Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A diesel üzemanyag jellemzésér...

A diesel üzemanyag jellemzésére miért a cetánszámot használját?

Figyelt kérdés
Ismert, hogy a kompressziótűrés jellemzésére a benzin üzemanyagoknál az oktánszámot használják. Minél nagyobb a szám, annál nagyobb a kompressziótűrése a folyadéknak. A diesel üzemanyagok jellemzésére miért nem az oktánszámot használják? Össze lehet hasonlítani a centánszámot az oktánszámmal? (Ez esetben nem jó a nagy oktánszám, hiszen kompresszióra robban a diesel üzemanyag.)
2019. máj. 24. 21:38
 1/5 dellfil ***** válasza:
100%

"A dízelolajokkal szemben támasztott égési követelmények pontosan ellentétesek azzal, mint ami az Otto-motorok üzemanyagára vonatkozik. Itt ugyanis nincs szikragyújtás, és az a követelmény, hogy a komprimált levegőbe befecskendezett gázolaj minél gyorsabban elégjen, tehát a termikus instabilitás az előnyös tulajdonság. Az öngyulladás empirikus mértéke a cetánszám (a cetán az n-hexadekán, azaz a 16 szénatomos normál-paraffin triviális neve)."

Ezért. :)


[link]


dellfil

2019. máj. 24. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Igen ezt értem, hiszen a kérdésemben is ott van a "Ez esetben nem jó a nagy oktánszám, hiszen kompresszióra robban a diesel üzemanyag." mondat. De akkor miért nem adják meg oktánszámban a gázolaj tulajdonságát? Pl. 15 oktánszám az optimális a diesel üzemanyag (most mondtam egy számot). Miért kellett bevezetni a cetánszám fogalmát? Van összehasonlítás a cetánszám és az oktánszám között? pl. "15 oktánszámú" diesel = 90 cetánszmú diesel?
2019. máj. 24. 22:58
 3/5 dellfil ***** válasza:
100%

Azért mert az "oktánszám" és a "cetánszám" nem inverzei egymásnak. Egyrészt. Másrészt az alacsony oktánszámú benzinek sem alkalmasak kompressziós gyújtású motorokba az égési tulajdonságaik miatt.

Figyeld meg, hogy a diesel üzemanyagok jellemző szénatom száma, meg az ottó motorok benzinjeinek szénatom számai közötti különbséget. (Ez egy, és máris rávilágít, hogy miért is van másmilyen "mérőszám".)

A gyújtási folyamat is merőben más a kétféle motornál. És itt a lényeg. A diesel gyújtása maga az üzemanyag bejuttatása az égéstérbe. Itt nagyon nem mindegy, hogy a magasnyomású forró levegőbe érkező üzemanyag permet hogyan, milyen egyenletesen és gyorsan ég el. Nem elég, hogy könnyen gyulladjon, egyenletesen kell, hogy égjen.

Nos a hosszú láncú szénhidrogének (paraffinok) felelnek meg legjobban. A gázolaj ilyen. Rövidebb hosszabb szénláncú paraffinok keveréke. (Egyébként az égés késleltetés csökkentésére - meg a gázolaj hidegben való dermedésének csökkentésére - petróleumot adtak valamikor a gázolajhoz.)

Tehát a kétféle (benzin, gázolaj) üzemanyag, meg az eltérő kritériumok miatt van kétféle (oktánszám, cetánszám) mérőszám.


dellfil

2019. máj. 25. 00:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm a választ.
2019. máj. 25. 00:20
 5/5 anonim ***** válasza:

"a gázolaj hidegben való dermedésének csökkentésére - petróleumot adtak valamikor a gázolajhoz"

Most is adnak különböző adalékokat. Azaz csak ősztől tavaszig, tehát a rendszeresen használt dizel legalább -25°C-ig nem fog ledermedni. A nyáron forgalmazott gázolajban viszont nincs ilyen adalék!

2019. máj. 25. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!