Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Ki a vétkes fél, ha én főútra...

Ki a vétkes fél, ha én főútra kanyarodnék balra, de nem akarnak elfogyni a kocsi egyszerre, mert felváltva jönnek, de én mégis kihajtok?

Figyelt kérdés

Tehát ahhoz, hogy balra kanyarodjak a főútra, mindkét irányba egyszerre el kell fogyni a kocsiknak, mert megállni nem akarnak (megtörtént eset :-)).

Viszont felváltva, hol az egyik oldalról, hol a másik oldalról érkeznek.

Ezt megunva amikor balról nem jönnek csak jobbról, én kitolom félig a kocsit, tehát a kocsi orra a felezővonalat érinti, de nem zavarva az előttem, jobbról balra haladókat. Amikor elfogynak a jobbról jövők, én befejezem a balra kanyarodást.

A gond nyilván akkor adódik, amikor balról megjön a kocsisor, de én már régóta bennállok az úton.

Ha megáll az első autó, akkor megvárja, amíg én balra el tudok fordulni, azaz feltartom a sort.

Viszont mi a helyzet, ha mégsem akar megállni, és belém jön. Ki a hibás?

Nyilván ha hirtelen jövök ki, akkor én.

De ha már régóta ott állok (pl: 10-20 másodperce), akkor mi a helyzet?

Mert ugye lehetne egy lerobbant autó is az út közepén, ami előtt meg kéne állnia.


2017. szept. 21. 21:57
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
53%

A szakértő, ha jól végzi a munkáját rengeteg apró részletet vesz figyelembe, az igazsághoz közeli állapot ezekben az apró részletekben rejlik.

Egy olyan főúton, ahol 100-al haladnak a járművek, a kérdésedtől függetlenül is meggondolandó, mikor próbálsz betolakodni a forgalomba, ha oda nem engednek be.

Erre 50 méteres rés kevés, olyankor vita nélkül te vagy a hibás, ha viszont jóval féktávon kívül van az érkező, neki is kötelessége megállni, és meg is állnak.

2017. szept. 21. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 A kérdező kommentje:
A főutat azért mondtam, hogy világos legyen, de valójában csak egy "sima" fővárosi út, ahol 50-nel lehet menni, de a lámpák úgy vannak összehangolva, hogy ha megfelelő az autómennyiség (se túl sok, se túl kevés), akkor szépen felváltva lehet várni a kocsisort, hol balról, hol jobbról. Na ekkor gurul el néha a gyógyszer, hogy de jó lenne félig kitolni a kocsit, ha bőven (10+ másodperc) múlva érkezik csak a baloldali kocsisor.
2017. szept. 21. 22:34
 3/20 anonim ***** válasza:
18%
Nem biztos, hogy tudod majd bizonyítani, hogy te már 20mp-e ott állsz. Aki beléd megy azt mondhatja hogy kijöttél elé. Ezért ez nagyon ingoványos dolog. Inkább ne csináld, előbb utóbb kiengednek, ha ezt nem tudod kivárni akkor az a te hibád.
2017. szept. 21. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
78%

Elég bonyolult a kérdésed, de kezdjük az elején.

Alárendelt útról főútvonalra felhajtani csak elsőbbségadással lehet. Ez azt jelenti ha balra szeretnél kanyarodni, hogy mind a balról jövők, mind a jobbról jövők részére elsőbbséget kell adnod, és csak akkor hajthatsz fel a főútra, ha MINDEN főúton közlekedőnek megadtad az elsőbbséget. Ha "nem akarnak elfogyni" akkor várnod kell! Ez nem otthoni társasjáték, hogy elfogyott a türelmem, és felhajtok a főútra. A szabályok betartása miatt büntetőjogi felelősség is terhel.


Szóval szabálytalan vagy, ha a balról jövő kocsisor elfogytával úgy hajtasz ki a főútra, hogy a jobbról jövők közül nem mondott le senki az elsőbbségéről, és te megállsz keresztben a főúton.


De ekkor nem hajthat neked senki, mert a KRESZ azt írja elő, hogy HIRTELEN fékezésre nem kényszeríthetsz senkit. Ha te régóta ott állsz, senki nem hajthat beléd, le kell fékeznie, és meg kell állnia.


Ha ennek ellenére mégis beléd hajt, akkor mind a ketten felelősök vagytok a bekövetkezett balesetért. Te is szabálytalan voltál, és a másik meg nem tett meg mindent a baleset elkerülése érdekében. Hogy milyen arányú a felelősség, hogy fele-fele e, vagy más, ezt nem tudom, nem vagyok jártas abban, hogy a bíróságok milyen ítéleteket hoznak hasonló ügyekben.

2017. szept. 21. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
100%
Baromi egyszerű. Az elsőbbségadás definíciója az, hogy az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti az elsőbbséggel rendelkezőt haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Tehát ha a balról érkezőt finom lassításra kényszeríted, sőt, hirtelen fékezés nélkül meg kell állnia, azzal te nem vètettél semmit a szabályok ellen. Ezzel szemben, ha valaki a hosszú másodpercek óta veszteglő kocsidba hajt, az nem tett meg minden tőle telhetőt a baleset elkerülése érdekében, így igencsak pofára fog esni a bíróságon.
2017. szept. 21. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 A kérdező kommentje:

"ha MINDEN főúton közlekedőnek megadtad az elsőbbséget."

Az világos, hogy meg kell adni az elsőbbséget, ez vitán felül áll.

A kérdés az, ha én akkor hajtok be félig, amikor bal oldalt még senki sincs, és csak később érkezik a kocsisor.



"Szóval szabálytalan vagy, ha a balról jövő kocsisor elfogytával úgy hajtasz ki a főútra, hogy a jobbról jövők közül nem mondott le senki az elsőbbségéről, és te megállsz keresztben a főúton. "

Nem ezt a szituációt magyaráztam el.


"Ha ennek ellenére mégis beléd hajt, akkor mind a ketten felelősök vagytok a bekövetkezett balesetért. Te is szabálytalan voltál,"

Ez lenne a kérdés igazából, hogy szabálytalan-e.


Eszembe jutott egy példa.

Mikor a gyakorlatot szereztem a jogsihoz az oktatómmal egy nagy utat kereztesztünk, ahol középen 1 pár villamos sin volt, körülötte pedig a két sáv.

Tehát sáv-villamossin-villamossin-sáv

Akkor azt mondta, hogy keresztbe úgy menjek, hogy először elsőbbséget adok a balról érkezőnek, majd beállok középre a villamos sinekre, és megvárom, mig jobbról elfogy a sor.

Ha ekkor jön a villamos, tehát 10+ másodperc mulva, akkor igy járt a villamos.

2017. szept. 21. 23:11
 7/20 anonim ***** válasza:
Csak majd neked kell bizonyítanod hogy úgy volt ahogy te elmondod. Mert ha a másik azt mondja hogy te hirtelen jöttél ki, akkor mi lesz. Te vagy hunyó.
2017. szept. 22. 06:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:

Utolsó: ha ennyire nem ismeri el valaki a felelősségét, helyszínelőt kell hívni. Látszani fog a roncsokon, hogy mozgott-e a kanyarodó jármű. De ha netán mégis az újbóli elindulás pillanatában történik az ütközés, akkor is jó eséllyel egy állítás áll egy állítással szemben. Sőt, mivel pont a nagy forgalom miatt kell ezzel a megoldással élni, jó eséllyel lesznek tanúk is.


Továbbá én eléggé életszerűtlennek tartom, hogy ha valaki ilyen helyzetet lát, az nem lassít le. Elég komoly balesetet kockáztat. Ezen kívül bizonyos forgalom fölött az sem túl életszerű, hogy hosszú percekig várjon valaki arra, hogy mindkét irányból elfogyjanak. És pontosan ezért is megengedő a KRESZ és nem tiltja azt, hogy akadályozd az egyébként elsőbbséggel rendelkezők. Kizárólag a veszélyeztetését tiltja.

2017. szept. 22. 07:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 anonim ***** válasza:

Nos a gyakorlatban én is szoktam ezt csinálni, és van elég normális sofőr, aki be is enged ilyen helyzetben. De ha baleset történik, és nincs valami sztárügyvéded, akkor tuti te leszel a hibás teljes mértékben.

PS: 10-20 mp az semmi, álltam már 5 percet is nem egyszer.

2017. szept. 22. 08:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:

Nos, idézet a jogszabályból:


"Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására."


Ez korántsem azt jelenti, hogy neked hosszú percekig kellene állnod a kereszteződés előtt arra várva, hogy mindkét irányból egyszerre teljesüljön az, hogy "nem jön senki".


A "nem jön senki" ráadásul nem is értelmezhető. Meddig nem jön senki? Fél percen belül? Vagy nem is látszódik egyáltalán? Vagy mi?


Ráadásul forgalmi vizsgán ezért mínusz pont is jár.


Szóval, amit csinálsz, teljesen szabályos. Senkit nem kényszerítesz a haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Ennyi. Az elsőbbséget megadtad.


Némileg árnyalja a kereszteződés mennyire belátható. Ha a védett út éppen ívben van, nem feltétlen állnék így meg az úton. Bár gondolom, hogy az általad említett szitu nem ilyen.


Azt pedig nem tudom elképzelni (bár nem lehetetlen), hogy valaki egy jól belátható úton belerongyoljon egy álló autóba. De hogy írták, ilyen esetben a baleseti helyszínelők meg tudják állapítani, hogy mi történt. Kamerák, szemtanúk is segítik a helyzet tisztázását.

2017. szept. 22. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!