Hogy kell megjáratni a féket?










Ez nem igazán megoldás.
Mivel időigényes munka, aminek az idővonzatát nem nagyon lehet megfizettetni: pl. fékfelújító készlet, fékfolyadék megvesz, féknyereg le, szét kipucol, felújítókészlettel összeszerel, bezsíroz, stb. úgy, hogy ez idő alatt esetleg pár sokkal jobb haszonkulcsú munkát is csinálhatna.. = "nem tudnak rá mit mondani".
A fék karbantartása max 2 évente illendő volna, aminél a féknyergek tisztítása, csúszkák újrazsírzása, és a fékfolyadék cseréje alap lenne. Ezzel szemben az ember addig használja, míg rossz nem lesz - és akkor már elég rossz, mikor ez a tudomására jut... Eddigre pedig az ebben is gyakorlott szerelőnek is szívás lesz a berohadt részeket szétcsavarni, simán benne, hogy a légtelenítő csavarok beletörjenek. Kell az nekik? Nem, inkább "nem tudnak rá mit mondani".
A gumi elemek élettartama véges, tehát 4-6 év után erősen valószínű, hogy a porvédők lyukasak, emiatt a védtelen felületek, illetve kenőzsír odavan, és sokkal jelentősebb munkavonzata lesz, mintha kétévente átesne egy lényegében megbontás nélküli karbantartáson, négyévente meg minimum a porvédők cseréjén a tönkremenetel előtt (a kétévenkénti műveletek kiegészítéseképp).
Ugyanebben a cipőben, csak meg tudom csinálni magamnak, ha időm-kedvem engedi - vagy a szerelőnek fizetek érte 10-15eFt-ot az anyagköltségen felül.





Az ún. úszónyerges tárcsafékeknél a két oldali fékbetétet egyetlen munkahenger működteti. Az egyik oldalt nyomja közvetlenül (ez általában a belső), a másik pedig azért mozdul el, mert nem fixen áll, hanem két csúszócsapon mozoghat. Vagyis a munkahenger megnyomja a belső betétet, az felfekszi, utána a tárcsához húzza a külsőt is.
Egyszerű, ötletes megoldás, elég egyetlen munkahenger, kisebb a féknyereg, könnyebb légteleníteni - csak egy nagy buktatója van: a csúszócsapok állapota. Ha a csapok elkoszolódnak és berohadnak, megáll a tudomány, vagy nem nagyon fékez a fék (mert a külső betét nem mozog), vagy ha egyszer sikerül vele fékezni, feloldani nem fog. Ezért a csúszócsapokat gyárilag hőálló pasztával kenik és gumiharmonikát húznak rájuk, hogy ne érje őket víz, por és sár. Amíg a harmonika tart, nem is szokott baj lenni, de amint kiszakad, villámgyorsan előjönnek a bajok. A megszoruló csúszócsapon az ilyen "megjáratás" ideig-óráig szokott segíteni. Megkened valamivel (a WD-40 például egész jó, mert a hajtógáz benyomja a szűk résekbe is, de önerőből is jól kúszik), párszor megnyomkodod a pedált, az ide-oda mozgó csúszócsap megkeni magának a furatot, azt' oké.
Pár hónapig jó is minden, de nem tart örökké a hatás. Egyrészt a WD-40 nem hőálló, nem sokáig ad kenést a csapoknak. Másrészt ez csak tüneti kezelés, az összerohadást indokát nem szünteti meg. Ilyenkor tartós megoldásként szét szoktuk szerelni a nyerget és ha még nincsenek menthetetlenül berágódva a csapok, akkor tisztítás, kenés és a gumiharmonikák pótlása után összerakjuk. Ezzel hosszabb időre meg lehet előzni a fék berohadását, de csak akkor, ha a tulajdonos vagy a szerelő nem lusta időnként megnézni, van-e még valami a gumiharmonikából. Ez egyébként a futómű többi porvédőjére is igaz: a gömbfejek, kormányművek élettartama általában csak kicsivel haladja meg a porvédő gumiharangét. Amint az kiszakad, villámgyorsan adják meg magukat a mozgó alkatrészek.










Nem feltétlenül cserés a csúszócsap, és, ha csak amiatt szorul, akkor megfelelő állapotuk esetén (pl. szétszedés után tisztítva, a felületük normál állapotú) az újbóli zsírzás + az új porvédők esetén újra használható. Ezt a felét csináltam meg kb. januárban.
Youtube: féknyereg felújítás v. brake caliper repair, brake caliper renewal szavakkal megtalálható a dolog, ha bárkit érdekel. Természetesen lesz ott esetleg félmunka is, érdemes többet megnézni, ha valaki egyáltalán nem érti, mi miért..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!