Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A budapesti közösségi közleked...

A budapesti közösségi közlekedés vajon túllép valaha a vonaljegyen és az átláthatatlan tarifákon?

Figyelt kérdés

Tudom, elvileg lesz RIGÓ, csak hát ugye ez már egy 10 éves projekt, amit 5 éve át kellett volna adni, és most úgy néz ki, hogy 2 évig még semmi nem lesz belőle. Lesz az még 4 is. Ráadásul ez nem tisztázza azokat az égető kérdéseket, hogy budapesti és agglomerációs tarifaközösség, ami ugye az elmúlt 10 évben már csak leépült, a tarifákban meg semmi logika nincs.


Közben meg ott tartunk, hogy vonaljegy, Európában szinte egyedülálló módon, az szabja meg, hogy meddig érvényes a jegyed, hogy a szolgáltató milyen viszonylatokat jelölt ki, nem pedig az, hogy mekkora távolságot vagy mennyi időt utazol.


Persze még ezt is variálják össze-vissza, mint például metróvonalakon belül át lehet szállni, ha pótló van, át lehet szállni, 1-esról 103-asra át lehet szállni, de egyébként meg nem. Nem sül le az illetékesek arcáról a bőr?


2017. máj. 24. 20:58
 1/6 anonim ***** válasza:
0%

Már miért sülne? És aligha a budapesti tömegközlekedés az egyedüli, ahol vonaljegy van.

Számomra teljesen átlátható a rendszer. Semmi bajom sincs. Igazságos tarifarendszer sem létezik, csak más alapelven szervezett.

Nézzük például a használatarányost?

Nekem szerencsém van, egy zónán belül utazom, s húsz perc alatt a munkahelyemen vagyok. Neked 4 zónán át kell utaznod, másfél órán át.

Én is a munkahelyemre sietek, te is. Én gyoran beérek, kis pénzből. Te sokáig utazol, sok pénzért.

Nem bulizni, melózni. Szerinted ez így jó lenne?

2017. máj. 24. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
86%

Azt azért lássuk be, hogy az alkalmi utasok esetében a mostani tarifarendszer igencsak torzít. Legalábbis nekem égbekiáltó aránytalanság az, hogy ugyanannyiba kerül az Astoriától a Március 15. térig átgurulni, mint Pasarétről Rákospalotára vagy éjjel Normafáról Rákoscsabára. Nyilván egy időalapú rendszer is torzíthat, főleg, ha sok a torlódás egy útvonalon és máshol nem, de nem ekkorákat, mint a mostani. A zónás rendszerrel is vigyázni kell, főleg a bérleteseknél, bár a városszerkezet nagyjából jó és védhető határvonalakat határoz meg Budapesten, főleg a pesti oldalon, de azért Budán is megoldható a kérdés. És azt se felejtsük el, hogy a helyközi közlekedésben már most is érvényesül egy részleges zónarendszer.


A kérdezőnek válaszolva: ma nincs politikai akarat és konszenzus, sem megfelelő projektmenedzselő szervezet a tarifarendszer átalakítására. Szerintem félnek ettől a döntéshozók, hiszen döntéseket kellene hozni, amelyek vagy jók, vagy rosszak. A töketlenkedésből kisebb a botrány, mint egy újabb nagy korrupciós ügyből (ld. Alstom) vagy bedőlt fővállalkozóból (ld. Futár)

2017. máj. 25. 04:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
51%
Vonaljegy-rendszer alig van már valahol Európában, szinte minden nagyvárosban időalapú van. A zónás rendszert pedig úgy érdemes kiépíteni, mint ahogy sok városban van (pl. Bécsben), hogy maga a város közigazgatási területe egy zóna, és arra gyűrűszerűen fűződnek fel az agglomerációs zónák.
2017. máj. 25. 05:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
51%

1:

Az utóbbi időben Magyarországon kívül sehol sem találkoztam vonaljegy alapú rendszerrel. A hazai utáni legprimitívebb, amit láttam, a zágrábi volt, ott a "lyukasztó" időbélyeget nyom a jegyedre, és van 1 órás meg 24 órás, de közben akárhányszor átszállhatsz.


Miért lenne igazságtalan, ha valaki többet utazik, az többet fizet? Ellenben az, hogy ugyanakkora út viszonylattól függően lehet 0 és lehet 3 átszállás, akkor igazságtalan, ha utóbbiért többet kell fizetni, hiszen nem a te akaratodon, hanem a közlekedés szervezésen múlt a dolog, hogy ez a viszonylat épp átszállásos.


Egyébként a legigazságosabb az lenne, ha nem is lennének bérletek, hanem minden esetben használat arányos lenne a díj, km alapon, de nyilván ilyen nem lesz soha.

2017. máj. 25. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

# 1


Az, hogy a vonaljeggyel mi a gond, már leírták mások is.


A rendszer átláthatatlanságáról, mert ezt nem fejtettem ki:


A Budapesten belüli közlekedés viszonylag átlátható. Bár ott is vannak ezek a "kell-e átszálláskor jegy" anomáliák, de még túl lehet rajta lépni.


Ami átláthatatlan, az az agglomerációs közlekedés. (Oké, lehet, hogy valaki átlátja, én is átlátom, mert többször beleástam magam, de egy átlagember nem feltétlenül, és logika meg végképp nincs benne). Ne csináljunk úgy, mintha az agglomerációs közlekedés nem tartozna Budapestre!


Agglomeráció közlekedési lehetőségek:


- BKK városhatárt átlépő buszai (amelyeket kormánydöntés értelmében a Volánbusz üzemeltet alvállalkozóként - már ez is egy agyrém): vonaljeggyel végigmehetsz, Budapest Bérlettel városhatárig, utána vagy lyukasztasz vonaljegyet, vagy veszel helyközi jegyet/bérletet km alapon, de a helyközi jegy/bérlet szigorúan csak a határon kívülre érvényes


- MÁV-START vonatok: Budapest Bérlettel igénybe vehetők bizonyos vonatok a határon belül, vonaljegy nem elfogadott, határon belül és kívül is váltható helyközi jegy/bérlet km alapon


- Volánbusz és KK-k: Budapest Bérlettel igénybe vehetők bizonyos buszok a határon belül, vonaljegy nem elfogadott, határon belül és kívül is váltható helyközi jegy/bérlet km alapon


- BKK HÉV-ek (amelyek szintén agyrém módon a MÁV-hoz lettek csatolva üzemeltetés-ügyileg, mert csak): vonaljegy, bérlet érvényes a városhatárig, onnantól helyközi km alapú jegy/bérlet váltható, de a helyközi jegy/bérlet csak városhatáron kívül érvényes


Ezeknek mindnek ugyanaz a funkciója, csak utasszám szempontjából különböznek, ennek ellenére tökéletesen szerteágazik a díjszabás.


Ezekből a MÁV-START és a Volán csak szívességből fogadja el a Budapest Bérletet, mert egy büdös fillért nem kap a BKK-tól ezért. Ráadásul ezek a járatok nem kerültek be a FUTÁR rendszerbe, még menetrendi szinten sem, ezért fordulhat elő, hogy ilyen barom útvonal-ajánlatokat dob ki a FUTÁR utazástervezője: [link]

2017. máj. 25. 14:49
 6/6 anonim ***** válasza:
#5-ben nagyon jól összefoglaltad az agglomerációs közlekedés díjszabási anomáliáit, gratula. Annyi változás van, hogy most már a BKK városhatárt átlépő buszait a Volánbusz nem is al-, hanem fővállalkozóként végzi, csak a díjszabása BKK-s, használja a Futár rendszert, na meg kék a busz színe. Így még nonszenszebb a dolog.
2017. máj. 26. 05:46
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!