Tiszta csoport vagy vegyes csoport?
Lányom jár vegyes csoportba. Most jó, mert ő a kicsi, tanul a nagyoktól. 15 6-7 éves van a csoportban, akik idén mind elmennek suliba, viszont a helyükre 15 kiscsoportos kerül szeptemberben. Ebben már az a rossz, hogy a kicsik visszahúzzák a nagyobbakat. Nekem a mostani 6-7 évesek szülei mondták, hogy most, hogy kerültek melléjük kiscsoportosok (13 gyerek), sok 6-7 évest visszahúztak, elkezdtek gyerekesen viselkedni. Viszont a kicsik meg tanultak a nagyoktól. Szóval van jó és rossz oldala is. Bár szerintem a tiszta csoport a legjobb.
Fiam olyan csoportba jár, ahol 21 nagycsoportos (6 éves) van és 7 középsős (5 éves). Itt nincsenek akkora különbségek, olyan mintha tiszta csoportban lenne.
enyém vegyes csoportban kezdett kicsiként, nekünk nem jött be. a nagyok nem játszottak a kicsikkel, elméletileg nekik kellett volna segíteni öltözni, pisilni, stb de ugye azért nem lelkesedtek amit meg is értek. fura egy rendszer. sok kudarc érte a nagyok között mert ő ugye semmit se tudott olyan szépen vagy gyorsan csinálni mint a nagyok.
átvittük tiszta csoportba, nagyon jól tettük, itt megtalálta a helyét, vannak barátai, sikerélményei :)
Nekem az a tapasztalatom, hogy a tiszta csoport is működhet nagyon rosszul, és a vegyes is kiválóan- és fordítva is. Kizárólag az óvónőkön múlik, ezért én azt szoktam mondani, hogy inkább óvónéniket érdemes választani, nem a csoportösszetétel a döntő. Ha ügyes a pedagógus, akkor a vegyes csoport előnyei mind érvényesülnek, míg a hátrányai nem, és ebben az esetben sokkal jobb ott a gyerekeknek, mint egy "átlagos" tiszta csoportban.
Nekem mindkettő vegyesbe jár, ráadásul egy csoportba. A lányom 6,5 éves, ősszel lesz elsős, a fiam 5 éves. Egyiküket sem "húzzák vissza" a kicsik, vagy nem is tudom hogyan fogalmazott fentebb egy válaszoló. Van kiscsoportos pedig mindig legalább 6-8 (vagy néha több), az óvónénik megoldják a differenciálást, minden fogalkoztatási területen, felkínálnak bonyolultabb munkaformákat is, összetettebb tornagyakorlatot végeztet velük, ének-zenében, mese-vers tevékenységben stb, mindig mindenhol ott van a differeneciálás. És jól működik. Másfelől pedig szerintem a vegyes csoportnak jobb a "dinamikája". Időszakosan változnak a viszonyok, ki-kinek a barátja , vagy kire figyelünk éppen kicsit jobban, nincsen megkövült hierarchia stb. és hát az sem utolsó szempont, hogy közelebb áll a természetes családmodellhez, ahol vannak náluk ügyesebbek, meg olyanok is, akiknek (most vagy majd) ők segíthetnek sokat.
Az meg, hogy egy gyerek azt szűri le, hogy nekem ez se megy- ez se sikerült stb, pedagóguson és szülőn is múlik. Ha otthon sok pozitív megerősítést kap és az oviban szintén, akkor a társak sikere húzóereő lesz számára, ez pszichológiailag bizonyított. Olyan tempóban tanulnak a nagyobbaktól, ami elképesztő. A kisebb-elesettebb felé való odafordulás, a természetes indíttatású segítségnyújtás, a közösen megélt sikerek, a közösségi összetartozás sokkal magasabb fokon van jelen a vegyes csoportban - ha jó a pedagógus !!
én a helyedben a szóba jöhető óvónénikről próbálnék meg minél többet megtudni, kinek mi a tapasztalata, ismerősöket stb kérdeznék ki jó alaposan. Mert persze benne van kicsit a pakliban, hogy mondjuk egyik gyereknek bejön a tyúkanyó-típusú óvónéni, míg a másiknak a határozottabb fajta az ideálisabb, de alapvető dolgokat le kell tudni szűrni: pl lehet hogy nem entyempentyem, de mégis szeretik a gyerekek, nyugi van bent a csoportban és nincs kiabálva fegyelmezés. míg a másik tündibündinéni, de nem tud fegyelmezni. VAgy hogy ebéd közben néma csendben kell ülni a gyerekeknek, vagy hogy óvónéni utál az udvaron lenni ezért le van minimalizálva a kint töltött idő....) ezek csak sarkított példák természetesen :)
szóval kérdezősködni nagyon kell szerintem, meg elmenni csak úgy találomra és pár percig sétálgatni az öltözők előtt, hogy mi hallatszik ki, vagy megnézni őket délután az udvaron...
tanulságos lehet.
"Szerencsénk" volt mindkét típust megtapasztalni, ráadásul mindkettőt magánóvodában, tehát azt sem lehet mondani, hogy bármelyikben is a nagyobb létszám vagy a leterhelt/kevésbé felkészült óvónők lettek volna vagy pl. rosszak lettek volna bárhol a tárgyi körülmények.
A mi tapasztalatunk alapján próbálom pontokban összefoglalni az étveket/ellenérveket:
VEGYES- pozitívumok:
- kicsi, 3-4 éves gyerekek sokat tudnak tanulni a nagyobbaktól
- a kicsiket tudják a nagyobbak pátyolgani, feltéve, ha olyan a közösség és ez jó szociális készséget fejleszt a nagynál és a kicsinél is
- vegyes életkorú barátságok alakulnak
- a csoportnak mindig csak kisebb része kb. 20% ballag vagy jön újnak, így bár folyamatos a változás, mindig kisléptékű, hiszen a gyerekek többsége állandó marad a következő évre is
VEGYES NEGATÍVUM
- problémás az iskolába készülő nagyok iskolafelkészítése egy teremben úgy, hogy közben pl. egy 3 évesnek még szobatisztaségi gondjai vannak, oda kell ugrania az egiyk óvónőnek, a 3-4 évest még nem tudja teljesen bevonni pl. a számolós feladatokba- gyakorlatilag ahhoz, hogy valóban történjen érdemi felkészítés az iskolába, ahhoz az óvónőknek is duplán, triplán kell feladatokat adni a 2-3 életkori csoportnak (a 6-7 évesek már pl. gond nélkül számolnak- úgy értem számfogalma van, nemcsak mondókázza a számokat!- 20-as számkörben, a 4-5 éves esetleg 5-6-ig, a 3 éves meg nem)- ez többletfeladat a pedagógusnak, ha egyáltalán csinálja. Nagyon sok helyen egyszerűen nem csinálják- hanem kiemelik a csoportból az iskolába menőket, a többi meg "oldja meg"
- mivel nem homogén a csoport ezért még egy meseválasztás is lehet gond: amit a 6-7 éves igényelne nagyban más, mint amit a 3-4 éves és a két korosztály nem is tud pl. együtt társasozni (a nagyobbak már tudnak a szabályok szerint játszani, a kicsik még sírva fakadnak, ha nem nyernek stb.)
- általában évente hasonló a tematika, így a nagyobbak gyakorlatilag kibővítve ugyan, de inkább ismétléssel tanulnak, éveken keresztül hasonló dolgokat 3*
HOMOGÉN negatív
- életkorának megfegfelelő átlagos elvárások vannak, így ha a gyermeked valamiben az átlagosnál kicsit lassabb, ügyetlenebb stb. akkor itt hamarabb szembetűnik, "kilóg", mint a vegyes csoportban, ahol ugye sok fejlettségi szint van
- ennek ellenkezője is igaz: ha kisebb életkorban (főleg 3-4) ügyesebb, korát meghaladó szintű (jellemzően azok, akinek pl. nagy testvér van otthon és tőle már otthon el tud lesni dolgokat), akkor nem tud pl. a 3-4 éves jóképességű becsatlakozni az 5-6 évesekhez
HOMOGÉN előny
- a nagyobb korosztályban egyértelműen hatékonyabbak a szabályozott társas együttműködést igénylő tevékenységek (pl. társasozás, vagy sportevékenység stb.)- mert a gyerekek inkább hasonlóbb szinten vannak
- az iskolaelőkészítés, felkészítés, a tematikus feladatok (pl. számkötben eligazodni, ollóval kreatívkodni, illemszabályok stb.) egy csoportban, hatékonyabban, több ismétléssel elsajátítható
Bevallom, a homogén életkorú csoportok nekünk meggyőzőbbek, szimpatikusabbak voltak és bizony mi utánanéztünk, hogy mely óvodákból a gyerekek milyen arányban kerültek be a jó iskolákba (pl. kéttanítási nyelvű vagy hagyományosan erős iskolák)- és bizony a homogénben felkészítettek toronymagasan vezettek ebben az arányban azon Budapesti kerületekben, ahol mi élünk, illetve ismerősök, barátok stb. gyerekei járnak.
Nálunk többen váltottak a vegyes életkorúból a homogénbe, főleg 4-5 éves korban, amikor már tényleg a rendszerezettebb, strukturáltabb napbeosztás fontosabb.
Borzasztó nagy butaságnak tartom azt az érvet, miszerint a vegyes csoport olyan, mint egy nagy család :)
Remélem, tudtam segíteni, minden jót kívánok.
Egyik gyerekem 3 évig járt vegyesbe, közben 1 évig a másik is. Kivettem őket, nem volt jó.
Szegény nagyomnak minden évben elballagott valamelyik jóbarátja :(
Aztán a picitesó rátapadt 1 éven át,az se volt jó.
Nálunk nem jött be, ovit váltottunk, tiszta csoportok, azóta mindkettő szeret oviba járni.
Szegény nagyomnak csak 1 év "jó ovi" jut :( már megy suliba ősztől.
Az összetétel se volt jó nálunk, mert amikor az én nagyom még csak 3 éves volt, szinte csak 6 éves volt az ún.vegyes csopiban. Aztán mire az én nagyom 5 éves lett, mindenki körülötte csak 2,5-3 éves.
Rémes volt.
Az óvónők is utálták ezt a helyzetet, ők is tiszta csoport pártiak voltak nálunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!