Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért ilyen más az Ószövetség...

Miért ilyen más az Ószövetség és Újszövetség Istene?

Figyelt kérdés
Az Újszövetség alapján a szeretet a legfontosabb törvény, és ezt maga a megtestesült Isten, Jézus Urunk jelentette ki. De az Ószövetséget, hogy őszinte legyek, még sosem bírtam végigolvasni. Egyszerűen elborzaszt, hogy ott Isten tetteinek mennyire kevés köze van saját maga legfontosabb törvényéhez, sok döntése egyenesen kegyetlen. Miért van ez? Isten maga is változna?
2018. szept. 10. 14:57
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
33%

Olvasd el ezt a 2 írást.



[link]


[link]

2018. szept. 10. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
0%
Ugyan az az Isten, mind kettőnél. Csak az újszövetségben Krisztus már megtestesült, és a törvények még jobban meg lettek erősítve.
2018. szept. 10. 15:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
31%

Bemásolom inkább



"Isten miért olyan más az Ószövetségben mint az Újszövetségben?


Kérdés: Isten miért olyan más az Ószövetségben mint az Újszövetségben?


Válasz: Úgy hiszem, e kérdés gyökere egy alapvető félreértésből táplálkozik, tudniillik az Ó- és Újszövetség istenképével kapcsolatban. Egy másik gyakori megfogalmazási módja ennek, amikor valaki azt mondja: “Míg az Ószövetség Istene a harag istene, addig az Újszövetségé a szeretet istene”. Istennek az a folyamatos magáról szóló kinyilatkoztatása, melyet a Bibliában a történelmen és személyes emberi kapcsolatokon keresztül mutat be nekünk ahhoz a félreértéshez vezethet, hogy Isten az Újszövetség idejére megváltozott az Ószövetséghez képest. Azonban ha valaki elolvassa mind az Ó-, mind az Újszövetséget, gyorsan nyílvánvalóvá válik, hogy Isten nem változott meg a kettő között, és hogy Isten haragja és szeretete mindkét Szövetségben kifejezésre jut.


Például Isten az egész Ószövetségen keresztül, hogy “Az ÚR, az ÚR irgalmas és kegyelmes Isten! Türelme hosszú, szeretete és hűsége nagy!” (2 Móz 34:6; ld. még 4 Móz 14:18; 5 Móz 4:31; Neh 9:17; Zsolt 86:5; Zsolt 86:15; Zsolt 108:4; Zsolt 145:8; Jóel 2:13). Az Újszövetségben pedig még erőteljesebb hangsúlyt kap Isten szeretete: “Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Ján 3:16).


Az egész Ószövetségen keresztülhúzódik az a motívum, amint Isten, mint szerető apa bánik népével. Amikor népe szándékosan vétkezett ellene, és bálványimádásba fogott, Isten megbüntette őket, ám minden egyes alkalommal szabadulást készített nekik elő, ha megbánták bűneiket. Ez uyanaz a viszonyulás, amit Isten az Újszövetségben követ a keresztényekkel (hívőkkel) kapcsolatban. A Zsid 12:6 Például azt írja: “mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad.”


Hasonlóképpen láthatjuk, amint Isten kiönti haragját a megbánást nem mutató vétkezőkre keresztül az egész Ószövetségen. Úgyanígy az Újszövetségben is látható, ahogyan Isten “haragját nyilatkoztatja ki a mennyből az emberek minden hitetlensége és gonoszsága ellen, azok ellen, akik gonoszságukkal feltartóztatják az igazságot.” (Róma 1:18). Ha gyorsan olvassuk is át az Újszövetséget, akkor is kiderül, hogy Jézus többet beszélt a pokolról, mint a mennyről. Tehát nyílvánvaló, hogy Isten semmiben sem különböző az Ószövetségben és az Újszövetségben. Isten természeténél fogva változhatatlan. Ha elő is fordul, hogy természetének egy-egy vonását felerősítve, kihangsúlyozva látjuk némely igeszakaszban, Ő maga nem változik.


Amikor bárki olvassa és mélyrehatóan tanulmányozza a Bibliát, nyílvánvalóvá válik, hogy Isten nem különbözik az Ó- és az Újszövetségben. Mégha 66 önálló könyvből is áll a Biblia, melyeket két (esetleg három) különböző kontinensen és három különböző nyelven írtak, kb. 1500 éves időszakon át és több mint negyven szerző dolgozott rajta (akik különböző kultúrákból származtak), akkor is egységes marad kezdetétől a végéig lényegi ellentmondás nélkül. Láthatjuk benne, hogyan bánik egy szerető, kegyelmes és igaz Isten a bűnös természetű emberrel különböző élethelyzetekben. Valójában a Biblia az Isten emberiségnek írt szerelmes levele. Isten teremtményei, s különösen az emberek iránt érzett szeretete nyílvánvaló az Igéből. Az egész Biblián keresztül látjuk, amint Isten szeretve és kegyelmesen hívja az embereket, hogy egy különleges személyes kapcsolatba kerülhessenek Vele, de nem mintha megérdemelnék, hanem mert Ő kegyelmes és irgalmas isten, késedelmes a haragra és bővelkedik szeretetben és igazságban. Azonban látjuk a szent és igazságos Istent is, aki mindazok bírája, akik engedetlenek Igéjének, és nem hajlandók Őt imádni, s ehelyett más saját maguk alkotta istenek imádatát választják, bálványokat imádnak az egy és igaz Isten helyett (Róma 1).


Mivel Isten igazságos és szent természetű, minden múltbéli, jelenbéli és jövőbeli bűnt meg kell ítélnie. Azonban Isten végtelen szeretete megváltást (avagy váltságdíjat) készített elő, hogy a bűnös természetű ember megmenekülhessen haragja elől. E nagyszerű igazságot fejezi ki az 1 János 4:10 is:” Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük Istent, hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő áldozatul bűneinkért.” Az Ószövetségben Isten egy áldozati rendszert vezetett be, ahol helyettes áldozat volt bemutatható a bűnökért, ám ez a rendszer átmeneti volt, és inkább Jézus Krisztusra mutatott előre, aki kereszthalált hal, tényleges helyettes áldozatként a bűnökért. Az Ószövetségben megígért Megváltó az Újszövetségben kerül leleplezésre, és Isten szeretetének teljes kifejezése pedig az Ő dicsőségében válik nyílvánvalóvá. Mind az Ó-, mind az Újszövetség “bölccsé tehetnek minket az üdvösségre” (2 Timóteus 3:15). Amikor közelebbről vizsgáljuk ezeket, egyértelművé válik, hogy Isten nem változott meg az Ószövetség és az Újszövetség között eltelt időszakban."


Idézve: [link]

2018. szept. 10. 15:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
0%

Tudod, eltelt közben némi idő.

Kicsit megváltoztak az életkörülmények.

Ehhez más isten is dukál.

2018. szept. 10. 15:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:

A helyes istenkép fokozatosan bontakozott ki. Az emberiségnek is fel kellett nőni hozzá :-)


Ezt a videót ajánlom, erről is szó van benne (de nem emlékszem, pontosan mikor):

https://www.youtube.com/watch?v=UnuDrsSGmQE

2018. szept. 10. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
Mert az emberi erkolcs igy valtozott es fejlodott.
2018. szept. 10. 15:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
Ugyanaz az Isten mindkét helyen. Az ószövetség pedig hosszú időszakot ölel át, tele háborúkkal. Isten pedig sehol sem okozója, vagy akarója a rossznak, amennyiben mégis megtörtént, az azért volt, mert megengedte, hogy megtörténjen. Két okból engedheti meg: vagy igazságos ítélete révén, vagy mert a rosszból is jót hozott ki.
2018. szept. 10. 15:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:
52%
Mert igazítani kellett az akkori társadalmi elvárásokhoz.
2018. szept. 10. 15:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:
42%

Kérdésben a válasz. Nem Isten változik, hanem a szövetség.

Nem teljesen pontos, de a lényeget megérted:

[link]


Amúgy az ószövetségből a lényeg a tanulás. Isten a törvénnyel leleplezte a bennünk lévő bűnt, és megmutatta, hogy saját erőből csak ideig-óráig tudunk ellenállni, és a bűn végleges legyőzőséhez Istenre van szükségünk. Nem véletlen írta Pál apostol, hogy:

3,19 Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, a míg eljő a Mag, a kinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.


3,20 A közbenjáró pedig nem egyé, Isten ellenben egy.


3,21 A törvény tehát az Isten ígéretei ellen van-é? Távol legyen! Mert ha olyan törvény adatott volna, a mely képes megeleveníteni, valóban a törvényből volna az igazság. [Róm. 8,2.3.]


3,22 De az Írás mindent bűn alá rekesztett, hogy az ígéret Jézus Krisztusban való hitből adassék a hívőknek.


3,23 Minekelőtte pedig eljött a hit, törvény alatt őriztettünk, egybezárva az eljövendő hit kinyilatkoztatásáig.


3,24 Ekként a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg. [Róm. 10,4.]


3,25 De minekutána eljött a hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester alatt.


3,26 Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által. [Ján. 1,12.]


3,27 Mert a kik Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel. [Róm. 6,3.13.14.]


3,28 Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban.


3,29 Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök.

/Galata/


Amúgy Pál ezekről beszél a Római, a Galata és a II. Korintus és a Kolossé levélben (többek közt)


Már ebből is látszik, hogy az ó- és az újszöv. Istene egy és ugyanaz. Amúgy sem lehet két Isten, mert az paradoxon.


"Egyszerűen elborzaszt, hogy ott Isten tetteinek mennyire kevés köze van saját maga legfontosabb törvényéhez, sok döntése egyenesen kegyetlen"

Próbálj különbséget tenni az ítélet és a sima gyilkosság közt. Mert nagyon nem ugyanaz. Az ószövetségből megtanulhatod, hogy a bűnért halál jár. Csak helyetted és helyettem az Úr Jézus halt meg. Az ószövetségben Krisztus előképeként találkozhatsz ezekkel

2018. szept. 10. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 A kérdező kommentje:

Szomorú hogy mindenki ennyire megkerülni próbálja a kérdést, nem válaszolni rá.


Gondoljátok végig, miket tett Isten az Ószövetség alapján! Kis híján kipusztította a teljes élővilágot! Ne mondjátok hogy az aznap született csecsemők meg a pár éves fiúcskák és kislányok halált érdemlő bűnösök voltak, az állatvilágról nem is beszélve! Itt hol a szeretet?

Az egyiptomi gyermekek meggyilkolásában hol volt a szeretet?

Eleve a zsidók egyértelmű preferálásában, minden más nép, az emberiség nagy részének semmibe vételében, ebben hol van a szeretet?

Vagy eleve két ember egyszeri engedetlenségéért ártatlanul előre megbüntetni minden még meg sem született embert, itt hol volt a szeretet?

Hiába írta itt valaki hogy az Ószövetségben is van szó a szeretetről csak kisebb hangsúlyt kap. Nem a kisebb hangsúly a gondom, hanem hogy az Ószövetségben Isten tettei sokszor kegyetlenek, semmiben sem hasonlíthatóak egy szerető Atya cselekedeteihez. Így érthető?


Elnézést kérek a válaszom hangvétele miatt, de teljesen komolyan tettem fel a kérdést, és annyira elkeserítő hogy csak ilyen mellébeszélést kapok válaszul, mint itt a 9. válaszoló, aki csak megpróbálja szőnyeg alá söpörni azzal hogy paradoxon lenne a két külön Isten. Egyébként sem lenne az, de attól még hogy vannak igék amik egyként azonosítják a két szövetség Istenét, az egyértelmű, és helyenként igen óriási különbségek nem szűnnek meg létezni. Engem pedig ezen különbségek miértje érdekel!

2018. szept. 10. 16:36
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!