Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit tudtok a tisztítótűzről?

Mit tudtok a tisztítótűzről?

Figyelt kérdés
kik kerülnek oda, a kisebb bűnöket elkövetők vagy akár a halálos bűnt elkövetők is? Mi alapján dől el hogy a bűnös a pokolba vagy a tisztítótűzbe kerül?
2013. márc. 4. 19:29
1 2 3 4
 1/32 anonim ***** válasza:

Ami nem öl meg, megerősít xD

Egyébként nem tudom. De biztos vagyok benne, hogy jó helyre fogok kerülni, ahová való vagyok. Majd Isten eldönti.

2013. márc. 4. 19:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/32 kzs ***** válasza:
0%

A purgatórium (más néven a tisztítótűz) tana:


a KE-ban úgy tanítják, hogy azoknak a lelkei, akik a kegyelem állapotában haltak meg (a "kegyelem" szót katolikus szempontból kell itt értelmezni, vagyis valami oknál kifolyólag nem kaptak Istentől olyan erőt, hogy érdemeket tudtak volna szerezni a mennybejutáshoz), és megtisztulást kell elszenvedniük, hogy megbocsátassék számukra minden bűnük és vétkük.


Egy köztes állapotról van szó - KE tanítás szerint -, melyben az elhunytak lelkeinek vezekelniük kell a meg nem bocsájtott bűneikért. A purgatóriumban átélt szenvedések enyhíthetőek a földön élő hívek felajánlásaival: mise, imák, alamizsna, és egyéb kegyes cselekedetek által.


Nagyon szép tan, csak éppen súlyosan sérti a SzentÍrást, és vele együtt a Krisztusi áldozatot is.


Ugyanis ha Jézus kifizette bűneink teljes büntetését (márpedig kifizette, hiszen tökéletes és megismételhetetlen Szent Áldozatnak írja le a Biblia), akkor mi szükség van további büntetésre?

Mi szükség volna szenvedésre, amikor Ésaiás fájdalmak férfijaként írja le Krisztust?


De gondolj bele Te magad is: a Zsidó 7/25-ben az van, hogy Jézus mindenképpen (vagyis minden körülmények között és teljes mértékben) üdvözítheti azokat, akik Őáltala Istenhez járulnak. És esedezik érettük.


Akkor? Miért kéne földieknek közbenjárni, ha teljes mértékű közbenjárás van Jézustól (erről később még beszélek), és teljes mértékben képes üdvözíteni minket?


Nem inkább azt sugallja a katolikus purgatórium-tan, hogy Jézus halála nem szerzett teljes bocsánatot bűneinkre, amit NEKÜNK kell kiegészíteni szenvedésekkel?


Vagy mégsem volt Jézus fájdalmak férfija (vagyis nem vitte fel a fájdalmainkat a keresztre úgy, ahogy a SzentÍrásban van?) ?

Hát de!


De folytassuk csak a vizsgálódást!


Józsefnek azt mondta az angyal, hogy "Ő (mármint Jézus) szabadítja meg az ő népét annak bűneiből" (Máté 1/21)

Ez annyit jelent, hogy akik elfogadják az Evangéliumot (beleértve természetesen a keresztáldozat teljességét is - ez nyilvánvaló), azok megszabadulnak a bűneikből, és annak következményétől, a büntetéstől is.


Mert különben mi értelme volna bűnhődni olyan bűnért, ami már elfeledve van?


A Máté 20/28-ban úgy írja a SzentÍrás Jézus szolgálatát, mint aki váltságul adja az életét. Vagyis az Ő szent életével vált(ott) ki minket abból, amibe Ádám taszított minket, amikor elkövette annak idején a bánbeesést.


1 Péter 1/19: drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén váltattunk meg. Múltidőben beszél!

Nem majd meg leszünk váltva, ha szenvedtünk, hanem MÁR megtörtént DRÁGA vérről beszél (azért drága, mert nagyon értékes).


Jelenések 1/5: megmosott (vagyis tisztára tett) minket, az Ő vére által - ez is múltidőben van!


1.János 1/7: a vére megtisztít minket minden bűntől - te olvasol itt kivételt, ami miatt büntetést kéne elszenvednünk?


1 Péter 3/18: Jézus az engesztelő áldozatával visszahozott minket Istenhez, megbékéltetett minket Istennek azáltal, hogy bűneink számára megtisztulást hozott.


Róma 5/6-10: Jézus az engesztelő áldozatával megbékéltetést hozott minekünk Istennel.


Kol 1/21-22: MOST megbékéltetett, ... hogy mint szenteket, tisztákat és feddhetetleneket állasson titeket Ő maga elé" - vagyis nemcsak hogy MÁR megvan a békességünk Istennel, hanem Jézus MINKET helyez SAJÁT MAGA ELÉ, mint szenteket és tisztákat! Érted mit jelent ez? Jézus bátran odaállít minket az Atya elé, mert tiszták vagyunk. És szó sincs semmiféle azt megelőző tisztuló szenvedésről!


2. Kor 5/ 18-19: Ismét a békéltetés megtörténtét olvashatjuk, és az is benne van, hogy Isten nem tulajdonítja nekünk a bűneinket.


Róma 8/1: Akik Krisztusban vannak, semmiféle kárhoztatásuk sincs.


Akkor? Hogyan áll meg mindezek tudatában a purgatórium tana??


Azonkívül: a purgatórium tana szorosan összekapcsolódik elköltözött személyekért történő imával, hiszen - katolikus tanítás szerint - ezzel befolyásolhatjuk az ott lévő személyek tartózkodásának idejét.


Ez azonban teljességgel ellentmond a SzentÍrásnak, mert a közbenjáró ima minden esetben földi személyek érdekében van hangsúlyozva. Pál minden esetben azok hitének és szükségeik betöltése végett kért, illetve folytatott imát, és nem halottakért.


A SzentÍrás sehol nem ad olyan kijelentést, hogy nekünk földieknek bármiféleképpen lehetőségünk volna befolyásolni bárki elköltözöttnek a sorsát.


Mert ha ez lehetséges lenne, akkor mondhatnám: "Úgy élek ahogy élek, azt csinálok amit akarok, sőt hinni sem muszáj, mert majd úgyis imádkoznak értem..."

De a SzentÍrás abszolút nem erről beszél.


Világosan arról van szó, hogy hogyan éljük le a földi életünket: Istennek tetsző, Őfelé elkötelezett életet éljünk úgy, ahogy az meg van írva a Bibliában.


Mindezek tudatában azt kell hogy mondjam, hogy a purgatórium-tana is csak egy katolikus tévtanítás. Egy a sok közül.

2013. márc. 4. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/32 kzs ***** válasza:

*megjegyzés: az előbbi levelemben KE rövidítést alkalmaztam.

Ez annyit jelent: Katolikus Egyház.

2013. márc. 4. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/32 Hazardteam ***** válasza:
33%

Én annyit tudok róla, hogy:


1. Nem létezik


2. Semmi köze a bibliához


3. Semmi köze a kereszténységhez


4. Full biblia ellenes eretnekség


5. Eretnek, antikrisztusi emberek találták ki valamikor a középkorban, önös anyagi érdekből (akárcsak a "megbocsátó cédulákat")

2013. márc. 4. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/32 anonim ***** válasza:
62%

Na akkor jöjjön a katolikus tanítás KATOLIKUS ÉRTELMEZÉSBEN:

Az üdvösséget Jézus Krisztus érdemelte ki számunkra.

Bűneinknek azonban vannak "ideig tartó következményei", amiket még le kell tudnunk, amiktől még meg kell tisztulnunk.Ennek helye a tisztítóhely vagy tisztítótűz. A diákjaimnak úgy szoktam magyarázni, hogy ez olyan, mintha vendégségbe mennél, és észreveszed, hogy piszkos a kezed. Mielőtt asztalhoz ülnél, bemész a fürdőbe, és megmosod a kezed, az arcod, hogy méltón ülhess a többiek közé.

A halál pillanatában eldől, hogy hová visz tovább az út: a mennybe vagy a pokolba. Aki a "köztes állapotba" a tisztítótűzbe jut, az is az Istenhez fog kerülni.

Jézus irgalmas szeretete dönti el,(hála Istennek!!!), hogy ki kerül oda, amit a magyarázatban kérdeztél más nem tudja neked itt megválaszolni, mert Jézusé az ítélet, itt max. süketelni tudnánk erről.

2013. márc. 4. 21:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/32 anonim ***** válasza:
A "tisztítőtűz" a pokol egyik "helye" a SOK közül. Vagy "Ábrahám kebelére" lehet kerülni vagy a pokolba. A köztes hely mesebeszéd, hogy a bűnöst megnyugtassák, nyugodtan vétkezhet tovább...
2013. márc. 4. 21:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/32 anonim ***** válasza:
39%

Kedves Kérdező.


Ilyen nem létezik.

Mert akkor a következő versek hitelüket vesztenék a biliában


(Róma 6:7) 7 Mert aki meghalt, azt felmentették a bűne alól.

(Róma 6:22, 23) . . .. 23 Mert a bűn zsoldja a halál, az ajándék pedig, amelyet az Isten ad, örök élet Krisztus Jézus, a mi Urunk által.


Itt azt írja a biblia, hogy a bűnért halállal fizetünk. és nem tisztító tűzzel.

az előtte levő vers is azt mondja, hogy az egyén aki meghal azt felmentik a bűne alól.

Miért?

A másik idézet miatt. Mert a bűn zsoldja vagy fizetsége a halál.

tehát a halálával fizetett a bűnérét. Plusz Jézus is meghalt mindenkiért, így már kétszeresen is mentesül a bűnétől.

A vers második része azt írja, hogy aki meghalt kegyelmi ajándékot kap Jézus halála miatt is vagy is az örök életet.

Jézus halála elég nagy áldozat ahhoz, hogy fedezze az emberek bűnét.

Ha nem így lenne, akkor ugyan minek halt meg Jézus.

S akkor ez a vers is a hitelét veszti, nincs ajándék Jézus haláláért.

2013. márc. 4. 21:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/32 anonim ***** válasza:
54%

5-ös jól összefoglalta a lényeget.

Egy példa jutott róla eszembe, ahogy nekem tanították. Bár nem tudhatjuk, hogy pontosan milyen, a modern teológia olyan lélekállapothoz hasonlítja, mint mikor az ember elkövet valamit, később rájön, hogy mekkora egy marha volt. Ekkor szenved az ember, a purgatóriumban levő szenvedést így lehet elképzelni. A lélek rájön, hogy hülyeséget csinált, de ahhoz sincs még ereje, hogy Istent át tudja ölelni. Az így eltöltött időt mi nem tudhatjuk, de talán nincs is itt már értelme időről beszélnünk, legalább is nem földi értelemben.

A purgatórium tanítását is a Bibliára lehet alapozni: "Ha valaki az Emberfia ellen beszél, bocsánatot nyer, de ha a Lélek ellen beszél, nem nyer bocsánatot sem ezen, sem a másvilágon." (Mt 12,32) Tehát ebből látszik, hogy a másvilágon is még kapunk egy utolsó utáni esélyt, így szükségszerű a purgatórium léte.

A búcsúcédulákat meg hagyjuk, mert már rég nincs ilyen az Egyházban, de a tisztítóhelyről szóló tanítás ugyanúgy megmaradt, tehát hazugság, hogy csak a búcsúk beszedése miatt találták ki. Annál is inkább, mert a görögkeleti egyház is tanítja, tehát ez a tanítás mindig is a keresztény hagyomány része volt.

2013. márc. 4. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/32 anonim ***** válasza:

A kereszténység alapvető tantételei nem a Biblián, hanem ókori — Görögország, Egyiptom, Babilon és más országok mítoszain alapszik. Tanításai — például az emberi lélek veleszületett halhatatlansága, pokoltűzben való örök gyötrelem, purgatórium és a Szentháromság (három személyű istenség) — nem találhatók meg a Bibliában.


És szégyent hoznak a teremtőre akinek esze ágában sincs ilyet tenni vagy engedni.

2013. márc. 4. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/32 anonim ***** válasza:
74%

Szia!


Előd István katolikus dogmaitka könyvéből idézek:

"A Szentírás sehol sem említi kifejezetten, hogy a végítéleten kívül részünk lesz egy másik, egyéni ítéletben. Csak annyit mond, hogy halálunk után rögtön jutalomban vagy büntetésben részesülünk. Ebből viszont logikusan következik, hogy már halálunk percében egyénileg is megítéltetünk, és ezen a különítéleten dől el örök sorsunk. Ünnepélyes formában a tanítóhivatal sem a külön-ítéletről nyilatkozott, hanem a halál utáni sorsunkról, mindennapos igehirdetése azonban nemcsak jóváhagyta, hanem magáévá tette a híveknek ezt a meggyőződését. Ennélfogva a különítélet ténye dogmának tekintendő... A szenthagyományban sokáig bizonytalanság uralkodott az egyén halál utáni sorsáról, tehát a különítéletet illetően is. A különítéleten végleg eldől az ember sorsa, állapota mégsem mondható véglegesnek. Hiszen lesznek, akik tisztulásra ítéltetnek. Akik pedig a mennyei boldogságba jutnak, a világ végéig nélkülözni fogják ennek a boldogságnak azt a teljességét, amelyet az egész természetnek újjáteremtése, az »új ég és új föld« fog jelenteni. Vitatott továbbá, hogy milyen lesz az emberi léleknek a testhez való viszonya a világvégi feltámadásig. Egyes hittudósok ugyan újabban az "animae separata" elképzelésének tarthatatlanságát bizonyítják, azt a kérdést azonban nyitva hagyják, hogy a világvégi feltámadás nem ad-e többletet a mennyország boldogságának és a kárhozat kínjainak testben történő megélésében. A különítélet színhelyéről és időpontjáról semmi biztosat nem tudunk. A hely valószínűleg a halál színhelye, az időpont pedig a testi halál bekövetkezésének pillanata lesz...

A különítélet nem teszi-e fölöslegessé a végítéletet? Van-e értelme az utolsó ítéletnek, miután az ember sorsa végleg eldőlt a külön-ítéletben? Úgy látszik, mintha nem volna értelme, legfeljebb csak akkor, ha két fokozata lenne a büntetésnek, egy enyhébb és egy szigorúbb, és a szigorúbbat az utolsó ítélet osztja ki, ahogy a keletiek közül sokan képzelik...


A purgatórium elnevezést csak a 9. század óta használja a teológia. Ez a szó találóan jelzi a tisztulás folyamatát anélkül, hogy a vitatható kérdésekre (hely és mód) választ adna... A Szentírásban direkt bizonyítékokat nem találunk… A protestánsok által el nem fogadott - mert deuterokanonikus -2 Makk 12:40-45-ben azt olvassuk, hogy Makkabeusi Júdás áldozatot mutattatott be olyan elesett hősökért, akiknél pogány amulet-teket találtak. "Ha ugyanis nem hitt volna - folytatja a szent szerző - az elesettek feltámadásában, fölösleges és értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni."

A túlvilági tisztulás mikéntjét illetően sem a kinyilatkoztatás forrásai, sem a tanítóhivatal megnyilatkozásai nem adnak biztos útmutatást. Ezért csak többé-kevésbé valószínű következtetésekre vagyunk utalva... A trienti zsinat dogmaként tanítja, hogy a purgatórium lakóin imádságainkkal, továbbá a szentmiseáldozatnak és búcsúknak fel-ajánlásával segíteni tudunk. Ennek a segítésnek elvi alapja a szentek közösségének dogmája, amelynek értelmében Krisztus titokzatos Testének tagjai (7. Kor. 12. fej.) egységes szervezetet alkotnak, és minél inkább részesült valaki a megváltás áldásaiban, annál inkább lehet mások számára is forrása a kegyelemnek. A vándor-egyház tagjai szüntelen segítséget remélhetnek a mennyeiektől, a földiek hűsége és szeretete viszont azok számára jelenthet segítséget, akik evilági vagy másvilági tisztulásra szorulnak."

(Előd István: Katolikus Dogmatika, Szent István Társulat, 1978, 675-678., 711., 713. és 715. o.)


Üdv. Péter

2013. márc. 4. 22:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!