Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Jónak tartanál egy ilyen...

Jónak tartanál egy ilyen üzemanyag-árstop változtatást?

Figyelt kérdés

Szóval az van, én úgy gondolom, alapvetően nem az árstop okozza az üzemanyag ellátási zavarokat, hanem a mértéktelenség.

A rezsicsökkentés mintájára havi átlagfogyasztást kéne figyelembe venni, tehát állapítsák meg hogy egy átlagautós havonta hány litert fogyaszt, pl. 40litert, 50litert nem tudom mennyi pontosan, és eddig a határig legyen az árstop, fölötte piaci ár.

De olyat is el tudok képzelni, hogy pl. havonta 20liter ingyen jár minden forgalmi engedélyhez, afölött piaci ár.


Ezek a módosítások megszüntetnék az üzemanyag ellátási zavarokat, hiszen újból érdemes lenne importüzemanyagot behozni, hiszen eladható piaci áron. Másrészt akik a fogyasztásban takarékosak, kedvező áron juthatnak üzemanyafhoz.



2022. dec. 6. 17:53
1 2 3 4 5
 31/46 A kérdező kommentje:
Most már lehet Bécsbe menni tankolni, ott 30Ft-tal olcsóbb a benzin literje... Ott olcsóbb ahol a bérezés magasabb. Minden ez csak nem logikus.
2022. dec. 6. 23:49
 32/46 A kérdező kommentje:

Egyébként nem értem, mi nem világos rajta. Ha van egy mennyiségi korlát ami ársapkás, akkor a mennyiségen felüli többlet piaci árként van eladva, ami fedezhető importüzemanyagból.

Szóval az import ugyanúgy visszaállna, és az ellátási akadozások megszűnnenek.

2022. dec. 7. 00:00
 33/46 anonim ***** válasza:

"Ha van egy mennyiségi korlát ami ársapkás"


Nincs mennyiségi korlát az import üzemanyagon és import kőolajon. Minden egyes liter ugyanolyan áron érkezik, nincs olyan hogy ez most olcsóbb olaj és ebből ársapkás benya lesz ez meg drágább. Te még mindig nem érted, hogy te valamilyen mennyíségben még mindig előállítási ár alatt akarod eladni a terméket? :D


"Ott olcsóbb ahol a bérezés magasabb. Minden ez csak nem logikus."

Esetleg ott nem annyi az áfa, mint az ÁFA világrekorder Magyarországon? Talán ott a kormány csökkentette az özemanyagok jövedéki adóját, nem úgy mint mi? Talán, talán...

2022. dec. 7. 00:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/46 anonim ***** válasza:

5ös vagyok, ezt a 4 oldlat én most itt átugrom és reagálok arra amit még nekem írtál Kérdező:


"#5 Ilyen adatbázis gyakorlatilag van már most is, a jelenlegi rendszer is forgalmi engedély alapján működik."


Nope. Mármint igen, felmutatod a forgalmidat és az alapján megállapítják, hogy jogosult vagy rá. De nem regisztrálnak be sehova, ezért a végtelen számú alkalommal tankolhatsz akár ugyanannál a kútnál is. A központi rendszer lényege, hogy sázmon tartja, hogy abban a hónapban hány liter benzint tankoltál fel. Vagy a te személyedhez kötve, vagy a rendszámodhoz, ez már részletkérdés.


Szóval nincs ilyen központi adatbázis.

2022. dec. 7. 09:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/46 anonim ***** válasza:

Nem olvastam a korábbi válaszokat, valamint már amúgy sem aktuális, de abban száz százalékig biztos vagyok, hogy egyből menne a trükközés, például több forgalmi használata (családtagoké pl.) ugyanahhoz a járműhöz.


Hátráltatja az ötletet az is, hogy nem volt egy központi adatbázis, ami az összes kúton történő tankolásodat rögzítené. Tehát ha például egy mol kúton beszkennelik a forgalmid, az ottani tankolásod csak másik mol kúton fogja rögzíteni, jelezni, de például egy shellen már nem.


Biztos nem csinálnának ilyen adatbázist, mert az pénz, plusz felmerülnek jogi kérdések is, hogy ki a tulaja annak a közös adatbázisnak, valamint biztonságtechnikaiak is, ha több benzinkút franchise dolgozik ugyanabból az adatbázisból.


Aztán ott van az is, ha valaki pont egy tankolás közepén lépi át az átlagot. A kassza csak egyben fogja engedni kifizetni, felütni, nem tehetik azt meg, hogy na az első 20 liter még olcsóbb, a másik 20 meg drágább.


Amúgy ötletnek nem volt rossz, és biztos meg is lehetne valósítani, de összehozni valószínűleg egy rémálom lenne minden értelemben (na meg rengeteg pénz, hogy legyen adatbázis, stb.)


De nem is csépelem tovább a szót, már úgysem aktuális :)

2022. dec. 7. 20:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 36/46 A kérdező kommentje:

#33 A módszerem lényege pontosan az, hogy van mennyiségi korlát. A valóságban nem volt, ezért volt rossz a rendszer. Ha már beleavatkozunk a piacba, akkor a káros következményeket is szabályozni kell, na ez maradt el (pontosabban csak részben volt szabályozva, amikor a külföldieket kizárták).

Ha kezdettől fogva az árstop mellé tettek volna egy mennyiségi korlátozást, akkor eleve nem nőtt volna meg az üzemanyagigény, mert nyilván azért nőtt meg mert boldog-boldogtalan megállás nélkül ette a 480-ast. Ok, értem hogy azt mondod hogy az ársapka okozta az üzemanyagigény növekedést, de ez egy káros következmény, ezért lett volna indokolt szabályozni, tehát mennyiségi korlátot bevezetni a kezdetektől, és akkor még ma is működhetne az árstop, miután a teljes import eltűnését sem indokolta volna semmi.

Ugyanúgy működőképes egy ilyen rendszer mint a földgáz esetén a rezsicsökkentés. Az átlagon túli mennyiséget fedezik egyéb importból. Üzemanyagnál sem lenne másképp, a mennyiségi korlátig bezárólag a MOL tudta volna biztosítani az ársapkás üzemanyagot. Az efölötti részt pedig részben a MOL és az import tudta volna fedezni. Így a MOL is jobban járt volna, hiszen az általuk finomított üzemanyagmennyiségnek lett volna olyan része, amely piaci áron értékesül a kiskereskedelemben, az importüzemanyagot pedig eleve piaci áron teríthették volna tehát az importot egyáltalán nem érintette volna az árstop.

Érted miről beszélek?

Nézzük számokban, úgy még világosabb lesz a megfontolásom:

Hazánk üzemanyagellátása akkor kiegyensúlyozott, ha 70%-ban a MOL-tól, 30%-ban importüzemanyagból áll az ellátás.

Én azt mondom, hogy a MOL-üzemanyagnak egy adott része (pl. fele) fordítódjék a 480-as üzemanyag fedezésére, a másik része legyen piaci áras, az import pedig maradjon.

Ehhez szükséges a mennyiségi korlát bevezetése, hogy a 480-as üzemanyagmennyiség ne szaladjék meg!

De mit is csináltak ezek? Először kizárták az importot, a MOL-ra terhelődött kb. minden, majd pedig -mennyiségi korlát hiányában- megszaladt a 480-as üzemanyag mennyiségi igénye. Ezzel pedig az egyensúly megbomlott! Ez történt.

2022. dec. 8. 23:31
 37/46 A kérdező kommentje:

#34 Jó, valószinüleg kifejlett adatbázis nincs. De emlékezzünk vissza, amikor a forgalmis történetet bevezették, rögtön rávágták, sőt a média különösen nagy feneket kerített annak hogy ezt milyen bonyolult megoldani, kivitelezni.

Én nem hiszek abban hogy olyan nagy, ördögtől való dolog lenne egy közös adatbázis létrehozása. Kell a forgalmi engedély száma, meg mellé jegyezni a litert.

De mondok egyszerűbbet: az autósok többségénél általában jól kialakult hogy ki hol szokott tankolni, így mindenkinek van egy "saját kútja". Minden forgalmit nyilvántartásba vesznek a "saját kútnál" és azt mondjuk hogy 480-as üzemanyagot csak ott vehetsz, mert ott vagy nyilvántartva. Ezzel gyakorlatilag kiiktattuk a közös adatbázis szükségességét,de ugyanakkor fizikailag nem korlátoztuk egyetlen kútra a többséget (a kiskuthoz járók kivételével) hiszen pl. a MOL-on belül egységesen vezethető egy adatbázis attól függetlenül hogy mondjuk Veszprémben vagy Szegeden tankoltál de a MOL-nál. De pl. a Shell-nél azzal a sárga kártyával még pontokat is irogatnak, tehát egész biztos hogy egyszerű a tankolási mennyiség regisztrálása ott is Shell-en belül de kutfüggetlenül.

Szóval vannak egyszerű megoldások is (ez talán annyira egyszerű, hogy azért is nem jut az ember eszébe...) csak akarni kell, és megoldani a problémát.

2022. dec. 8. 23:55
 38/46 anonim ***** válasza:

"Ugyanúgy működőképes egy ilyen rendszer mint a földgáz esetén a rezsicsökkentés."


Az a rezsicsökkentés amikor évekig drágábban fizettél a gázért, mert annak leesett az ára csak erről az importőr (kormány) hallgatott? Vagy az a rezsicsökkentett gáz amiért tavaly 200 milliárdos tőkeemelésre volt szüksége az MVM-nek? Ugyanez idén mennyi is lesz? 1000 milliárd?


Szerinted ezt miből fizeti ki az állam? Csak nem abból amit adóként te befizetsz pl áfa formájában? Idén már 2000 milliárd többletbevétele van az államnak csak az áfából, amiből majd kifizeti a rezsicsökkentett gázár különbözetét. Ez a jó modell? Nebssz már :D


"Én azt mondom, hogy a MOL-üzemanyagnak egy adott része (pl. fele) fordítódjék a 480-as üzemanyag fedezésére"


És mit mond a tulajdonos? A MOL az egy nyilvánosan működő részvénytársaság aminek tulajdonosai vannak és nem az állam a többségi tulajdonos. Hát mondjuk meg nekik hogy működjön a cégük. Üdv a kommunizmusban :D


"De mit is csináltak ezek? Először kizárták az importot, a MOL-ra terhelődött kb. minden, majd pedig -mennyiségi korlát hiányában- megszaladt a 480-as üzemanyag mennyiségi igénye. Ezzel pedig az egyensúly megbomlott! Ez történt."


Pedig ha csökkentették volna a jövedéki adót és az üzemanyag áfáját akkor a 480-as üzemanyagár helyett lett volna 550 forintos és nem lett volna semmilyen gáz.

2022. dec. 8. 23:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/46 A kérdező kommentje:

#35 "abban száz százalékig biztos vagyok, hogy egyből menne a trükközés, például több forgalmi használata (családtagoké pl.) ugyanahhoz a járműhöz."

Ez nem tekinthető trükközésnek, ha egy járműhöz két forgalmival vesz 480-as üzemanyagot, akkor lesz olyan jármű, amihez nem jut kedvezményes üzemanyag, szóval összegezve ez nem változtat semmin, nem károsít senkit (legfeljebb a tulaj saját magát aki odaadta a forgalmiját, hisz neki kevesebb vagy nulla 480-as jut így).

Adatbázis: #37-ben adtam egy jó módszert.

"Aztán ott van az is, ha valaki pont egy tankolás közepén lépi át az átlagot. A kassza csak egyben fogja engedni kifizetni, felütni, nem tehetik azt meg, hogy na az első 20 liter még olcsóbb, a másik 20 meg drágább."

Szerintem ezt úgy érdemes kezelni, hogy az autós eldöntheti melyik áron fizeti. Ha piaci áron, akkor a következő hónapra annyival több liter lesz az üzemanyagkeret. Ha 480-as áron, akkor annyival kevesebb a következő havi keret. Vagy egységesítjük hogy melyik, de ez csak részletkérdés.

2022. dec. 9. 00:07
 40/46 A kérdező kommentje:

"És mit mond a tulajdonos? A MOL az egy nyilvánosan működő részvénytársaság aminek tulajdonosai vannak és nem az állam a többségi tulajdonos. Hát mondjuk meg nekik hogy működjön a cégük."

Elfogadta volna, mert ennél sokkal rosszabb feltételt fogadott el a valóságban! A módszerem kevésbé lett volna rosszabb a MOL-nak, mint ami megvalósult. Tehát hosszabb ideig működhetett volna.

2022. dec. 9. 00:14
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!