Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Amíg volt vonatokon harmadoszt...

Amíg volt vonatokon harmadosztályú kocsi, az miben volt másabb, és ki volt az utazóközönség?

Figyelt kérdés
túl későn születtem és ez nekem már eléggé a múlt, az is meglepetésként ért hogy volt régen olyan is hogy harmadosztályú kocsi a vonatokon, képekre keresve sem sokmindent találok, annyit látok hogy fapados ülések voltak benne, ezen kívül még mivel volt kevesebb mint az akkori 2. és 1. osztály? zsúfoltabban voltak az ülések is, több férőhely miatt? és az akkori utazóközönsége is veszélyesebb volt? gondolom az egyszerűbb szegények emberek választották ezt, kellett félni akkor is veszélyes alakoktól mint most a másodosztályún sok roma miatt?
2018. jún. 7. 19:36
 1/8 anonim ***** válasza:
Nálam még az a kérdés is feltevődik, hogy mi a különbség az 1. és 2. osztály között? Teljesen elmosódik a kettő között a különbség...
2018. jún. 7. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%

Nézzél régi magyar filmeket, amelyekben vannak vonatozós jelenetek... főleg az 1945 előtti filmekben elég gyakori volt.

Nem véletlen, ugyanis a `80-as évekig a vonat valóban az elsőszámú tömegközlekedési eszköz volt.

Nem hiszem, hogy van értelme azt elemezgetni, hogy régen mennyire volt közbiztonsági szempontból veszélyes a vonaton utazás.

Más volt az egész világ, és az aktuális helyzetből adódóan lehetett veszélyes is a vonatozás, de nem az volt a jellemző.

Az utasok igényeiknek, és pénzüknek megfelelően válthattak jegyeket a különböző besorolású kocsilba, de ugye most sem elsőosztályon utaznak a legtöbben.

Mivel tömegek vonatoztak, és szállítottak is sokmindent személyi poggyászként, tyúkkal, libával, kecskével csak a harmadosztályon utazhattak.

Volt még peronjegy is, ami nélkül az állomásra sem engedtek be.

Az aktuális politika is kihatott az utasok összetételére, pl tömegesen utaztak katonák a vonatokon.

2018. jún. 7. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%

A harmadosztályú kocsikat az európai vasutak 1956 június 3-mal szüntették meg.


Ekkortól a korábbi 3. osztályú kocsikat átminősítették 2. osztályúvá, a korábbi 2. osztályú kocsikat 1. osztályúva (az 1. osztályú kocsik nem változtak). A díjszabási változások ugyan így alakultak.


Magyarországon az átállást megragadva néhány évig az osztályjelölés helyett "fapados" és "párnás" jelöléseket használtak, de a nemzetközi forgalomban az előírások megkövetelték az 1. és 2. osztályú jelöléseket.


Ami a járművek komfortját illeti, a 3. osztályú kocsik jellemzően soronként 5 fős fapadokkal (az újabb kocsiknál műbőr bevonattal, de párnázatlanul) készültek.

A 2. osztályú kocsik főként soronként 4 fős párnázott szövetülésekkel voltak szerelve.

Az 1. osztályon nagy lábterű, soronként 6 fős, párnázott szövetbevonatos ülések (mondhatni kanapék) voltak.


Az átállás után az újépítésű (és frissen átépített) járművek komfortját kb. két osztály közé pozicionálták, azaz

-az új 2. osztály soronként 4 fős, párnázott (vagy rugózott) műbőrhuzatos kialakítású, azaz komforban a korábbi 3. és 2. osztály közé esett

-az új 1. osztály és a soronként 3 fős, párnázott szövethuzatos 1. osztályú kialakítású, kényelmében a korábbi 1. és 2. osztály közé esett


Egyes - főképp mellékvonali - járművek ettől kisebb komfortszinttel készültek.

2018. jún. 7. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
70%
"kellett félni akkor is veszélyes alakoktól mint most a másodosztályún sok roma miatt?" - Most hol kell félni a sok roma miatt? Én sokfelé vonatoztam már az országban, szinte mindig másodosztályon, de sehol sem féltem még. Olyan volt ritkán, hogy sokan voltak, hangoskodtak, ez kicsit zavaró volt, de akkor sem féltem, nem foglalkoztam velük, ők sem a többi utassal, elvoltak magukban.
2018. jún. 8. 08:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim válasza:
Én szeretek vonatozni, szoktam másodosztályon is, egyátalán nem veszélyes. A romák általában buszon szoktak lenni, ezért nem utazok soha busszal.
2018. jún. 10. 09:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

#4 Próbáld a Budapest-Cegléd vonalat, a szabolcsi mellékvonalakat (Nyh-Mateszalka/Tiborszallas-Zahony/Tiszalok-Debrecen stb)


#1 Például a Záhony-Bp. személyvonaton ez a különbség: egy sorban három ülés a fülkében (a másodosztályon elvileg négy utasnak kellene egy sorban ülnie), és más az üléshuzat.

Megéri, ugye?

2018. jún. 10. 10:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 A kérdező kommentje:
én szabolcsi vagyok szóval erről a környékről kaptam az intést szüleimtől még régen hogy veszélyesek is lehetnek a vonatok a kisebbség miatt, de már több mint 10 éve nem vonatoztam nem tudom most mi a helyzet
2018. jún. 10. 12:18
 8/8 Mopat ***** válasza:

Valaha volt olyan, hogy Fekete Vonat. Nem az együttesre gondolok, hanem arra, ami a nevét adta. Pesten az építőiparban sok roma dolgozott a szocializmusban, és azzal jártak haza, jellemzően hetente egyszer.(Segély még nem volt). Ott fizetéskor akadt balhé, de rendőrök mindig voltak a vonaton. Volt, hogy egy verekedésből kifolyólag Debrecenben leszállították őket két komplett kocsiból, történt némi kihallgatás a peronon. Mivel persze senki nem kezdte a balhét, a rendőrök mindenkit végigvertek, és testületileg elvittek a hűvösre. A vonat közben elment. Mondjuk azon a vonaton zömmel ők utaztak. Megjegyzem, tömegverekedést kezdeni a szocializmusban a nem romának sem volt ildomos...kb. az előbb említett eljárás történt azzal is.

Vagyis az utazóközönség nem volt veszélyesebb a régi időben sem. Talán több volt a vonaton elkövetett lopás pl, mert zömmel az volt a fő közlekedési eszköz, szerintem egészen a hetvenes évekig. A vásáros stb. vonatokon pl. gyakran utaztak rendőrök, korábban csendőrök. A legtöbb állomáson és nagyobb megállókon volt szolgálat, effektíve laktak ott emberek, nem egyedül álldogáltál valahol a falutól két kilométerre a egy tábla alatt az esőben. Jobb volt a biztonság érzeted.

2018. jún. 18. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!