Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Hogyan üzemeltették a gőzmozdo...

Hogyan üzemeltették a gőzmozdonyokat a fedett pályaudvarokon úgy, hogy a szénfüst ne töltse be a csarnokot?

Figyelt kérdés

Egy korszerűbb gőzmozdony kazánjának a hőteljesítménye MW-os nagyságrendű. A mozdonyokat általában feketeszénnel fűtötték, mely rengeteg ként tartalmaz, orrfacsaróan csípős a füstje és hamar szagot fog tőle az ember ruhája.


Értem én, hogy a kazánt le lehet zárni egy bizonyos időre, de azt sem lehet teljesen, és az a néhányszor 10kW-os égésteljesítmény is kellemetlenül szennyezi a levegőt.


Régebben volt olyan teóriám, hogy a vonatok csak betolattak a csarnokba és a mozdony legalább félig kint maradt az épületből. Ennek az elméletnek viszont - többek között - ellentmond az a híres fotó is, mely az alábbi linken szerepel:

[link]



#gőzmozdony #vasút #légszennyezés #fedett pályaudvar #szénfüst #fejpályaudvar
2022. febr. 13. 09:55
 1/6 anonim ***** válasza:
87%
a gőzmozdonyok nem mentek be a fedett pályaudvari részre...
2022. febr. 13. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

A Montparnasse-i baleset nem úgy történt volna meg, ha a szerelvény tolatott volna a csarnokba!


A fordulást hogyan oldották meg napi rutinban a fejpályaudvaroknál?

2022. febr. 13. 10:20
 3/6 anonim ***** válasza:
81%

Csak egy tipp, bejárt a csarnokba az érkező, a szerelvényre rájárt a másik mozdony, elvitte a vonatot, a bakon lévő mozdony kijárt a csarnokból egy fordító korongra vagy delta vágányra és a következő érkező vonatra járt vissza.

A fejpályaudvarokon most legalábbis így működik, csak nincs fordító korong, hanem félre állítják addig a mozdonyt.

2022. febr. 13. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

Voltak fütelvezető kürtők amik kivezették a füs nagyját. Nem csak az utasokat, személyzetet kellett védeni, de az épületeket is. A füst nagyon durván tönkretette a fémszerkezeteket. Azért nem maradt ezekből meg semmi, mert gyakorlatilag elporladtak a korróziótól. A csarnokok, fűtőházak tetejét is többször cserélni kellett.


A fordítást fordítókorongokkal oldották meg. A Déliben is volt, ott ahol ma a nagy gödör van az épület előtt. A mai napig ennek a fordítókorongnak a közepétől számolják a távolságokat (szelvényeket).

Lásd: [link]

Keletiben is van, de ott pont a másik oldalon:

[link]

(Ez után még tovább bezetett egy vagy két vágány amik levezettek a metró alagútba.)

A fordítókorongokat nem csak emiatt alkalmazták, körfűtőházaknál nem lehet máshogy értelmesen megoldani a csarnok kiszolgálását.

De lehetséges a fordítás deltázással is.

Illetve sok esetben köüzlekedtek hátrafelé, tehát a szerkocsi volt előre. (persze ennek megvannak a külön szabályai, lassabb sebesség, stb)

2022. febr. 13. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
80%
Nem véletlenül voltak az ütközőbakok közelében is vágánykapcsolatok, mert így a szerelvény kihúzása (kitolása) nélkül is ki tudott járni a mozdony a csarnokból a szomszédos vágányon. Erre nem csak a füst miatt volt szükség: a következő vonathoz amúgy is jó eséllyel vizet, szenet (olajat, pakurát) kellett vételezni.
2022. febr. 13. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

Az érkező vonatok mindig bementek természetesen.

Utána vagy másik mozdony vitte tovább a másik végéről, vagy ha volt idő az indulásig, akkor meg akár kitolt, megfordították, és a vonat másik végére állva visszatolt a csarnokba, hogy az indulásra várakozás alatt már kint legyen a mozdony.

[link]

2022. febr. 14. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!