Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Baptista és református barátság?

Baptista és református barátság?

Figyelt kérdés
Úgy tűnt,hogy megtaláltuk egymást a legjobb barátnőmmel, hiszen mindketten Istenfélők vagyunk.Rengeteg dolgon segítettük így át egymást ezzel.De gondok adódtak mert Ő Baptista tanokat vall én meg Kálvinista vagyok. Vannak, amikben nézeteltéréseink vannak. Én futkosok a lelkészhez, hogy most mi van, hogy van, mert máshogy hallottam a Baptista barátnőmtől. Ezért kezdek egy kicsit eltávolodni tőle. Mit tegyek most?
2010. máj. 1. 17:31
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
Szerintem egyáltalán nem baj, hogy ő baptista, te meg református.:) Ne akarj emiatt eltávolodni tőle! Az a fő, hogy mindketten hisztek Istenben. Ha ismered az adott bibliai részt, akkor tudhatod, hogy az nálatok nem pontosan úgy van megírva. A keresztény bibliafordítások kicsit eltérnek, de gondolom, a legfontosabb dolgokban nem. A hittantanárom azt is mondta, hogy szerinte a baptista vallás hasonlít legjobban a reformátushoz. Ne add fel a barátságot, főleg, hogy a hittel csomó mindenen átsegítettétek egymást! Én is református vagyok, és van egy baptista barátnőm, de jól megvagyunk.:)
2010. máj. 1. 17:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
Konkrétan a "parázna" szón kavarodtunk össze. Nekem két éve van barátom, neki meg alakulgat..és itt volt a probléma, amikor szóba jött a téma, hogy mik is történtek.Ő mondta, hogy vár a házasságig mert neki ezt mondják, és mintha arra próbálna engem rábeszélni, hogy mekkora bűnt követtem el, de én nem érzem annak. A lelkészünk jó példát mondott, amikor megkértem, hogy magyarázza el a szó jelentését. "Ha bemegyek a cukrászdába,minden süti guszta,de nem kóstolom meg mindegyiket". Akkor az én legjobb barátnőm szemében tűnök paráznának, vagy hogy is van ez az egész? Már azt sem tudom.
2010. máj. 1. 17:55
 3/11 anonim ***** válasza:

Szekták: A baptisták... Már a reformáció kezdetén jelentkezett az az anabaptista, újrakeresztelkedõ irányzat, melynek képviselõje Münzer Tamás volt s aki Lutherrel szemben is fellépett. Valósággal igazhívõk és szentek gyülekezetét kívánta kialakítani. Innen származik a felnõtt keresztség és a hitvalló gyülekezet követelménye. A törekvés nem új az egyháztörtenelemben, hiszen a montanista mozgalmak az ókorban, a katharista mozgalmak (a katharosz, tiszta szóból: tisztának tekintették magukat) a középkorban már ugyanezt a célt tûzték ki. Szinte mindazokat a jegyeket megtaláljuk már ebben az elsõ formában is, amik a késõbbi keresztény szektáknál jelentkeznek: a Szentírás betûjénél fontosabbnak tartják, mit mond nekik "külön", egyénileg a Szentlélek.

Az Ószövetség túlsúlyra jut náluk az Újszövetséggel szemben. Apokaliptikus (vég-ítéletet váró) tanok kerülnek náluk elõtérbe. Ennek végkicsengése, hogy 1534-35-ben örjöngõ jelenségek közt megalapítják Münsterben "Sion királyságát", ahol azután még a többnejûséget is megengedhetõnek tartják. A következõ áramlat Menno Simons frieslandi, volt római katolikus pap nevéhez fûzõdik aki elhagyja az apokaliptikus fanatizmust és csöndes, kereszthordozó kisgyülekezetet alakít ki ("mennoniták"). Elvetik a gyermekkeresztséget és az esküt, a világtól elvonulva, de szinte katonai fegyelemben élnek.

A tulajdonképpeni baptisták (szószerint: keresztelõk, vagy alámerítkezõk) szektája a XVII. században, Angliában jött létre. Az evangéliumi szabadkeresztény gyülekezetek egyik fõ formája. Alapítója John Smyth, aki 1606-ban Hollandiába került s az anglikán államegyháztól elütõ nézeteit az akkoriban Hollandiában elterjedt mennonita és anabaptista (újrakeresztelkedõ) felfogással elegyítette és kezdte hirdetni, hogy a gyermekkeresztelés semmis, a felnõtteket újra meg kell keresztelni. Követõivel visszatért Angliába. Cromwell, majd Orániai Vilmos szabadságot biztosított számukra. A szekta hamar elterjedt Angliában, Milton, a költõ is közéjük tartozott. Anglián kívül fõleg Észak-Amerikában talált talajra. Szülõföldjén a szekta két ágra szakadt (részleges és általános baptisták), Amerikában pedig további ágakra: Ellen-missziós baptisták, A hetedik nap baptistái, A hat fõigazság baptistái, Isten egyháza, tunkerek, Krisztusban egyesült testvérek, Campbellisták, Angyali vagy testvéri szeretet társasága. A német baptisták mind tanban, mind szervezetben különböznek az angliaiaktól és amerikaiaktól, Magyarországon is a német ágazat terjedt el, amelynek nagy hagyományai vannak Békés, Pest, Szolnok, Tolna, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A baptisták általában a kálvini hitvallás alapján állnak, így elfogadják a Szentháromságot s hogy az Úr Jézus Isten Fia.

Hogyan fogadják a Szentírást?A reformáció egyházaihoz hasonlóan vallják, hogy hitünk egyetlen forrása a Szentírás. Ugyanakkor a Szentírás-magyarázatban nem fogadják el a korábbi korok értelmezését és hajlamosak arra, hogy elõre felállított tételekbõl induljanak ki (ezt petitio principii-nek, a bizonyítandó tétel elõzetes feltételezésének nevezhetnénk). Jó példa erre éppen a felnõtt-keresztség: eleve feltételezik, hogy a keresztséget csak tudatosan lehet felvenni. Pedig a Szentírás korához még igen közel álló õskeresztény korból nem igazolható, hogy ellenezték volna a gyermekkeresztséget. Még ha a gyermekkeresztséggel általában nem is éltek, megosztó hitvita vagy szakadás nem volt emiatt.

Mennyiben keresztények? Azok a keresztények, akik a Szentháromság nevére vannak megkeresztelve. A baptisták ennek a jegynek sem tesznek eleget, nem a Katolikus, Ortodox, Anglikán, Református és Evangélikus értelemben keresztelnek az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. Ugyanis amikor a tanítványok olyan megkereszteltekre találtak, akik Keresztelõ János keresztségében részesültek, azokat keresztelték újra. A Baptisták viszont az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében megkereszteltetek keresztelik újra, tehát keresztségük nem azonos a miénkkel, különben ahogyan mi elfogadjuk az imént felsorolt egyházak keresztségét és senki áttérõt nem keresztelünk újra. A baptisták épp eme, a mi keresztségünket nem elfogadó gyakorlatukkal igazolják, hogy keresztségük nem azonos a miénkkel, ezért mi sem fogadhatjuk el az általuk megkeresztelt emberek keresztségét érvényesnek. Ilyen értelemben a baptisták Keresztelõ János bûnbánati keresztségében részesülnek és nem többen.

Mit mondanak a Katolikus Egyházról? Minden más keresztény közösséget, így a Katolikus Egyházat is elvetik, a gyermekkeresztelés gyakorlata a történelmi múlt, így a világi hatalommal való összefonódás vádja miatt. Mint tipikus elit-közösség, csak önmagukat tekintik "igaz keresztényeknek". Pedig a Szentírás nem tud baptista egyház alapításáról... Minden más náluk. A baptisták általánosságban elfogadják a többi keresztény közösségnek az üdvösségre vonatkozó tanítását, de mint elit-közösség, sajátmagukat tekintik az üdvösség várományosainak, sõt úgy vélik, már földi életük is az üdvösség része.

Ami a számukra "névadó kérdést", a keresztséget illeti, a gyermekkeresztség elvetését protestáns teológusok épp a reformáció egyik alapgondolata - a Krisztus által és nem az egyes emberek érdemei alapján történõ megigazulás tétele elleni orvtámadásnak tekintik. Katolikus Egyházunk is úgy tartja, a szentségek nem az ember erõfeszítésébõl, hanem Isten kegyelmének erejébõl hatékonyak. Szent Pál és a Nicea-Konstantinápolyi Hitvallás szerint az "egy keresztség"-ben hiszünk, képtelenség tehát, hogy egy-egy, már megtörtént keresztséget bárki visszavon, semmisnek vesz, esetleg újra kiszolgáltat. Az más kérdés, hogy ki-ki hogyan éli meg az egykor kapott szentséget s azt mennyiben teszi életformáló erõvé. A mai korban is jelentkezik törekvés a neokatekumenátusra (a keresztség tudatos újra felvállalására) és a "futószalagon" végzett keresztelések túlhaladására, ez a gyakorlati szempont azonban nem kérdõjelezi meg a gyermekkeresztség elismerését.

A baptisták bibliaértelmezését szintén kérdõre vonják még protestáns szerzõk is, éppen, mert a misztikus megvilágítást, a külön egyéni kijelentést a Szentírás fölé helyezik. Ezzel nagyon jól megfér náluk az is, hogy jelentkezik náluk a fundamentalizmus is (egyes helyek betû szerinti értelmezése, pl. a Hegyi-beszéd elõírásainak megtartásában), emellett a többi szektához hasonlóan jelentkezik náluk az Ószövetség elsõsége az Újszövetséggel szemben. Végsõ soron tehát ugyanazokkal a jelenségekkel találkozunk a baptistáknál, mint a legtöbb keresztény szektánál.

Épp ezért tanulságos lehet számunkra, hogyan húzza meg a határt a reformáció fõ vonulata és "mellékirányai" (köztük a baptista irányzat) között a református teológia. Református szerzõk szerint az választja el ezeket a lutheri vagy kálvini iránytól, "hogy egyik sem a reformáció központi evangéliumi alapigazságából és alapélményébõl (hit által való megigazulás, mindenható kegyelem) indul ki", egyaránt szembefordulnak Rómával és az akkor már megszilárduló protestáns egyházrendszerekkel. A baptista közösség ebben is mint egy típust teremt a késõbbi szekták számára.

Mivel keltenek ellenszenvet? Aki annyira hangoztatja, hogy kiemelkedõ fokon éli meg a kereszténységet, attól azt várnánk, a fõparancs értelmében szeretettel van a másként, vagy legalább részben másként gondolkodó keresztények iránt. Ehelyett a baptisták is kíméletlenül elítélik a többi keresztény közösség tagjait. Emögött a szabadegyházaknál szokásos tökéletesség-tudat rejtõzik. Pedig nem lehetett véletlen, hogy a montanista, donatista, katarista és egyéb "perfekcionista", túlzó tökéletességre törekvõ mozgalmakat az egyház eretnekségeknek ítélte. Minden ilyen törekvés elit-tudathoz, farizeizmushoz, a többi közösség sommás elítéléséhez vezet, ami pedig szembenáll Krisztus szándékával, aki azt kívánta tanítványaitól, hogy egyek legyenek s hogy segítsék egymást a tanúságtételben.

Hányan vannak? A világon tízmillióan - a Baptista Egyház a világon a harmadik legelterjedtebb keresztény felekezet. Magyarországon mintegy húszezren vannak. Mivel semmiféle rituális kötöttségük nincs, legkülönbözõbb kötetlen eszközökkel -modern zene, a ternészet ölén tartott rendezvények, csendes napok, karitatív szervezetek- révén nyerik meg az érdeklõdõket s vonják be tevékenységükbe. A rádióhallgatró is tanúja lehet akár napjainkban is, hogy a Baptista Szeretetszolgálat bárhol katasztrófa van, azonnal megjelenik. A magyar baptisták az USA-ból kapnak hatalmas anyagi támogatást, így karitatív módszerekkel bõséges mozgásterük akad.

2010. máj. 1. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:
A második válaszolónak: Köszönöm szépen, de nem a baptisták történetére vagyok kíváncsi, hanem arra, hogy mit lehet tenni, hogyha nézeteltéréseink adódnak ebből. És most kinek van igaza? Az az igaz, amit neki, vagy az, amit nekem tanítanak??!
2010. máj. 1. 19:57
 5/11 anonim ***** válasza:
Olyan verzió is lehet, hogy egyikőtök felekezének sem, erre nem gondoltál? :)
2010. máj. 2. 02:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
100%

Semmi akadálya, hogy jó barátok legyetek, egy dolog a fontos: Amiben egyetértetek, azt erősítsétek egymásban, amiben meg nem, azt érdeklődés szintjén beszéljétek át, de ne szóljatok bele, hogy a másik mit hisz róla!

Én katolikus vagyok, van egy nagyon jó barátom, aki HIt gyülis. Azt hiszem, ha vannak keresztény egyházak, amik távol állnak egymástól, hát ez a kettő aztán igazán! De mi ettől függetlenül nagyon jól megvagyunk. Amiben egyetértünk, abban igyekszünk egymást megerősíteni, ami meg más a két egyháznál (és itt aztán van olyan bőven!) arról beszélgetünk, mert érdekel, hogy ő mit gondol (vagy őt is érdekli, hogy én mit gondolok róla), de nem próbáljuk meggyőzni egymást a saját igazunkról! Magyarul tiszteletben tartjuk a másik hitét. Ettől még ez egy nagyon jó barátság!

2010. máj. 2. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
100%

Azt javaslom, vizsgáljátok meg együtt, mit ír a Szentírás. Mert nem emberek véleménye számít, hanem Istené.

Ezek az írásszövegek segítséget nyújthatnak:

Efézus 5:3,5

Héberek (zsidókhoz írt levél) 13:4

1 Korintusz 6:13,18

Galácia 5:19

Kolosszé 3:5

1 Tessz 4:3

Beszéljétek meg ezeknek a verseknek a fényében, mi számít paráznaságnak, és mi Isten nézőpontja erről.

Többre megyünk, ha így cselekszünk, mintha a saját gondolataink szerint vitatkozunk, mert ez tönkretehet barátságokat!

2010. máj. 2. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
mi a fontosabb neked? szereteten alapuló barátság,vagy vallási eszméken való vitatkozás??? és ugyanezt kérdezem a barátnődtől is!
2010. máj. 2. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:
Szeretetn alapuló barátság.
2010. máj. 3. 11:48
 10/11 anonim ***** válasza:
akkor arra építsétek a kapcsolatot! téged más eszmék szerint neveltek fel,és őt is más eszmék szerint.azt gondolod,hogy ez egy őszinte barátságban számít? lényegtelen,hogy kinek van igaza,ennyi erővel azon is vitatkozhatnátok,hogy más színű a szemetek,vagy kinek mi a kedvenc étele.14:30
2010. máj. 5. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!