Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért léteznek a MÁV-nál...

Miért léteznek a MÁV-nál olyan megállók, amik a semmiben állnak és nem egy településen; és amik valami fantázianevet viselnek?

Figyelt kérdés
Tehát aki ott leszáll az mit tud csinálni?

ápr. 28. 18:15
 1/9 anonim ***** válasza:
100%
Felénk is vannak ilyenek. Két település közt vannak tanyák vagy hobbikertek. De pl. mi állomásunk is 4-5 km-re van a falutól, és buszjárat van oda-vissza. Ma már kevesen járnak vonattal, de 30+ éve még tele voltak a vonatok, és sokan szálltak fel és le a látszólag semmi közepén levő állomásokon.
ápr. 28. 18:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
77%

Nem tudom, pontosan mire gondolsz. Nem mindig a települések határában építették a vasutat, hanem inkább (két nagyobb település között) egyenesen. A megálló így a bekötőútnál jött létre, annak ellenére, hogy a település akár kilométerekre is lehetett - viszont akkoriban ez nem volt olyan nagy távolság, figyelembe véve, hogy a vonat mellett a lovaskocsi volt az alternatíva. Állomás létrejöhetett tényleg a semmi közepén, ennek inkább forgalmi oka volt, de megálló tényleg csak akkor volt úgymond a semmi közepén, ha igazából volt ott valami.

Ami az elnevezéseket illeti, én nem nagyon tudok fantázianevekről. Olyan van, hogy egy település fizetett a vasútépítésért, és megjelent a neve a megálló nevében (vagy ha nem fizetett, akkor nem, annak ellenére, hogy közelebb volt a megállóhoz, állomáshoz, mint egy másik település). Ha meg nem településről volt elnevezve, akkor leginkább valami ipari, gazdasági létesítményről.

Érdemes megnézni a II. (esetleg az I.) katonai felmérés térképét, és összevetni a mai térképekkel.

ápr. 28. 18:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Régen nem voltak olyan teherbírású, terepjáró képességű teherautók mint manapság, úgyhogy inkább építettek vasutat és azon szállítottak mindent is. Vagyis gazdasági célja volt a vasútépítésnek régen és nem a személyszállítás volt az elsődleges. Amikor a legtöbb vasútvonal épület, akkor még nem volt MÁV, hanem magán vasúttársaságok voltak, mindegyik építette azt amire befektetőt tudott szeretni és hasznot remélt belőle. Nem is akartak annyira utazni az emberek és nem is volt ennyire gyors az élet mint manapság, ha egy nap alatt járták meg a várost, akkor egy nap alatt, nem siettek.

Nagyon sok helyen jártam az országban és sokszor tényleg döbbenetes, hogy látszólag a semmi közepén ott egy állomás II. osztályú állomásépülettel ( [link] ) plusz kiszolgáló épületek, 200-300 négyzetméteres raktár és több100 méteres rakódó rámpa meg még esetleg élőállat rakódó is. Ezeket nem azért építették oda, mert olyan kedvük volt, hanem mert kellett, kihasználták. Ment a gabona, fa, disznó, stb szállítás teljes gőzzel.

Aztán ezek a helyek eljelentéktelenedtek, megváltoztak a körülmények, megéri inkább kamionnal szállítani, stb. Az állomások megállókká váltak, aztán mivel utas sincs, sokat "megszüntettek". (Valójában az hogy nem áll meg a vonat nem azt jelenti hogy megszűnt a megálló, de ebbe ne menjük bele :D)


A fantázianévre tudnál példát mondani?

ápr. 28. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%
#3-as jól leírta, még annyit tennék hozzá, hogy a vasutak gyakran magántőke bevonásával (is) épültek, így sokkal többet nyomott a latba az, hogy az állomások közel essenek a helyi földesurak uradalmaihoz, mint az, hogy közel legyen a falubéli parasztoknak (akik amúgy sem utaztak sokat, meg hát örülhettek, hogy egyáltalán elért hozzájuk a vasút).
ápr. 28. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Eleve egy csomó helyen a településtől messze, annak kvázi külterületén van a vasúti megálló és/vagy két település között.


Ahogy első írja, régen egyrészt nem volt távolság az a pár kilométer, másrészt sokszor voltak helyi buszok.

ápr. 28. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

Köszi a hasznos válaszokat, nem is reméltem ilyen jókat.

3-as; igen, például Erdőszél, Galambos, Tajó, nekem ennek számítanak.

ápr. 29. 00:19
 7/9 anonim ***** válasza:
100%
Galambos és Tajó külterületek elnevezése, Erdőszél pedig az erdő szélén van Jánoshalma és Kunfehértó határában, utóbbi nevezhető fantázianévnek, de azért elég jó meghatározást ad, hogy hol van, legalábbis helyi viszonyokban. Ez utóbbi azért is kiemelendő, mert a vasútvonalat nema MÁV, hanem a Félegyházi–Majsa–Halasi HÉV építette, így nem igazán volt lényeges, hogy egy pesti vagy celldömölki ember is be tudja lőni, hogy Galambos, Konyhadűlő, Tajó vagy éppen Ötfa megálló pontosan hol is van. Ez a vonal egyébként az egykori tanyavilágon keresztül ment, 3-4 km-enként volt egy megálló vagy állomás, pont azért, hogy a tanyákról a terményeket be lehessen vinni a városba.
ápr. 29. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

Erdőszél Kunfehértó közigazgatási területe. Ennyi erővel Kelenföldet is nevezhetné fantázia névnek... :D

Azt hittem valami komolyabb fantázia neveket mondasz minz például Karakószörcsök (tényleg létezik)

máj. 1. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

Galambos:

[link]

"Most jelent meg Selymesi Sándor: Száz éve épült meg a Galambos - Bugac közötti kisvasút c. könyv. A kisvasút 600 mm nyomtávú volt, elsősorben a bugaci erdők faanyagát szállították vele Galambosi átrakodás után Kecskemétre. A Kecskemét - Kiskunmajsa kisvasút megépülése után 1930-ban egy részét átépítették 760 mm-esre és akkor már nem ment el Galambosig. Az árut ezután a Kecskeméti KK.-n keresztül közvetlenül szállították Kecskemét-Alsó vasútállomásra."

máj. 1. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!