Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Ki akar kamionos lenni? (Vagy...

Ki akar kamionos lenni? (Vagy ki készül rá már? )

Figyelt kérdés

Pont azon gondolkoztam valamelyik nap hogy ennyire sofőrhiány van egész európában? Angliában hálóval fogdossák őket, németországban ha beszéled a nyelvet kicsit akár kezdőként is alád raknak egy nyergest, itt magyarban meg úgy dobálják utánad a jogosítványt szinte (most lesz ez a 6000 ingyenes jogsi +a munkaügyi is szokta támogatni).


Én már a felénél tartok, megvan a PÁV2, megvan az elméleti és pályarutin C ből, most már csak a városi része jön aztán abból egy vizsga, majd pótkocsi és GKI.


De én ezt az egészet azért csinálom mert szeretem, és ezt szeretném csinálni, de néha kezdem úgy érezni csak én vagyok így egyedül :D Minden haver legyint hogy "kamion? hagyjad már..." aki meg gondolkozik is rajta az csak egy olyan b vagy c tervnek számítja.


Ki az aki még (van olyan hülye? :D ) saját akaratából és szeretetből indul neki ennek az egésznek?



2015. júl. 24. 16:40
 1/7 Tubarózsa ***** válasza:

Szia!

Kicsit off leszek. Hasonloan gondolkodom, mint Te csak én buszba. Teher/kamion sincs kizárva, de most a busz cél. És hogy miért? Mert ezt akarom csinálni ez érdekel és kész. Egyfajta hivatás/életcél. És nem a pénz hajt. Késöbb szeretnék oktató (is) lenni. Férjem buszos és a kollégái állandóan szivatnak, h gallyvédőt szerelnek a buszokra meg életbiztositás..stb, de közbe szurkolnak is :)szoval csak vicc szintjen. Am a C rutinon én is túl vagyok, ma volt a vizsgám :). Hát ennyi és bocs ha kicsit off lett.

ui:/ C t hol csinálod?

Üdv 25N

2015. júl. 24. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Én már 14 éve csinálom. Ez nem játék, ez egy kemény világ, van benne pénz, hiányszakma, de nem véletlenül. A két szép szemedért nem adnak semmit, itt egy 12 órás munkanap rövidnek számít. Többhetes távollétek, húsvét, karácsony odakint. Majd meglátod.
2015. júl. 24. 23:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
Hát szerintem aki már évek óta készül erre az egészre, az tudja mikkel jár, de hát én még "fiatal" vagyok, nincs se gyerekem, se barátnő se kutya.
2015. júl. 25. 01:59
 4/7 anonim ***** válasza:

Azért ez így elsőre elég romantikusan hangzik. Nyilván ha így lenne, akkor nem kellene fogdosni a sofőröket.


A gazdagabb/fejlettebb országokban azért van sofőrhiány, mert ott általában ez is legalja munka, akinek esze van tanul és mást csinál. Nemrég néztem, csak az eures-en van valami 900 német sofőr állás. El kellene viszont gondolkodni rajta, hogy miért.


Ahova nem mennek el dolgozni, az nem jó munkahely. Vagy a technika sz@ĺr, vagy a munkakörülmények vagy a fizetés. Hogy a német nem megy oda, az egy dolog. De lassan a lengyel, a szlovák és a román sem. Nem véletlenül. Német területeken, ha nem is mindenhol, de a legtöbb esetben azért eltérő a hazai és az import sofőrök alapbére. Lehet jobban keresnél ott,mint itthon, de ottani viszonylatban az is kevés.


De maradjunk a hazai helyzetnél. Itthon egy nemzetközi kamionsofőr 230-550 000 között keres. A nagy többség az valahol 300-400 000 között. Soknak hangzik, főleg a minimálhoz képest. Viszont a felelősséghez képest nem sok. Miért felel egy sofőr? A járműért, az áruért, az üzemanyagért...


Ismerek olyan sofőrt akitől lelopták a gázolajat, a munkaadója meg levonta. Biztos lesz akinek újat mondok, de a román és lengyel hordák egy része az lopott gázolajról megy. Nem ritka, hogy kettesével-hármasával mennek a románok, kettő elállja a parkoló bejáratot ameddig a harmadik szivattyúval lelop 3-4-500 liter gázolajat az épp alvó kamionostól. Van olyan román és lengyel fuvarozó, ahol ez kötelező, nincs üzemanyagkártya vagy kp.. ( mondjuk aki ilyennek dolgozik az is megér egy misét).


Ma már nem úgy megy ez , mint anno. Átveszel egy rakományt, persze, nyilván leszámolsz 3-4-6000 karton vegyes árunál, hogy megvan-e. Nyilván.. A lerakón áruátvételkor kiderül, hogy hopp hiányzik pár karton, mert a raktáros lerántott. Azt te fogod kifizetni. Egy karton milka az mondjuk 22*300Ft. Egy karton Hennessy, hát azt ne akard tudni :D

Felelsz a rakományért fizikailag is, annak a rögzítéséért. Előfordul olyan az M0/51-es elágazásban, hogy egy-egy ponyvás lerak az útra pár raklap sört. Asszem egy-két hete pár raklap kóla landolt az aszfalton. Jó, tudom, mindenki szabályosan rögzít. Ha a cég nem biztosít megfelelő mennyiségű és minőségű rakományrögzítő eszközt, akkor majd te veszel.. Egy fizetésért simán lehet venni spanifert.


Ez a magyarországi jogosítvány mizéria ez egy ügyes játszma. Kevés a valós munkahelyek számának a növekedése, pont kapóra jött egy okos ember okos ötlete. Ő Wáberer György, a Waberer's holding tulajdonosa, aki kormánybiztos lett a napokban. Aki kicsit is belelát az tudja, hogy Magyarország legnagyobb fuvarozójánál állandó sofőrhiány van ( aki nem hiszi guruljon ki a Nagykőrösi útra). Gyakorlatilag bármikor munkába tudnának állítani 3-400 sofőrt. Miért? Mert aki tud máshova menni, az nem megy oda.


Majd GKI-n megtanítják neked az 561/2006-os EU rendeletet, amely a gépjárművezetők munka és pihenőidejét szabályozza. Hagy emeljek ki belőle egy dolgot:

"a gépjárművezető nem töltheti a rendes heti pihenőidejét a járműben"


Meg van szabva mi számít csökkentett pihenőidőnek és mi rendes pihenőidének. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 12 nap után az autóból a sofőrnek ki kell szállnia. Ha itthon akkor megy ahova akar, ha külföldön akkor szobát kell neki bérelni valahol. Vagyis kellene. mit nyilatkozott Wáberer György a fuvarozó cég vezetője:


"És miből lenne erre pénz? Hát a külföldi kamionosok büntetéseiből! Wáberer szerint a szabálytalanságok 60 százalékát külföldi sofőrök követik el, de a magyar hatóságok sokkal gyakrabban büntetik a magyar kamionosokat. Ha kell, én magam is kiállok az út mellé, és részt veszek az ellenőrzésben."


Csak halkan jegyzem meg a Waberer's-es sofőrök 3-6 hetes kiküldetésen vannak. Van amikor 4-5 hétig az ország közelébe sem keverednek ( persze nem mindenki, de a 3000+ gépjárművezetőből jócskán akad ilyen). Szerinted hánynak biztosítanak ilyenkor szállást? Azért kicsit cink, hogy a miniszteri megbízott, MKFE elnök cégét egy ilyennel úgy meg lehetne fingatni, hogy öröm lenne nézni. Tegyük hozzá a fuvarokmányokat 5 évig, a tachográf adatokat 3 évig meg kell őrizni. 3 évre visszamenőleg annál a cégnél kb mindenkit f..szra lehetne húzni. Khm..


Vannak országok, ahol ezt elkezdték komolyan venni, mert az ilyen fuvarozók tönkre teszik a fejlettebb országok saját munkaerőpiacát.


Itt már írtam egy olyat: 3-6 hét kiküldetés. Igen. Bár nem szabályos, de gyakori. Sokan 3 hét kint 1 hét itthon rendszerben járatják a sofőröket. Sokan a legkisebb fülkés autókat, vagy csak középfülkéset vesznek erre.. az is elég. Sok helyen csoda, hogy gumi van a szerelvényen, fékre már nem jut.


Most képeznek 6000 sofőrt, egy részét azért, hogy a miniszteri biztos bácsi cégét feltöltsék. A többiek kijutnak a piacra. Most munkaerő hiány van, ami árfelhajtó hatású, akkor nem lesz ekkora munkaerőhiány, a fizetéseknek lőttek. Apropó, ha már fizetés.


Az esetek egy részében a gépjárművezeték oly módon kapják a fizetést, hogy : alapbér + külszolgálati napidíj + üzemanyag megtakarítás + prémium. Jól hangzik ugye? Nah, az alapbér az most vagy bruttó 105 000. A külszolgálati napidíj az kintöltött napok után napi 40 euro, de ez adómentes. Ugyanúgy, ahogy a havi 100 000 forintig adható üzemanyag megtakarítás. Ha ügyes a sofőr, akkor megvan a 350-400 nettó, viszont adózási és járulékok szempontjából ez valójában minimálbér. Nyugdíjnál lesz ám pofára esés.

EZ a jobbik eset. A rosszabbik amikor azt mondják, hogy 25Ft/km. Hivatalosan így nem lehet fizetni, mert ez a szabályok megszegésére sarkallja a gépjárművezetőt. Persze itthon még mindig divat. Minél többet mész, annál többet keresel, persze feketén. Ha legyalulsz egy családot az M5-ön, akkor így jártál.


Még nem is írtam sokat, de már ott tartunk, hogy itthon szar az egész. És akkor erre jönnek a büntik. Szabálysértésért a járművezető 800 000Ft-ig büntethető. ADR-es szabálysértésnél 25 000 euroig! Ez utóbbi azért érdekes, mert nálunk van egy olyan szokás, hogy a szabályokat úgy értelmezem, ahogy nekem épp jó. Sok fuvaroztató és fuvarozó szeret összemosni két dolgot:

-nem az ADR hatálya alá tartozó és a

-ADR hatálya alá tartozó, de mentességgel szállítható

árú fogalmát. Az egyik az szabadon vihető akárhova, a másik már nem, de sokak szerint igen. Az első kontrollig.


A kérdező pl megcsinálja a jogsit, de nem akar veszélyes árút szállítani - 2 éves C kell hozzá amúgy is, ha jól emlékszem - nem is csinál ADR vizsgát. Majd az első hónapokban behúzzák a csőbe egy ilyennel és úgy kezdi a fuvarozási pályafutását, hogy mínusz fél millió. :D


Ez csak néhány példa volt, de itt a bácsi aki 14 éve csinálja, biztos tudna olyat mesélni, hogy égnek áll a hajad.


Biztos szép szakma, de nem véletlenül van globális erőforráshiány ezen a téren. Sz@r az egész úgy ahogy van.

2015. júl. 25. 04:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

"alapbér + külszolgálati napidíj + üzemanyag megtakarítás + prémium"


Hát igen, a fos cégeknél ez így is megy, de Német belföldön fix a béred, és ha ellopják a gázolajat azt se tőled vonják le. Ez csak az idióta Waberer's-nél meg ezeknél megy itthon.


Meg kilóméterben fizetnek... az már régen rossz :D


Amúgy azért mondtam hogy "van olyan hülye" mert én ezzel az egésszel tisztában vagyok, de nem olyan rossz, mint ahogy te leírod. Mármint ez mind hozzáállás kérdése, ki hogyan éli meg. Egy kicsit elkanyarodván, van olyan ismerősöm aki ápoló, és németbe ment ki először egy kastélyba személyzetisnek. A váltója már hetekkel előtte riogatta, hogy ilyen rossz meg olyan rossz meg stb... kiment az ismerősöm teljesen pozitívan, és úgy is jött haza hogy még élvezte is, mert nem úgy fogta fel.



Nem akarok tiszteletlen lenni, de hallottam már épp elég pocskondiázást hogy ez a szakma ilyen, ez olyan... És elég volt kissé. Találtam egy "st22lacika" nevű youtubozót, aki meg pont hogy az ellenkezőjét mutatja meg az egésznek, a pozitív oldalát, hogy mennyi mindennel jobbá lehet tenni az egészet, csak magadon kell "tekerni".


Én már gyerekkorom óta ezt akarom, és nem félek szembenézni az álmaimmal, ha lemondanék róla életem végéig itt lenne ez az űr bennem, én ezt akarom csinálni, és élvezni fogom, mert semmi mást nem csinálnék szívesen :) Hogy később mi lesz... nem tudni. De most ez az egyetlen cél :)

2015. júl. 25. 13:17
 6/7 anonim ***** válasza:

"Hát igen, a fos cégeknél ez így is megy, de Német belföldön fix a béred,"

Sehol nem szerepelt, a kérdésben, hogy Németországban akarsz belföldezni. A fix bér az igaz, de mint írtam ott is nagyban függ a gyerekek számától, a családi adókedvezménytől stb. Mert ha kezdő vagy Németországban 0 gyerekkel akkor az ottani fix bér is elég sovány.


"Amúgy azért mondtam hogy "van olyan hülye" mert én ezzel az egésszel tisztában vagyok, de nem olyan rossz, mint ahogy te leírod. Mármint ez mind hozzáállás kérdése, ki hogyan éli meg."

Amikor a nyakadba borul a bili azt nehéz pozitívan megélni. Mondanám, hogy beszélgess HakapesziM-mel és Agytörzsi Prof. bácsival itt a gyakorin, de ha jól tudom ők nem magyar cégnél dolgoznak.


"Nem akarok tiszteletlen lenni, de hallottam már épp elég pocskondiázást hogy ez a szakma ilyen, ez olyan... És elég volt kissé. Találtam egy "st22lacika" nevű youtubozót, aki meg pont hogy az ellenkezőjét mutatja meg az egésznek, a pozitív oldalát, hogy mennyi mindennel jobbá lehet tenni az egészet, csak magadon kell "tekerni""


Tudod ez olyan dolog, hogy jelenleg a magyar kormány is azt kommunikálja, hogy ez Európa legszuperebb állama, közben meg... :D Stlacika német belföldezik, az másabb, jobb, normálisabb. De a közúti fuvarozás nem csak német belföldezésből áll.


Szép ha neked ez az álmod és ezt szeretnéd csinálni, hajrá. De készülj fel rá, hogy lehet nem olyan lesz, mint a filmekben és az álmaidban.

2015. júl. 25. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Számomra már az is csoda, ha délután 4 után meglehet még állni németbe vagy osztrákba egy viszonylag normálisabb helyen. Egyszer már törtem is így össze a hátsó aláfutásgátlómat, este volt, a parkolással szerencsétlenkedtem. Betoltam a pótot a parkoló végébe a fűbe pedig előtte direkt megnéztem, hogy nincs e ott valami, de a franc se látta, hogy benn van egy batár nagy szikla. Mondanom sem kell, hogy nem igazán használt az aláfutásgátlónak. (ez egyébként egy szép germán szokás, ha el is cseszel valamit, még ha nem lenne semmi gond sem, na akkor azok a nagy sziklák tuti, hogy taccsra vágnak az autón minden műanyagot)

Tehát a parkolással csak óvatosan.


A másik a munkaidő, heti 3x15 óra lehet és 3x13. Ebbe kell beleférnie a 9 és a 10 órás vezetéseknek. A munka törvénykönyve szerinti 12 órát meg majd betartják a nem kamionos emberkék.

2015. júl. 29. 18:51
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!