Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Az óceánok fölött miért nem...

Az óceánok fölött miért nem tudják a repülőgépek pontos pozícióját meghatározni?

Figyelt kérdés

Itt egy térkép a repülőgépekről:


[link]


Rákattintva egy gépre, látszik az addigi útvonala. Az óceánok fölött rengeteg a szaggatott vonal, ami becsült pozíciót jelöl. Főleg a Föld déli féltekén látszik ez elég látványosan. Mintha nem a GPS-t, hanem földi radarokat használnának.



2016. szept. 20. 21:17
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
Gondolom, a GPS-pozíciók sugárzására nem fordítanak olyan nagy erőforrásokat az óceánokon, minthogy ott elég kevesen laknak. De nekem nincsenek szaggatott vonalak, minden gép pozícióját egyértelműen mutatja (ha nem is pontosan a valóságnak megfelelve, de egy 1000 km/h sebességgel repülő gépnél +-100 m mit számít)?
2016. szept. 20. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:

"It's possible to uplink and transmit that data, but the cost would be extremely high."


[link]


Magyarán mert drága lenne használni ezt a technológiát. A repülés profitorientált üzlet, tehát igyekeznek csökkenteni a költségeket. Tehát képesek lennének meghatározni a pozíciót, de ilyen áron nem akarják. Szárazföldi vagy ahhoz közeli helyzetekhez meg ott a radar.

2016. szept. 20. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:

Ha rákattintasz a gépre, jelöli az addigi útvonalát. Rengeteg példa van:


[link]

[link]

[link]

[link]

2016. szept. 20. 22:09
 4/14 anonim ***** válasza:
Te magad írtad, hogy ez részben vélelmezett útvonal. Ahol van radaros rálátás, ott folyamatos a vonal. Mint például a második képen Ausztráliában és annak térségében. A vakfoltnak számító helyeken pedig szaggatott. Két ismert pont között húznak egy vélelmezett egyenest. Illetve a Föld görbülete és a térképvetületek sajátosságai miatt ez nem egyenes, de a lényegen nem változtat.
2016. szept. 20. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 A kérdező kommentje:

Baromságokat ír a cikk.


"Planes may periodically ping satellites to determine their positions, but these contacts are few and far between, which is how a plane can go missing with scant information about where it went."


A GPS vevő készüléknek nem kell kommunikálnia a műholdakkal. A műholdakon van egy-egy atomóra, és azok másodpercenként sugározzák a jelet. A vevőkészülék a különböző műholdakról érkező jelek időkülönbségeiből és a műholdak pozíciójából számolja ki a saját helyzetét.


"It's possible to uplink and transmit that data, but the cost would be extremely high."


Az nevetséges magyarázat, hogy ez drága lenne. Egy mobiltelefon kell csak hozzá. Plusz egy SIM kártya internet előfizetéssel, és lehet a GPS pozíciót beküldeni a légi irányító központi rendszerébe. Ha ott vannak a műholdak, egy ilyen rendszert üzemeltetni filléres költség.


"satellites don’t simultaneously cover the entire globe"


Nem fedik le a Földet?! Persze, ha szó szerint értjük, tényleg nem fedik le. De itt egy animált kép 24 GPS műholdról (nem ennyi, hanem 31-32 GPS műhold van):


[link]


Ha a szárazföldön működik a GPS navigáció, az óceánok fölött miért ne működne? A műholdak nem kerülik ki az óceánokat.

2016. szept. 20. 23:09
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

A gép maga tudja a saját helyzetét, a gondot általában az okozza, hogy ezt az infót hogyan továbbítsa a földi irányítóknak, mondjuk az óceán közepén.

Mobiltelefon meg SIM-kártya? :)) Az egész bolygó le van fedve pár kilométerenként mobil cellákkal? Műholdas telefonnal esetleg, de annak érdemes megnézni az árát.

2016. szept. 21. 00:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
100%

Mobiltelefon?

Ahol van bázisállomás. Az óceán közepén ez elég ritka.

2016. szept. 21. 01:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 Wadmalac ***** válasza:
100%

Ahogy #6 is írja, a passzív GPS nem nagy ügy, de az aktív már más téma.

A gép GPS vevője alapján tudja, hogy ő hol van, de a gép saját pozícióját nem figyelik és jelentik műholdak, a pozícióadó drága, rádiósugárzása sok műszert bezavarhat a gépen, plusz szintén egy vagyon az aktív nyomkövetés műholdon át.

A gép csak földi rádióadást sugároz, műholdakra nem, gondolom főrészt analóg hosszúhullámú rádiókapcsolata van, a több száz megaherzes vagy gigaherzes adatsugárzáshoz meg sűrűn telepített vevőtornyok kellenének, azokkal meg ugyebár nincsenek teleszórva az óceánok.


Egyébként mostanában kezdődött a bevezetése annak a rendszernek, ami aktív GPS-szel jelet küld a gépről vészhelyzetben, ha jól emlékszem 2025-ig akarják világszerte minden gépre bevezetni.

És ez is CSAK vészhelyzeti jeladó lesz.

2016. szept. 21. 08:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:

Jó a kérdés. Bennem is felvetődött már.

A gépnek van saját helymeghatározója.

Ugye azt is tudjuk, hogy bizonyos időközönként műszaki jelentést küld a gép a gyártójának.

Azt nem értem, hogy ezt a minimális infót miért nem lehet beépíteni az adat csomagba?

A maláj vagy az airfrance gép esetében pl. már ez az infó jelentős segítség lehetett volna a keresési terület meghatározásában.

2016. szept. 22. 08:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:

"Ugye azt is tudjuk, hogy bizonyos időközönként műszaki jelentést küld a gép a gyártójának. "


Nem esküdnék meg, de szerintem ez fordítva működik. Nem a gép (hajtómű, stb.) küld infókat és azok mellé kellene egyéb infókat tenni, hanem a gépnek (mint járatnak) van kapcsolata a szárazfölddel, és azokba vannak integrálva a "hardvertől" jövő adatok.

2016. szept. 22. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!