Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért van a humán tárgyaknak...

Miért van a humán tárgyaknak ilyen mérvű elnyomó hatása a természettudományokkal szemben?

Figyelt kérdés

Legtöbben inkább a humán tárgyak iránt vonzódnak, minthogy a természettudomány (pl. fizika, biológia, kémia, matek, stb.) felé.


Pl. Itt a gyakorikérdéseken is egy csomóan érdeklődnek, hogy mit fognak tanulni jövőre pl. történelemből, vagy épp mi lesz a kötelező olvasmány, van aki olvasónaplók sokaságát dolgozza ki, nyarát rászentelve.


Olyan kérdés viszont meglehetősen ritka, hogy mit tanulunk pl. fizikából, stb.


Vajon mi a magyarázata, hogy a diákok érdeklődése ilyen mértékben egyoldalú?


A sajátos beállítottság játszik -e szerepet, vagy talán az általános iskolák elnyomó hatása dominál - ahol köztudott, hogy a humán tárgyak többszörös túlsúlyban vannak, így esélyt sem adva a természet megismerésére?


Tény, hogy a természettudományoktól elég sokan írtóznak, vagy csak bemagolják.


Te mit gondolsz erről?

Saját tapasztalatok is érdekelnek.


Köszönöm Válaszod!



2013. júl. 30. 16:41
1 2 3 4 5 6 7
 21/69 anonim ***** válasza:
100%
Mert talán egyáltalán nem bír érdekelni a száraz fizika és kémia? :) Inkább tanulok helyette nyelveket. Ez van. S nem érzem magam kevesebbnek mint a sok biosz-kémia szakos.
2013. aug. 3. 10:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/69 Makoscsiga ***** válasza:
88%

" Inkább tanulok helyette nyelveket."

:-D Ari vagy. Aki kémiát és bioszt tanul az is tanul nyelveket. Én is több nyelven tudok, doktori fokozathoz minimum 2 idegen nyelvtudás szükséges (igaz a másodiknál csak alapfok a követlemény, de akiket én ismerek mindenkinek legalább két középfokúja volt).

2013. aug. 3. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/69 Srapnel ***** válasza:

"De szerintem teljesen felesleges, hiú ábránd a multimédiás oktatási ezközöktől várni a termtudományok fellendülését... egy youtube video SOSEM lesz olyan, mint egy élőben elvégzett kísérlet. Én boncoltam mindenféle állatot, emberén is voltam, hidd el, nem ugyan az. Youtube-on én se nézném meg, de csinálni, jelenlenni jó volt."


Egyrészt a youtube video sokkal olcsóbb, mint amennyire egy kísérlet. Azt se mondd, hogy haszontalanabb, mint a semmi.


Másrészt nem csak biológia van, nem igen hiszem, hogy pl. egy antenna elektromágneses terét kísérletesen meg tudnád mutatni. Szerintem igen is jó lenne a multimédia, a megfelelő vizualizáció minden olyan esetben, ahol nem lehet gyakorlatot mutatni. Vagy azért, mert drága, vagy azért mert elvben sem lehetséges.


Azzal sem értek egyet, hogy ne legyen elmélet. Aki nem tanul meg elméletet olvasni, tanulni és absztrahálni, abból nem lesz sem matematikus, sem fizikus, sem mérnök. Azt biológiai kísérlettel nem tudod megtanítani egy diáknak, hogy milyen elolvasni 300 oldalt, feldolgozni és az abban elsajátított tudást gyakorlatban használni.


Olyan ez, mint a fogorvos: a kellemetlenséget nem lehet megúszni.


Egyébként amikor majd nagyon kevés lesz a fizikus, a mérnök, a kémikus, a biológus, akkor eljön az a pont, hogy ezen munkáknak olyanannyira felmegy a bére, hogy ezáltal újra presztizse lesz. Mert amikor majd a kommunikáció szakkal nagy nehezen megszerzett tördelői meló 150 ezret ér (mert van belőlük sok), egy kémikus, vagy biológus meg 350-et (mert szinte alig van belőlük), akkor megfordul a tendencia és a szegényebb gyerekek is tudni fogják, hogy a reáltudással megszerzett stabil, jól kereső munkahelyért megéri matekot tanulni.

2013. aug. 3. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/69 Srapnel ***** válasza:
Sőt, mondok jobbat. A szocialista időszak által létrehozott oktatás amilyen sikeres volt az általános iskolázottság megteremtésében, pont az utóbbi miatt óhatatlanul maga után vonta azt, hogy míg azelőtt (pár száz éve) a tanulás kiváltság volt, ma már szükséges és kötelező nyűg és a gyerekek is ezt érzik. Nem értik, hogy pár évtized és ezt a világot nekik kell majd működtetni és az egész életüket befolyásolhatja az, hogy az elején hogyan és mit tanulnak tanulnak. Azt kellene nekik megtanulniuk, hogy amióta nem barlangban, hanem egy ilyen bonyolult világban élünk, mint most, azt a világot drága és bonyolult fenntartani. Mert minden videojáték, gyógyszer, üdítő, telefon, tablet, stb. mögött emberek kell, hogy dolgozzanak és ha nem ők lesznek azok, akkor azok sem ők lesznek, akik ezekből majd megélnek.
2013. aug. 3. 10:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/69 A kérdező kommentje:

Köszönöm az eddigi válaszokat!

Nagyon jó dolgokat hoztatok fel.

Egyetértek, hogy a természettudományokhoz szükséges eszközök költségesek, ámbár a kísérleteket én elválasztanám két felé:


1. Létezik viszonylag sok, otthon, házilag könnyen elkészíthető, olcsó kísérlet. Aki ismerte Öveges professzor Urat, annak azt hiszem, ezt nem kell magyaráznom.


2. Vannak a költségesebb részek, ezek többnyire a modern technikához/kutatásokhoz tartoznak.

Gondoljunk pl. a boncolásokra, azok gép -és eszközszükségleteire. Bizony hallani egyetemekről is, (de korházaktól is) hogy hiány van eszközökből, műszerekből, (és ezek baromi drágák is) megnehezítve ezáltal mind a tanulók, mind pedig az orvosok munkáját.


A kérdésem az, miért hiányzik mind az oktatásból, mind pedig a diákokból az 1. pontba besorolt kísérleti lehetőség? (Hiszen ezek adhatnák meg az alapmotívációt a lelkesedés iránt is.)


Abban is egyetértek, hogy az oktatási szoftverek alkalmazása nagyon hasznos lenne. Számomra érthetetlen is, hogy ezek miért nem kapnak szerepet az oktatásban.

Azonban ezeket szerintem csak kiegészítésként lehetne használni, hiszen pl. ha valaki valamilyen kísérletet saját kezüleg készít el, az sokkal maradóbb tudást/élményt szolgáltat.

A szoftverek alkalmazása viszont mindenképp szükséges lenne, pl. ahogy a mérnöki világban is bevett szokás.


Vajon az oktatásból miért marad ennyire ki?


Ami a médiában megy, az valóban egy őrület.

Szó szerint népbutítás folyik, okádják a hülyeséget embertelen szinten. Érthetetlen, hogy ezt miért engedik meg.

Ezelőtt 30-40 éve volt a tv-ben pl. Öveges professzor kísérletei; Mindenki iskolája; Delta című műsor (amit már említettek, ma azt hiszem már ez sincs).

Ami ma megy a tv-ben az tényleg egy nagy szégyen, és emiatt felesleges is lenne, hogy létezzen televízió.


Népbutításra használni Őrültség.


Miért nincsenek ma is valódi, jó szinvonalú, motivációt elősegítő ismeretterjesztő műsorok?

Talán politikai cél is hogy maradjon mindenki tudatlan?


A tanár -és tanárképzés pedig egy külön téma.

Eszméletlen a szinvonaltalanság mértéke, és sajnos igaz, amit az egyik válaszoló is említett:


"az ment tanárnak, aki kb. semmire se volt jó. "


Igen, mert olyan kevés az érdeklődés. Ennek elsősorban részemről az oka a tanárok nem megbecsülésében keresendő.

Mind anyagilag, mind pedig megbecsülés tekintetében szomorú a helyzet.


Ki is akar tanárnak menni, hogy megverjék a diákjai, és kapjon annyi lóvét, amit egy ausztriai mosogatásért kapna?


Ez évente kb. 8-9 személy, akik pl. fizikatanárként végeznek. (A 70-es években ez a szám 70-80 körüli).


Pedig úgy gondolom, hogy a pedagógusképzésre és az oktatók/tanárok megbecsülésére jóval nagyobb figyelmet kéne fordítani.

Hiszen ha tetszik, ha nem a jövő generációjának milyenségen ők kitüntetett szerepet játszanak.


Miért nem becsülik a pedagógust, a tanárt?

2013. aug. 3. 22:58
 26/69 anonim ***** válasza:

Engedjetek meg még 2 megjegyzést!

A szocializmusban sok reál-értelmiségit képeztek, gondozták a tehetségeket, de javarészt le is bunkózták őket. ( Lebunkózás alatt a mellőzést, félreállítást értem.)

Ha Öveges professzor visszatérhetne egy napra, nagyon örülne, hogy olcsó lézert árulnak a piacon. Ám, ha az oktatást látná elszomorodna.

2013. aug. 4. 00:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/69 anonim válasza:

Nem olvastam végig a sok választ, röviden leírnám az én tapasztalatomat. Engem érdekelnek a természettudományok, de seggh*lye vagyok hozzájuk. Az ok pedig a következő: nem tanították normálisan.

A matekkal nem volt sosem gondom, erős négyes voltam, bioszból detto. Nah de a kémia meg a fizika... olyan tanáraink voltak, akik szakmailag nagyon jók, elismertek, de tanítani egyáltalán nem tudtak. Az alapokat nem tudták megtanítani, anélkül meg nehéz építkezni, különtanárt meg nem mindenki engedhet meg magának. És igen, mint előttem is írták, habár érdekes, nehéz autodidakta módon tanulni a természettudományokat. Később kaptunk normális tanárt, de ő meg azt hitte megvannak az alapjaink, és el is várta tőlünk azt a szintet (amit ugye nem sajátítottunk el, így lett egy osztálynyi ember h*lye a fizikához és kémiához).

2013. aug. 12. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/69 anonim ***** válasza:

Mert pl a matek undorító,mindenféle szabály meg képlet...Ha jó eredmény is jön ki,az nem ad akkora örömöt,mint pl egy szép zenemű,vagy egyéb humán produktum.Egy szép zeneművet ha nem is tud előadni,de befogadni és élvezni képes a nagy többség,míg a matekot,ha nem műveli maga is megfelelő szinten,akkor csak számok kusza halmazát látja.

Engem fizikából is mindig csak a jelenségek és törvények tapasztalati levezetése,megértése érdekelt,a számítások száraz része nem kötött le.

2013. aug. 12. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/69 Srapnel ***** válasza:

"Ha jó eredmény is jön ki,az nem ad akkora örömöt,mint pl egy szép zenemű,vagy egyéb humán produktum."


Egy képletnek, vagy egy megoldásnak is van esztétikai vonatkozása, csak értő szem és agy kell hozzá. A Maxwell-egyenletek pl. lenyűgözően egyszerűek ahhoz képest, hogy mi minden következik belőlük (pl. elektromágneses hullámok), emellett van egy belső szimmetriájuk (az elektromos és mágneses mező egymást kelti), ugyanakkor van benne aszimmetria is (nincs mágneses monopólus).


Rengeteg más területet is említhetnék.

2013. aug. 13. 06:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/69 anonim ***** válasza:

"Jaj, hát egy középiskolás korú fiatal lányt mi érdekel igazán? A szerelem, a bulik, a barátságok, a lélek, az érzelmek, az emberek. A középiskolás fiúkat? Autók, dugás, foci. Ennyi."


Szerintem ne általánosíts, hidd el, ez közeg kérdése is. Bár sajnos van igazad, hogy (holott én is fiatal vagyok) totális megdöbbenéssel figyelem a korosztályomat, hogyan szabad, illik, és egyáltalán, hogyan lehetséges ezt megengedni maguknak?

Ettől függetlenül ma is találsz olyat, aki gimnazista kora óta, céltudatosan, egy dolog felé orientálódik, mert nem fontosabb neki a "csavargás, vagy a dugás". Talán mert ezzel hosszútávon nem élsz meg...?

A Kérdezőnek a válasz pedig: Valóban az figyelhető meg, hogy az egyetemeken a bölcsész-és jogi karok vezetnek, míg a gyógyszerészet pl. ami nálunk világhíres, mégis hiányszakma. Sok reál tantárgy valóban tanárfüggő, illetve a mai felnőttek is jönnek a folyton "Kémia? Rémálmomban se jöjjön elő, azóta se látom hasznát" szöveg, mégis évente többen is agyonmérgezik magukat, mert annyira nem jártasak a dologban. Egy alapfokú jártasság ezekben is szükséges, még ha nem is akar az illető orvos lenni...

2013. aug. 13. 13:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!