Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Honnan tudható, hogy a Biblia...

Demion kérdése:

Honnan tudható, hogy a Biblia isteni ihletésű? Van erre tudományos módszertani bizonyítás? Ha igen, mi az?

Figyelt kérdés
Gondolom kell lennie, ha már teológiai főiskolán tanítják, a teológia pedig elvileg tudomány.

2020. júl. 18. 10:44
1 2 3 4 5
 21/43 anonim ***** válasza:
55%

A Kutatók?

Ha Dániel könyve hamisítvány, akkor az emberiség jövőjére vonatkozó ígéretei legjobb esetben is csak üres szavak, más jövendöléssel kapcsolatban is.

Dániel azt írta, hogy Belsazár, Nabukodonozor egyik „fia” uralkodott Babilonban királyként akkor, amikor a várost elfoglalták, és Ő maga is ott volt fogságban. Dániel, bár nem Babilon történelmét jegyezte fel, részletesebben mutatja be nekünk a babiloni államot, mint a világi történetírók, például Hérodotosz, Xenophón és Bérószosz. Könyve egy szemtanú műve, nem pedig későbbi évszázadokban élt szélhámosé.

Dániel Babilonban írta könyvét, mialatt a zsidó foglyok között volt, ezért kizárt, hogy késöbb iródott volna.

2020. júl. 18. 19:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/43 ádehoyg ***** válasza:
53%

Tudományosan meg lehet vizsgálni a Bibliát és az fog kiderülni a sok ellentmondásból, hogy nem Isten által ihletett könyv. Mondok egy példát az ezer és egyből. A kanonizáció. "Ihletett" szövegeket nem csupán a 4 evagélista írt, ott van pl Júdás vagy Mária evangéliuma. Ezeket apokrifoknak nevezik amik ugyan úgy Isteni kinyilatkoztatások, csak épp nem kerültek bele a bibliába, mert néhány ember úgy döntött.


"A katolikus szóhasználattal apokrifek, protestáns szóhasználattal pszeudoepigrafák a bibliai könyvekhez hasonló zsidó és keresztény iratok, amelyeket szerzőjük ugyanolyan isteni kinyilatkoztatásként, szent iratként tárt a nyilvánosság elé, de amelyek ennek ellenére nem szerepelnek a mai Biblia könyvei között."/Wiki"


[link]


Az apokrif iratokat ennek ellenére nem fogadja el egyik egyház sem, mint Isten hiteles szavát, csupán azért, mert nem szerepel a Bibliában. De mint említettem ez csak egy ellentmondás a sok közül. Szóval ha lehet a Bibliát ne említsd egy mondatban a tudománnyal, mert nem igazán fér meg a kettő egymás mellett.

2020. júl. 19. 03:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/43 A kérdező kommentje:

20

"Dániellel kapcsolatban i.e. 165 a legrégebbről fennmaradt töredék."


És milyen érdekes, hogy ez utáni eseményeket nem is jósolt meg...


"További érv a nyelv. Mind a héber, mind pedig az arámi változott i.e. 6. század és i.e. 2. század közt. A Dánielben található arámi nyelv inkább keleti (babiloni) eredetű, mintsem nyugati (palesztinai). Valamint vannak olyan szavak, amik a későbbi arámi nyelvben már nem találhatóak meg (ezek főleg perzsából jöttek át, pl: fartemim [perzsa: frathemo] - első, ahasdarpenin [perzsa satrapa] - helytartó)."


Néhány perzsa jövevényszó jelenléte szerintem nem sokat jelent, a magyarban is vannak török jövevényszavak még most, évszázadokkal a hódoltság után is.

Továbbá nincs megmagyarázva, hogyan kerültek görög kifejezések az írásba? Mert Nagy Sándor hódítása (i.e. 336-323) és a hellenizmus kiterjedése után érthetőek a görög jövevényszavak, de előtte semmiképpen sem, így a könyv nyelvezete épp a későbbi keletkezés mellett szól.


"bekerült a héber kánonba. Ha i.e. 165 után keletkezett volna, nem került volna be, nem telt volna el elég idő a kanonizáláshoz. Honnan tudjuk? A Makkabeusok nincsenek benne, csak a görög kánonba (Septuaginta)."


Kronológia, amit találtam:

-Dániel könyve - i.e. 167-164

-Makkabeusok könyve - i.e. 100

-héber kánon kialakulása - hogy i.e. 1. század

Nem látom megalapozottnak az érvedet. Miért ne kerülhetett volna be Dániel a héber kánonba, ami (akkori átlagéletkorral számolva) 3-4-5 generációval később alakult ki?

A prófétai könyvek kánonjában (i.e 2. század) ráadásul nem szerepel Dániel, a héber kánonban (i.e. 1. század) pedig igen, ami arra utal, hogy a könyv a két időpont között íródott.


"Továbbá, a Dániel 9:26ban ez áll:

"A hatvankét hét mulva pedig kiirtatik a Messiás és senkije sem lesz. És a várost és a szenthelyet elpusztítja a következő fejedelem népe; és vége lesz mintegy vízözön által, és végig tart a háború, elhatároztatott a pusztulás."

Namármost még ha tényleg az i.e. 2. században íródott is volna, akkor is itt volna ez a prófécia. Ez még akkor is a jövőre vonatkozott - a Messiás után egy későbbi, eljövendő fejedelem elpusztítja a szenthelyet. Antiokhosz Epiphanesz nem pusztította el, és nem is a Messiás után élt. Viszont a rómaiak elpusztították, és meglepő módon, a Messiás után (vagy talán nem meglepő, hisz meg volt prófétálva)"


Ezt zsidóknak is próbáltad már elmagyarázni? Mert Dániel az ő könyvük, de valamiért még sincsenek meggyőzve arról, hogy ez a prófécia Jézusra vonatkozott és, hogy ő volt a Messiás. Biztos rosszul értelmezik a saját nyelvükön írt könyvüket...

Mondjuk ez érthető, tekintve, hogy ők tök másképp fordítják ezt a szakaszt. Angolul találtam egy zsidó fordítást erről a bekezdésről, és szó sincs benne messiásról:


"26. And after sixty two weeks shall an anointed one be cut off, and none will be left to him: and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; and his end shall be with a flood, and to the end of the war desolations are decreed."

Találtam keresztény fordítást is angolul, ott már szerepel a "Messiah" szó :) Érdekes, a zsidók szerint a "Messiás" szó nincs a szövegben, a keresztények pedig mintha direkt bele akarnák ezt költeni. Vajon miért? :)

Bocs, de egy héber-arámi nyelvű szöveg esetében inkább a zsidóknak hiszek, mint a keresztény fordítóknak.


"Ezek mellett Dániel képben volt a Babiloni birodalommal. [...] Ezzel szintén kétlem hogy a második században (i.e.) tisztában lettek volna...."


Miért ne lettek volna? A babiloni fogság a zsidó történelem egyik legmeghatározóbb eseménye. Semmi különös nincs abban, hogy pár évszázaddal később is ismerték a részleteit.

2020. júl. 19. 08:14
 24/43 MBbpg ***** válasza:

"Továbbá nincs megmagyarázva, hogyan kerültek görög kifejezések az írásba?"

Habár nem volt akkoriban annyira kiterjedt a görög kultúra, kereskedők és zsoldosok szinte biztos hogy jelen voltak Babilonban, ez pedig megmagyarázza azt a néhány görög szót.


"Angolul találtam egy zsidó fordítást erről a bekezdésről, és szó sincs benne messiásról:

"26. And after sixty two weeks shall an anointed one be cut off, and none will be left to him: and the people of a prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; and his end shall be with a flood, and to the end of the war desolations are decreed.""

A Messiás jelentése Felkent, az 'anointed one' pedig szintén ezt jelenti :)


"Miért ne lettek volna? A babiloni fogság a zsidó történelem egyik legmeghatározóbb eseménye. Semmi különös nincs abban, hogy pár évszázaddal később is ismerték a részleteit"

De ha később íródott volna, akkor nem lett volna ennyire részletes, és a görög hatás is jobban érvényesült volna - ők pedig nem ismerték annyira.

2020. júl. 19. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/43 A kérdező kommentje:

24

"A Messiás jelentése Felkent, az 'anointed one' pedig szintén ezt jelenti :)"


"felkent [ë-e v. e-e] melléknév és főnév fölkent

I. melléknév

2. (választékos) Olyan <személy>, akit vmely hivatalra, méltóságra felkentek (3). Felkent király, pap. Igazad vala | atyám – az isten nem segít soha | felkent királyok ellen. (Katona József) || a. (átvitt értelemben, választékos) Vmely hivatásra kiválasztott, avatott <személy>. A művészet felkent papjai; a tudomány felkent bajnoka. Mi vagyunk az Élet fiai, | A küzdelemre fölkent daliák. (József Attila)"

[link]


Amint látható, a felkent kifejezés elég sok emberre igaz és egyáltalán nem csak a Messiást jelölheti. De mondom, a zsidókat kellene meggyőzni, hogy rosszul értelmezik a saját könyvüket és nem értik a saját nyelvüket.


"Habár nem volt akkoriban annyira kiterjedt a görög kultúra, kereskedők és zsoldosok szinte biztos hogy jelen voltak Babilonban, ez pedig megmagyarázza azt a néhány görög szót."


Erről valami forrás...? Az, hogy "szinte biztos jelen voltak" nem túl meggyőző. A görögök a Földközi- és a Fekete-tenger partjain hoztak létre kereskedőtelepeket és gyarmatvárosokat. Babilon pedig kicsit odébb van a térképen.


"De ha később íródott volna, akkor nem lett volna ennyire részletes, és a görög hatás is jobban érvényesült volna - ők pedig nem ismerték annyira."


A babiloni rész pont nem részletes. A 7-12 szakaszok részletesek, amik az i.e. 167-164 között zajló eseményeket írják le. Ez megint arra utal, hogy akkor keletkezett a szöveg. Logikus, hogy az író jobban ismerte a saját korának politikai viszonyait, mint az évszázadokkal korábbiakat. Ha valóban a 6. században íródott volna a könyv, akkor a babiloni rész lenne részletesebb, nem a 300 évvel későbbi, amit elvileg csak látomásból ismerhetett.

2020. júl. 19. 10:55
 26/43 anonim ***** válasza:
20%
Ha tudományosan bebizonyítanák, hogy Isten által alkotott, akkor nem lenne olyan hogy hit. Hanem lenne bizonyosság és akkor mindenki hívő, akarom mondani, "biztos Istentudó" lenne. Ekképpen nem tudná Isten eldönteni, hogy ki a gonosz vagy ki a jó és akkor mindenki a Mennybe kerülne és akkor ott lenne háború rosszak és jók között. Dehát ki akarja ezt, ezért lett a Föld kitalálva mint csatatér, tele farkasokkal és néhány báránnyal, akik igyekeznek egy-két farkast megtéríteni kevesebb-nagyobb sikerrel.
2020. júl. 19. 20:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/43 anonim ***** válasza:
28%

"Honnan tudható, hogy a Biblia isteni ihletésű? Van erre tudományos módszertani bizonyítás? Ha igen, mi az?"


MEGFIGYELHETŐ az öszes részekben az öszhang egy univerzális tanitás, erkölcs.


MEGISMÉTELHETŐ az élet menetében azok a tanitások tilalmak akik semmibe veszik az egyetemes értelmet isteni Tudományt.


BIIZONYITJA saját erkölcsi tanitását évezredwken kefwsztül. Változatlan egyetemes bizonyitott igazságrol tesz bizonyitást, cáfolja a hazugságot és valótlanságot.


Emberek sokasága mérte fel a pozitivat és annak elentétét amit Isten szava határoz meg.


Ellentétben a mai tudomány amit az adott korszellem korbácsol ide oda sűrün változik.


A hazugság egyik alap lebuktatása ami egyetemesen dönti a hazugságot a hazug kijelentéseket a hazug félrevezető néha hibbantaknak is fájó kigondolásokat.


MIKOR VALAKI HAZUDIK TÖBBET MOND MINT AMENYIT KÉRDEZTEK.


Az Isten szava igazságait kijelentéseit még senkinek sem sikerült cáfolnia. Ilyen olyan próbálkozások voltak vannak és lesznek is. Például az édenkertbe elhangzott kérdés : "csakugyan azt mondta Isten?"

Időnként voltak és vannak és lesznek merényletek Isten ellen ilyen például a törzsfejlődés ami a tudomány ruhájába van beburkolva és ezáltal van kimondva és bizonyitottnak vélve hogy igaz.


A Biblia értelmezése: vita hogy hogy kell értelmezni?

Startbol halálra van ítélve a különféle értelmezés, mivel, a legmagasabb értelem, a dolgok, történetek, erkölcsi tanitások, folyamatok, értelmét adta, a legöszefoglaltabb érzelemezésbe, értelembe adta a mindenkori emberiségnek.


Ami a legérthetőbben van kinyilatkoztatva az hogy Isten nem mond saját magának ellent amit nem tud egy ember sem cáfolni mert lehetetlen. Olyan ez mint egy matematikai öszeadás csak egy valóságos eredmény létezhet.

2020. júl. 20. 20:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/43 anonim ***** válasza:
20%
Aki ihlette, Istennek hitte magát, s az írók ezt elhitték neki. Ezért kell neked is elhinned!
2020. júl. 21. 01:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/43 A kérdező kommentje:

26

"Hanem lenne bizonyosság és akkor mindenki hívő, akarom mondani, "biztos Istentudó" lenne. Ekképpen nem tudná Isten eldönteni, hogy ki a gonosz vagy ki a jó"


Már miért ne tudná eldönteni? Nem úgy volt, hogy Isten belelát a szívekbe?

2020. júl. 24. 12:21
 30/43 anonim ***** válasza:

Kérdező


Nem tudom eldönteni hogy élvezed-e a vitát vagy miért csinálod.

Remélem azért tudod hogy teljesen értelmetlen az egész.

2021. jún. 16. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!