Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért kellene minden vallást...

Girgoy kérdése:

Miért kellene minden vallást egyenrangúnak tartanunk, ha a kereszténység nagyságrendekkel nagyobb dolgokat hirdet, mint bármelyik más vallás?

Figyelt kérdés
Nem bigott kérdés, több éve foglalkozom előítéletmentesen számos vallással és tényleg úgy látom, hogy a keresztény örömhír nagyobb, mint bármilyen más cél, amit más vallások kínálnak. A mélystruktúrában mindegyik tanítás megmarad a maga rendszerén belül felállított korlátok között, míg a kereszténység - ha megértjük, hogy valójában miről szól - pont arról szól, hogy minden korlátot átugorhatunk. Ha van igény rá, bővebben is kifejthetem, de kíváncsi vagyok, ki látja hasonlóan vagy másképp. De lehetőleg nem bigott korlátoltak írjanak ide, hanem olyanok, akik tényleg színvonalasan össze tudnak hasonlítani legalább 2 vallást.

2013. aug. 5. 12:16
1 2 3 4
 21/32 anonim ***** válasza:

Alapszinten vagyok tisztában csak a nagy vallások lényegével, nem ismerem az úgymond "vallási szakzsargont", így csak a kereszténység szempontjából tudom elmondani a véleményemet. Nem vagyok keresztény, azonban az évek során, fiatal korom ellenére több irányzatával is ismerkedtem, úgy mint katolikus, református, karizmatikus, baptista jellegű... Ezek között mind ugyanazt véltem felfedezni, hogy az egora épül. Arra, hogy a faj kiválasztott, mindennél többet ér, a felekezeti tagok jó része (kivétel talán a katolikus) állandóan téríteni akar. Arra épül, hogy az emberek elhiggyék, hogy jót tesznek másokkal, holott ez korántsem biztos, hogy így van. A Biblia is így vázolja fel az embereket: a föld uraként, uralkodva az állatok fölött, holott szerintem egy pisláknyit sem érünk többet náluk, csak mások vagyunk. Emellett a kereszténység az önmegtartóztatásról, és egyfajta lelki kommunizmusról is szól, egyént elnyomva, a tömeget szó szerint birkanyájként kezelve. Itt nem pozitívum az intelligencia, elég a jó fogalmazási képesség.

Ha azt nézzük, hogy mit ígér egy vallás, az nagyon rossz szempont, mert olyan, mintha magunk választhatnánk meg, hogy mi is van valójában, holott senki nem tudja, csak tippekből és reményekből áll a történet. Ígérni pedig bárki tud, mint ahogy ezt az egyik válaszoló már leírta.

Inkább kell szempont legyen, hogy mi van a végigvezető úton. Lehet ez a Biblia féle (kényszer)szeretet, a buddhizmus békéje, vagy bármi más, ezt minden ember zsigerből tudja, a társadalmi normáknak köszönhetően, csak sokan nem foglalkoznak vele, és semmibe veszik.

LW


ui: örülök, hogy értelmes vita is ki tud alakulni ebben a kategóriában! Szép kezdeményezés!

2013. aug. 6. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/32 anonim ***** válasza:
87%

Az hogy melyik vallás mit hirdet, az tök lényegtelen. Hirdetni én is tudok, pl azt, hogy holnap a Blahán ingyen csokit fogok osztogatni. Aki odamegy és vár a csokira, az jól pofára fog esni. Épp így esik pofára mindenki, aki hiszi, hogy ez meg ez lesz a halál után, aztán mégse. És akkor lehet reklamálni, hogy "dehát csókolom, a szent könyvecskémben nem ez volt megírva".

Én nem akarok pofára esni, így aztán nem is hiszek egyik vallásban sem. A következő okokból mégis közelebb áll hozzám a buddhizmus:

1. Nem foglalkozik azzal, hogy hogyan keletkezett a világ, mivel nem lényeges.

2. Az istenekkel sem foglalkozik, mert a megvilágosodás szempontjából ők sem lényegesek (lehet, hogy Buddha nem is hitt az istenekben, csak ha ezt kijelentette volna, akkor ott helyben agyonverik).

3. Buddha elvileg tett egy ilyen kijelentést: "Ó tudós, bölcs emberek,

Amint az aranyműves, vásárlás előtt,

Az aranyat jól megvizsgálja,

Égetve, vágva és csiszolva -

Éppúgy vizsgáljátok meg s fogadjátok el szavaim,

S ne puszta tiszteletből irántam."

Hoppá..."vizsgáljátok meg". Nem azt mondja, hogy "ha nem hiszed el, akkor eretnek ge#i vagy és pokolra kerülsz". Vizsgáld meg. Bizonyosodj meg róla, hogy igaz. (Ezért nem is szeretem vallásként kezelni a buddhizmust, mivel nem hitre építkezik.)

Illetve mondott olyat is, hogy nem az ő tanítása az egyetlen út, viszont az az "egyenes út".

2013. aug. 11. 01:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/32 anonim ***** válasza:

"én nem azt írtam, hoyg ígérnek, hanem hirdetnek. A kereszténység nem ígérgetés, hanem örömhirdetés."

Na, ezt kellene bizonyítanod.

Addig marad csak ígéret.

Arra pedig az előző szavaim vonatkoznak.

2013. aug. 11. 01:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/32 A kérdező kommentje:

Bocsi a szünetet, csak sajnos a megnövekedett munka a fórumozás rovására kezdett menni... :)


Szóval,akkor reagálnék talán a legfontosabbra: az "ígérgetés"-re, felidézve, hogy én nem használtam az "ígérget" szót, hanem utaltam arra, hogy tulajdonképpen a keresztény végkifejlet logikusan következik a kezdetből - és abból is, amit mindenki tapasztal maga körül! De ez megint nagy téma.


Induljunk ki előbb az általános tapasztalatból: az egész univerzumban a legkisebb kvarktól kezdve minden arra törekszik, hogy rendszert alkosson, egyesüljön másokkal. De nem úgy egyesül, hoyg feloldódik, elveszíti önmagát, hanem hogy másokkal egy új, nagyobb létezőt hoz létre. A kvarkok, az atommag részecskéi, az atomok, a molekulák, sejtek, szövetek, szervek, szervrendszerek, szervezetek, közösségek, stb. stb. minden között állandó kölcsönhatás van és minden arra törekszik, hogy önmagánál nagyobb rendszereket hozzon létre! Miért? Na, tudja valaki?


A keresztény hit szerint a mindenség forrása, alapja, fenntartója és célja Isten, aki Szentháromság. Érdekes, hmm... három olyan személy szeretetközössége, akik együtt alkotnak olyan tökéletes harmóniát, amelyben megvan sajátos tulajdonságuk is, de mégis hárman Egyetlenegy létezőt alkotnak! Ez az a tökéletesség, amit mind a szigorú monoteista, mind a politeista vallások csak részben érzékeltek. A valóság tulajdonképpen pont a Szentháromság 3 = 1 paradox, de tökéletes egyenlete, mert Istenben van meg az az alapvető tökéletes harmónia, amelyből és amelyre nézve az egész univerzum fakadt, és amely felé minden törekszik, ami működni, élni akar. A tudomány akaratlanul is a Szentháromság dogmáját, mint a világegyetem alapját, igazolja, gondoljuk csak végig...


De létezik egy egészen különleges kapcsolat is, amely része is és újdonság is a fenti alapsémának, és ez ad magyarázatot mind a teremtés okára, mind a végcéljára, amelyben az embernek kulcsszerepe van, és amely az emberi élet értelme kérdésre végső választ ad. Kezdetben Isten tökéletes osztatlan harmóniában létezett, de létrehozott egy önmagától távolabbi világot. Önkéntesen, hogy megossza szeretetét másokkal. Az önmagától távolabbi anyagi világban (ahol Ő láthatatlan, mivel önmagától távolabbinak, másfajtának teremtette) létrehozta saját asszonyát! Na, most kell félretenni a kretén korlátolt gondolkodást, hogy megértsünk mindent, az élet nagy titkát! Mert az "asszony" - őskozmikus értelembe is véve - egy olyan létező, aki újdonság a Szentháromsághoz képest, akinek más az eredeti, mint a (kozmikus értelemben is vett) férfinak. Pál Apostol ír erről, és ezt a legvégső filozófiai kertekig kell vinnünk, hoyg megértsük:


Ef5:28. Úgy kell a férfiaknak szeretni az ő feleségöket, mint az ő tulajdon testöket. A ki szereti az ő feleségét, önmagát szereti.

29. Mert soha senki az ő tulajdon testét nem gyűlölte; hanem táplálgatja és ápolgatja azt, miképen az Úr is az egyházat;

30. Mert az Ő testének tagjai vagyunk, az Ő testéből és az Ő csontjaiból valók.

31. Annakokáért elhagyja az ember atyját és anyját, és ragaszkodik az ő feleségéhez; és lesznek ketten egy testté.

32. Felette nagy titok ez: de én a Krisztusról és az egyházról szólok.


Tulajdonképpen a teremtéskor Isten Ádámnak ezt a titkot kezdi elmagyarázni: Ádám beleszületik egy világba, ahol minden frankó, de nem talál magához való társat mégsem. Ekkor újdonságként meg lesz alkotva az Asszony, aki máshonnan ered, mint Ádám, de különbözik más élőlényektől is: és olyannak alkottatik, akire ránéz Ádám és így szól: "Ez már test a testemből és csont a csontomból". Vagyis egy olyan különálló lény, aki újként lép a rendszerbe, de hasonlít a férfira, és akivel a férfi egyesülni akar. A szeretet dinamikus, intenzív, különleges új formája, a "szerelem" az, ami az egész teremtésnek okot, célt és irányt ad. Isten szerelme hozta létre és irányítja a világot. És ez volt az az az új dolog, ami réveszi a férfit arra, hogy elhagyja eredetét (apját és anyját) és egyesüljön a választott Asszonnyal. A Fiú Isten elhagyta az Atya Istent, hogy egyesüljön azzal a teremtménnyel, akit erre a célra alkottak meg szeretetben. Mert hogy a Fiú Isten megtestesül és ebben egy olyanfajta egyesülés van, amely egészen különleges: a Fiú megőrzi eredeti természetét is, tökéletes Isten marad, de tökéletesen egyesül egy tőle "idegen" közeggel is: az anyagi, teremtményi világgal, mert egyúttal csorbítatlan teljes teremtménnyé is válik, emberré is lesz! És ezzel a teremtmény embert is a teremtményi státusnál magasabb szintre emeli! Nehéz ezeket megfogalmazni, de próbáljuk meg meglátni a lényeget. Krisztus Isten megtestesült, létrehozta az Egyházat, egy olyan szervezetet, ami egy tökéletes magasabb szintű test: az Eucharisztia szentsége az Ő teste és vére járja át azzal a teremtett módszerrel, amellyel az ember önmagába integrál egy kívülről befogadott dolgot (evés), és elküldi a Szentlelket minden emberre, tehát az Egyház több mint teremtmények halmaza: az egy valódi isteni test és lélek által éltetett szervezet! Nem piskóta!


És ahogy a teremtett földi test rendelkezik azzal a tulajdonsággal, hogy egységes és állandóan egyedileg létező marad annak ellenére, hoyg benne az anyagcsere, sejtképződés, kiválasztás, stb. révén állandóan beáramlanak a világból új anyagok, amelyből élő sejteket épít fel, míg az elhaltakat kiveti magából, pontosan ugyanígy működik Isten teste, az Egyház is! A világból magába szedi az élő sejteket, aki viszont kikerül belőle, az halálra van ítélve. Ugyanis a világ műlandó (még oylan értelemben is annak nevezhető, ahogy a hinduk elképzelik a ciklikus hanyatlás-újjászületés ciklusát, de Buddha első megállapításai között szintén a világ múlandósága szerepel). Mivel azonban Krisztus megtestesülése (amivel a fentiek alapján rokonértelmű az Egyházalapítás) révén egy tökéletes Élet jelent meg a világban, ezért a világ belépett az Ítélet szakaszába. Vagyis ha megjelent az örök élet alternetívája, akkor egyúttal logikusan megjelent az örök elmúlás alternatívája is. Ez az Ítélet tulajdonképpen az, amit Isten igazságszolgáltatásának nevezünk, mert az Krisztus az Út, az Igazság és az Élet. Azt, hoyg Ő az Élet, az világos abból, ah megértettük a fentit. Az Út ugyanígy, hiszen Ő írja a legnagyobb szerelmi történetet, amelyben otthagyta a férfiú Apját, egyesült az Asszonnyal, olyannyira hoyg még az Életét is odaadta azért, hoyg megmentse a haláltól választottát, és ezután felemelkedett a mi emberi természetünkkel az Atyához, amely Út végső beteljesedése az, hogy az ember bekerül a Szentháromság kezdeti, a teremtés előtt is létezett szeretetközösségébe! NÉzzük csak meg:


Jn 14,20 Azon a napon megtudjátok majd ti, hogy én az én Atyámban vagyok, és ti én bennem, és én ti bennetek.


5. Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: A ki én bennem marad, én pedig ő benne, az terem sok gyümölcsöt: mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek.

6. Ha valaki nem marad én bennem, kivettetik, mint a szőlővessző, és megszárad; és egybe gyűjtik ezeket és a tűzre vetik, és megégnek.


Az Igazság Ítélete tehát megszünteti végül a halált, az elmúlást, az élettelen dolgokat. Aki nincs az Életben, az elkárhozik, ha végiggondoljuk, beláthatjuk, hogy valóban nem lehet másként!


A végső felvonás, ami felé tehát ment az egész nagy dráma már a kezdetektől, az az, hogy a földből alkottatott ember egyesüljön az örök Istennel! Hogy együtt lakozzanak, ne távol egymástól. Isten tehát maradhatott volna egymagában is, de megalkotott egy olyan önmagától távolabbi tulajdonságokkal rendelkező világot, ahol minden élőlény szabadon eldöntheti, hoyg együtt akar-e élni a tökéletes Istennel a tökéletes világban, vagy Istentől távol akar élni. Csakhogy mivel Isten az élet, a Tőle való távollét logikusan a halál alternetívája. Ez nem lehet másképp, Vagy ez van, vagy nincs teremtés, vagy kényszeregyüttlét van Istennel. Ő viszont mindent megtett, hogy nekünk teljes örömünk legyen: eljött Ő is közénk ebbe a világba, vállalta a szenvedést és a halált is, és bizony a történelem legnagyobb igazságtalansága volt az, hogy Őt megöltük mi! És Ő mégis megbocsát! Hát, ez az isteni szerelem! A világmindenség elképesztő hatalmú ura hagyta, hogy "menyasszonya" arcul köpje, megverje, megkorbácsolja és megölje - és ezzel a halállal szerzett nekünk életet, mert innen ragadta ki az emberi természetet önmagával egyesítve a legmagasabb helyre, az Atya jobbjára, ahová követhetjük Őt, ha bocsánatát kérjük!


Szóval, lehet hogy az ember érzékel 1-2 részletet a nagy képből, de a a nagy MIÉRT-en és az emberi ÉLet éretelmén bizony el kell gondolkodnunk, ezt nem szabad félresöpörünk! MI vagyunk ugyanis az a teremtény, és már kezdetben is azok voltunk, aki arra hivatott, hogy a földről felemelkedjen Isten mellé, mert Istennel akarunk egyesülni, Isten kozmikus asszonyává válni az Egyházban! Mi vagyunk azok, akikben megváltatik a föld! Ha a világba nézünk, ott a szeretet dinamikáját látjuk, ha önmagunkba nézünk, ott olyan vágyakat találunk, amelyek valóban nem elégülnek ki a földi körülmények között, hanem feljebb vezetnek ezeknél! Miért van bennünk olyan vágy, ami az érzékelt világon túl mutat, amely ott találja meg végső megnyugvását és kielégülését? Hát ha Buddha 300 évvel később születik egy kicsit nyugatabbra, tárt karokkal rohant volna Krisztus ölébe, mert Ő pontosan az a szabadító, akit Buddha még nem ismert és ennek hiányában próbált egymaga valami kezdeni azzal, amire rájött...

2013. aug. 11. 15:14
 25/32 anonim ***** válasza:

"Krisztus Isten megtestesült, létrehozta az Egyházat, egy olyan szervezetet, ami egy tökéletes magasabb szintű test: az Eucharisztia szentsége az Ő teste és vére járja át azzal a teremtett módszerrel, amellyel az ember önmagába integrál egy kívülről befogadott dolgot (evés), és elküldi a Szentlelket minden emberre, tehát az Egyház több mint teremtmények halmaza: az egy valódi isteni test és lélek által éltetett szervezet!"


Katolikus vagy? az "Eucharisztia szentsége" miatt kérdezem.

2013. aug. 11. 17:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/32 anonim ***** válasza:
100%

"Ha a világba nézünk, ott a szeretet dinamikáját látjuk"

én kapzsiságot és hatalomvágyat látok. Persze van szeretet is, de nem ez a legjellemzőbb tulajdonsága az emberiségnek.

"Hát ha Buddha 300 évvel később születik..." ...akkor még mindig 200 évvel előbb élt volna, mint Jézus :P De azért kíváncsi lettem volna egy Buddha VS Jézus vitaműsorra. Jó lenne tudni, hogy ők mit gondoltak volna egymás tanításáról.

2013. aug. 11. 17:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/32 anonim ***** válasza:

Kérdező, ugye nem gondolod, hogy ilyen hosszú és értelmetlen, összehányt szövegeket elolvasunk?


Bár megpróbáltam átrágni magam rajta...


"a legkisebb kvarktól kezdve minden arra törekszik, hogy rendszert alkosson, egyesüljön másokkal. De nem úgy egyesül, hoyg feloldódik, elveszíti önmagát, hanem hogy másokkal egy új, nagyobb létezőt hoz létre."

Fizikai törvényekről hallottál már?

Éppen hogy elveszíti önmagát: pl. egy kvark 100-szor nehezebb egy protonnál, amiben 3 van.

Egy neutron önmagában 12 perc alatt elbomlik, az atommagban stabil.


"A keresztény hit szerint a mindenség forrása, alapja, fenntartója és célja Isten, aki Szentháromság."

Csak szólok, hogy ez az eredeti tanításokban nem volt benne. Sokkal később találták ki, jóval Jézus után.


"A valóság tulajdonképpen pont a Szentháromság 3 = 1 paradox, de tökéletes egyenlete, mert Istenben van meg az az alapvető tökéletes harmónia, amelyből és amelyre nézve"

Látod: ezért nem érdemes hibás következtetésekre építeni. Levegőben lóg az egész.

Jézus nem ezt mondta!


"A tudomány akaratlanul is a Szentháromság dogmáját, mint a világegyetem alapját, igazolja, gondoljuk csak végig..."

Ez ugye vicc volt?


"Kezdetben Isten tökéletes osztatlan harmóniában létezett, de létrehozott egy önmagától távolabbi világot. Önkéntesen, hogy megossza szeretetét másokkal. Az önmagától távolabbi anyagi világban (ahol Ő láthatatlan, mivel önmagától távolabbinak, másfajtának teremtette) létrehozta saját asszonyát!"

Maradjunk abban, hogy ezt te találtad ki - és már csak azért is biztos, hogy hamis, hiszen az isten nem férfi.


"A szeretet dinamikus, intenzív, különleges új formája, a "szerelem" az, ami az egész teremtésnek okot, célt és irányt ad."

Csak szólok, hogy az ilyen romantikus szerelmet csak a felvilágosodás korában, ill. valami hasonlót a lovagkorban találtak ki.


"állandóan beáramlanak a világból új anyagok, amelyből élő sejteket épít fel, míg az elhaltakat kiveti magából, pontosan ugyanígy működik Isten teste, az Egyház is! A világból magába szedi az élő sejteket, aki viszont kikerül belőle, az halálra van ítélve."

Khm... vírusokról hallottál már?

Amúgy általában kiválóan érzi magát mindenki, aki kikerült az egyházból... hacsak az egyház valahogyan el nem teszi láb alól.


"minden élőlény szabadon eldöntheti, hoyg együtt akar-e élni a tökéletes Istennel a tökéletes világban, vagy Istentől távol akar élni. Csakhogy mivel Isten az élet, a Tőle való távollét logikusan a halál alternetívája."

Ezt kellene bizonyítanod.


"Vagy ez van, vagy nincs teremtés, vagy kényszeregyüttlét van Istennel."

No igen... milyen kedves is ez tőle.


"Ő viszont mindent megtett, hogy nekünk teljes örömünk legyen"

Igen? Tényleg mindent megtett?

Akkor miért érzi úgy az emberek 99%-a, hogy itt valami hiba van?


"követhetjük Őt, ha bocsánatát kérjük!"

Miért is kell a bocsánatát kérni?

Nem ő tervezte ilyenre a világot?

Vagy ha a világ kicsúszott a kezéből - azért ki hibás?

Ráadásul úgy, hogy ezt előre is látta?

2013. aug. 12. 01:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/32 A kérdező kommentje:

25: Ortodox vagyok


26: Jó, a dátumot elütöttem, de nem ez a lényeg. A világ alatt pedig ebben az összefüggésben a teremtett világot értettem, amelyben minden kölcsönhatásban van egymással és így az egyesülésre, nagyobb rendszeralkotásra törekszik. Bármi létezik, az eleve vonzza az egész mindenséget (lásd: a végtelen hatókörá gravitációs mezőt, ami pedig csak egy gyenge kölcsönhatás). Miért ilyen a világ? Amilyen értelemben viszont Te használtad a világot, az a bukott emberi világ, amelyben a bűn diszharmóniája valóban azokat a (valójában természetellenes) hatásokat produkálja, mint mairől Te írtál.


27: Ami nem megy, ne is erőltesd! Reakcióidból látszik, hogy semmit nem fogtál fel abból, amit írtam, alényeget meg pláne nem! Nem kötözködésből írom, hanem mert tényleg így van. Ha nehézséged van ilyen hosszú szöveg megértésével, tényleg jobb, ha nem is olvasod el.

2013. aug. 12. 14:01
 29/32 A kérdező kommentje:
Egyébként hosszú szösszenetem célja az volt, hogy érzékeltessem: a kereszténység nem felelőtlenül ígérget és ezzel "nyer" mások előtt. Éppenséggel ha feltesszük a kérdést, hogy a világ miért pont ilyen, akkor arra az a válasz, hoyg azért ilyen, mert afelé a végkifejlet felé megy kezdettől fogva, ami a keresztény (és nem más) Örömhír! Csak ezt egy kicsit bővebben kellett kifejteni (és így is ez még csak dióhéj), de még hosszabb idő mindezeket átgondolni és megérteni!
2013. aug. 12. 14:05
 30/32 A kérdező kommentje:
27-nek pedig külön üzenném, hogy tudását ne a Da Vinci kódből és hasonló baromságokból szedje, mert csak kinevetteti magát (pl. a Szentháromsággal). Hallott pl. Richard Swinburne-ről vagy Alister MacGrath-ről? Az ateista Dawkins nagy ellenfelei a tudományos világban, és Dawkins sokszor kikapott már tőlük.
2013. aug. 12. 14:17
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!