Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Érdemes piroslámpánál időnként...

Érdemes piroslámpánál időnként vagy mindig üresbe rakni a váltót, hogy kiméljem a kuplung kimyomócsapágyat?

Figyelt kérdés

Nagyjából van ismeretem a kuplung meg a váltó működéséről de a kinyomócsapágyról semmit sem tudok, hogy mi az és hogyan működik. Ez egy 2002-es Ford Mondeo lenne hidraulikus kuplunggal.

Én amióta van jogsim mindig benyomva tartottam a kuplungot és készen álltam az elindulásra, az oktatóm is így tanította. Csak ritkán raktam űresbe, példaul vasúti átjáróban, nagy dugóban stb, de piros lámpáknál soha. Viszont 1 hónapja mondták nekem, hogy ilyenkor ha üresbe teszem azzal kímélem és meghosszabbítom a kinyomó csapágy és a kuplung szerkezet élettartamát. Azóta szinte minden lámpánál üresbe teszem ha csak nem én vagyok a sor elején. Van bármi értelme ennek és valaki elmondaná nekem mi ez a kinyomó csapágy és mi a működési elve?



2019. szept. 19. 16:13
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
68%
ha te vagy a sor elején akkor is vedd ki üresbe. piros+sárga arra van hogy felkészülj az indulásra
2019. szept. 19. 16:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
86%
Engem úgy tanított az oktatóm, hogy pirosnál mindig tegyem üresbe. Elvileg, ha benyomva tartod a kuplungot, azzal égeted a kinyomócsapágyat. Nem arra van kitalálva, hogy sokáig nyomva tartsa az ember.
2019. szept. 19. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
13%
Én inkább a lábamat szoktam kímélni és azért rakom üresbe, de egyébként ennek nincs nagy jelentősége, az a csapágy 20 év mire tönkre megy.
2019. szept. 19. 16:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 A kérdező kommentje:

Akkor két kérdésem maradna csak.

Az egyik, hogy mi is ez a kinyomócsapágy és hogy is működik?

A másik, hogy ha ez "20 évig" kitart, tehát gondolom a kuplung élettartamát bírja és nem megy tönkre egyhamar, ha ez a helyzet, akkor nekem mindegy, hogy 3 év múlva kell kuplungot cserléni vagy 2 év 10 hónap múlva.

Ha csak nem valahogy jelentősen megrövídítem az élettartamát azzal, hogy szinte sohs nem rakom üresbe, akkor én nem pihentetem a lábamat. Nekem kényelmesebb ha azonnal tudok indulni.

Az oktatóm egyébként azt mondta, hogy "azért minek rakom ki üresbe, hogy utána fél perc múlva újra visszarakhassam egyesbe?".

2019. szept. 19. 16:47
 5/13 anonim ***** válasza:
54%
Szerintem se olyan jelentős a kopás, amikor nem tudom, hogy mikor fog váltani a lámpa, és én vagyok elöl, akkor néha én is így várakozok, de már 10 mp után is kényelmetlen. Vizsgán hibapont jár azért, ha nem veszed ki üresbe, hanem nyomod a kuplungot, nem tudom, miért tanította így az oktatód.
2019. szept. 19. 16:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 A kérdező kommentje:
Nekem pont az a kényelmesebb ha nem kell külön váltani indulásnál hanem benyomva tartom a kuplungot, de ezt embere válogatja. Mindenesetre a lényeg akkor, hogy semmi kárt nem teszek azzal, ha benyomva tartom mindig.
2019. szept. 19. 16:59
 7/13 IronYpetya ***** válasza:
68%

Bocs, de az oktatód se százas. Vagy öreg volt? Vagy régen történt?

1) kényelmetlen: ott tartod betaposva a kuplungot, mint egy versenyző? ha nagyobb városban vagy, 2 percenként lámpát kapsz vagy hasonló... hát rendesen fáradhatsz fölöslegesen


2) amortizáció: igen, a kinyomó csapágy fölöslegesen kopik. ha sokat vagy városban, akkor ez jelentős tud lenni, de nem tartom fő indoknak


3) biztonság: tudod mi lesz ha bármilyen okból megugrik a lábad? mondjuk megijesztenek, hátulról vagy oldalról nekedrepül egy bringás, tüsszentesz, véletlen, akármi? mint a rakéta, belöki az autódat a kereszteződésbe az alapjárat. vagy ha zebra van előtted, hát még rosszabb.. akarod kockáztatni? és minek?


Ezzel szemben mi történik, ha kiveszed üresbe?

1) ha ismered a kereszteződést, pontosan tudni fogod, melyik lámpa után jön a tiétek, kb. 3 másodpercre rövidíted a kuplung kitartását

2) ha nem ismered, akkor is jóval kevesebb ideig tartja a rutinos sofőr a kuplungot. vagy legrosszabb esetben valóban rátapadsz a lámpára és sárgánál sebességbe teszed, zöldnél szinte azonnal tudsz is indulni.


Szerintem egyértelműen vezet a "tedd üresbe" metódus a Fittipaldini móccerrel szemben :D

2019. szept. 19. 17:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
85%
A kinyomócsapágy hozza létre az oldható és zárható kapcsolat a motor és a tengelykapcsoló között. Általában 10 évente egyszer-kétszer kell cserélni, de ha rendszeresen hosszú ideig benyomva tartod, akkor minimum megfelezed az élettartamot, mert folyamatos terhelés alatt tartod. Kb. 1-2 másodperces benyomás az, amire tervezve lett, de ennél jóval tovább tartod nyomva a pirosnál. És mivel a rossz használat miatt megy tönkre, ilyenkor nem ritka, hogy más alkatrészt is cserélni kell, nem csak a kinyomócsapágyat.
2019. szept. 19. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
83%

Már nem emlékszem nekem hogy tanították, de én mindig üresbe teszem a váltót és elengedem a kuplungot. Percetig állva kinyomott kuplunggal egyrészt nem kényelmes, másrészt folyamatosan terheled a kinyomócsapágyat.

A kuplung és a kinyomócsapágy működéséről nemrég Gajdán Miklósnak volt egy nagyon jó videója. Ha megtalálom, belinkelem.

2019. szept. 19. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
60%

Itt látszik, hogy kb. mit csinál:

https://www.youtube.com/watch?v=o8SNwgvLpg8



Ha kb. 5 másodpercnél többet állsz, akkor már érdemes üresbe rakni. Amikor nyomod a kuplungot, akkor folyamatosan terhelve van. Max. akkor 20 év az élettartama, ha csak hétvégén szedik elő az autót. Általában vagy a kuplungtárcsa kopik el, vagy a kinyomócsapágy megy tönkre. Bármelyik is, ilyenkor általában cserélik mindkettőt.


A cégnél, ahol dolgozom volt két ugyanolyan autó, az egyiken 160 ezernél elpusztult a kinyomócsapágy, a másiknál 200 ezernél sem volt még semmi baja a kuplungnak. Ugyanolyan körülmények között volt használva a két autó, csak a vezető személye volt más.

2019. szept. 19. 18:22
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!