Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért van hiány a villamosveze...

Miért van hiány a villamosvezetőkből?

Figyelt kérdés

Az értem, hogy nyugdíjazások végett csökken a létszámuk, és hogy a forgalom fejlődése/növekedése végett szükség van rá.

A kérdésem inkább arra irányul, hogy a régebben végzett villamosvezetők (akik már lassan nyugdíjasok lesznek) után megállt a villamosvezetőképzés? Vagy akkortájt olyanok voltak a feltételek, hogy ennyire kevesen végeztek villamosvezetőként? Vagy miért?



2017. aug. 31. 09:46
 1/6 anonim ***** válasza:
96%
Azért, amiért nincs kamionsofőr, buszsofőr, de gyári munkás sem, és még sorolhatnám. Alapból csökkent a született gyerekek száma, de a legnagyobb baj, hogy mindenki húz el külföldre, és inkább ott vezetnek például villamost, többszörös pénzért.
2017. aug. 31. 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
14%
Mert drága a réz. Ugy tudjuk hogy az nagyon jó villamos vezető.
2017. aug. 31. 10:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
97%
Magyarországon a munkaerőpiac kèt problémával küzd: rengeteg a betöltetlen állás a képzett munkaerő hiànya miatt, valamint tömegek állástalanok a kèpzés hiánya miatt. De hogy ez ne legyen egyszerű, a munkanélküliek és a munkahelyek nincsenek azonos helyen: hiába volna meg Tornyospálcán 10 embernek is a képessége arra, hogy gond nélkül megtanulja a villamosvezetés fortélyait, ingatlanaikat nem tudják eladni úgy, hogy abból Budapesten vagy Miskolcon megèljenek villamosvezetőként.
2017. aug. 31. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
93%

Történt egy súlyosan elhibázott lépés az oktatásban, amit azóta sem javítottak, csak a csúcsát törték le, úgy még rosszabb lett.

Valamikor, az általános iskola után két fő irányba csoportosulva tanultak tovább a gyerekek.

Akk úgy gondolták, hogy képességük, szorgalmuk, elhatározásuk alapján nem az értelmiségiek közé akarnak, tudnak tartozni, szakmunkás képző iskolákba jelentkeztek, ahol 3 éven keresztül tanulták a választott szakma alapjait, mégpedig úgy, hogy 1 hét iskola, 1 hét gyakorlat, újra uskola, megint gyakorlati hét.

Ezt a szakmunkás képzést teljesen kivették a rendszerből, úgy gondolták, hogy az lesz a jó irány, ha minél több diplomás lesz...

Mára már szinte minden szakmunkásból hiány van a munkaerő piacon, s az sem kisebb probléma, hogy az értelmiségi szakmák felhígultak, nagyon sok az olyan diplomás, aki nem alkalmas a választott pályán, elvárták tőle a diplomát, de nem tud vele mit kezdeni.

A csúcsot a tandíjjal törték le, de szakmunkás képzés azóta sincs, a GKJ-s tanfolyamok sokkal képzetlenebb munkaerőt termelnek.

A klasszikus szakmunkás képzősök utolsó generációja már az 50-hez közelít, minden szakmában lyukak vannak a munka, és főleg szaktudás tekintetében

2017. aug. 31. 16:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Értem.

Köszönöm mindenkinek a válaszokat! :)


Hasznosak voltak :) (jó részük)

2017. szept. 1. 08:26
 6/6 anonim válasza:
100%

Budapesten vagyok villamosvezető, és nagyjából értem a helyzetet. Több dolgot is megosztanék:


Egyrészt rengeteg idős villamosvezető van, valóban rengetegen mennek nyugdíjba hónapról hónapra.

A nyugdíjasokat is próbálják visszacsábítani, hogy segítsenek be 1-1 napokat nagy emberhiányban, pl ha sok a betegjelentő.

Vannak olyan járművezetők is, akik egyszerűen nem bírják már, és kilépnek. És nem is a forgalomból, meg a szabálytalankodó autósok/gyalogosokból adódó stresszt, hanem főleg a nyomást amit a felettesek tesznek ránk (pl. utasként ellenőriznek, lekameráznak bokorból/út széléről, feljelentenek, aztán büntetnek, stb), nem beszélve a rengeteg utaspanaszról, akiknek a többsége amúgy nem tartja be az utazási feltételeket, mégis panaszt nyújtogat be (pl. szól az indításjelző, hirtelen megjelenik a semmiből egy szaladó ember a tükörben holttérből, vagy a villamos mögül, és pont beugrik a záródó ajtók közé, amiért szintén a vezetőt hibáztatja), aztán lehet bejárkálni beszélgetni a nagyfőnökkel. Akarva akaratlanul is van, hogy az ember bakizik 1-2 alkalommal egy mondjuk 9-10 órás szolgálat közben, amiben végig magas szinten figyelni, koncentrálni kell, és nem rövid időről van szó.


Meg hát a beosztásból adódóan, ha családod van, barátaid, akkor nehéz összehangolni a közösen tölthető időt, mert sok hétvégén és esetleg ünnepnapon is dolgozni kell, és lehet hogy egyszer hajnali fél 2-kor kelsz, hogy bejuss hajnali 3-ra munkába, de az is lehet, hogy ha délutános szolgálatban vagy, hogy fél 2-re érsz haza éjjel. (Persze azért erre figyelnek, hogy ne zúzzák porrá az ember bioritmusát, próbálnak törekedni állandó délelőtt vagy délutános havi beosztásra, de nem mindig kivitelezhető). Ez is eltántoríthatja könnyedén az embert a jelentkezéstől, meg ha már belekóstolt, és nem jön be, egy idő után el is megy.


A másik oldala a dolognak, hogy bizony elég sok embert kiszórnak a tanfolyam felvételi teszteknél, ahol koncentrációs és figyelemmegosztó képességet vizsgálnak, egy kis műszaki alapismeret is kell hozzá, de a legfontosabb kiszóró tényező, hogy sokan nem tudják követni az oktató, vagy a feladatok utasításait, lehet izgatottság miatt, vagy egyéb ok miatt, de pl nem árt aláhúzni, és nem bekarikázni a választ a teszten, ha az a feladat hogy alá kell húzni a megfelelő választ, még ha jó válasz, akkor is.


Aki pedig bejut a tanfolyamra, és orvosilag IS megfelel (vér, vizelet, neurológia, hallás, látás, nem vagy cukorbeteg, nem vagy magas vérnyomásos, egy több részes pszichológiai teszten is megfelelsz, stb), az számíthat arra, hogy ugyan a tanfolyam végezte után kb 200 ezer forintot minimum megkeres pótlékokkal együtt, de a tanfolyam ideje alatt, ami összesen kb 6-7 hónap, annak az első felében kb minimálbért kap az ember az elméleti oktatás alatt, második felében pedig picivel többet a vezetési gyakorlat alatt. Ez a 6-7 hónap simán tönkretehet egy családot anyagilag, idegileg, hiába jönne utána a többszöröse vissza. Annak jön jól, akinek előtte nem volt jövedelme, vagy van anyagi háttértámogatás (pl szülők). Ezért is van most rengeteg fiatal újonc.


Meg hiába indul egy 25 fős tanfolyami osztály, ha a végén alig végzik el, és válnak valóban villamosvezetővé. Legutóbbi tanfolyamok közül az egyiket 25 főből 2 - igen, KETTŐ - darab ember végezte el sikeresen, és vált villamosvezetővé. Nagyon sokat kell tanulni, és pl hiába seggeli be az ember az elméleti részét a dolgoknak, ha pl a gyakorlatnál elvérzik, mert kiderül, hogy nincs érzéke a vezetéshez. Egyébként tényleg nagyon nehéz ezt végigcsinálni, túl szigorúak a közlekedési hatósági és a vasúti szabályozások sajnos, de anélkül nem lehet vezetői engedélyt kapni.

Ezért vagyunk kevesen, ezért fogyunk folyamatosan, ezért nincs utánpótlás. Szigorú vizsgák, addig is kevés pénz jár.

Sokan ezért nem mernek belekezdeni se, mert a tanfolyam végéig iszonyú rögös út vezet, hiába jönne a felüdülés utána, a vonzó 200 ezer körüli fizetés.

Ha valaki csak a pénzért csinálná végig, az szerintem eleve elbukott, de ha icipicit is érdekli a vasút/villamos világa, akkor végig fogja csinálni.


Régen az utcáról lasszóval rántották be az embereket villamosvezetőnek egy könnyebb, rövid, 2-3 hónapos tanfolyamra. Gyorsan lezavarták az elméleti részét, aztán jöhetett is gyakorlat. Ma már 6-7 hónapos egy tanfolyam, ebből az első 3 hónapot biztos, hogy egy oktatóteremben töltöd. Nem mondom, hogy teljesen felesleges, de sokakat tántorít el ez a szisztéma, és szinte csak a sínbohócoknak marad kitartása a végéig.


Üdv,

egy nem sínbohóc, aki azért szereti a szakmáját

2017. szept. 2. 03:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!