Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Akkumulátor töltéshez milyen...

Akkumulátor töltéshez milyen dióda kell és hová?

Figyelt kérdés

Adott egy tápegység, amellyel beállítható konstans áramerősség (áramgenerátoros üzemmód) és beállítható feszültségkorlát is.

De a tápegység kimeneti pólusaira dióda nem lett beépítve, csak egy olvadóbiztosíték.

Úgy tudom, hogy kéne dióda is védelem gyanánt, kérdés hogy hová és milyen.

Köszönöm előre is, ha tudsz ebben segíteni.



2022. szept. 27. 22:51
1 2
 11/19 krwkco ***** válasza:

#1ö

Igazad van, tévedtem.

Mivel a dióda a tápegységhez tartozna, nem akadályozná meg, hogy átmenjen rajta a tápegység szokásos irányú árama. Ha fordítva kötnénk be az akkumulátort, a tápegység akkor is kiadná az áramgenerátor által korlátozott áramot, csak éppen nem töltené az akkumulátort, hanem kisütné.

2022. okt. 8. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 krwkco ***** válasza:
Vagyis nem érne semmit.
2022. okt. 8. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
krwcko te jó arc vagy
2022. okt. 8. 22:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a válaszokat és a linket, sokat segítettetek a jelenségek megértésében.

#7-es felvetette (és a cikkben is írták) hogy a soros dióda esetén a nyitófeszültség miatt nem lesz teljes a töltés. Ha jól értem itt arról van szó hogy a dióda és az akkumulátor gyakorlatilag feszültségosztóként működik. Úgy vélem ez kiküszöbölhető oly módon hogy a tápegység feszültségszabályozásánál a dióda anódját csatoljuk vissza, így szabályozástechnikai szempontból is a dióda a tápegység részévé válik, így a tápegységen beállított feszültségkorlát teljes egészében (nem pedig a nyitófeszültséggel csökkentett értéke) érvényesül az akkumulátor kapcsaira.

A másik, egyszerűsített megoldás az lehet, ha a beállított feszültségkorlát a megkívánt értéknél épp a nyitófeszültséggel nagyobb, feltételezve hogy a nyitófeszültség nem változik a töltés során.


A polaritásvédelemmel kapcsolatban igazatok van, és már értem a jelenséget. A belinkelt cikk gondolatmenete hogy helytelen polaritás esetén az áramkör nem záródik. Ezt a gondolatmenetet megtartva, de a modern elektronikai elemek használatát mellőzve a következő megoldási lehetőség körvonalazódik bennem: Az akkumulátor tápegységre kapcsolását egy relé végezné, amelyet az akkumulátor működtetne egy soros diódán keresztül. Jó polaritás esetén a relé behúz és zárja azt az áramkört, amely tölti az akkut. Rossz polaritás esetén a dióda nem engedi hogy a relé vezérlőáramköre záródjék. Ez a megoldás persze akkor alkalmas, ha az akkumulátor képes behúzni a 12V-os relét, utána meg már a tápegység biztosítja. Persze innentől kezdve meg van egy áramosztás a relé miatt, tehát az akkumulátoron kisebb áram fog folyni mint a tápegységen beállított áramkorlát, bár ez nem jelentős.

Mi a véleményetek erről a relés megoldásról?

2022. okt. 8. 23:42
 15/19 A kérdező kommentje:

A relés megoldásról rajz:

[link]

2022. okt. 9. 00:19
 16/19 A kérdező kommentje:

Időközben találtam szintén egy relés megoldást, a 3.ábra mutatja.

[link]

De mondjuk ez épp fordítva működik mint az én relés elgondolásom: rossz polaritás esetén működteti a relét és szakítja meg az áramkört, így ezt én akkutöltéshez nem használnám, mivel idő kell mire a relé bontja az áramkört.

2022. okt. 13. 00:09
 17/19 A kérdező kommentje:

Na, megrajzoltam a relés elképzelésemet egyértelműbben.

Kék szin jelzi a meglévő tápegység bővítését a védelemmel.

[link]

2022. okt. 13. 00:43
 18/19 anonim ***** válasza:

Ez így oké, de egy valamire való töltő ettől még nagyon messze van.

Gugliba írd be, h "lead-acid charging curve". Azt meg kell valósítanod ahhoz, hogy az akkudat megfelelően tudd tölteni.

Célszerű pulzáló árammal töntened, úgy az akku sokkal kevésbé szulfátosodik. A tirisztoros töltők, vagy az okosabb mai töltők úgy működnek.

Van a hobbielektronika.hu oldalon is egy csomó akkutöltős topik, olvasd őket végig.

2022. okt. 13. 16:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 A kérdező kommentje:

#18 A pulzáló árammal való töltés az akkumulátor regeneráló töltésére szolgáll nem? A szulfátosodás tudtom szerint akkor fokozódik, ha az akkumulátor rendszeresen alultöltött, és ebben az alultöltött állapotban terhelik rendszeresen, pl. mert hibás a generátor, vagy túl sok az indítások száma a futott kilóméterhez képest, azaz rendszeresen igen rövid távokra használják a gépjárművet.

Egy keveset használt akkumulátor időszakos feltöltésére miért nem jó pl. a stabilizált egyenáram?

Ha jól értem, azt állítod hogy ha veszünk egy trafót és a szekunder oldalt graetz híddal egyenirányítjuk, pufferelés nélkül az így előálló lüktető feszültség alkalmasabb a töltésre mint egy stabilizált megoldás? Ill. a feszültség/áramkorlát itt úgy lenne beállítva, hogy tirisztorral a lüktetésnek megfelelő félsinus hullámokból lehasítunk egy darabot valamilyen kitöltési tényezővel?

2022. okt. 18. 18:47
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!