Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A genetika határozza meg az...

A genetika határozza meg az ember személyiségét, viselkedését?

Érdekes kutatásokról számolt be tegnap a köztévé a Bábel című műsorban.

Ikrek kutatásánál a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy az ember személyiségét, mentalitását, viselkedését nagyrészt a genetika határozza meg, míg korábban úgy vélték a környezet a döntő.

Egyéb örökbe fogadott, nevelőszülőknél felnövő gyermekeknél is sokszor tapasztalható, hogy a mentalitásuk, személyiségük, viselkedésük inkább a vér szerinti szülőkre hasonlít, mint azt őt felnevelőkére.

Mit gondoltok erről?

Ezeket a dolgokat fizikailag nehéz kutatni és politikailag is igen kényes téma, mivel így sok problémát át kellene értékelni és a megoldásukhoz másképp kellene viszonyulni.

2013. dec. 30. 22:31
1 2 3 4
szituáció, nem olvastad, amit a genotípusről és a fenotípusról írtam a 2. oldal végén?
2014. jan. 4. 11:08

najó segítek kicsit: ha egy jó genetikájú ember kevés kaját ad, nem kap megfelelő orvosi ellátást amikor beteg stb, akkor milyen magasra fog nőni? Ugyanolyan magas erős és egészséges lesz, mint valaki, akinek nincs ennyire jó genetikája, de megfelelően táplálták, és mondjuk sokat sportolt is?

Vagy miért van az szerinted, hogy ennyivel magasabbak ma az emberek, mint régen? Evolúció? Ha igen, miért olyan gyakori az, hogy a gyerek magasabbra nő mindkét szülőnél?

2014. jan. 4. 11:13
 33/37 anonim válasza:

na hát ez az. Hogy lehet az, hogy az egyik ember jó kajákat kap, megfelelő ellátást, stb. és mégis kicsi, vézna marad, a másik meg mostoha körülmények között magas lesz, és izmos..

vagy az egyik összevissza zabál, és nem hizik, a másik meg állandóan koplal, és mégse fogy ?

2014. jan. 4. 11:59
 34/37 anonim válasza:
De ezek szerint egy tacskó megfelelő táplálással dobbermanná válhat ? ezt kétlem.
2014. jan. 4. 12:09

nnajó, akkor bemásolom a kommentem megint, elmélkedj rajta :)

"szituáció, létezik a genotípus és a fenotípus. A genotípus az a gének által meghatározott rész, a fenotípus pedig az, ahogy végül az egyed ténylegesen kinéz/viselkedik.

Igen, a genotípus magába foglalja a külsőt, és a belsőt is. De nem a genotípus miatt lesz valaki kigyúrt, ügyes, rövidhajú, okos, kedves, érdeklődő, stb. A gének ezt csak lehetővé teszik a számára hogy ilyen legyen, de végül a környezeti hatások (+ a lélek, ha hiszel a létezésében) azok, amik a végleges formát adják.

Megint látszik szerintem, hogy értelmetlen százalékokról beszélni, mert nagyon szubjektív hogy milyen mértékben felelős az egyik, vagy a másik."

2014. jan. 4. 13:45

Angliában is végeztek kutatást ilyen témában, a kutatás szerint a tanulási képességeknél a genetika a meghatározóbb, de az eredmények ott is nagy vitát kavartak, mivel ellentétesek a mai liberális eszmékkel és ennek vizsgálatát ott is sokan náci tudománynak bélyegzik.

százalékot is ír

"Robert Plomin professzor, a kutatás vezetője egy 250 oldalas tanulmányban részletezte eredményeiket, ezt hozták most nyilvánosságra. Eszerint a kutatásban 11 ezer egy- és kétpetéjű, 16 éves ikerpár tanulmányi eredményeit vizsgálták meg. A kutatók összehasonlították a génállományukon száz százalékban osztozó ikrek vizsgaeredményeit azokéval, akiknél ugyanez az arány 50 százalékos volt. Úgy találták, hogy a különbségek mintegy 58 százalékáért a gének felelősek, míg a környezeti hatások csak 29 százalékkal esnek latba. Érdekes az is, hogy a jelek szerint az öröklött tulajdonságok leginkább a természettudományos tárgyaknál jelennek meg (például a biológiánál, a kémiánál és a fizikánál), a legkevésbé pedig a humán tárgyak esetében (például a művészeteknél) –, előbbieknél 58, utóbbiaknál pedig 42 százalékos súllyal."

2014. jan. 21. 17:39

Egy probléma van csak ezzel: hogy ez a kísérlet azt mutatja meg, hogy a genetikának mennyivel több köze van az intelligenciához a véletlenhez képest. Ezek az ikrek valószínűleg mind ugyanolyan jó oktatásban részesültek.

És a kísérlet nagyszerűen mutatja, hoyg a genetika valóban befolyásolja az intelligenciát. Még szerencse, hogy így van, különben írhatnánk újra a biológiakönyveket...

Ha én csinálnék viszont egy kísérletet, ahol 10k emberpárt veszek, akiknek ugyanolyan tanulmányi háttere van, aztán veszek 10k másik embert, akiknek különböző háttere van, és elvégzem ugyanezt a kísérletet, akkor bizony kijönne, hogy a tanulás mennyire fontos.

Pl az első csoportból két szakmunkás 20 és 19 pontot ért el, ez 1-es különbség, két egyetemista 25 és 27 pontot, ez 2-es különbség, ez összesen 3.

Aztán veszem a random-párokat, pl szakmunkás és 7általános 20 és 15, egyetemista és főiskolás 25 és 22, ez összesen 8.

tehát 1-(3/8) az 62.5% woooow a tanulás tényleg számít! ki hitte volna!

A kérdés már csak az, hogy ezeket akkor hogyan vessük most össze, hogy melyik a fontosabb? És hogyan szabjuk meg a határt? Bekerülhetnek értelmi fogyatékos emberek is? Bekerülhetnek állatok is (tőlük is csak a genetikánkban különbözünk)? bekerülhetnek olyan emberek akiket soha nem tanítottak meg írni? olyanok, akik állatok közt nőttek fel és beszélni se tudnak?

2014. jan. 21. 19:07