Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A hengerenkénti két szelepes...

A hengerenkénti két szelepes kocsik miért erősebbek (nyomatékosabbak) alacsony fordulaton?

Figyelt kérdés
Pedig elavult technika, ma már mindenki 4 szelepet használ mégse bírnak menni alacsony fordulatról.. egy régi 8 szelepes meg már 1000 fordulatról majdnem leadja a max nyomatékát.
2014. febr. 7. 07:24
 1/10 A kérdező kommentje:

Több szelep több benzint tud bejuttatni gondolom akkor miért nem nyomatékosabbak? kevesebb szelep=kevesebb benzin.

nem értem, valaki elmagyarázná?

2014. febr. 7. 07:25
 2/10 anonim ***** válasza:

Mert a szelep nyitási zárási idők a nagy fordulaTHOZ VANNAK

IGAZÍTVA, AZAZ ELÉG KORÁN NYIT és későn zár, enélkül nem lenne 6500 fordulat, de ugyanezek az időzítések alacsony fordulatnál messze nem jók, nem úgy töltödik a henger, ahogy kéne.

Vannak ugyan változó vezérlÉsek, de nem igazán oldja meg a PROBLÉMÁT.

2014. febr. 7. 07:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%

Az autó motorja által leadott nyomaték jóval magasabb is lehetne, mint amit te a főtengely végén mérni tudsz. Csak éppen vannak veszteségek: súrlódás itt-ott, segédberendezések hajtása (vízszivattyú, olajszivattyú, generátor és a többiek), illetve a vezérlés energiaigénye is ott van. A vezérlés ugyanis önerőből nem működik, jó erősen kell tekergetni a vezérműtengely(eke)t, hogy ugráljanak a szelepek.

Egy hengerenként kétszelepes motornál egyetlen vezérműtengely van, kisebb a súrlódási veszteség a tengelynél, mint a négyszelepes DOHC motorokban. Ezen kívül csak hengerenként két szelepemelőt, két szelepet kell lökdösni és csak két rettenetesen erős rugót kell két fordulatonként villámgyorsan összenyomni. Majd ha a kezed ügyébe kerül egy szeleprugó, próbáld meg nyomkodni, meg fogsz lepődni, milyen erős. És egy 6.000-en pörgő négyhengeres, nyolcszelepes motor másodpercenként 100-szor nyom össze négy ilyen rugót. Belegondolni is félelmetes.

Tehát a vezérlés veszteségei kisebbek, ez alacsony fordulaton szépen ki is jön. De van itt más is. A kétszelepes motorokban az egy hengerhez tartozó szívó- és kipufogócsatornák összes keresztmetszete kisebb, mint a négyszelepesekben. Alacsony fordulaton, mikor kevés levegő áramlik be a motorba és kevés kipufogógáz lép ki onnan, ez igen hasznos. Áramló folyadékokra, gázokra ugyanis vonatkozik egy ún. kontinuitási egyenlet, amelyből kiolvasható, hogy ugyanolyan térfogatáram esetén (vagyis ha 1 másodperc alatt ugyanolyan térfogatú gáz vagy folyadék áramlik át egy csőszakaszon) a kisebb keresztmetszetű csőben gyorsabb az áramlás, mint a nagyobb keresztmetszetűben. Ezért szorítod el locsolásnál a locsolócső végét, hogy ne 10 centire pisiljen a slag.

A motorban ez úgy néz ki, hogy alacsony fordulaton, mikor alacsony a levegő és a kipufogógáz térfogatárama, a kétszelepes motorban gyorsan áramlanak a gázok, a négyszelepesben meg lassan, mert ott nagyobb a csatornák összes keresztmetszete. A kétszelepes motorban gyorsabban áramló gázban jobban eloszlanak a benzincseppek (benzinesnél) vagy csak jobban örvénylik a levegő, mikor belép a hengerbe (ez dízelnél hasznos). A gyorsabban áramló kipufogógáznak pedig nagyobb a huzata, jobban húzza befelé a friss levegőt/keveréket, javítja a henger töltését.

Ezért aztán alacsony fordulaton elemükben vannak a kétszelepesek, jobb a motor működése, de ahogy emelkedik a fordulat, nő a szívó- és kipufogóoldali térfogatáram, elfogy az előny, mert már túl sok a keverék a két csatornának. Viszont épp ez a fordulatszám-tartomány az, ahol a négyszelepes hengerfejekben már elég gyors az áramlás, ott ilyenkor működnek jól a gázlengések. Te meg azt veszed észre, hogy alacsony fordulaton a kétszelepes húz jobban, a négyszelepes döglött, aztán ahogy emelkedik a fordulat, a kétszelepes ereje elmegy, a négyszelepesé pedig megjön.

2014. febr. 7. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:

Hú, köszönöm a kimerítő választ, most már értem nagyjából, hogy miért működik így!

Akkor az igazán jó motorok a nagy köbcentis, hengerenkénti két szelepes motorok, azokba van erő alacsony fordulaton ahol kell :)

4 szelep meg mehet versenypályára :)

Még is mindenki azt mondja, hogy jajj, a 2 szelep elavult konstrukció, őskövület... még is kevesebbet eszik normális használat esetén, mint egy 4 szelepes.

2014. febr. 7. 07:53
 5/10 Beviz Elek ***** válasza:
34%

Jó, kimerítö válasz, egy apróságon kívül.

A kipufogás nem segít beszívni semmit, mivel kipufogásnál a szívószelep csukva van, a kipufogó pedig nyitva. A dugó kinyomja a füstöt, kipuff zár, szívó nyit, henger lemegy, levegö(dízeles), keverék(benzines) bemegy.

2014. febr. 7. 09:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
Ha már így felmerült a kérdés, akkor a kérdező linkelhetne egy régi 8 szelepes teljesítmény diagramot. Kíváncsi lennék arra a szívó 8 szelepesre, ami már 1000-res fordulaton majdnem leadja a max nyomatékát.
2014. febr. 7. 09:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
Hát igen alapjába igy van,de a modern 4 szelepes motoroknak már olyan jó a vezérlésük hogy alacsony fordulaton is leadják a nyomatékot és emellet magas fordulaton is húznak!
2014. febr. 7. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:

6.

A régebbi szívó V motorokra gondoltam.

2014. febr. 7. 11:35
 9/10 anonim ***** válasza:
100%

"Jó, kimerítö válasz, egy apróságon kívül.

A kipufogás nem segít beszívni semmit, mivel kipufogásnál a szívószelep csukva van, a kipufogó pedig nyitva. A dugó kinyomja a füstöt, kipuff zár, szívó nyit, henger lemegy, levegö(dízeles), keverék(benzines) bemegy.

"


Ez hülyeség. Szelepösszenyitásról hallottál már? Mind a kettő nyitva van egy ideig, hogy jobb legyen a töltéscsere.

2014. febr. 7. 12:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
Egyezek a 9-esell,a kipufogocsatornaban tavolodo kipufogogazok vakuumot keltenek a hengerben-ennek a kihasznalasa erdekeben nyitnak "ossze" a szelepek,mert igy a friss keverek mar a szivoutem elott elkezd arramolni a henger fele/hengerbe - a suliban legalabb is igy tanultuk....
2014. febr. 7. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!