Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Egy autó a végsebességét max...

Egy autó a végsebességét max fordulatszámnál vagy a teljesítménymaximumnál éri el? Pl. 4000-nél adja le a max teljesítményt, 5000-nél tilt, 4000-nél fog végsebességnél menni vagy 5000-nél?

Figyelt kérdés
2020. dec. 10. 11:29
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
37%
Nem teljesen tiltásnál de azért teljesítménymaximum felett.De ez is autónként változó
2020. dec. 10. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 anonim ***** válasza:
57%

a teljesítménymaximum felett a legtöbb motor még kb. kitartja a teljesítményt, nem esik vissza meredeken, főleg az új agyonszabályozott turbósok.

Nagy eséllyel valamivel a névleges teljesítménymaximum felett éri el kicsivel. Alatta semmiképp :)

2020. dec. 10. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 Beviz Elek ***** válasza:
80%
Ott a végsebessége ahol már nem tudja legyűrni a megnőtt légellenállást, ha elég erős akkor pedig a legnagyobb sebességfokozat tiltása.
2020. dec. 10. 11:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 anonim ***** válasza:
51%
A kerekek és a motor fordulatszáma között az áttétel fix, amit a váltó határoz meg. Így elméletileg minél nagyobb a motor fordulatszáma, annál nagyobb a kerék fordulatszáma is, azaz nagyobb a sebesség. De! A dolog nem ennyire egyszerű. Mert a légellenállás és gördülési ellenállás leküzdéséhez kell a teljesítmény is. Ez a teljesítménymaximumon meg is van. Utána még gyorsulnál, de elkezd fogyni a teljesítmény. Azaz beáll egy egyensúly annak az ellenálláshoz tartozó sebességnél (azaz fordulatszámnál), amit a motor még le tud küzdeni. Következésképp a végsebesség a maximális teljesítmény és leszabályzási fordulat között lesz valahol.
2020. dec. 10. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat. Akkor igazából még 2 kérdésem lenne. Az egyik hogy akkor igazából adott fokozatban a sebesség-fordulatszám párok nem számíthatók egyenes arányossággal nem? Merthogy akkor alacsonyabb fordulaton mégis gyorsabban megy. Tehát pl. Ha egy autó 130-nál 2500-at forog, akkor 5000-nél (maradva a példánál, ott tilt) 260-al kellene menjen, de ha a végsebessége csak 230,amit ráadásul nem is tiltásnál ér el, akkor nem fog tudni annyival menni. De akkor visszafele gondolkodva ha 5000-nél csak 200-al megy, akkor 2500-nál 100-al kellene menjen, tehát felborul az egyenes arányosság. De akkor lehetséges, hogy más fordulatszám-sebesség párok esetében is felborul, pl. Ha 1500-on 70-el megy, akkor biztos-e hogy 3000-nél 140-el? Vagy ez csak határhelyzetben, egy bizonyos ponton vagy tartományon túl borul fel?

Másik kérdés, hogy egy ugyanolyan típusú, ugyanolyan váltójú, de eltérő teljesítményű autónál az erősebbnek nagyobb a végsebessége, ehhez szükséges, hogy a váltó áttétel is más legyen? Mert akkor ezek szerint nem, mert a teljesítmény is befolyásolja, nem csak a fordulat. Pl bmw 320d vs 330d, volvo 2.0d vs 2.4d, a váltójuk ugyanaz, de a végsebességük mégis más. Vagy ez azért van mert más fordulaton érik el a végsebességet? Tehát ugyanazon a forulaton ugyanannyival megy mindkettő? Tehát pl a kisebb motoros 4000-nél 220 a vége, a nagyobbnak 5000-nél 250. A nagyobb 4000-nél törvényszerűen 220-al fog menni?

Nem tudom mennyite érthető, őszintén szólva a végére en is kicsit belebonyolódtam.

2020. dec. 10. 13:48
 6/17 A kérdező kommentje:
Közbe megjött a #4-es is, köszi. Igen, ezt gyanítottam én is, egy ideális, közegellenállás és súrlódás nélküli rendszerben egyenesen arányos a sebesség a fordulatszámmal (adott fokozatban), de a közegellenállás és a surlódás bezavar, tehát mondhatjuk azt hogy akkor igazából egy adott fokozatban az áttétel valójában nem fix? És akkor hiába ugyanaz a váltó, ha erősebb a motor, nagyobb lesz a végsebesség is. Illetve akkor előfordulhat hogy ugyanazon a fordulaton más lesz a sebesség? (pl ahogy fentebb írtam, 320d vs 330d, vagy volvo 2.0d vs 2.4d).
2020. dec. 10. 13:56
 7/17 anonim ***** válasza:
0%
3000 fölé ne menj
2020. dec. 10. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 anonim ***** válasza:
100%

"tehát mondhatjuk azt hogy akkor igazából egy adott fokozatban az áttétel valójában nem fix? És akkor hiába ugyanaz a váltó, ha erősebb a motor, nagyobb lesz a végsebesség is."


Az áttétel mindig fix. Adott sebességi fokozatban ugyanahhoz a motorfordulathoz mindig ugyanakkora sebesség fog tartozni. (Ha nem csúszik a kuplung.) És igen, az erősebb motor ugyanabban az autóban, ugyanazzal a váltóval képes tovább forogni nagyobb lég- (és gördülési) ellenállást leküzdve ezzel. Azaz magasabb lesz a végsebesség.

2020. dec. 10. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 anonim ***** válasza:
72%

"Közbe megjött a #4-es is, köszi. Igen, ezt gyanítottam én is, egy ideális, közegellenállás és súrlódás nélküli rendszerben egyenesen arányos a sebesség a fordulatszámmal (adott fokozatban), de a közegellenállás és a surlódás bezavar, tehát mondhatjuk azt hogy akkor igazából egy adott fokozatban az áttétel valójában nem fix?"


Szerinted megcsúsznak a váltóban a fogaskerekek vagy a gumi az aszfalton? Már hogyne lenne fix... :D


"De akkor lehetséges, hogy más fordulatszám-sebesség párok esetében is felborul, pl. Ha 1500-on 70-el megy, akkor biztos-e hogy 3000-nél 140-el? Vagy ez csak határhelyzetben, egy bizonyos ponton vagy tartományon túl borul fel?"

Ezt gondolt át mégegyszer. Fix, fizikai megcsúszásra nem alkalmas összeköttetések között hogy tudna az áttétel megváltozni.


" Pl bmw 320d vs 330d, volvo 2.0d vs 2.4d, a váltójuk ugyanaz, de a végsebességük mégis más."


A BMWnél a váltó lehet ugyanaz, viszont a difi áttételezése más. A 3-as BMWket régebben úgy 6-7 különböző áttételő difivel gyártották a motorok teljesítményének megfelelően ( illetve volt eltérés a benzines és dízelek között is). Szóval az áttelezés ebben a két esetben egyáltalán nem ugyanaz.


Maga a kérdésfelvetés és az eszbefuttatásod teljesen hibás alapokon nyugszik. Adott sebesség eléréséhez X teljesítmény szükséges. Ha a motor ezt le tudja adni akkor eléri azt, ha nem tudja leadni akkor nem éri el( ahogy a #3ban is leírták).


De van olyan is, hogy néhány autó 4.-ben magasabb végsebességre képes, mint 5.-ben, mert az 5.-nél az alacsonyabb fordulatszám miatt kevesebb a leadott teljesítmény is és nem elég a végsebesség eléréséhez...

2020. dec. 10. 17:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 A kérdező kommentje:
Hát nem egészen ezt kérdeztem de akkor megpróbálom kicsit egyszerűbben leírni. Adott két motor, egy erősebb és egy gyengébb, ugyanaz a váltó, ugyanaz az áttétel. Az erősebbnek nagyobb a végsebessége. Mondjuk ugyanott tiltanak, 5000-nél,ugyanott van a max teljesítményük, 4000-nél. Tegyük fel, hogy a kisebb motoros 4200-nál (max teljesítmény és tiltás között, ahogy fentebb írták) éri el a végsebességét, 220-at. Ekkor az erősebb autónak is ugyanennyivel kell mennie (áttétel ua, fordulatszám ua). De akkor az erősebb autónak hogy lehet mégis magasabb a végsebessége? Ha pl magasabb fordulaton éri el, pl 4500-nál. Ez ugye elvileg (4500/4200)*220,ami 235,7. Ekkor viszont a másik autónak ugyanennyivel kellene mennie (áttétel, fordulatszám ugyanaz) de ugye 4200-nál már elérte a végsebességét, 4500-nál ennél kevesebbel vagy max ennyivel megy, ha nem egy ponton, hanem egy tartományon belül még tudja tartani. Tehát a 2 autó egyforma forulatszámnál (4500),ugyanolyan áttételezésnél mégsem egyforma sebességgel megy. Ha innen aránypárral vissza akarod számolni, hogy pl 2250-es fordulatszámnál mennyivel mennek, akkor ezt kapjuk: a gyengébbik 110-el, az erősebbik 117.85 (~118)-al. Tehát látszólag mégsem ugyanaz az áttétel.
2020. dec. 10. 19:21
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!