Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Segíthetnek a halottak az...

Segíthetnek a halottak az élőknek?

Figyelt kérdés
az 1 sámuel 28:7-19 alapján
2009. dec. 26. 09:00
1 2 3 4
 1/34 anonim ***** válasza:
51%
kedves kerdezo. elolvastam az emlitett bibliaverset. megfigyeltem hogy saul egy szellemidezohoz fordult, hogy megidezze samuelt. kerlk figyeld meg az5mozes 18:10-12ig terjedo verseit: "ne lehessen talalni kozotted olyat aki...szellemidezotol vagy jovendomondotol tudakozodik, vagy aki halottaktol kerdez, mert mindaz aki ilyesmiket tesz , utalatos Jehovanak". Ezek szerint nem Isten idezte elo ezt a jelenetet, nem altala ideztek meg a halott samuelt. miert nem? Isten feltarja az igazsagot a halal allapotarol. predikator 9:5,6, 10 (karoli forditasban 9:7,8, 12) "mert az elok tudjak hogy meghalnak, de a halottak semmit sem tudnak...es idotlen idokon at nincs reszuk semmiben ami a nap alatt tortenik. mindazt amit kezed megtehet tedd meg a te erodbol, mert sem cselekedet sem tervezes, sem ismeret, sem bolcsesseg nincs a seolban ahova megy". Amikor a gyertya kialszik, a lang nem megy sehova, megszunik letezni, ugyanigy az ember is, a halal beallta utan nem letezik, nincs egy hallhatalan lelke ami tulelne a test halalat. (ezekiel 18:20 amely lelek vetkezik az hal meg) Ebbol megerthetjuk hogy a halottak sem segiteni sem artani nem tudnak.
2009. dec. 26. 09:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/34 anonim ***** válasza:
72%

karácsonyi JT-s hamis álkérdés...

igen, segíthetnek

2009. dec. 26. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/34 Dymo ***** válasza:
66%
wháááá neeee!!!! zombik!!! xD
2009. dec. 26. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/34 anonim ***** válasza:

Egy nagyobb orokseggel .


retafdog

2009. dec. 26. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/34 A kérdező kommentje:
ha igen, hogyan?
2009. dec. 26. 10:44
 6/34 anonim ***** válasza:

Préd 9,5 + Seol



Először is a vers önmagában csak annyit mond, hogy az élők a jövőről csak annyit tudnak, hogy meg kell halniok; ez a leverő tudat azonban értékesebb, mint az alvilági állapot, amely a tudást teljesen nélkülözi. Az ószövetségi bölcs még nem tud a túlvilági jutalomról; a földi jutalom a halál után a halhatatlan hírnév lenne, de ez is csak hiúság, mivel az emberek hamar felejtenek. Tehát az élők érzékeik teljes használatában vannak, s még élvezhetnek; de az elhunytak, még a jámborok lelkei is, némi aléltságban és szomorú csendességben vannak együtt. A prédikátor itt az ószövetségi, a kereszténység előtti idők elhunytairól szól. Mielőtt Krisztus a váltságmunkáját véghezvitte, az ég be volt zárva; s ez idő alatt az elhunytak mind az alvilágban voltak együtt örömtelen bús létben, habár örök üdvre voltak is választva. Ennyiben életök szomorúbb volt, mint melyet e világon élnek az emberek. A pokol, az alvilág (Móz. IV. 16,30.33.), hol a megholtak mind összegyűltek (Jób 30,23.) mielőtt Krisztus az ő nagy munkáját végbevitte volna, a gonoszokra nézve, mint valóságos pokol, csakugyan a fohászkodás helye volt (Jób 26,5.); de a jámborokra nézve is, mint pokol tornácza, nem volt az öröm helye, hanem a néma szomorúságé (Zsolt. 29,10. 87,13. Izai. 38,18. Préd. 9,10.), s ennyiben nem volt ama hely, hol az Isten magasztaltatik és dicsértetik, mint még a földön. Csak Krisztus által szűnt meg a halál szomorú lenni, mert ő megnyitotta a mennyet, azon helyet, hol Isten magasztaltatik és dicsértetik. Az imádkozó kereszténynek jusson eszébe a bűn halála, s az örök halál a pokolban, az elkárhozottak büntetéshelyén, hol az Isten nem áldatik és nem magasztaltatik.



Az Őrtorony Társulat azt tanítja erre a bibliai versre hivatkozva, hogy, amikor egy ember meghal, akkor megszűnik létezni. A halott nem lát, nem hall, nem gondolkodik. Nincs halhatatlan lelke az embernek, amely tovább élne a halál után. Ez az ún. annihiláció, ami teljesen szemben áll a keresztény tanítással.



Az írásmagyarázat egyik alapja, hogy nem lehet néhány sort vagy szót kimetszeni a teljes szövegből, és aztán ebből kihámozni valamit. A Bibliának nem az egyes mondatait kell nézni, hanem az egyes szakaszok, illetve könyvek tanítását. Hiszen így lehetne mondjuk akár a Sátán szavaira is hivatkozni, vagy a Bibliában szereplő gonosz vagy ostoba embereknek a szavaira is (pl. „Nincs Isten” Zsolt 14,1). Ugyanez történik ebben az esetben is. A JT-k, csakhogy alátámasszák az egyik tanításukat - amelyre szinte az egész lényegi tanításuk épül -, a Prédikátor könyvéhez folyamodnak, ahol egy szkeptikus, reményvesztett és kiábrándult ember önti ki szívét, vitatkozva önmagával. Az egész Prédikátor könyve egy pont - ellenpont sorozat. Először kifejeződik a reménytelenség és az elcsüggedés, amire aztán jön a hit pozitív válasza. A Préd 9,5-re hivatkozni mint végső szóra, és bibliai tanításra, olyan, mintha pl. a pusztai megkísértésre építenénk fel egy dogmát anélkül, hogy belevennénk Krisztus válaszait.



A JT-k gyakrabban olvasnak csak egyes bibliaidézeteket, és a hozzájuk kapcsolódó Őrtorony-traktátusokat, mint magát a Bibliát. Itt is ez van, ugyanis, ha tovább olvasták volna a Prédikátor könyvét, illetve a 9,5 előzményét, akkor (talán) ők is észrevették volna, hogy mennyire hibás a kép. A prédikátor egy gondolkodó humanistaként fogalmazza meg először azokat a tételeit, amelyekben él, de amelyek nem nyújtanak számára igazi választ, amelyek nem Istenhez tartoznak: az élet értelmetlen (Préd 1,2); csak az a lényeg, hogy az ember egyen, igyon és érezze jól magát (Préd 5,17; 10,19); lényegtelen az erkölcsösség (Préd 7,16-17); látszólag nincs túlvilági igazságszolgáltatás (Préd 3,19-21; 9,2.6). Egy JT is biztosan csóválná a fejét és kézzel-lábbal tiltakozna, ha valaki azt mondaná neki, hogy „mindenkire egy sors vár: az igazra éppúgy, mint a gonoszra, a jóra ugyanúgy, mint a rosszra, a tisztára éppúgy, mint a tisztátalanra; a jóra ugyanúgy, mint a bűnösre, s a hamisan esküvőre éppúgy, mint arra, aki igaz esküt tesz. Egy sors vár mindenre. Senki sincs, aki örökké élne, s aki ebben bizakodhatna.” A JT tuti, hogy azt mondaná, hogy ezek nem Isten gondolatai, hanem egy kétségbeesett emberé, aki nem bízik az Úrban. Pedig ez a rész közvetlenül megelőzi a Préd 9,5-öt, mert ez a Préd 9,2-4-ből van. Tehát ugyanígy kell gondolni az 5-ik versre is.



A Prédikátor később elveti ezeket a gondolatokat, azzal az igenlő bizonyossággal, hogy: „az ember meg örök hajlékába tér és a por visszatér a földbe, ahonnét jött, az éltető lehelet meg az Istenhez, aki adta. Mivelhogy Isten minden tettet ítélőszéke elé visz, és lát minden rejtett dolgot, akár jó volt, akár rossz.” (Préd 12,5.7.14)



Másrészről a prédikátor az ószövetségi, a kereszténység előtti idők elhunytairól szól. Krisztus megváltása előtt az ég be volt zárva; ekkor az elhunytak még mind az alvilágban (a Seolban) voltak együtt (vö. pl. Jób 30,23) egy örömtelen, bús létben, még akkor is, ha örök üdvre voltak kiválasztva. Ők bár külön voltak a pokolra ítéltektől (vö. Ez 32,17-32), de ez a hely - mint pokol tornáca -, nem volt az öröm helye, hanem a néma szomorúságé, ahol még Istent sem dicsőítették. Ez tehát teljesen különbözik a mennytől, amit csak Krisztus nyitott meg kereszthalála által. Ekkor vált örömmé a halál, és ekkortól dicsőítik az Istent a meghalt szentek, és ekkortól tudnak közbenjárni értünk.



A Krisztus előtti Alvilág (Seol, vagy Hádész) nem ugyanaz, mint a Krisztus utáni hármas állapot (pokol, tisztítóhely, menny), bár hasonlóságok vannak. A gonoszok számára valóságos pokol (a Gyehenna) volt, de az igazak számára nem volt az Istennel való egyesülés boldog állapota.



Lélek - szellem - test



Az az ún. trichotómikus nézet, ami szerint az embert három lételv határozza meg (szellem - lélek - test) szemben áll a katolikus tanítással, amely az embert két természetűnek mondja (szellemi természetű lélek és anyagi természetű test). A trichotómikus nézet összekeveri a Szentírásban az emberi természetet, létrendet az ember tevékenységeivel, amelyek csak képzetesen és nem valóságosan különülnek el, mert ezeket ugyanaz a lélek viszi végbe: értelem ("szellem") - érzelem ("lélek") - érzet ("test").



A lélek - szellem megkülönböztetéssel nem sokat kell törődni, főleg azzal nem, amit a JT-k, és néhány (neo)protestáns gyülekezeti tanítás mond róluk. Ők maguk is belekeverednek ebbe rendesen. A háttérben az áll, hogy minden nyelvben az egyes szavaknak különböző jelentésárnyalataik vannak, és ezek a különböző jelentési lehetőségek nem mindig egyeznek meg más nyelvekével. Ez van ebben az esetben is. Sem a görög pszüché, sem a pneuma nem pontosan azt jelenti, mint a magyar szellem vagy lélek. Vannak közös jelentések, de eltérések is. Ezért mindig a szövegkörnyezettől függ, hogy mit melyik szóval kell visszaadni. Sokszor mindkét görög szó legjobb megfelelője a lélek szó, valamikor meg nem. Fordítva ugyanez van, valamikor a magyar lélek szót a pszüchével vagy a pneumával jobb visszaadni, valamikor meg egy harmadik görög szóval. Hiszen pl. a lélek jelenhet egy szellemi lényt is, viszont a szellem jelenthet kísértetet is, vagy pl. a rációt.

2009. dec. 26. 13:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/34 A kérdező kommentje:
tehát?
2009. dec. 26. 14:45
 8/34 anonim ***** válasza:

a biblia szerint nem tudom,de segíthetnek annyit,hogy azzal ne befolyásolják túlságosan a sorsodat,csak enyhítsék a fájdalmadat..

a hogyanra pedig az a válasz,hogy álmodban,vagy a gondolataidban,és egyéb..

2009. dec. 26. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/34 anonim ***** válasza:
Az üdvözült halottak imádkoznak értünk.
2009. dec. 26. 17:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/34 anonim ***** válasza:

1Sám 28,3

A halottidézés szokásban volt, 2Kir 21,6; Iz 8,19, annak ellenére, hogy a törvény tiltotta, Lev 19,31; 20,6; MTörv 18,11. A szerző tilosnak tartja a halottidézést, de úgy látszik, osztja a népies hitet. Az egyházatyák úgy magyarázták a jelenetet, hogy vagy démoni hatás volt, vagy az asszony csalása, vagy isteni beavatkozás, hogy Saulnak ilyen módon nyilvánítsa ki a büntetést. A 19. versben a "velem leszel" értelme: meghalsz és a Seolba jutsz, ahol együtt vannak a jók és a rosszak.


1 Sám 28,7: Ennyire sülyedhet az ember! Saul ki a varázslókat kiirtá, most, miután Isten őt bűnei miatt elhagyta, azokhoz folyamodik.


1 Sám 28,8: Némelyek szerint: másnak tetteté magát.


1 Sám 28,8: A halott-idézés már a legrégibb időben divatozott, mi erős bizonysága annak, hogy az emberi lélek halhatatlanságáról a hit átalános volt. Hogy a halott-idézés, valamint az egész varázslás többnyire csaláson és szemfényvesztésen épült az kétségtelen; de hogy az emberi nem ősellensége is használá azt, hatalmának a földön fentartására és terjesztésére, kiviláglik nem csak a szentirásnak azon állításaiból, hogy a gonosz lélek álcsodákat tesz (Máté 24,24. Tessz. II. 2,9.); hanem abból is, hogy a varázslók minden tettét pusztán csalásból magyarázni néha lehetetlen. (Vesd össze Móz. II. 7,11.22. 8,7.)


1 Sám 28,12: Még az asszony el sem kezdte idézését, hanem a mint Saul nyilvánítá vágyát, Sámuelt láthatni, Isten azonnal megjelenni engedé Sámuelt, hogy ez neki a végső büntető itéletet hirdesse. Ez volt oka, miért álmélkodott el a jósasszony Sámuel megjelenésénél, s ezért kiáltott fel. Ezt tanítják a sz. atyák, sőt maga a Szentlélek is. Sirákf. 46,23.


1 Sám 28,12: Sámuel idézésem nélkül jött elő: neked tehát Saulnak kell lenned, kivel neki az életben annyi viszonya volt, hogy holta után is azonnal megjelent kivánságodra.


1 Sám 28,13: A héber szerint: Elohim vagyis: az isteni férfiút, a bírót; mert a bírák is így neveztettek. Vesd össze Móz. II. 21,6. A héber szó többes száma a személy nagy méltóságát fejezi ki; valamint királyaink most is többes számban beszélnek magokról.


1 Sám 28,15: tulajdonképen nem akart nekem feleletet adni.


1 Sám 28,18: Lásd 15,18.19.


1 Sám 28,19: a másik életben.

2009. dec. 26. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!