Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Érdemes lenne a TramTrain...

Attilav kérdése:

Érdemes lenne a TramTrain teljes szakaszát 600V egyenárammal villamosítani ?

Figyelt kérdés
A Szeged Békéscsaba vonal teljes hosszban történő nagyvasúti szabványú villamosítása nagyon drága lenne. Szegeden és Vásárhelyen már van kiépített 600V-os villamos felsővezeték. Miért ne lehetne ezt akkor kiterjeszteni Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert közé is ? Tiltja valamilyen vasúti jogszabály hogy nagyvasúti pályaszakasz fölé 600V egyenáramú felsővezetéket húzzanak ki ? A TramTrain felsővezetékes üzemben állítólag csak 70km/h-val tud menni, de az elektronika áttervezésével szerintem el lehetne érni a 100km/h-t, ebben a gyártó segítségét kellene kérni. Milyen hátulütői lehetnek annak ha a TramTrain a nagyvasúti pályán is "városi szabványú" felsővezeték alatt közlekedik ?

2022. szept. 16. 19:45
A kérdező szavazást indított:
Igen
Nem
Igen, de legyen nagyvasúti szabványú felsővezeték 600V-tal
Villamosítsák az egész Szeged-Békéscsabát, alakítsák két áramneművé a TT szerelvényeket
19 szavazat
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
94%

"Tiltja valamilyen vasúti jogszabály hogy nagyvasúti pályaszakasz fölé 600V egyenáramú felsővezetéket húzzanak ki ?"

Jogszabály nem tiltja, a józan ész viszont igen.

2022. szept. 16. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
78%

Éppenséggel jogszabály is tiltja. Vagyis előírja, hogy egy vasúti pályának hogy kell kinéznie. Ha 600 voltos tikbelet húznak fölé akkor az már nem vasúti pálya. Megvannak a vasúti pályának is az ismérvei, hogy minek kell ott lenni, milyen méretekkel, egyebekkel. Ha nem az van ott, akkor nem lehet vasúti pályának minősíteni, nem fogják kiadni rá az engedélyt mint vasúti pálya.

Úgy képzeld el mint a lakóházaknál amikor megvizsgálják, hogy alkalmas-e az épület arra, hogy emberek ott lakjanak, megvannak-e a törvényileg előírt feltételek.

Egyébként tervben is volt véve a felsévezeték kiépítése HMVásárhelyig, de a világ pénze nem lett volna rá elég.

2022. szept. 16. 20:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
100%
Jó, 2-es, de ehhez a projekthez amúgy is törvényeket írtak át rengeteg ponton. Szóval akár lehetett volna engedélyezni a 600V- feszültségű rendszert. Más kérdés, hogy a távlati villamosítási tervek miatt ez marhaság lenne, ráadásul már a tervezés során elszaladtak a költségek , ráadásul Lézer Jani széke is akkortájt ingott, amikor dönteni kellett.
2022. szept. 17. 06:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 A kérdező kommentje:
Lehet hogy így utólag már nincs értelme a két város közti kb 20km-t villamosítani, de a projektet úgy is tervezhették volna hogy végig -a nagyvasúti pálya felett is- kihúznak 600V-ot, de a nagyvasúti szakaszon nagyvasúti felépítménnyel és felsővezetékkel kellett volna kihúzni a 600V-ot, így ha netán 10-15 évvel később villamosítják a Szeged-Békéscsabát akkor kisebb átalakítással bekapcsolható lett volna a 25kv hálózatba a Szeged-Vásárhely szakasz. Ha netán belátható időn belül vége a háborúnak(az oroszok jelenleg kifulladóban vannak), és lemegy az infláció, akkor szerintem még utólag is lenne értelme a hiányzó 20km-t nagyvasúti felsővezetékkel, 600V-al villamosítani és megspórolni ezzel a dízel üzemmódra kapcsolást, így több helyen is megállhatna a TT, pl: Vásárhely kishomok, Algyő ipari park, mert villamos üzemben dinamikusabb a szerelvény gyorsulása.(A dízel üzemre fogják hogy ezeken a helyeken nem áll meg, amiatt mert nem tudna eléggé felgyorsítani hogy tartsa a menetidőt).
2022. szept. 18. 13:21
 5/13 A kérdező kommentje:
Nézegettem a google utcaképet és térképet, a tramtrain rókus állomás megálló után egy darabig még a nagyvasúttól külön pályán fut. Rókus megállótól a Szatymazi utca végéig meg lehetne hosszabbítani a felsővezetéket simán, városi szabvány szerint, és a görkorcsolya pályánál(az egyik barkácsáruház is villamos közelbe kerülne így) kialakítani még egy megállót, Szatymazi utca néven, és csak ezután kapcsolna dízel üzemre a szerelvény.
2022. szept. 18. 18:16
 6/13 anonim ***** válasza:
Sok értelme nem lenne. 600V olyan alacsony áram erősség amivel nyílt pályát nem éri meg villamosítani. Ha megnézed Budapesten is egy villamos vonalon ami max 10 km hosszú lehet van 5-6 szakasz, városban ezeket a betáplálásokat könnyebb megoldani, de nyílt pályán nem. Nem azért villamosítanak 15/25kV-al mert a mozdonyoknak ekkora áramra van szüksége, hanem mert ennyivel lehet nagy távokat, egyszerű fizika. Pontosan azért amiért a áramot szállító kábeleket is magas feszültséggel használják. Ekkora erősségen nem veszt az áram az erősségéből, stb stb
2022. szept. 24. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
4. válaszodra is reagálva. A városi felsővezetékek teljesen más szabvány szerint készülnek mint a nagyvasúti. Más magasság, más a kábelek feszítésének kritériuma. A tramtrain nem erre hivatott, ezeket két város összekötésére használják. A vonalon lévő települések bekötésére a már amúgy is meglévő vasúti járműparkot kellene fejleszteni, villamosítani és óránkénti 4 pár vonattal megoldható lenne egy jó ütemes menetrend, de erre most se pénz, se gördülőállomány, se mozdonyvezető nincs. Annyira periférián van az a vonal, hogy amíg a fővonali problémák meg nem oldódnak nem fognak ilyenekkel foglalkozni. A mozdonyvezető kérdés meg már nem a vasúton múlik, ez mindenhol hiányszakma.
2022. szept. 24. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:

Azért pedzegettem a tramtrain "tesco gazdaságos" villamosítását mert előfordult hogy alig tudott elindulni a szerelvény népkert állomásról mert amint elindult a dízelgenerátor szinte azonnal le is fulladt, és ez ment 10-15 percen keresztül miközben a vezető az utastérben egy kapcsolószekrényben babrált telefonos segítséggel. Végül sikerült tartósan beindítani a dízelgenerátort és megkérkeztünk szegedre. Eszembe jutott ha nem kellene üzemmódváltás a városközi szakaszon akkor a hasonló kellemtlenségeket el lehetne kerülni. De akkor ezekszerint körülményes vagy lehetetlen lenne a 600V-os villamosítás a nagyvasúti szakaszon. Bár a főváros környéki HÉV-ek meg 900V-on mennek, és több mint 10km-en ha jól tudom. Szóval valahogy csak meg lehetne oldani azt a 20km-t 600V-on, akár úgy is hogy nagyvasúti szabványú oszlopokat és felsővezetéket telepítenek(ez a 100km/h miatt amúgy is indokolt szerintem), de 600V-ot vezetnek bele, és a szerelvények kapnának + 1 nagyvasúti áramszedőt, talán ez lenne a legolcsóbb "tesco gazdaságos" megoldás a villamosításra. Nyilván villamosmérnököknek meg kellene vizsgálni a kérdést mi lenne az optimális megoldás.

A szabványkövető megoldás az lenne ha ezt a 20-25km-t Vásárhely népkerttől Szeged nagyállomásig villamosítják 25kV-on, és átalakítják két áramneművé a szerelvényeket. A szerelvények átalakítása eltartana egy darabig, ha nincs elég munkaerő akár 1 évig is, és szerintem nem is lenne olcsó.

2022. szept. 25. 14:27
 9/13 A kérdező kommentje:

1000V egyenárammal mennek a főváros környéki HÉV-ek:

[link]


Valahogy csak megoldható akkor a 600V egyenáram betáplálása vásárhely népkert és szeged rókus között.

2022. szept. 25. 16:24
 10/13 anonim ***** válasza:

A HÉV villamosítás sem hasonlít a nagyvasútéra, tehát tárgytalan beszélni erről is, a nagyvasúti villamosítás az nagyvasúti villamosítás, mást nem fognak kihúzni a pálya fölé, mert már ott elkezdődik a probléma, hogy nem fér be alá a vonat.

Sokkal egyszerűbb lenne ha ezeket a dízel motor problémákat orvosolnák rendes karbantartással, vagy verni kéne a stadlernél az asztalt, hogy kérem ez nem megbízhatóan működik.

A tramtrain biztos nem lehet 2 áramneműre alakítani, egyszerűen nincs hely egy nagy teljesítményű transzformátornak sehol a szerelvényben, ha lenne hidd el a gyártó alapból így gyártaná.

Egyszerűbb lett volna a tramtrainre fordított pénzből rendbe rakni a 135-öst, villamosítani, venni az ottani telepekre 10-10 motorvonatot, vagy ha nem is villamosítanak akkor dízel motorvonatból a környékre még többet venni és egy jó helyi ütemes menetrendet létrehozni végig a 135-ösön. A városoknak meg max pár buszt kellett volna venni, hogy rá lehessen hordani a vonatra az utazókat. Nem olyan elterjedt sehol a tramtrain pont az ilyen hibái miatt.

2022. szept. 26. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!