényegét. Ahhoz, hogy a repülő a hangsebesség közelébe tudjon gyorsulni és ott haladni, az kell, hogy a hangsebességet meghaladó nagy mennyiségű gázt tudjon a menetiránnyal ellentétesen lökni.

Az általad említett példákat mind a vízből merítetted (bocs, nem tudtam kihagyni), ahol ilyesmire nincs szükség, de nincs is lehetőség. A hajók jet hajtása pontosan akkora sebességgel szívja be a vizet, mint amekkorával kilöki, és pontosan megegyezik a (csőben lévő) hajócsavar által keltett sebességgel. A repülőnél ez nem megoldás, ott mindenképpen fel kell hevíteni a beáramló gázt, hogy az sokszorosára kitágulva óriási sebességgel áramoljon ki. Csak ez tudja biztosítani a transzkontinentális járatoknál elvárt 900 km/h körüli sebességet. A légcsavaros gépek ennek harmadával kevesebbre képesek csak.

2022. nov. 1. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 anonim ***** válasza:
Azt azért fontos megjegyezni, hogy a hajtóművek nem úgy működnek, mint itt sokan gondolják. A legújabb hajtóművek tíz körüli, akár tíz feletti kétáramúsági fokkal rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy miután a levegő átmegy a ventilátor fokozaton (ez az, ami elölről látszik), kettéválik és kevesebb mint a tizede megy be a kompresszorba, égéstérbe, turbinába. A beszívott akár több mint 90%-a nem vesz részt az égésben, csak egy kicsit felgyorsulva elhagyja a hajtóművet. A tolóerő nagy részét ez adja. A sok kompresszorfokozat, égéstér, turbina, és minden, ami ezekhez kapcsolódik, gyakorlatilag kizárólag azért van ott, hogy a ventilátor forogjon.
2022. nov. 1. 00:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 anonim ***** válasza:
Azért azt is fontos megjegyezni, hogy a kétáramú hajtóművek a propulziós hatásfok javítása érdekében az elérhető sebességet áldozzák be, azaz éppen a transzkontinentális járatokra kevésbé lesznek alkalmasak.
2022. nov. 1. 01:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 A kérdező kommentje:

Bebizonyítottam, hogy a jet hajtás jelentéséhez nem feltétlenül szükséges éghető üzemanyag. az angol nyelvben szimplán csőhajtást jelent, ami egy reakciós hajtómű, azt jelenti, hogy egy csőben egyenirányított formában áramlik a folyadék vagy a gáz, aminek ellenreakciójaként az objektum ezzel ellentétes irányba halad.

Jet hajtás szót alkalmazzák az állatvilág egyes tagjaira is, és tengeri hajtóművek is erre épülnek.

2022. nov. 1. 10:27
 16/27 A kérdező kommentje:

Víz alatti jet hajtás ábrája: [link]


[link]


A repülőgép hajtóművekhez hasonlóan 2 fő fajtája van:


Axial and centrifugal


Advantages


Pump jets have some advantages over bare propellers for certain applications, usually related to requirements for high-speed or shallow-draft operations. These include:


Higher speed before the onset of cavitation, because of the raised internal dynamic pressure

High power density (with respect to volume) of both the propulsor and the prime mover (because a smaller, higher-speed unit can be used)

Protection of the rotating element, making operation safer around swimmers and aquatic life

Improved shallow-water operations, because only the inlet needs to be submerged

Increased maneuverability, by adding a steerable nozzle to create vectored thrust

Noise reduction, resulting in a low sonar signature; this particular system has little in common with other pump-jet propulsors and is also known as "shrouded propeller configuration";[3] applications:

Warships designed for low observability, for example the SwedishVisby-class corvette.

Submarines, for example the Royal Navy Trafalgar class and Astute class, the US Navy Seawolf class and Virginia class, the French Navy Triomphant class and Barracuda class, and the Russian Navy Borei class.

Modern torpedoes, such as the Spearfish, the Mk 48 and Mk 50 weapons.



Pump-jets were once limited to high-speed pleasure craft (such as jet skis and jetboats) and other small vessels, but since 2000 the desire for high-speed vessels has increased[citation needed] and thus the pump-jet is gaining popularity on larger craft, military vessels and ferries. On these larger craft, they can be powered by diesel engines or gas turbines. Speeds of up to 40 knots (45 mph; 75 km/h) can be achieved with this configuration, even with a displacement hull.[9]


Pump-jet powered ships are very maneuverable. Examples of ships using pumpjets are the Car Nicobar-class patrol vessels, the Hamina-class missile boats, Valour-class frigates, the Stena high-speed sea service ferries, the United States Seawolf-class and Virginia-class, as well as the Russian Borei-class submarines and the United States littoral combat ships.

2022. nov. 1. 10:33
 17/27 anonim ***** válasza:
53%
Nem kell többször leírnod, hogy lövésed sincs a repülőgép hajtóművekhez, már eddig is tudtuk.
2022. nov. 1. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 A kérdező kommentje:

HA csőbe teszed a propellert akkor 20%-al megnő a hatásfoka, így elérheti a 80%-ot is.


Egy mérnök beszél erről itt:

[link]

2022. nov. 1. 10:37
 19/27 anonim ***** válasza:
Nem a hatásfokról vitatkozunk, hanem az elérhető sebességről transzkontinentális járatoknál. Arra a légcsavaros megoldás gyakorlatilag elégtelen.
2022. nov. 1. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 A kérdező kommentje:

De ha csőbe teszed a légcsavart amit elektromotor hajt, akkor az elégséges.


Egy azonos teljesítményű sugárhajtómű és sima propelleres benzines wankel motor nem tud hasonló hatásfokon működni. Ugyanis a szabadon forgó propeller hatásfoka leesik amint a propeller tollai hangsebességre gyorsulnak. Viszont ha csőbe teszed és több propellert hajtasz vele, akkor már igen. Ugyanis a csőben nem tud kialakulni a propeller végénél az örvény ami lerontja a hatásfokot.

2022. nov. 1. 10:48
1 2 3

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!