Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a különbség a Református...

Mi a különbség a Református és a Metodizmus vallás között?

Figyelt kérdés
2010. jún. 15. 01:28
 1/4 anonim ***** válasza:
61%

Mindkettő protestáns vallás, a református (kálvinista) kifejezetten magyar/közép európai vallás.A metodista angol, kb 200 évvel fiatalabb a kálvinistánál.

A teológiai különbségekkel igazán nem vagyok tisztában, de annak utána tudsz olvasni

2010. jún. 15. 06:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
24%

A metodizmus eredetileg az anglikán egyház szektája.A methodosz, útirány, módszer görög szóból származik. A metodizmus önmagát tökéletesnek tekintõ keresztény közösség kialakítását jelenti, amit perfekcionizmusnak nevezünk. A perfekcionizmus távolabbi gyökerei az õsegyház korába vezetnek vissza. A montanisták és donatisták azt vallották, hogy az ember tökéletesen gyõzhet a bûn fölött, egyesek túlléphetnek a hívõk megszokott szintjén s a tökéletesek közösségét hozhatják létre. Az õsegyház ezt az utat -mint túlzást- elvetette.

Ugyanez a gondolat az újkor hajnalán jelentkezett ismét. Az újfajta tökéletességre-törekvés megfogalmazásához a történelmi körülmények vezettek el. Az angol vallásos életben a XVII. sz. végén általános volt a hanyatlás. A teológia túlzottan észimádó (racionalisa) volt, a mûveltebb rétegek a miszticizmusba, a szabadkõmûvességbe és azokkultizmusba menekültek.

John Wesley (1703-1791) és George White-field vállalkoztak arra, hogy új, radikális lelkiirányzatot teremtenek. Oxfordi diákkorukban néhány iskolatársukkal szövetkeztek a bensõséges, tevékeny vallásos élet "módszeres" ápolására. A metodista név elõbb gúnynevük volt, késõbb tudatosan vállalják fel. Eljutnak a tudatos megtérés gondolatáig, és a megtérést kezdik hirdetni másoknak is üdvösség és kárhozat hatalmas erejû

szembeállításával.

Az anglikán klérus bizalmatlan velük szemben, kiszorulnak a templomokból, vándorprédikátorokként, Isten szabad ege alatt hirdetik az igét. Nagy tömegeket gyüjtenek maguk köré. Kettejük közt ellentét támad a predestináció, az elõre elrendelés kérdésében (melyet Wesley nem fogad el). S bár Whitefield a hathatósabb igehirdetõ, Wesley hatása mégis maradandóbbnak bizonyul, mivel társa hamar meghal, Wesley pedig 88 éves kort ér el. A metodizmus õt tekinti szellemi atyjának. A XVIII sz. végére kiszakadt az anglikán államegyházból, a XIX. században már 8 milliós taglétszáma van. A "revivar', az ébredési hullámok egész sora indul a szekta hatására, elõbb az anglikán, majd a többi protestáns közösségben is, elõbb csak Angliában, késõbb Amerikában és Európa-szerte (vö. pünkösdisták). Nevükhöz f ûzõdik Angliában a XIX. sz. elején a biblia terjesztés, valamint a rabszolgakereskedés teljes eltörlése. A metodizmusnak része van abban is, hogy az Egyesült Államokban is sor került utóbbira.

Amerikában a metodizmus mint "hétköznapi kereszténység", hódított, jelszavai ezek voltak: tapasztalás és tökéletesség. A megtérésre szólító igehirdetést gyakran extázis, elragadottság kísérte. Elõbb New York, majd Ohio lett a metodista megszentelõdési teológia központja. Itt mûködött Charles G. Finney (1792-1875) és Asa Mahan, Finney bûnbánat és megszentelõdés eleméhez társadalomkritikai szempontot is kapcsolt. Református szerzõk úgy látják, a felrázó, ébresztõ hatáson túl a metodizmus határozott érdeme a tevékeny szociális munka.

Felfogásuk egyezik a történelmi egyházak felfogásával. Újdonságot jelent viszont a Szentlélekrõl kialakított felfogásuk. Már Wesley is vallotta, hogy a megszentelõdés a Szentlélek mûve, beszélt lélek-keresztségrõl, Finney szerint a lélek-keresztséget a Szentlélek hatalomkinyilvánításai kísérik. T .C. Upham 1843-ban a Wesley-i szellemi örökségnek azt az oldalát emelte ki, hogy a megszentelõdés misztikus értelemben Istenben való részesedés. W.E. Boardman ehelyett a reformáció megszentelõdés-tanítását idézi fel: az ember hit által válik megigazulttá.

A hit legfõbb mércéjének tekintik (sola Scriptura). Viszont hajlanak arra, hogy ne a szöveg eredeti üzenetét keressék, hanem azt, mit mond az igehirdetõnek vagy a hallgatónak épp abban a pillanatban. Így végsõ soron azt feltételezik, hogya Szentlélek nem "akkor és ott", hanem "itt és most" hozzájuk szól tévedhetetlen erõvel. Más szóval, annak ellenére, hogy nem fogadják el a tanítóhivatal létét, valójában saját szavuknak tévedhetetlenséget követelnek. Elfogadják a Szentháromságot és a nevére történõ keresztséget, ennek alapján keresztényeknek tekinthetõk.

Úgy látják, Krisztus egyháza nem lelhetõ fel benne. A többi hagyományos keresztény közösséget is elvetik. Ugyanakkor egész sor protestáns közösség, szekta kialkulásában van szerepük. Angliában, Németországban, s általában Európában a megszentelõdés - mozgalomban a Krisztusra mutató (krisztológiai) elem került elõtérbe, a szentlelkes elem rovására. A pneumatológiai (szentlelkes) vonást inkább a pünkösdista és karizmatikus mozgalmak vitték tovább. A szabadegyházak metodista hatásra alakultak ki Németországban a XIX. században. Az üdvösség kérdésében a metodizmus a hagyományos keresztény tanítást vallja, azonban nagy hangsúlyt helyez arra a gondolatra, hogy "Isten országa köztünk van... A megszentelõdést és a szociális tevékenységet egyenesen úgy tekinti, hogy az Krisztus királyságának megvalósulását jelzi.

Ez az új hangsúly Wesley megszentelõdéss-elméletébõl következik. Igazában véve ebben a kérdésben Wesley erõsen eltér a többi reformátortól. Olyan mesterekre hivatkozik, mint Bonaventura, Eckhart mester, Simeon, a Teológus, akiktõl örökli azt a gondolatot, hogy a lélek hét fokozaton át jut el Istenhez. Vallja, hogy a bûnbocsánatot megszentelõdés követi, a szentség pedig nem más számára - 2Pét 1,4 alapján-, mint az isteni természetbõl való részesedés. (Hasonló kiindulópontok alapján jutott el a keleti egyház a megistenülés gondolatáig.) A szentséget nem erkölcsi, hanem vallási tartalmúnak látja. Felfogása nagy hatást gyakorolt a XIX.-XX. századi megszentelõdési mozgalmakra.

A metodisták úgy vélik, a sugalmazás nemcsak a Szentírás szerzõire, hanem közösségük tagjainak igehirdetésére is érvényes. A Katolikus Egyház szerint csak a Szentírás és az apostolok közösségére épülõ tanítóhivatal (a püspökök testülete) rendelkezik tévedhetetlenséggel.

Hogy a karitatív tevékenység már Isten országának megvalósulása lenne, ezt református szerzõk is kérdõre vonják (igaz, annak alapján, hogy nem ismerik el a cselekedet érdemszerzõ voltát), de a Szentírás is világossá teszi: Isten országa nem csak köztünklévõ, de "eljövendõ is. Az egyháztörténet is tanúsítja, mindig baj, ha egyesek úgy vélik, az egyház azonos Isten országával (ld. a triumfalista, diadalmaskodni vágyó egyházkép).

A Wesley-féle megszentelõdés-elmélet alapján a metodizmusra az elittudat jellemzõ. Épp ezzel lett a szektás lelkület mintája. A szektás közösség csak önmagát tekinti üdvözítõnek, minden más keresztény közösséget tévelygõnek ítél. Ez másszóval az ökumenizmus hiányát is jelenti. Mintha csak a farizeus szavát hallanánk itt: "Hálát adok neked, Isten, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember" (Lk 1 8, 1 1). Pedig senkinek sincs joga pálcát törnie mások felett. A Katolikus Egyház a II. Vatikáni zsinaton úgy fogalmazott: "szentek és bûnösök egyháza" vagyunk. Tudatában vagyunk tehát gyarlóságainknak. Ugyanakkor azt is tudjuk: a bûnbánat eszközeit is kezünkbe adta Krisztus. Nem helyes tehát az önsajnálat és a reménytelenség sem.

A metodisták legkifogásolhatóbb vonása, hogy csak önmagukat tekintik tökéletes keresztényeknek. Pedig a tökéletesség vágya, a lélek-keresztség, az extázis, a rendkívüli jelek keresése -akárcsak a többi, pünkösdista, szabadkeresztény közösség esetében- önzõvé, hiúvá teheti a lelket. Ez a fajta lelkiség nem közösségben, egyházban, hanem egyedi tökéletességben gondolkodik, ez pedig ellentmond Krisztus szándékának, aki egyházat, szeretetközösséget akart létrehozni. Ahol az egyedi tökéletesség a cél, ott még az irgalmasság gyakorlása is csupán az egyén kiteljesedését szolgálja.

Szerte a világon 35 millióan, Magyarországon mintegy kétezerötszázan vannak. A többi szektához hasonló módszerekkel: a biblia tanulmányozására, ifjúsági foglalkozásokra hívnak, kiadványokat adnak kézbe, sõt nem riadnak vissza a jehovásoktól kölcsönzött módszerektõl sem: be-becsengetnek lakóházakba, leszólítják a járókelõket.

2010. jún. 15. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
65%
A reformátusok tkp. a kálvinisták. Náluk előre el van döntve, hogy a pokolba kerülsz-e vagy a mennybe, akármit csinálsz, az úgy lesz és kész. A metodisták szerint viszont meg lehet térni, és ezzel esélye lesz az embernek üdvözülni, tehát nem dőlt el minden előre.
2010. jún. 16. 00:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 Jyas válasza:
Utolsó: Nem teljesen így van, mivel az eleve elrendelésben pont arról van szó hogy amelyik ember ki van választva ő a Mennybe kerül, de azért mert úgy is él, ha ki van választva akkor Jézust követő életet fog élni, igazi keresztyén életet, sajnos sokakban úgy él az eleve elrendelés elve mint ahogy te is írtad, azért jobb utána nézni, mondjuk én református vagyok, de szerintem ezt nem lehet biztosra tudni hogy Isten hogyan ítél, a lényeg, éljünk IGAZI Keresztényként, szeretetben, és Jézust követve, és akkor biztos hogy a Mennybe kerülünk.
2020. máj. 24. 14:31
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!