Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mi a véleményetek a katolikuso...

Mi a véleményetek a katolikusok templomaiban lévő isten és szentképekről, szobrokról? Ezt nem tiltja a Biblia?

Figyelt kérdés
2017. márc. 28. 17:04
1 2
 11/18 anonim ***** válasza:
47%

Szerintem elérkezett az a kor, amikor nem ugatunk bele egymás vallásába, azokhoz tartozó szokásaiba, parttalan gyűlölködést szítva. Hagyjuk már egymást békén. Ne aggód túl magad, hogy esetleg valaki átbillen bálványimádásba - az ő élete, ő dolga.

Te úgy tegyél, ahogy a te szíved diktálja.

1Jn 4,7

ὁ θεὸς ἀγάπη ἐστίν mert az Isten szeretet

2017. márc. 28. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 szp72 ***** válasza:
85%

1. Istennek alapvetően semmi baja nincs se a képekkel, se a szobrokkal, ezek közönséges tárgyak. Salamon király például szobrokkal díszítette a trónszékét külön isteni engedély nélkül is (1Kir 10,19-20).


2. Istennek egyedül a képek istenítésével van a baja, vagyis a bálványokkal. Nem lehet imádni egyetlen képet sem, mert egyetlen kép sem Isten. Erről szól a tízparancsolat (Kiv 20,4-5).


3. A tízparancsolat megtiltja az Isten ábrazolását is. Ennek az oka pontosan le van írva: Azért nem ábrázolható, mert nem látható, mert semmihez sem hasonlítható, mert Isten ábrázolhatatlan: "Amikor az Úr a Hóreben a lángok közül szólt hozzátok, semmiféle alakot nem láttatok. Ne vetemedjetek hát arra, hogy istenszobrot csináljatok magatoknak, férfi vagy nő alakjában, valamelyik ... stb." (5Móz 4,15-17)


4. Ennek ellenére Isten látomásszerűen, jelképes módon többször látható emberi alakban is megjelent, amelyet az ihletett szerzők leírtak vagyis irodalmi eszközökkel ábrázoltak (Iz 6,1; Dán 7,9). Ami látható, ami leírható az természetesen elvileg képzőművészetileg is ábrázolható, mert lényegi különbség nincs. A bálványimádás veszélye miatt azonban az Ószövetségben Isten képzőművészeti ábrázolása még jelképesen is tilos maradt.


5. Jézus Krisztus a láthatatlan Isten látható képmása és visszatükröződése (Kol 1,15; Zsid 1,3). Mivel Krisztus látható, ezért ábrázolható, vagyis a megtestesülés megszünteti az ábrázolási tilalmat. Minden Krisztus kép az Isten megtestesülését hirdeti. Az első Krisztus képet valószínűleg maga Krisztus készítette a feltámadásakor, amely Torinói lepelként ismert, s amit a keresztények mindmáig gondosan megőriztek.


6. A keresztény szabadság és a bálványimádás veszélyének a megszűnése megengedi, hogy a másik két isteni személy jelképes ábrázolását most már ne csak irodalmilag, hanem képzőművészetileg is megtehessük. Szabad tehát az Istent bácsiként ábrázolni, ahogy Dániel is teszi a látomása leírásában, de nem szabad egy bácsinak gondolni. Szabad a Szentlelket galambnak ábrázolni, de nem szabad egy galambnak gondolni.


7. Sehol nincs a Bibliában, hogy nem szabad konkrét személyeket ábrázolni. Szabad konkrét embereket lefényképezni, lefesteni, megszobrosítani. Ugyanúgy szabad bibliai személyeket, történeteket, neves szentéletű keresztény embereket is. Különbség nincs. A képes Biblia semmivel sem rosszabb, mint bármilyen más képes könyv.


8. Szabad a templomokat képekkel, domborművekkel, szobrokkal díszíteni, ahogy az a jeruzsálemi templomban is volt. Számtalan ökör, oroszlán, kerub, pálmafa, gránátalma és egyéb díszről olvasunk. (1Kir 7.fejezet)


9. Szabad a képeket és szobrokat tisztelni, mert minden jó dolog tisztelhető és tisztelendő. Természetesen a zsidók is tisztelték a templomukat s minden berendezését, köztük a szobrokat is. A tízparancsolat sem tiltja a szobrok tiszteletét, hanem csakis és kizárólag az istenként való imádását és tiszteletét tiltja.


10. Szabad a szobrok és képek jelenlétében imádkozni. Kerub szobrok voltak a templomban, a szentélyben és a frigyládán, ahol zsidók a legszentebb szertartásaikat végezték (Kiv 25,18; 1Kir 6,23-29).


11. Szabad imádkozás közben képeket használni, valamilyen imádságot velük kifejezni. Ez történt a rézkígyós és az aranypatkányos elbeszélésben (Szám 21,9; 1Sám 6,1-12). Szabad például a gyerekeknek lerajzolniuk kéréseiket, bűneiket, ígéretüket stb. Nagymama imádkozhat az unokáiért fényképeiket nézegetve.


12. Szabad a képek és szobrok felé leborulni, ahogy minden más dolog felé is, ha leborulás egyébként nem a szobroknak hanem az Istennek szól. A zsidók leborultak a templom, az oltár, a frigyláda, a kerub szobrok felé (Zsolt 138,2; Józs 7,6). Így a feszület felé is le lehet borulni, de nem a feszületnek. A leborulás irányának sok oka lehet. Például egy anya ha beteg gyerekéért imádkozik, akkor a beteg gyereke felé térdelve imádkozik.


13. Szabad a képekkel játszani, így a vallásos képekkel is tulajdonképp megengedhető. Ahogy a gyerekek simogatják, puszilgatják öltöztetik játék babájukat (vagyis a szobrukat), úgy megsimogatható és megcsókolható öltöztethető a vallási tárgyú szobor is a szeretet játékos-jelképes kifejezésére. Aki például megcsókolja a Jézus szobrot igazából Jézus megcsókolását játssza el, aki pedig leköpi nem a képet gyűlöli hanem akit ábrázol. Egy szobor körbehordozása pedig az ábrázolt személy velünk van játék.


14. Mint mindent, a kép tiszteletet is el lehet túlozni, nem minden képtisztelet egészséges. Főleg a képekkel való jelképes játékok lehetnek meglehetősen gyerekesek vagy sokak szemében visszataszítóak. Én személy szerint nem nagyon használok képeket, s megértem akik bizonyos katolikus szokásokat kritizálnak.

2017. márc. 28. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 anonim ***** válasza:
91%
Sokan a bálványimádást csak a képek, szobrok imádásával azonosítják, pedig a valóságban ezeknél sokkal veszélyesebb bálványaink vannak: pénz, szex, vásárlás, karrier, szektavezérek, televízió, facebook, stb. Ma már szerintem igen csekély, aki tényleg egy szobrot imád, a felsoroltakból viszont annál több...
2017. márc. 28. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 anonim ***** válasza:
0%

Sok szoborimádó érvel azzal,hogy nem a szoborhoz imádkozik,hanem ahhoz,akit az ábrázol.

Ez olyan különbség,mintha hozzád beszélek,vagy neked beszélek.


Isten nem engedte meg,hogy rajta kívül bárkihez,vagy bármihez imádkozzonk.Sem tárgyakhoz,sem hullákhoz,sem élő teremtményekhez.

2017. márc. 29. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 szp72 ***** válasza:
96%

Ostobaságokat beszélsz 47%-os. Senki sem imádkozik sem a szoborhoz, sem a szobornak. Mindössze a szobor jelenlétében a szobrot nézve beszél, ahhoz akit ábrázol, feltételezve, hogy az hallja. Senki sem gondolja, hogy a szobor képes bármit is meghallani.


Ha cáfolni akarsz valamit, akkor legalább olyat cáfolj, amit állítanak, s nem azt amit nem. A muzulmánok a Kába kő előtt hajlonganak és imádkoznak, a zsidók hajdanán a frigyláda előtt, akkor most ők is imádják a követ vagy a ládát?

2017. márc. 29. 23:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/18 anonim ***** válasza:
94%
Nem tiltja. Az Ószövetségben valóban benne van, hogy ne csinálj magadnak faragott képet, de Jézus eljövetelével ezek nagy része érvényét vesztette (hiszen hány bibliakövető keresztény van, aki betartja Mózes könyvének mind a 613 előírását?). Érvényét vesztette már csak azért is, mert Jézus által Isten közénk jött, vagyis Isten ábrázolhatóvá vált.
2017. márc. 31. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/18 anonim ***** válasza:
29%

"Szerintem elérkezett az a kor, amikor nem ugatunk bele egymás vallásába"

Amint látod, csak az emberek fele szerint van így.

Van még hova fejlődni.

2017. márc. 31. 13:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/18 anonim ***** válasza:
100%
Én nem vagyok katolikus, de a katolikusok tudják hogy Istenhez imádkoznak és nem a szobrokhoz!
2017. ápr. 1. 19:15
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!