Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A légtömeg-mérő figyelembe...

A légtömeg-mérő figyelembe veszi a levegő hőmérsékletét?

Figyelt kérdés

Tehát a beszívott levegő hőmérséklete befolyásolja-e azt, hogy az átáramlott levegőt mennyire pontosan méri? Ha áthalad rajta 1 másodperc alatt mondjuk 100 gramm 0°C-os levegő, majd utána meg 100 gramm 50°C-os levegő, akkor mindkét esetben ugyan azt méri? Úgy lenne logikus, ha ugyan annyinak mérné, mivel a levegő tömegét méri és nem annak térfogatát.

Ha tényleg pontosan méri a levegő tömegét, akkor mi értelme van annak hőmérsékletét mérni? Ahogy láttam sok légtömeg-mérőben van levegőhőmérséklet-mérő is. Arra mi szükség van? Mert gondolom nem a befecskendezni kívánt benzin mennyiségének kiszámításához kell, ahhoz elég a beszívott levegő tömegének ismerete is.



2020. febr. 16. 17:52
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%

m = M*R*T / p*V


Tehát egy gáz tömegének kiszámításához ismerni kell a hőmérséklet mellett a nyomást is.


És valóban, az újabb motorokban már külső levegő nyomás mérő is van.

2020. febr. 16. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
Tehát akkor nem a levegő tömegét méri, hanem annak térfogatát? Akkor miért hívják légtömeg-mérőnek, és miért nem légmennyiség-mérőnek?
2020. febr. 16. 19:10
 3/11 anonim ***** válasza:
Ne legyél már ennyire értetlen. Ezt középiskolában tanítják: hőmérséklet, nyomás, térfogat ismerete kell hozzá, illetve két állandó: egyetemes gázállandó és moláris tömeg, de ezek ugye nem változnak autózás közben.
2020. febr. 16. 20:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

Ez oké. Eddig értem. Tudnál a kérdésre is válaszolni? Eddig a neten mindenhol azt olvastam, hogy a légtömeg-mérő kimeneti jele (ami vagy frekvencia, vagy feszültség) az eszközön áthaladó levegő TÖMEGÉNEK függvényében változik. Ergo a levegő hőmérsékletétől és nyomásától független az eszköz által kiadott jel, nem kell utólagos számítást végezni, mivel azt "ő elvégzi maga".

Akkor újra leírom a már feltett kérdésem: Tehát akkor nem a levegő tömegét méri, hanem annak térfogatát? Akkor miért hívják légtömeg-mérőnek, és miért nem légmennyiség-mérőnek?

2020. febr. 16. 20:59
 5/11 anonim ***** válasza:
Van olyan, amelyik a hőmérséklettel korrigált térfogatot, azaz a tömeget méri.
2020. febr. 16. 21:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:

Értem. Hát ezt jó tudni. Akkor ezek szerint a Wikipédiás írás is hibás: [link]

"In automotive applications, air density varies with the ambient temperature, altitude and the use of forced induction, which means that mass flow sensors are more appropriate than volumetric flow sensors for determining the quantity of intake air in each cylinder."

Mert ez úgy veszi, mintha az összes légtömeg-mérő a beszívott levegő tömegét mérné, de akkor ezek szerint nem mindegyik ilyen.

Köszönöm a válaszokat!

2020. febr. 16. 21:14
 7/11 anonim ***** válasza:

Azért, mert egyikfajta sem közvetlenül tömeget mér (azt az eszközt, ami tömeget mér, mérlegnek hívják, és áramló levegőt mérlegre tételénél azért akad 1-2 gyakorlati probléma).

Jellemzően ezek egy vagy több valami más fizikai jellemzőt mérnek, és az áthaladó levegő tömegére ezekből következtetnek.

Az előző autómban (Ford) pl. olyan maf sensor volt, ami elektromosan fűtött egy fémszálat, amit a mellette áramló levegő lehűtött, és a lehűlés következtében előálló elektromos ellenállás változást mérte. Ehhez viszont nem árt tudni a levegő hőmérsékletét, mert ugyanakkora "hűlést" elő tud idézni kevés, de hideg levegő is, meg sok, de meleg is.

2020. febr. 16. 21:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

"...lehűlés következtében előálló elektromos ellenállás változást mérte. Ehhez viszont nem árt tudni a levegő hőmérsékletét, mert ugyanakkora "hűlést" elő tud idézni kevés, de hideg levegő is, meg sok, de meleg is."

Ezt én is így tudtam. Viszont ha a kevés hideg és a sok meleg levegő ugyan akkora hűlést okoz, akkor valójában a MAF szenzor mégse levegő mennyiséget mér, hanem levegő tömeget. Nem? A hideg levegőnek nagyobb a sűrűsége, ugyan akkora térfogat mellett nehezebb, ezért belőle kisebb térfogatmennyiség is elég hogy ugyan olyan hűlést okozzon, mint a melegebb levegő. Hiába küldenék át rajta viszonylag sok 100°C-os levegőt (nem tudom hány fokra van felfűtve az ellenállás benne), simán lehet hogy alig változna a kimeneti jel értéke, mert az ellenállás hőmérséklete is alig változna. Tehát akkor az áthaladó levegőnek a tömege az ami "hűti" a felfűtött huzalt. Akkor mégis csak tömeget "mér"?

2020. febr. 16. 23:27
 9/11 anonim ***** válasza:

Attól, hogy nem KÖZVETLENÜL tömeget mér, attól még simán lehet igaz az az állítás, hogy a kimenet az "eszközön áthaladó levegő TÖMEGÉNEK függvényében változik".


Pl. itt van előttem egy eszköz, aminek a kimeneti jele az aktuális hőmérséklet függvényében változik, pedig nem is a hőmérsékletet méri, hanem a higany tágulását! Az eszközt hőmérőnek hívják, és tudom, hogy így működik, mégsem érzem magam becsapva.

2020. febr. 17. 07:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:

Így már világos. Tehát akkor a működési elvéből adódóan valóban tömeget mér, és nem kell a hőmérséklettel még utána külsőleg kompenzálni semmit.

Köszönöm mindenkinek a választ.

2020. febr. 17. 08:11
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!