Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy kell megjáratni a féket?

Hogy kell megjáratni a féket?

Figyelt kérdés
Már nagyon régóta szorul a jobb első fékem, a szerelők nem tudnak rá mit mondani. De az utolsó szerelő azt mondta, hogy megjáratja. Valahova WD-40-et fújt, én közben nyomogattam a fékpedált. Ez után 3-4 hónapig rendben volt. Mit tudtok erről?
2016. márc. 7. 08:42
 1/6 anonim ***** válasza:
Ha jó, akkor mi a kérdés? Van ilyen.
2016. márc. 7. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:

Ez nem igazán megoldás.

Mivel időigényes munka, aminek az idővonzatát nem nagyon lehet megfizettetni: pl. fékfelújító készlet, fékfolyadék megvesz, féknyereg le, szét kipucol, felújítókészlettel összeszerel, bezsíroz, stb. úgy, hogy ez idő alatt esetleg pár sokkal jobb haszonkulcsú munkát is csinálhatna.. = "nem tudnak rá mit mondani".


A fék karbantartása max 2 évente illendő volna, aminél a féknyergek tisztítása, csúszkák újrazsírzása, és a fékfolyadék cseréje alap lenne. Ezzel szemben az ember addig használja, míg rossz nem lesz - és akkor már elég rossz, mikor ez a tudomására jut... Eddigre pedig az ebben is gyakorlott szerelőnek is szívás lesz a berohadt részeket szétcsavarni, simán benne, hogy a légtelenítő csavarok beletörjenek. Kell az nekik? Nem, inkább "nem tudnak rá mit mondani".


A gumi elemek élettartama véges, tehát 4-6 év után erősen valószínű, hogy a porvédők lyukasak, emiatt a védtelen felületek, illetve kenőzsír odavan, és sokkal jelentősebb munkavonzata lesz, mintha kétévente átesne egy lényegében megbontás nélküli karbantartáson, négyévente meg minimum a porvédők cseréjén a tönkremenetel előtt (a kétévenkénti műveletek kiegészítéseképp).


Ugyanebben a cipőben, csak meg tudom csinálni magamnak, ha időm-kedvem engedi - vagy a szerelőnek fizetek érte 10-15eFt-ot az anyagköltségen felül.

2016. márc. 7. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:

Az ún. úszónyerges tárcsafékeknél a két oldali fékbetétet egyetlen munkahenger működteti. Az egyik oldalt nyomja közvetlenül (ez általában a belső), a másik pedig azért mozdul el, mert nem fixen áll, hanem két csúszócsapon mozoghat. Vagyis a munkahenger megnyomja a belső betétet, az felfekszi, utána a tárcsához húzza a külsőt is.

Egyszerű, ötletes megoldás, elég egyetlen munkahenger, kisebb a féknyereg, könnyebb légteleníteni - csak egy nagy buktatója van: a csúszócsapok állapota. Ha a csapok elkoszolódnak és berohadnak, megáll a tudomány, vagy nem nagyon fékez a fék (mert a külső betét nem mozog), vagy ha egyszer sikerül vele fékezni, feloldani nem fog. Ezért a csúszócsapokat gyárilag hőálló pasztával kenik és gumiharmonikát húznak rájuk, hogy ne érje őket víz, por és sár. Amíg a harmonika tart, nem is szokott baj lenni, de amint kiszakad, villámgyorsan előjönnek a bajok. A megszoruló csúszócsapon az ilyen "megjáratás" ideig-óráig szokott segíteni. Megkened valamivel (a WD-40 például egész jó, mert a hajtógáz benyomja a szűk résekbe is, de önerőből is jól kúszik), párszor megnyomkodod a pedált, az ide-oda mozgó csúszócsap megkeni magának a furatot, azt' oké.

Pár hónapig jó is minden, de nem tart örökké a hatás. Egyrészt a WD-40 nem hőálló, nem sokáig ad kenést a csapoknak. Másrészt ez csak tüneti kezelés, az összerohadást indokát nem szünteti meg. Ilyenkor tartós megoldásként szét szoktuk szerelni a nyerget és ha még nincsenek menthetetlenül berágódva a csapok, akkor tisztítás, kenés és a gumiharmonikák pótlása után összerakjuk. Ezzel hosszabb időre meg lehet előzni a fék berohadását, de csak akkor, ha a tulajdonos vagy a szerelő nem lusta időnként megnézni, van-e még valami a gumiharmonikából. Ez egyébként a futómű többi porvédőjére is igaz: a gömbfejek, kormányművek élettartama általában csak kicsivel haladja meg a porvédő gumiharangét. Amint az kiszakad, villámgyorsan adják meg magukat a mozgó alkatrészek.

2016. márc. 7. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
A féknyereg csúszócsapjai vannak elkopva mert valószínűleg kiszakadt(ak) a porvédő(k) rajta és a kosz bejutott a csúszó felületekre. Ki kell cserélni a féknyerget, erre ez a megoldás. A WD-40 csak tüneti kezelésre jó, az nem egy tartós kenést biztosító szer, gyorsan (relatíve) elpárolog.
2016. márc. 7. 09:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

Nem feltétlenül cserés a csúszócsap, és, ha csak amiatt szorul, akkor megfelelő állapotuk esetén (pl. szétszedés után tisztítva, a felületük normál állapotú) az újbóli zsírzás + az új porvédők esetén újra használható. Ezt a felét csináltam meg kb. januárban.

Youtube: féknyereg felújítás v. brake caliper repair, brake caliper renewal szavakkal megtalálható a dolog, ha bárkit érdekel. Természetesen lesz ott esetleg félmunka is, érdemes többet megnézni, ha valaki egyáltalán nem érti, mi miért..

2016. márc. 7. 09:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. Gyanítottam, hogy a felújítás, ill a féknyereg cseréje megoldja a problémát, de a három szerelőből kettő nem így állt hozzá. Egyikőjük gumi fékcsövet cserélt, ráadásul oxigén fáklyával, mert be volt rohadva. A másik meg tárcsát és betétet cserélt, eléggé meg voltak kopva, de nem ez okozta a gondot. A harmadik szerelő meg belenyomott egy kis WD-40et, és 3-4 hónapig rendben volt. Gondolom mostanra kipárolgott onnan a WD-40, úgyhogy fújnék bele megint, csak nem tudtam hova kell. Ha lesz időm és kedvem hozzá, akkor meg felújítom.
2016. márc. 7. 14:28

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!