Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Nyelvtanulás » Angoltanárok, mit csinálnátok...

Angoltanárok, mit csinálnátok a helyemben, feladnátok?

Figyelt kérdés

Ma angolt tanítottam és ez volt az egyik legidegesítőbb és legkínosabb órám. A magántanítványom (huszonéves) fejébe vette, hogy érettségizne és jár is esti gimnáziumba, amely 2 év alatt készítené fel érettségire. A 10. osztályt végezte csak el eddig.

Iszonyatosan nehéz haladni vele az anyagban. Heti 1 órában tanítom. Hiába mondtam el neki magyarul a nyelvtant, hogy az angolban kitesszük az úgynevezett létigét a magyarral ellentétben, pl. János okos, de angolul John IS clever. Begyakoroltuk és egy ideig ment is neki. Aztán vettük az új anyagot, telt-múlt az idő és előjött megint a John clever típusú indián mondatok. Jó, akkor újra elmondtam neki és mindig kijavítom. És újra elrontja. Újra begyakoroljuk. Aztán lépnék tovább az anyaggal: többesszámok (ez volt ma). Rendhagyók: ox, oxen... foot, feet. Mondatba foglaljuk, képeket is adtam neki, és pl. I can see a foot in the picture, I can see feet in the picture. Régebben ezt is tanítottam neki, de simán mond olyanokat, hogy foots, childs, stb. És akkor látom

rajta, hogy nem tetszenek neki a rendhagyó többesszámok. Beleköt abba, hogy ugyanmár, mikor használja már az oxen-t az életben vagy az érettségin... És egyébként igaza van, le lehetne tenni felsőfokú nyelvvizsgát is úgy, hogy

kihagyod ezeket a kivételeket, elvégre nem goose-ból és oxenből áll a világ.

Aztán a rendhagyó múlt idejű igéknél vele nem lehet megtanultatni listaszerűen. Egyébként semmit nem lehet vele listaszerűen (még max. 7 példát felsorolva se). Tök mindegy, hogy írunk mindegyikhez példamondatot. Neki szöveg kell, amiben természetes módon szerepelnek. Igaza van, így lenne jó. De akkor keressünk egy tanárt

vagy angol anyagot, amely olyan szöveget ad, ami az összes rendhagyó igének minden formáját használja egy vagy max. néhány szövegen belül. Az összeset szövegkörnyezetből akarja megtanulni. Tudom, maradi módszer és egy gyökér

vagyok, meg az összes tanárom az volt, de tudni kellene otthon magunkban tanulgatni egy ilyen listát és mondogatni, hogy go went gone, do did done. Nekem így rögzült és érdekes, működött. Sokkal gyorsabb. Nekem az a problémám, hogy ha mindent szövegkörnyezetbe foglalunk és eljátszunk, szókártyákat gyártunk (csináltam ilyeneket is), akkor az egész érettségi anyaghoz 5-6 évre lenne szükség, ennyi ideje meg nincs a tanulónak (van neki durván másfél éve..). Vagy csak én nem értek hozzá és lehet az egész nyelvtani és szókincs anyagból B1-es szintig mindenből játékot és szöveget csinálni, mindent legalább 2-szer átismételni 2 év alatt?

És azért is szólt már (ezzel a csodálatos nyelvtudásával), hogy ne magyarul, hanem angolul próbáljam magyarázni a dolgokat. Igen, ez lenne a jó, ismét igaza van. De megkérdezem, hogy Can you write down the word

photos? (Kíváncsi voltam, hogyan írja.) És nem érti... Megismétlem. Még mindig nem érti. Mutatom neki a

kezemmel író mozdulatokat téve, hogy writing... és nagy nehezen megérti, de kiderül, hogy az zavarta a megértésben, hogy rájting-nak ejtettem és nem

vrájtingnak. Pedig egy teljes órán külön azt gyakorolgattuk, hogy miket nem ejtünk

kezdőhangként... és továbbra is knájfot mond. Az érettségi hallott szöveg értésénél nem fogják a kedvéért vrájtingnak ejteni meg knájfnak... És akkor megértette, hogy azt kérdezem: le tudná írni a photos szót? Majd pedig elkezd nyögni, öözni, és gondolkodni, hogy milyen fotót kellene neki leírni... Komolyan, mintha valami kész átverés show-ban lennék! Végre magyarul tisztázzuk, hogy a fotó szót kézzel és tollal írja le. Nem tetszik neki, hogy ilyen feladat van. (Itt szerintem én hibáztam, mert írásban kellene dolgozatot íratnom vele ilyenekből, de ő direkt kérte, hogy a szóbeliségre helyezzük a hangsúlyt). Csak kíváncsi voltam, hogyan írná. Leírja duzzogva, hogy photoes. Mondom, hogy ez kivétel, nem olyan, mint a tomatoes, hanem így: photos. Oké, enélkül is lehet felsőfokúzni, igaza van.

Aztán szólni mertem neki, hogy lassan haladunk az anyaggal, az érettségihez pedig azért kellene bizonyos mennyiségű nyelvtan és szókincs.

Erre előjött azzal, hogy már eddig is nagyon sok tudást adtam át neki, nagyon hálás érte, de neki az segítene, ha ismételnénk olyan módon, hogy az alapokat gyakoroljuk szóban. Tehát pl. John is clever... Do you like pizza?

És ezt teszem is, mert óra elején van egy kis hogy vagy beszéd, milyen volt a suli, stb. És megint John clever indiánnyelv.

Megjegyeztem neki, hogy így sehová nem jutunk az anyagban. Válasz: az angol középszintű érettségihez kell-e egyáltalán nyelvtan? Megkérdezte, hogy ez nem életszerűtlen? Mondott régebben olyat is, hogy nem fontos

minden szót tudni, nem a lexikális tudás számít, és elmondja nekem mindazt, amit ma divatos hangoztatni, hogy készségeket mérünk az érettségin, nem a lexikális tudást. (Történelemből meg arra épít, hogy érettségin lehet használni az atlasz kronológiai táblázatát, matekból pedig a függvénytáblázatban lévő képleteket.) Tehát szókincs és nyelvtani tudás nélkül, készségből, ráérzéssel, nyelvérzékkel, intuícióval tudd megoldani az érettségi feladatokat mindenféle tanulás és magolás nélkül (ő ezt akarja, félig már ki is mondta). Ilyenkor mindig elmondom a házépítős példámat, hogy a szókincs olyan, mint az építőanyag, a nyelvtan pedig a terv hozzá, hogyan rakd össze.

Utáljuk a nyelvtant, nekem sem a kedvencem, de hogy lehet helyesen beszélni nyelvtan nélkül? Múltkor ebben is okosan megmondta nekem, hogy a csecsemő sem tanul nyelvtant, mégis tökéletesen megtanul beszélni és a szókincset is

elsajátítjuk gyerekkorunkig mindenféle tanulás nélkül. Ja, megkérdeznék egy ovist, hogy ugye ismeri a kamattőkésítés szót... biztosan a kedvenc szavai közé tartozik, mert olyan a szókincse, mint egy felnőtté. :)

Meg szerinte (mert ezt hallotta) olyan elavult dolog a nyelvtant tanítani.


Ja és a nap gyöngyszeme: "néha kevesebb, több". Ja, biztos erre kapja majd a sok pontot az érettségin.

Kedvenc szavaim, amit ma tanultam angolon mint tanár: életszerűtlen, életellenes, nem fontos.

És tudom biztosra, hogy ezzel a teljesítménnyel nem fog tudni leérettségizni angolból. Nagyon nehéz úgy csinálni, hogy tudom, nincs értelme így. De ha ezt megmondanám neki, fúú akkor én elveszem az ő kedvét, hülyének nézem őt, lebecsülöm őt, nem akarok segíteni neki, stb. Kapnék

minden vádat.

Mit gondolsz angoltanárként, tényleg én lennék ennyire alkalmatlan tanárnak? Anglisztika mesterszakon végeztem, pedagógiát nem tanultam, lehet, ez a baj? Még örömmel tekintek vissza a gimis éveimre, hogy a mi csoportunk milyen rendesen tanulgatta a szólistákat magyar-angol megfeleléssel és a tanárunk kikérdezte minden

órán, és működött, lett egy nagyon jó szókincsünk, a többségünknek meglett 10. végéig a középfokú! És rengeteget nyelvtanoztunk.

Ja és nem hajlandó egész mondatban válaszolni, hanem csak egy szavas válaszok... A legjobb: I don't know nobody... és akkor mondom neki, hogy nem jó, és ezt már tanultuk a some és any használatánál pár órája, és akkor másfél percen keresztül gondolkozott, mire eszébe jutott, hogy anybody-t kell használni.

Mit tegyek? Bennem van a hiba, és hol, mit csinálhatnék jobban?



2017. szept. 25. 11:13
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
46%

"örömmel tekintek vissza a gimis éveimre, hogy a mi csoportunk ... működött, ... a többségünknek meglett 10. végéig a középfokú! És rengeteget nyelvtanoztunk."


De ti nappalisok voltatok! Vagyis átlagon felüli képességekkel rendelkeztetek! Ő meg szegény...


"nem hajlandó egész mondatban válaszolni, hanem csak egy szavas válaszok..."


Mert még nem tud hosszabban válaszolni.


"... ezt már tanultuk a some és any használatánál pár órája"


Ami gyakorlatilag egy hónappal ezelőtt volt, vagy még régebben...


"és akkor másfél percen keresztül gondolkozott, mire eszébe jutott, hogy ..."


Nem szabad hagyni másfél percig szenvedni!

2017. szept. 25. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:
77%

"Mit tegyek? Bennem van a hiba, és hol, mit csinálhatnék jobban?"


Képezd magad nyelvtanárrá, ha azzal akarsz foglalkozni, ne csak sima bölcsészdiplomával állj neki. De heti egy órában felejtős az egész. Úgy ez nagyon jól képzett, sokéves tapasztalattal rendelkező tanár mellett se tudna normálisan fejlődni.


Szóval én a helyedben feladnám, de csak ezt a bizonyos magántanítványt. Olyanokat vállalj (és olyan körülmények között!!!), akik mellett valószínűleg elég sikerélményed lesz majd ahhoz, hogy ne menjen el a kedved a tanítástól. Mert nem csak róluk szól a történet, hanem rólad is.

2017. szept. 25. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
79%
én feladnám
2017. szept. 25. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
32%
Nehogy feladd
2017. szept. 25. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a segítőkész válaszokat!
2017. szept. 25. 21:22
 16/16 anonim ***** válasza:

Nagyon régi kérdés, de annyira tipikus, hogy muszáj írnom. bocs, de a hosszú kifejtésed is szépen megmutatja, miért csapnivaló az angoltanárok nagy része Magyarországon.


A 9-es nagyon jókat ír, (természetesen le is pontozták :D).


Kezdjük azzal, hogy a diákod elég nehéz eset, de sztem nem hozzáállásával gond, hanem egyszerűen nincs hozzá érzéke.

Sőt gyanítom, hogy azért kekeckedik veled, mert mérges magára, amiért nem haladtok..régen én is ezt csináltam.

Ettől független biztos, hogy vagyok abban, hogy én se tanultam volna meg nálad angolul, és ilyenkor mindig rájövök, hogy nem csoda, hogy szinte teljesen magamtól tanultam meg felsőfokon, és angoltanáraim legalább annyit hátráltattak, mint segítettek.


1, A 9-es sok dolgot leírt már, de ami engem is kiborít, az a lista. Édes istenem, még mindig itt tartunk?


2, Mintha tényleg híján lennél bizonyos ismereteknek és nem állnál készen a tanításra. Esti iskola, tudod. Én is ott végeztem. Voltak olyan osztálytársaim, akik értelmesek voltak, olyanok is, akik nem tudták, mi az, hogy ige.

Nem tehettek róla, hogy gyenge képességűek voltak, egész életükben fizikai munkát végeztek, ráadásul hullafáradtak voltak és alig fogott már du az agyuk.

Az osztálytársaim többsége egy mukkot alig tudott angolból vagy németül, de így is volt, akit átrugdostak angolból.

Ez esti iskola, nem vmi elitgimi.


3, oxen?:) Ebben special igaza van a tanítványodnak, ezt egy kezdőnek tanítod? Miért?


4, a rendhagyó igéket listaszerűen tanítod?:) Úgy nekem sem menne. Viszont úgy, hogy keresek egy idézetet filmből, dalszövegből, esetleg kapcsolom más már tanult rendhagyó igéhez, már igen.

Úgy látszik, ezt listázós magolgatós módszer sosem fog már kikopni.


„meg az összes tanárom az volt, de tudni kellene otthon magunkban tanulgatni egy ilyen listát és mondogatni, hogy go went gone, do did done. Nekem így rögzült és érdekes, működött. Sokkal gyorsabb”


És vajon a listázós módszerrel mennyire hatékony hosszútávon és milyen hamar esik ki az ember fejéből? ja tudom, naponta ismételni kell!


„a, megkérdeznék egy ovist, hogy ugye ismeri a kamattőkésítés szót... biztosan a kedvenc szavai közé tartozik, mert olyan a szókincse, mint egy felnőtté. :)”


a példát egyrészt értelmetlen, másrészt megint eléggé gúnyólódósra vetted a figurát. ennél a pontnál már elgondolkodnék, hogy alkalmas vagyok-e egyáltalán tanításra.


„Anglisztika mesterszakon végeztem, pedagógiát nem tanultam, lehet, ez a baj?„


Teljesen mindegy, mit végeztél, mert sajnos ugyanúgy tanítasz, mint bármilyen őskövület tanár Magyarországon: biflázd be, oszt jó van.


„Még örömmel tekintek vissza a gimis éveimre, hogy a mi csoportunk milyen rendesen tanulgatta a szólistákat magyar-angol megfeleléssel és a tanárunk kikérdezte minden”


:D

Hát igen, szinte minden iskolában így tanítottak, meg is lett az eredménye: alig tud vki angolul, ugyanis csak szódolgozatot írattak meg feladatokat oldottak meg, a beszéd az olyan felesleges dolog ugye meg a kiejtés (ami a legtöbb tanárnak sem épp erőssége, és most nagyon finom voltam)

Ja arról nem beszélve, hogy a legtöbb angoltanár kiejtése is igazi hunglish hedvéjes.


„és akkor másfél percen keresztül gondolkozott, mire eszébe jutott, hogy anybody-t kell használni.”


És most ezzel mi a gond? Egyszer elmagyaráztad neki pár hete, és most gyakorlás nélkül egyből tudnia kéne?


„egy teljes órán külön azt gyakorolgattuk, hogy miket nem ejtünk

kezdőhangként”


ez megint annyira tipikusan magyar nyelvoktatás, hogy hihetetlen. Mondjuk én kapásból úgy indítottam volna, hogy a Knight Riderben sem ejtjük a k-t, így nagy eséllyel hamarabb fejében maradt volna, mint értelmetlen ismételgetéssel vagy listázással.


„A legjobb: I don't know nobody... és akkor mondom neki, hogy nem jó, „


De, tulajdonképpen jó, csak nagyon szlenges. Elmondtad neki, hogy csak szlengben van kettős tagadás, ezért ne használja? Vagy csak idegeskedtél, hogy nem tudja?


Ne haragudj, de remélem, azóta már nem tanítasz.

Egyébként az egész dolog azért marha ironikus, mert bár nehéz eset a diákod, meglepő módon jó módszerekkel szeretne tanulni. Te viszont csak a régi elavult módszereket ismered, és türelmed sincs nagyon.

febr. 26. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!