Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A magasság növekedésével mért...

A magasság növekedésével mért lesz egyre nagyobb a különbség a valòs repülési sebesség és a kijelzett sebesség (indicated airspeed) értékei között?

Figyelt kérdés
Nagyobb magassàgokon mért repül gyorsabban? Légellenàllàs csökkenése miatt esetleg?

2012. jún. 15. 23:52
 1/7 anonim ***** válasza:
nagyobb magasságban ritkább a levegő, ezért a légellenállás is csökken
2012. jún. 16. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Nem tudom milyen elven mérik a repülők sebességét. De szerintem ahhoz is köze lehet, hogy ahogy emelkedik a magasság, egyre nagyobb kerülető "körben" repül a gép a Földhöz képest. Tehát ha a Földhöz képest mérnek, akkor ez a dolog nyitja. Még egyszer mondom, fogalmam sincs, hogyan mérik a repülési sebességet:)
2012. jún. 16. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

A repulogep sebesseget un. Pitot-csovel merik, ami voltakeppen a szembe "jovo" levego nyomasabol szamitja ki a sebesseget.


Namost, ez tengerszinten jol mukodik, de ahogy felfele mesz, mind ritkabb lesz a levego, tehat hiaba mesz ugyanolyan gyorsan, a pitot-csore hato nyomas egyre kisebb, es a muszer egyre kevesebbet mutat.


Pl. tengerszinten ha 500 csomoval mesz, a muszer is 500 csomot mutat... de 10 km magassagban ha 500 csomoval mesz, a muszer kb 300-at mutat, mert a levego surusege kozel feleakkora.

2012. jún. 16. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:
Ezt értem. De pl a boeing 737-nek papiron (IAS) kb 340 csomo a maximàlis megengedett sebessége de nagyon magassàgokban (az akkor IAS jelzett sebesség persze nem éri el a limitet) valojàban simàn repülnek 470 csomo felett. Itt lenne talàn szerepe a légellenàllàsnak?
2012. jún. 16. 20:53
 5/7 anonim ***** válasza:

Ne felejtsük ki a hátszelet sem.


Én már utaztam Boeing 747-en 1180km/h Ground Speed-del, vagyis földhöz viszonyított sebességgel. Persze jókora hátszelünk volt.


Mivel a levegő mozog a valós Air Speed jóval alacsonyabb volt.


Gondolom ez okozza az általad kérdezett különbséget.

2012. jún. 16. 23:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
72%

IAS (indicated airspeed): a Pitot-cső által mért sebesség. Ez valóban elég pontatlan tud lenni nagy magasságon.


TAS (true airspeed): a Pitot-cső által mért sebesség a magassággal és a levegő hőmérsékletével korrigálva. Ezt manapság számítógéppel számolják valós időben, és nagy magasságon jellemzően Mach-ban mérik, mert a repülő viselkedését nagyban befolyásolja, hogy mennyire közelíti meg a hangsebességet.


Valós sebesség (ground speed): A földhöz viszonyított sebesség. Doppler radarral mérik, vagy manapság inkább GPS-szel. (#2-nek igaza van abban, hogy a felszínre vetített sebesség kisebb a valós sebességnél, mert nagyobb sugarú "körben" repül a repülő, de a Föld ~6375 km-es sugarát és a repülő ~10 km-es utazómagasságát tekintve az eltérés kb. 1,5 ezrelék)


Tehát az IAS pontatlan, de még a TAS is különbözik a valós sebességtől attól függően, hogy épp milyen szélben halad a repülő. Ehhez tudni kell, hogy a troposzféra felső rétegében, 7-12 km magasságban található az ún. jet stream, egy viszonylag állandó, nyugat-keleti irányú szél, amely mérsékelt égövön akár 100 csomó feletti sebességgel fúj. Mivel a repülő utazósebessége a levegőhöz képest (true airspeed) jellemzően állandó, ezért a valós sebesség hátszélben több, ellenszélben kevesebb lesz. Az áramlás nyugat-keleti iránya miatt pl. egy Európa-Amerika út akár egy órával tovább tart, mint ugyanazzal a géppel visszafelé.

2012. jún. 17. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
100%

Kerdezo: Azert hasznalnak IAS-t, mert ez tukrozi leghubben, hogyan viselkedik a repulogep az adott kozegben. Ritkabb kozegben nehezebb fennmaradnia, igy (a levegohoz viszonyitva) gyorsabb kell legyen.


Pl ha 200 IAS-nal esik at, akkor mindik 200 IAS-nal esik at, mindegy hogy az 200 csomos vagy 350 csomos valos sebesseget (TAS) jelent.

2012. jún. 17. 18:09
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!