Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ha egy 4 vagy több sávos útra...

Ha egy 4 vagy több sávos útra akarok kifordulni, amin 2 vagy több sáv megy egy irányban és elsőbbséget kell adnom, kifordulhatok a legszélső sávba ha ott nem jön semmi, csak a belső sávokban mennek a járművek?

Figyelt kérdés
Azért kérdezem, mert nem rég kaptam meg a jogsit, ezért még elég bizonytalan vagyok. Ha jól tudom nem fordulhatok rá az útra, mert ha valamelyik jármű sávot akar váltani akkor belém jöhet, de ebben nem vagyok biztos.
2011. aug. 4. 21:31
 1/8 anonim ***** válasza:
HA kitudsz úgy fordulni, hogy nem lógsz bele a belső sávba, ahol jön kocsi, akkor nyugodtan. Ha meg sávot akar váltani, az aki ott szöszmötöl, akkor úgy is indexelnie kell, azt meg észre veszed.
2011. aug. 4. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
Ilyen utakon van kapaszkodó sáv.
2011. aug. 4. 22:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
Persze, valószínűleg van kapaszkodósáv. Jártál te már kedves előttem szóló Budapesten? Mondjuk a Rákóczi úton, vagy a körúton? Esetleg a rakparton is van egy-két ilyen kellemes kereszteződés. Váci útról vagy a Szentendreiről ne is beszéljek most így hirtelen... :D
2011. aug. 4. 22:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
Kifordulhatsz, de ha csörrenés van, akkor te leszel a hibás.
2011. aug. 4. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
Szerintem maradjunk annyiban, hogy amíg nem vagy elég magabiztos, addig ha teheted várd meg míg nem nagyon jön senki. Ha már lesz rutinod, akkor tudni fogod,hogy mikor mehetsz ki.
2011. aug. 4. 23:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

Kezdjük az elsőbbség fogalmának tisztázásával:

Most nem a hivatalosat írom, de a lényege ez:

Az elsőbbséggel rendelkezőt az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy ütemének hirtelen megváltoztatására.


Mit is jelent ez? Azért ilyen nyakatekerten van megfogalmazva, mert ez biztosítja azt, hogy arra az útra amire elsőbbséget kell adnod, becsoroghatsz. És ez itt a kulcsszó:

Odaérsz a kereszteződéshez, látod hogy csak a belső sávokban haladnak. Elindulsz befele, és tolod szépen előre az orrod, a centiméter menetnél kicsit gyorsabban a "bevágódom a szélsőbe aztán majd lesz valahogy..."-nál egy kicsit lassabban, tehát egy jó és biztonságos tempóban, olyannal amivel még meg tudsz állni ha kell. A csorgás közben piszkosul figyelsz. Ha már az út közepénél van az orrod, akkor pedig már nincs mese, tolni kell, ami a csövön kifér. Ekkor ugyanis már másoknak is látniuk kellett, olyan nincs hogy nem veszik észre, hogy az autó orra már a sáv közepénél van... Az elsőbbség fogalma azért nem azt jelenti, hogyha te mondjuk a szélső sávban állsz (félig bedugott orral) és valaki sávot vált, akkor minden további nélkül beléd jöhet.


Tehát ott állsz félig bedugott orral, ekkor ha neked jönnek, akkor vitás a helyzet, de mindenesetre magyarázható. Nem tudom erre az esetre pontosan mi a jogi álláspont, de ha bizonyítható hogy te már korábban ott álltál, és úgy jönnek neked, akkor szerintem annak kéne a hibásnak lennie, aki beléd jött.


Szóval amikor már félig bent van az orrod, és még mindig senki a külsőben, akkor viszont gáz, ami a csövön kifér, és olyan hamar felvenni a tempót, amilyen gyorsan csak lehet. Miért?

Két eset lehet: valaki megy normál tempóval, és nem vett észre. Ekkor te már úgyis hiába fékezel, beléd fog jönni, mert ha nem vett észre, akkor túl közel kellett legyen. Tehát ő már nem fog tudni megállni, beléd fog szállni. Az ütközésnél valójában nem csak az számít hogy az autók mennyivel mentek, hanem az is, hogy a két autó közötti seb. kölünbség mekkora. Ha te csorogsz 20-al, és ő 50el beléd száll, akkor a különbség 30. Míg ha te már elkezdted tolni neki, és már felvettél egy 30-40es tempót és 50el jön beléd, a seb. különbség kisebb. Ráadásul ha te is haladsz előre, akkor több idő van az ütközésig. (igaz hogy a seb.el a fékút hosszabbodik, viszont ha te folyamatosan gyorsítasz, ő meg folyamatosan lassít, akkor a köztetek levő távolságnak elvben csökkennie kéne).


A másik eset pedig az lehet, hogy hirtelen kerül oda valaki a szélsőbe(mondjuk egy sarokkal korábban kanyarodott fel). Ekkor is nagyobb az esélye annak, hogy intenzív gázadással jobban jársz. Plusz ha gyorsan felveszed a tempót, akkor nem akadályozol másokat, és utána könnyebb lesz beljebb sorolni.


Bp-en ha meg akarnád várni azt, hogy mondjuk 2 sávos úton se a belsőbe, se a külsőbe ne jöjjenek, soha nem sorolnál be.


A külsőbe sorolásnál nagyon kell figyelni ezekre:

- ha kanyarodik az út, hip hop ott teremhet valaki a külsőben, amit nem látsz előre

- ha a külső sáv buszsáv (sok ilyen van Bp-en), akkor takarhatják a kilátást, és lehet hogy a belsőben már úgy jön egy autó, hogy indexel, viszont te ezt nem látod. Ő jön a belsőben, indexel, és a busz után már fordul is le. Ha te nem láttad az indexelését, és elé befordulsz, ő pedig neked jön, egyértelműen te leszel a hibás, hiszen nem adtál elsőbbséget. Szóval a buszokra és egyéb takaró dolgokra piszkosul kell figyelni...


Tehát röviden a lényeg: ha a "nagykönyv" szerint akarnál besorolni, soha nem jutnál be. Tolni kell az orrod, de lassan, biztonságosan, és ha ők, olyan hamar felvenni a sebességet amilyen gyorsan csak lehet.

2011. aug. 6. 10:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
Balra vagy jobbra?
2011. aug. 8. 18:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
Egyenesen mindig egyenesen.:D
2011. aug. 9. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!