Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ádám és Éva halhatatlan volt?

Ádám és Éva halhatatlan volt?

Figyelt kérdés
2009. dec. 30. 01:52
1 2 3
 21/29 anonim válasza:
Ádám és Éva spártaiak voltak.
2010. jan. 1. 15:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/29 anonim ***** válasza:
persze. meg nudisták is. :-)
2010. jan. 1. 15:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/29 Zenon ***** válasza:

15:46-nak


Azért mert nem ismered valamiről,hogy az rossz,attól

még megteheted azt,nem?Úgy mint a kisgyerekeknél,akik

még nem tudnak különbséget tenni,hogy mit szabad és mit

nem.Tudatlanul nem lehet rosszat cselekedni?Dehogynem.

2010. jan. 2. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/29 anonim ***** válasza:
csakhogy Isten nem világi bíró, aki szerint a törvény nem tudása nem mentesít a büntetés alól. szerinte, aki tudja, hogy mit kellene tennie, és mégsem teszi, bűne az annak.
2010. jan. 2. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/29 anonim ***** válasza:
Ó igen, ezért szeretem a Bibliát! Mert mindig mindent megmagyaráz!! Azért van ennyi szenvedés, meg kínlódás a világon, mert Ádám és Éva ettek abból a rohadt amából? Ezért van az egy napos csecsemőek eredendő bűne, mi?? Ez mekkora hülyeség!!!!!
2010. jan. 3. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/29 anonim ***** válasza:

MILYEN VOLT AZ EMBER A BŰNBEESÉS ELŐTT?


Válasz:

A bűnbeesés előtt az ember a megszentelő kegyelem és az eredeti épség állapotában volt, természete nem volt bűnre hajló, mentes volt a halál kényszerétől és a szenvedéstől, valamint egészen kiváló tudással rendelkezett.


Magyarázat:

A Teremtés könyve bemutatja, hogy az ember a teremtés után „beszélgetett" az Istennel, mintegy meghitt kapcsolatban volt vele. A megszentelő kegyelem állapotában lenni ui. éppen azt jelenti, hogy valaki — emberileg szólva — méltó arra, hogy az Isten szóba álljon vele.

Szt. Pál apostol is mindig megújításként, helyreállításként értelmezi azt az állapotot, amelybe a megtérés által kerülünk. Ezt jelend az eredeti épség (status integritatis), mely az alábbiakat jelenti. P. Schütz Antal mai párhuzama az ember paradicsomi állapotával:

„A mai etnológia valószínűvé teszi, hogy a „törpe primitívek" (pigmeusok) nem elfajult, hanem elmaradt, infantilis törzsek, melyek az emberi kultúrának tapasztalatilag elérhető legrégibb formáját mutatják. Már most ezek egyszerű, puritán erkölcsi élete, aránylag tisztult vallási fölfogásuk és istentiszteletük közvetlensége, foglalkozásuk jellege (a férfiak vadásznak: Ádám az állatoknak nevet adott; a nők növényeket és gyümölcsöt gyűjtenek: Éva vétke a tiltott fa gyümölcse) figyelemre méltó párhuzamot mutattak az első embernek a Szentírásban részint leírt, részint sejtett állapotával" (Schütz. Dogm. 82.§ 3)

Az első emberpár mentes volt az ún. rendeden kívánságoktól, vagyis a bűnre való hajlamtól. Ez nem azt jelentette, hogy nem volt képes vétkezni, hiszen bűnbe esett, hanem azt, hogy saját természete nem vonzotta őt inkább a rossz, mint a jó felé. Ezért az ember ebben az állapotban nem követhetett el bocsánatos (kisebb súlyú) bűnt, hiszen minden egyes cselekedetéről pontosan tudta, hogy az összhangban van-e Isten akaratával, továbbá természetének rosszra hajlása sem szolgálhatott még mentségül. Ezért nincs értelme feltenni a kérdést, hogy súlyos volt-e az első bűn. Az első emberpár ui. csak súlyosan tudott vétkezni.

A halál kényszerétől való mentesség nem teljesen azonos a halhatadansággal. Tehát az első ember bűn nélkül is meghalhatott volna, ha az élettel összeegyeztetheteúen helyzetbe kerül (pl. vízbe fullad, túl magasról leesik, levágják a fejét). Az erőszakos halálra tehát lett volna lehetősége. Ez következik testi mivoltából. A halál kényszerétől való mentesség azt jelenti, hogy az ember (és valószínűleg az egész élővilág) számára ismeretlen lett volna a természetes halál (elöregedés) és a betegség. Szt. Ágoston pontos megkülönböztetést tesz, amikor meghatározza, miben állt az emberi halhatadanság adománya: az ember eredeti állapotában „képes nem meghalni" (posse non mori). Ui. az igazi halhatadanság, vagyis, hogy valaki „nem képes meghalni" (non posse mori), csak Istenben van meg (August. Gen. üt. VI. 25,36). Arra a kérdésre, hogy hol fért volna el a korládanul szaporodó emberiség, azt lehet felelni, hogy egyrészt az univerzum végtelen, és az Isten barátságában élő embernek Isten bárhol élőteret készíthetett volna. Valószínűbb azonban, hogy Isten az embernek eleve természetfeletti szerepet szánt, és az ember megfelelő idő után úgy hagyta volna el a természetes világot, hogy - miként az áteredő bűn nélkül fogantatott Szűz Mária — nem kellett volna keserves haláltusát vívnia, és testét nem látta volna romlás.

Az egyházatyák az ember szenvedésmentességét abban látták, hogy az első emberpárt a mostani lét ezer nyomorúsága nem üldözte, hiszen arra voltak hivatva, hogy a „gyönyörök kertjében" a természettel és Istennel olyan harmóniában éljenek, hogy teljességgel mentesek legyenek a létharc küzdelmeitől (ld. Szt. Ágoston De Civitate Dei c. művét). Az embernek nem kellett ösztöneivel sem küzdenie, hiszen a megszentelő kegyelem állapotában ösztönei teljesen értelme uralma alatt álltak, ezért önmagával sem kellett küszködnie. Itt megerősítésül szolgál a pogány vallások szinte egyetemes meggyőződése, hogy az emberiség élete aranykorral (aurea prima) kezdődött.

Az első ember Istentől beléöntött tudása (scientia infusa) igen nagy volt, ám e tudása nem kizárólagosan ugyan, de elsősorban szellemi dolgokra terjedt ki. Ádám adott mindennek nevet, és a névadás a Biblia nyelvén az elnevezett dolgok feletti uralmat és azok kimerítő ismeretét jelenti, ám ezt az ismeretet nem kell végletesen eltúlozni. Aquinói Szt. Tamás megfogalmazásában: „Ádám rendelkezett azzal az ismerettel, melyre szüksége volt mint az emberiség fejének és mint első embernek" (Thom Aq. STh. I. 93. 3,4). Evilági tudása mindenképpen korlátozott volt. Ez egyrészt következik abból, hogy tanulásra képes volt, másrészt látszik abból, hogy a Sátán viszonylag könnyen rá tudta szedni.



Igazolás:

Az első ember kegyelmi állapotára vonatkozó szentírási szakaszok: „Isten az embert igaznak alkotta" (Préd 7,30). „Majdnem isteni lénnyé tetted, dicsőséggel és fönséggel koronáztad" (Zsolt 8,6). Szt. Pál apostol a kegyelmi állapot visszaszerzéséről beszél: „A kegyelemmel azonban nem úgy áll a dolog, mint a bukással. Mert ha egynek bukása miatt sokan meghaltak, Isten kegyelme, s az egy embernek, Jézus Krisztusnak irgalmából nyert ajándék még inkább kiárad sokakra. A kegyelemmel tehát másképpen van, mint az egy ember bűnével. Az ítélet ugyanis egynek bűnéért rótt ki büntetést, a kegyelem pedig sok vétekből megigazulásra vezet. Mert ha egynek bűnbeesése következtében egy miatt uralomra jutott a halál, mennyivel inkább uralkodnak az egy Jézus Krisztus által az életben azok, akik a kegyelem és megigazulás bőséges ajándékát kapják" (Róm 5,11).

A bűnös hajlamtól való mentességre utaló szakasz: „Mind az ember, mind az asszony meztelen volt, de nem szégyenkeztek egymás előtt" (Ter 2,25).

A halál nem szerepelt az Istennek emberről alkotott tervében: „Isten ugyanis halhataüanságra teremtette az embert, és saját lényének képmásává tette. A Sátán irigysége révén azonban a világba jött a halál" (Bölcs 2,22). „A halált nem Isten alkotta, Ο nem leli örömét az élők pusztulásában. Hisz mindent azért teremtett, hogy legyen, és a világ teremtményei az üdvösségre szolgálnak" (Bölcs 1,13). A halál a bűn büntetésszerű következménye: „Arcod verítékével eszed kenyeredet, amíg vissza nem térsz a földbe, amiből lettél. Mert por vagy és a porba térsz vissza" (Ter 3,19). „Egy ember által lépett a világba a bűn, majd a bűn folyományaként a halál, és így a halál minden embernek osztályrésze lett, mert mindnyájan vétkeztek" (Róm 5,12).

Az első ember kiváló tudása: „Az Úristen megteremtette még a földből a mező minden állatát, s az ég minden madarát. Az emberhez vezette őket, hogy lássa, milyen nevet ad nekik. Az lett a nevük, amit az ember adott nekik" (Ter 2,19). „Felruházta őket saját erejével, saját képmására teremtette őket. Minden élő előtt félelmessé tette, az állatok s madarak urává rendelte. Ő alkotta száját, nyelvét, szemét, fülét, s hogy gondolkodjék, szívet adott neki. Eltöltötte őket érteni tudással, s megmutatta nekik, mi a jó, mi a rossz" (Sir 17,3).

2010. jan. 4. 07:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/29 anonim ***** válasza:
Az előttem levő hosszú szöveg bemásolóját (válaszolóját) arra kérem, hogy küldje el nekem a linket, ahol megtalálható az a bizonyos szöveg. Fontos lenne nekem, hiszen még más bibliai fogalmakról is akarok olvasni azon a weboldalon (honlapon). Előre is köszönöm.
2010. jan. 4. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/29 anonim ***** válasza:

Azt nem tudjuk bizonyítani mi volt.. Lehet hogy hazugság.. Ez a része a bibliának. .De rengeteg dolog, ami a bibliában van, sajnos eléggé elvont nehezen érthető, de valójában az élet alapvető igazságait írja le. Például " bocsássatok meg az ellenetek vétkezőknek". Ma már a pszichológia teljesen egyetért abban hogy a megbocsátás mennyire fontos, kihat a személyiségünk egészségére, kapcsolatainkra, lelki egészségünkre, ezáltal lelki fejlődésünkre!

Ez egy példa a sok közül.

2010. jan. 4. 14:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/29 anonim ***** válasza:

"Ádám és Éva halhatatlan volt?"


furcsa kérdés...aki halhatatlan az nem lehet múlt idő..sztem.

2010. febr. 19. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!