Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Kisebb vagy nagyobb kerékkel...

Kisebb vagy nagyobb kerékkel megy gyorsabban az autó?

Figyelt kérdés
Adott egy autó aminek a max végsebessége 190 km/h. Ha nagyobb kereket teszünk rá, mondjuk a váltóméret nél is nagyobb a picivel, akkor gyorsabban fog haladni?

#Nagyobb abroncsokkal
2021. okt. 19. 17:23
A kérdező szavazást indított:
Lassabban fog haladni
Gyorsabban fog haladni
20 szavazat
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:
40%
#Nagyobb abroncsokkal
2021. okt. 19. 17:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:
59%
Gyorsabban. Középiskolás fizika, áttételezés...
2021. okt. 19. 17:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 anonim ***** válasza:
37%
Ha egyszer átfordul, több utat tesz meg, mert nagyobb a kerülete.
2021. okt. 19. 17:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 anonim ***** válasza:
82%
Nagyobb gumiméretnél magasabb lesz a végsebesség, de kevésbe fog gyorsulni.
2021. okt. 19. 17:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 anonim ***** válasza:
50%

Nem voltam oda a tanulásért, de azért ez még megmaradt 2 x r x Pi

Egyszerűbben szólva a kerék átmérője szorozva 3,14-el.

Megkapod a kerék kerületét egy fordulatra ekkora távot tesz meg, nagyobb a kerék nagyobb a táv...


Attól meg tekintsünk most el, hogy a motornak is bírnia kell teljesítménynel...

2021. okt. 19. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:
58%

"a váltóméretnél is nagyobb"

Hát a váltóméretnek pont az a lényege, hogy önmagában nem nagyobb. Például a saját példámat alapul véve, a téli 13-as felnimen 175/70-es gumi van, a nyári 14-esen 175/65. Az egyik a másiknak a váltómérete. A télihez képest a nyári belső átmérője nagyobb (13 helyett 14), de az abroncs profilmagassága meg kisebb (70 helyett 65). Tehát, a teljes átmérő ugyanakkora mindkettőnél. Pont ez a váltóméret lényege, hogy valójában nem nagyobb egyik sem.


De ha nem váltóméretet teszel fel, hanem egy olyan méretet, aminek VALÓBAN nagyobb a külső átmérője, akkor valamivel nő az autó végsebessége. Vannak ilyen váltóméret kalkulátorok neten, ami kiírja, hogy ha az egyik méretet lecseréled másikra, akkor az hogyan befolyásolja a sebességet. Például én ha 175/65 R14 helyett feltennék egy 205/60 R16-ot, akkor (kalkulátor szerint) 11.8%-kal emelkedne a végsebesség.


(ez igazából elméleti, mert nagyobb abroncs = nagyobb súly, illetve nagyobb gördülési ellenállás, szóval az elméleti 11.8% a valóságban sokkal kevesebb, úgyhogy ha ezzel akarod növelni az autód végsebességét, akkor elég rossz ajtón kopogtatsz, mert ezzel a "trükkel" alig, vagy egyáltalán nem lesz észrevehetően gyorsabb az autód)

2021. okt. 19. 17:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 anonim ***** válasza:
69%

Ha nem fordulatszámkorlátos az autó, hanem eléri a teljesítményének ah atárát 190-nél akkor tökmindegy mit teszel rá, nem fog tudni gyorsabban menni.


Ha fordulatszámhatáros, de bírna még többet menni akkor gyorsabban fog menni.

2021. okt. 19. 18:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 anonim ***** válasza:
74%

Egy helyes válasz volt csak, az utolsó.

Egy átlag autó a végsebességét nem a leghosszabb fokozatban éri el. Az a takarékos fokozat, az overdrive, amikor a váltó kihajtás már gyorsabban forog, mint a váltót hajtó motor főtengelye.

Az eggyel kisebb fokozatban szokták elérni a végsebességet, de jellemzően már ekkor sem tudnak elforogni tiltásig, mert elfogy az erő, a motor maximális teljesítménye határozza meg a végsebességet. Ez valamivel, kb. 10%-al a tiltási fordulatszám alatt van.

Ha teszel rá egy nagyobb, jóval nagyobb gumit, ami mondjuk 5%-al hosszabb végáttételt eredményez, akkor csak azt fogod elérni, hogy lassabban gyorsul. ÉS: mivel a mérnökök nem hülyék, tudták milyen sebességhez fog esni a maximális motorteljesítményhez eső fordulatszám, ha te ezt 5%-al eltolod, akkor már nem lesz meg a maximális teljesítmény 190-nél, mert mondjuk 6200 helyett csak 5900-at forog a motor, és a vége csak 185 lesz.

Száz szónak is egy a vége, egy átlagosan motorizált autóban, ahol 100 lóerő visz 1 tonnát, az autó lassabb lesz, és lomhábban is fog gyorsulni.

AKkor lesz gyorsabb, ha olyan erős kocsi, ami leghosszabb fokozatban is elforog tiltásig. Nem sok ilyen van.

2021. okt. 19. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 anonim ***** válasza:
48%

A #8-ra jó példa a 8 szelepes 1.3-as Swift. 4-ben magasabb sebességre képes, mint 5.-ben :)


A lepontozógépek meg fozikatnauláős közben sz0pjanak lovat :D

2021. okt. 19. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 anonim ***** válasza:
87%

Nem csak az, a 16 szelepes 94 lóerős Ignisnek is vége van ötödikben GPS szerint 155 körül. Negyedikben, a szemét kitolva elmegy 170-ig.

Ameddig gyári gumi volt rajta, bele is ment a tiltásba (170 fölött kicsivel). Most váltóméret feletti a gumi (annak idején nem volt váltóméretű négyévszakos Michelin), nem sokkal csak 3%-al. A vége épp úgy 170, csak nem tiltogat bele olykor, mert addig már épp nem bír elforogni.

Tudtam hogy a sok fizikus le fog pontozni, de ezeknek az életformáknak ez fajtajellege: nem szeretnek szembesülni a tényekkel.

2021. okt. 19. 19:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!