Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Alkalmazott matematikus vagy...

Alkalmazott matematikus vagy elméleti fizikus?

Gyerekkori álmom, hogy elméleti fizikus legyek és azon belül a kozmológia érdekelne (a magyar egyetemi oktatás nyújtotta lehetőségek közül az ELTE asztrofizika szakiránya áll ehhez a legközelebb). Ugyanakkor matematikából látszólag, tehetségesebb vagyok. (Jegyeket tekintve mindkettőből 5-ös vagyok 11.-ben emelt fakultáción, ez azonban irreleváns, mert már 11 éve mindenből 5-ös vagyok.) Sokkal több és jobb versenyeredményem van, és a tanulása is kevesebb nehézséget okoz, önmagában véve azonban sosem érdekelt. Egy alkalmazott matematikusnak gondolom sokkal szerteágazóbb és kifizetődőbb munkalehetőségei is vannak, hiszen kevésbé specializált, ez pedig szintén fontos szempont, mivel azt már látom, hogy az akadémiai szektorból jól nem lehet megélni. Tehát amit szeretnék, hogy megszerezzem azt a tudást ami a gyerekkori álmom, az elméleti fizikai kutatás megvalósításához szükséges úgy, hogy közben szerezzek egy papírt, amivel jól kereső állást kapok. Lehetséges, hogy ha alkalmazott matematikusnak mennék, (alkalmazott analízis szakirány állna hozzám a legközelebb) akkor bár más megközelítésből, de meg tudnám valósítani a gyerekkori álmomat és még jobb munkalehetőségeket is kapnék, mint az asztrofizikával?

2022. nov. 26. 17:15

Először is hadd ajánljam az adattudós (data scientist) szakmát a figyelmedbe.

Itt írtam róla bővebben, hogy ez pontosabban mit is takar: https://www.gyakorikerdesek.hu/szamitastechnika__egyeb-kerde..

Itt pedig arról elmélkedik a gyakori mindent IS tudó népe, hogy mennyit keresnek az adattudósok (spoiler: sokat, az IT teteje): https://www.gyakorikerdesek.hu/uzlet-es-penzugyek__karrier-f..

Ilyen előzmények után pedig konkrétan tökmindegy, hogy matematikusként vagy fizikusként ugranál-e neki az adattudomány szakmának, mind a kettő nagyon jó választás. A mi cégünkben eddig 3 asztrofizikusnak tanult data scientisttel ismerkedtem meg.

A matek egy nagyon hajszálnyival annyival előnyösebb, hogy a matematikusok talán jobban tudnak bizonyítani, ezért ha végül data science kutató akarsz lenni, akkor lehetséges, hogy egy matek szakkal egy picikét jobban jársz. Másfelől viszont a fizika előnye, hogy hivatásszerűen űzik a többváltozós adatelemzést, ami azért komoly előnyt jelent a data science-ben (ugyanezzel az előnnyel bír a szociológia és a biológia szak is pl.).

Összefoglalva tehát: ha a fizika a nagy álmod, tanuld azt, csak tanulj meg rendesen programozni mellette.

2022. nov. 26. 17:25
 2/5 Baluba ***** válasza:

Bankszektorban ha nem is ugyan úgy, de általában megkapod ugyan azt az állást, mint a matematikusok, fizikusként is. És ezt matematikusként írom :)

Ha fizikát tanulni az álmod, tanulj azt, később megbánhatod, ha most kihagyod ezt a lehetőséget. Szerintem a piacon az az alapelv jól érvényesül, hogy okos, STEM területen végzett emberek mindig jól fognak keresni, ha elfogadják a piac által kínált állásokat (ami gyakran nem egy álommunka).

2022. nov. 26. 18:24
Szerintem ha a fizika az álmod, menj arra:) Ne azzal foglalkozz milyen lehetőségeid vannak, hidd el fizikus diplomával is el tudsz majd helyezkedni!
2022. nov. 26. 21:54
Fizikán is tanulsz annyi matekot, amivel kb barhova felvesznek. Plusz meglesz a kepesseged hogy utana siman megtanuld az alkmatekos targyakat.
2022. nov. 26. 23:03