Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Iskolák » Máshol is ezt hívják alsóban...

Máshol is ezt hívják alsóban mateknak?

Figyelt kérdés

Két alsós kisgyermekem van. Már többedik évvégén szembesülök avval, hogy ha még évközben van is némi logikai feladat, vagy alapozás néha néha, a második félévben ahogy haladunk előre ennek vége. Dolgozat kizárólag számolásból van, mégpedig időre, mennyiséget. Van ahol 100 as lapnak hívják, van ahol rutinnak (több sulit megjártunk), Arra a kérdésre, hogy a matematika alapok lesznek el, vagy másból dolgozat, nemet válaszolt az összes tanár eddig. Mit lehet evvel tenni? hogy kizárólag a gyors fejszámolást osztályozzák? Az egyik gyerekemnél eddig egész évben 2 darab rendes matekdoga volt, amiben számegyenes, szöveges feladat, matematikai lapok is voltak, azokban 5 öst írt, leggyorsabb volt az osztályban. De kéthetente írnak időre számolást, amit vagy el se kezd, vagy a 15. példa után el elszámolja. És 100 ból így könnyen lesz 1 es. (van amikor 200 kell...) A másik gyereknél csak minden második doga ilyen időre számolós. Én kipróbáltam, én egyest kapnék... a nagyobbnál tuti, a 10. után összefolyik a sok szám a szemem előtt.. szóval szünet, aztán folytatom. De erre a suliban nincs lehetőség.

Máshol is ez van? hogy motiváljátok a monoton értelmetlen feladatokra a gyerekeket?



2016. máj. 10. 20:00
1 2 3 4
 31/39 A kérdező kommentje:
Utolso de ki a fene talalta ezt ki??? Hogy nem volt se matematikus se gyakorlati matematikai teruleten dolgozo az tuti. Kinek jo ez??
2016. máj. 15. 08:30
 32/39 anonim ***** válasza:
100%

(A 28. hozzászóló vagyok újra)


Eszembe jutott még pár dolog. Szerintem ez a kérdés mélyebb gondokból ered, oktatásügyi, sőt akár társadalmi problémákat is mutat.

Tudom, hogy kissé fellengzősen hangzik, de két matektanár ismerősöm is mondta régebben, hogy szerintük a csoportmunka lenne jó a matekoktatásban (is), mert így a gyerekekkel könnyebben meg lehetne szerettetni a tárgyat, hiszen egy csoportban mindenkinek lehet sikerélménye, beleadhatja azt, amiben ő jó (egyik a szorzásokban, másik a logikában pl.), ezért is van az, hogy a versenyek közül ők a csapatversenyeket szeretik.


Azt hiszem, a verseny itt a kulcsszó. A tanár versenyzik az idővel, hogy le tudja adni a kiszabott anyagot (olvastam egy összehasonlítást, miszerint a német és lengyel gyerekek is jobban teljesítenek a PISA-felmérésben – és „érdekes” módon az derült ki, mindkét országban több matekórájuk van), ha időre írat dolgozatokat, akkor azzal gazdaságosan el tudja osztani az adott anyagra, jelen esetben az alapszámolások begyakorlására fordított időt.


Másrészt a versenyzés a legtöbb sima iskolában alapvető, arra nevelik a gyerekeket, hogy versenyezzenek egymással, nem arra, hogy magukhoz képest próbáljanak egyre jobban és jobban teljesíteni. Ebből persze az lesz, hogy egyeseknek (akiknek mondjuk nem megy olyan gyorsan a fejszámolás) totál elveszik a kedvét az egész tanulástól. Cserébe persze kitermelnek néhány „tehetségest”, aki tartol a(z időre menő) versenyeken, és így öregbíti az iskola és a tanár hírnevét.


Szóval nincs differenciálás, verseny van. Nincs kooperatív munka, verseny van. Ezzel sok szülő is egyetért – főképp, akik azt gondolják, az élet egy óriási verseny, le kell nyomni másokat, hogy „felülre” kerülhess, és erre kell nevelni a gyerekeket is. És szerintem ez a társadalmi probléma része a dolognak. Hiszen ez egy ijesztően statikus világkép. Valójában a gyerekeink fogják a jövő társadalmát alkotni, és nekünk hinnünk kell abban, hogy ez nem olyan lesz, mint a mostani, hanem lehet jobb ennél, pl. azáltal, hogy a gyerekeinket arra neveljük, találják meg azt, amiben ők jók (hiszen nincs olyan, hogy valaki mindenben jó, még akkor sem, ha egész iskolai pályafutása során kitűnő tanuló), és így (kooperálva) sokkal boldogabb és eredményesebb életet élhetnek.

Egy ismerősöm, aki a középiskolából épp kikerültekkel foglalkozik, azt mondja, elkeserítő számára, mennyire nem tudnak egymással kommunikálni, közösen dolgozni pedig szinte egyáltalán nem. A csoportmunka a legtöbbjük számára azt jelenti, hogy „majd a Mari megcsinálja, ő úgyis olyan buzgó”…


Biztos sokaknak „elszállt” gondolatok, de szerintem érdemes meghallgatni Sugata Mitra: Építsük meg a Felhő Sulit című előadását. Idevágó része szerintem, amikor kifejti, hogy a mostani oktatási rendszer még a gyarmatosítás korában keletkezett elvekre épül, mikor is az volt a cél, hogy sok azonos képességekkel, tudással rendelkező adminisztrátort termeljen ki az oktatási rendszer – tulajdonképpen egy emberekből álló számítógépes rendszert kellett létrehozni, hogy ha a világ egyik táján ülő kis „robot” leír valamit, és elküldi egy távoli helyre, ott pontosan, gyorsan tudják „dekódolni” az információt (betűket, számokat).

Ma már nyilván ilyen gondunk nincs, ezért ideje volna áttérni arra, hogy motivált, a saját értékeiket ismerő, a társadalmi helyüket ezáltal megtalálni képes embereket képezzünk. És ebben bizony nagy szerepe lenne az oktatásnak.

Hogy közelebb hozzam az egész kérdéskört: tegye fel a kezét, aki ismer olyan embert, aki csak a pénzért dolgozik, és nem szereti a munkáját, mert nincs jó helyen, sosem találta meg, mi lenne a neki való. Tartsa fenn a kezét, aki ilyen jövőt szeretne a saját gyerekének. :)

2016. máj. 15. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/39 A kérdező kommentje:
32 es gyanúm rá, hogy a magyar alsós tanítók többsége, akiknek a technika kimerül a fénymásolásban, már a lézeres nyomtatóig se jutnak el, pedig hatékonyabb és olvashatóbb lapokat kapnának, És tiltják mindenféle kütyü használatát, szülőiken külön felhíva a figyelmet arra, mennyire káros, ha a gyerek tudja használni.. Sugata Mitra: Építsük meg a Felhő Sulit előadása érthetetlenek tűnik, ha egyáltalán ilyen címmel hajlandóak meghallgatni.
2016. máj. 15. 10:29
 34/39 anonim ***** válasza:
100%

Hogyhogy felhívják a figyelmet szülőiken, hogy nem jó, ha gyerek tud kütyüket használni? Ez valami vicc?

Nyilván nem jó, ha egész nap a gép előtt ülnek vagy a telefonjukat nyomkodják, de hogy nem jó, ha tudják kezelni? Nem is értem.


Nem a „kütyühasználatra” akartam utalni egyébként az előző hozzászólásomban, hanem inkább arra, hogy motiválni kell a tanulás, a tudás örömének felismerésére, illetve arra, hogy segítsék egymást, ne folyton versenyezzenek (Sugata Mitra videójából is kiderül, hogy okítják magukat és egymást a gyerekek). És ehhez nincs szükség tulajdonképpen semmire, nagyapám mesélte, hogy a kis falusi iskolájában egy osztály volt 1–4.-ig, ráadásul 38 gyerekkel, akik nyilván már életkoruknál fogva is eltérő szinten voltak. Ő elég jó volt matekból, de sosem unatkozott, mert a tanító vagy adott neki plusz feladatot, vagy megkérte, hogy segítsen a gyengébbeknek. Most én úgy látom, a tanítókat sokszor idegesíti, ha nem homogén az osztály tudása, utálják azt, ha valaki kilóg, mindegy milyen irányba, sőt, a lemaradókat úgy vélik motiválni, hogy megszégyenítik őket a többiek előtt. Ezzel a „remek” módszerrel lehet belenevelni a gyerekekbe a felsőbbrendűségérzést, illetve az önbizalomhiányt ahelyett, hogy elfogadásra, együttműködésre nevelnénk őket, és annak belátására, hogy senki sem jó mindenben. Persze ehhez nyilván a tanítóknak/tanároknak is rendelkezniük kéne némi önismerettel és a hivatásukkal szembeni alázattal.

2016. máj. 15. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/39 A kérdező kommentje:

totál egyetértek avval amit írsz, csak mivel az előadó neten stb keresztül érhető el itthon, így bekattant, hogy egy csomó tanító alapszinten se tudja használni a netet, és az eszközöket, így ilyen előadások a legtöbbjükhöz el se jutnak.

Igen egyébként én is ezt veszem észre, hogy mindegy merre lóg ki valaki az nem elfogadott, problémássá teszi a gyereket, családot, a szülő szemében. Mi harmadik éve hallgatjuk, hogy környezet, természet témakörben túl sokat tud a gyerek. Kérem szó szerint a lediktáltat vagy a könyvet tanítsák meg otthon, ne egészítse ki a dolgozatokban plusz információkkal a válaszokat ehhez képest, mert így 3 asnál nem adhatok jobbat, hiába helyes. És ez sem vicc. Közben a gyerek meg csak olvas, nézi a natgeot, kutat a neten, szeret kirándulni megfigyelni. Még azt is hozzátették, felsőben majd ez kell, de most még alsóban tilos.

na de ez már az eredeti témától eltér. Egyszerűen nem értem a tanítók egy részét, miért választotta a pályát, ha nem akar a tudás megszerzésében segíteni a gyerekeknek.

2016. máj. 15. 11:46
 36/39 anonim ***** válasza:
100%

Bocs, én is off leszek kissé.

Elhiszem a sztoridat, a gyerekem sulijában is az van környezetből, hogy egy javítókulcs alapján értékelik a dogákat, és bárminemű eltérés hibapont. Itt megint a gyors javíthatóság a cél nyilván.


Mókás egyébként, hasonló az én gyerekemnek is az érdeklődési köre, s hamar rájöttünk, inkább hátrány a természettudományos téjékozottság, mint előny, de mit várunk, ha egy osztálykiránduláson is kézen fogva kettesével kell sétálni az erdőben, és ha észrevesznek valami érdekeset, nem lehet megállni azt megnézni (mert felborul a rend)? :)


Szerintem sajnos sok tanárnak vagy kényszerpálya ez (rosszul hangzik, pedig tényleg jelen van a „nem vettek fel máshová”-mentalitás), másrészt kiégnek, ami érthető, mert igen idegőrlő pálya.

Csak hát itt jön az be, hogy sajnos az olyan foglalkozásoknál, ahol az emberen más emberek mentális vagy fizikai jólléte múlik, kellene annyi önkritika, hogy azt tudd mondani, „20 év alatt megutáltam a tanítást, idegesítenek a gyerekek, átképzem magam valami mássá, ahol nem ártok ezzel a mentalitással” – vagy ugye olyan rendszer, ahol mondjuk ilyen esetben kap egy év fizetett szabadságot az illető, hogy kipihenje magát, feltöltődjön. Node mindkét opció ma még inkább a sci-fi kategória. :)

2016. máj. 15. 12:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/39 A kérdező kommentje:
Igen, a természettudományos érdeklődés nekem is komoly hátránynak tűnik. Mintha irtani akarnák az ilyen kisgyerekek érdeklődését :(
2016. máj. 15. 13:50
 38/39 anonim ***** válasza:
100%
Lehet, hogy ennek a hátterében is hasonló okok (a tanár inkonpetenciája) állnak, mint a „matematikai szorongásnál.” Azért számomra megdöbbentő, hogy van (állami) iskola, ahol képes arra a biológiatanár, hogy halat boncolnak a gyerekekkel, mikor erről tanulnak. (Nálunk még az se megy, mint írtam, hogy mérleget vigyenek be órára a méréseknél.)
2016. máj. 15. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/39 A kérdező kommentje:
engem nemrég ért meglepetés tanári oldalról. Zeneiskola. Beteg voltam (sajnos nem egy két napig, hanem majdnem 2 hónapig...) nem tudtam a gyerek mellé leülni zongorázni. (én is tudok ugyanis, innen tetszett meg a gyerekeknek, van hozzá érzékük így nosza zenesuli).. Szóval zenetanár, hogy nem halad a gyerek megfelelően. Nagyszülő aki besegített hordani, mesélte, nem is zongoráznak a zongoraórákon, csak magyaráz a tanár... Amikor jobban lettem irány be, ott személyesen is megkaptam, hogy otthon nem tanulta meg a gyerek megfelelően. Én nagyokat pislogva megjegyeztem, hogy sajnos nem tudtam mellé ülni, de gondoltam eljár rendesen órára, itt azért eljátsszák a darabokat, zenélnek, tanul halad. Erre a tanár nézett rám nagy szemekkel, hogy tessék? ez nem így megy itt. Én megint néztem, hát hogy? én zenesuliban tanultam meg zongorázni, révén a család egyik ágon tök botfülű, a másik ágon ügyetlen. szóval 100% ban a zenesulira szorult a tehetségem némi ápolása zeneileg, hiszen otthon nem volt aki hangszeren játszik. Mi lenne, ha én se tudnék zongorázni, kottát olvasni, mint a szüleim? Na ekkor azt találta mondani a tanár, hogy "igen, annak idején ez volt. órán zongoráztak, de változott a világ és ez egy meghaladott módszer. most már órán elmagyarázzák mit hogyan kell szóban, írnak a kottába utasítást, És otthon a szülő feladata megtanítani" Úgy jöttem haza, hogy mi lesz, hazaüzen az úszóedző, hogy gyakoroljuk idehaza a pillangót, mert az még messze nem tökéletes??
2016. máj. 15. 16:16
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!