Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Teherautóknál/buszoknál miért...

Teherautóknál/buszoknál miért kell kerülni a retarder használatát télen?

Figyelt kérdés
Az oké, hogy megcsúszik, de miért? Elvégre a többfokozatú retarderekkel finom és egyenletes fékerőt is el lehet érni, jobban mint fékpedállal.

2013. jan. 30. 19:09
1 2
 1/12 szántóvető ***** válasza:
a retarder csak a vontató haltott(hátsó)kerekét fékezi.mivel a pót nem fékeződik ezért megtolja a vontatót aminek becsuklás a vége.a kamion keresztbe fordul az úttesten és..de ennyi elég is.
2013. jan. 30. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
És szóló buszoknál vagy szimpla tehernél mi a helyzet? Ott nincs ami megtolja.
2013. jan. 30. 20:08
 3/12 A kérdező kommentje:
... valamint a csuklós buszok..Ott is a C tengely a hajtott, így ha azt fékezi, hogy tolja meg?
2013. jan. 30. 20:29
 4/12 szántóvető ***** válasza:

ha 1 újabb teherautót/buszt nézünk ami az ABS-el szerelt,akkor a lábfék használata hatásosabb és biztonságosabb.A retarder blokkolni is tudja a hajtott kerekeket.

Régi Ikarusnál,Ifánál más a helyzet,nem vezettem ilyeneket de ott a lábfékkel is vigyázni kell úgy gondolom.Csuklós busz a B-tengelyt hajtja.

2013. jan. 30. 20:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
A retarder hiába több fokozatú de az csak a meghajtott kereket fékezi. És ha csúszik akkor amellett hogy olyan mintha kéziféket húztál volna még a motor is leállhat. És akkor egyedül maradtál a harcban kenyér szervóval egy 40 tonnás vas szörnyeteggel. Amikor lábfékkel fékezel egy nagy járművel akkor mindíg a vontatmány kezd el fékezni először. Így kihúzva mindíg a szerelvényt. De retardernél csak a meghajtott kerék. Még aza kevesebb ha kerezbefordul az autó. de pótkocsisoknál még az tolja a vontatót mag előtt kerezbe. [link]
2013. jan. 30. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:

Az a fő probléma ilyenkor a retardernél, hogy egy tengelyen keletkezik csak fékhatás. Ha havas, vizes, nyálkás az út ( tehát kisebb a kerekek tapadása),ilyenkor hamarabb elveszti a kerék az oldalvezető képességét és megcsúszhat a jármű - főleg ha csak egy tengelyt fékezel. Ha megnézed hóban, egyenes haladásnál berántod a kéziféket, ott is elkezd csúszni az autó hátulja szép lassan valamerre.


Az igaz, hogy a retarderrel is lehet óvatosan fékezni, de csak a hajtott tengelyt/tengelyeket. Az üzemi fékkel meg az összeset egyszerre. És azért egy normális haszonjárműnél, ami már tele van 3 betűs extrákkal, ott már fékpedállal is lehet finoman és egyenletesen fékezni.


Az "újabb" csuklós buszoknál tényleg a C tengelyt hajtják ( már az Ikarus 435 is ilyen, pedig annak a gyártása 1985-ben indult ).

2013. jan. 30. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 szántóvető ***** válasza:
C-tengely hajt???a busz legvégét??Ennek mi az értelme?Kardántengely hogy van megoldva?
2013. jan. 30. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Nincs kardán, a busz seggében van a motor. Kb az összes alacsonypadlós csuklós ilyen.


Egyébként ahogy írták előttem is, csak a hajtott tengelyt fékezi, emiatt megcsúszhat a gép hátulja. Itt fehérváron 3-4éve télen volt is ebből baleset, felüljáróról lefele retarderrel fékezett a pilóta, megcsúszott a busz, aztán csatt lett a vége, 10fölötti sérülttel.

2013. jan. 30. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 szántóvető ***** válasza:
bepisiltem.hogy mik vannak.hóban nem lehet könnyű közlekedni vele.
2013. jan. 30. 22:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
Semmivel sem nehezebb mint egy 280-assal, van becsuklásvédelmi rendszer (hidraulikus munkahengerek elektronikus vezérléssel ami figyeli a kormányszöget és a becsuklás szögét is), plusz általában városi vagy elővárosi forgalomban vannak. Tolatásnál szar mert nem enged akkora csukóelfordulást.
2013. jan. 30. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!