Kezdőoldal » Sport, mozgás » Versenyek, olimpiák » Mi értelme az F1-ben a tesztek...

Mi értelme az F1-ben a teszteken, edzéseken való "altatásnak"?

Figyelt kérdés
Úgy értem attól gyorsabb vagy lassabb lesz az ellenfél konstrukciója, hogy te nem mutatod meg az autód maximális képességeit? A motorszabály miatt a valamelyeset csökkentett motormód használatát még értem, mindegyik erőforrás élettartamát célszerű maximalizálni amennyire lehet, de a nagy csapatokra jellemző "időmérőig mindent letekerünk"-féle trükközést ennek ellenére sem értem. Ezt most csak úgy általában dobtam fel, nem feltétlen a jelenlegi szezonra értem.

2023. márc. 3. 18:59
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
92%
Ez nem trükközés. A teszt programoknak egyáltalán nem célja a leggyorsabb kör futása, inkább minél több kört menni és minél több infót gyűjteni az autóról a fejlesztésekhez.
2023. márc. 3. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
6%
Kicsi vagy még hogy megértsd!
2023. márc. 3. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 A kérdező kommentje:
#2 Te meg egy lekező kis senkiházi. Szerintem teljesen korrekt kérdést tettem fel korrekt hangnemben. Ha nem tudsz vagy nem akarsz rá válaszolni, tiszteletben tartottam volna, de így csak ideböfögtél valamit ami belőlem egy kiadós ebéd után szokott távozni...
2023. márc. 3. 19:38
 4/15 anonim ***** válasza:
100%
Előfordulhat hogy létezne az aktuálisnál ideálisabb beállítás, csak nem állnak neki - látszólag - feleslegesen kísérletezgetni, hisz már a jelenlegi beállításokkal is kenterbe verik a mezőnyt. Aztán a kvalifikáción jön a csapat ami addig csak altatott, és egy nem 100%-osra, csak mondjuk 98%-ra optimalizált ellenfél ellen máris valamivel több esélyük van.
2023. márc. 4. 08:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
83%

Üdv Kérdező. Gondolom a szabadedzésekre gondolsz a tesztelések alatt.

Minden pálya más, az aszfaltozás és az időjárás komoly tényező.

Egyes kettes szabadedzéseken álltalában az adott pályán az autó aerodinamikáját próbálják a legideálisabbra beállítani, kanyarok -ki és bemeneteli tempóját , illetve azt hogy az autó a pálya bizonyos részein hogyan teljesít.

Három szektorra szokták osztani a pályát, és tesztelik a gyors "lassú" kanyarokat, illetve még rengeteg dologról próbálnak adatokat gyűjteni (gumikopás, mikor válik alul vagy felül kormányozottá a gép, első hátsó szárnyak állása hogyan befolyásolja a teljesítményt, tapadást, sebességet stb. stb..)


Ilyenkor nem tekerik fel a motor teljesítményét a maximumra! (nincs értelme feltekerni a motort, a beérkező adatokból sok mindenre tudnak következtetni és a pilóta is rengeteg adattal tud szolgálni)


A harmadik szabadedzésen ---- ( minden csapat reménykedik abba, hogy ilyenkor már közel állnak az optimális beállításokhoz:)) --- különböző mennyiségű üzemanyagot tankolnak az autókba , és versenytempós illetve időmérős köröket futnak,( "szimulálnak") ilyenkor már fokozatosan tekerik fel a motor teljesítményt , és próbálják elérni a lehető legjobb beállítást.


Rengeteg mérnök és szakember dolgozik ezen a munkálaton, mégis nagyon bonyolult ugyanis még a top csapatok autói is másként viselkednek , a különböző pályaszakaszokon (valamelyik konstrukciónál a lassú vagy éppen a gyors kanyaros részeken lehet időt nyerni, és persze a végsebesség is rendkívül fontos, de a beállításoknál ez nem mehet a sok kanyarral rendelkező szakaszok rovására, és fordítva is ez igaz, hiszen ilyenkor az egyenesben nyert idő egy máshogy beállított autónál a kanyarokban időveszteséget fog generálni). A harmadik időmérő végére tekerik fel a motorokat az álltaluk gondolt legideálisabbra(!!) ezután ugyanis PARC FERMÉ !! szabály lép hatályba.


Ezt követően, a futamon csak a gumik nyomásán és az első szárny magasságán lehet változtatni.


A futamot nem kötelező végig a maximális motor teljesítménnyel lefutni!!

Tehát visszább is tekerhetik , ha olyan adatokat látnak ami azt indokolja, vagy pont a motor élettartamát akarják óvni(pl: olyan előny, hátrány esetén amikor már indokolatlan a motort terhelni, vagy a motor maxra tekerése nagyobb valószínűséggel járna a futamról való kieséssel, mint az előzéssel. :)


Összefoglalva: Miért tekernék maximumra a motorokat a szabadedzéseken? Három motor áll rendelkezésre egy szezonban, ha azokat elhasználják, meghibásodnak, rajtrács büntetést von maga után.

Lényegében ezért nem tekerik fel-túl a motorokat (nem nyomják ki a szemüket) :) Egyébként is szinte a lehetetlennel lenne egyenlő egy szezont az engedélyezett motor mennyiséggel teljesíteni. Még így is inkább minden csapat bevállal plusz motorcserét a több pontszerzés érdekében.


Ui:A szabadedzéseken nem mindig az a motor van az autókban , mint amivel a futamot lefutják, ( tehát egy használt ,de futamra már alkalmatlan motorral is lehet szabadedzést futni ,de a futam kezdetekor a futamra használt motor beállításának pontosan egyeznie kell PARC FERMÉ előtti beállítással. Nem szabadedzésen bekövetkezett motorcserére gondolok ez alatt. :) Tehát a motorra illik nagyon vigyázni VB címbe kerülhet ha a pilóta kitapossa a lelküket "szemüket". :)

Üdv, jó 2023-as szezont.

2023. márc. 4. 09:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
100%
#1nek van igaza, a téli teszteken nem az a cél, hogy minél gyorsabban menjenek, hanem hogy minél több adatot gyűjtsenek a további fejlesztésekhez. Ha tudsz angolul, ezt érdemes elolvasni: [link]
2023. márc. 4. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
31%
Azért nem olyan ritkaság valamennyi altatás a szabadedzéseken. Leginkább az az értelme, hogy ha egy kocsi feltűnően jól megy pénteken, az összes többi csapat ezerrel elkezdi elemezgetni, hogy mi lehet az oka, és ha lehet, megpróbálják leutánozni a beállításaikat, és így az időmérőre már elvész az előnyük.
2023. márc. 18. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:

7

És mégis hogy "utánozzák le" a beállításaikat a leggyorsabbnak? Ezt fejtsd már ki részletesen. Nagyon kíváncsi vagyok.

2023. márc. 18. 16:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:
44%
#8 Például hasmagasság, futómű-beállítások, stb.
2023. márc. 18. 21:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
39%

#8

Például a terelőszárnyak állása, vagy a hasmagasság más-más leszorítóerőt eredményez, ami miatt változik hogy az autó milyen típusú kanyarokban, vagy épp az egyenesekben gyorsabb vagy pont lassabb. Értelemszerűen az a beállítás ami jobb a hosszú egyenesekben, rosszabb a kanyarokban és fordítva. Vagy épp lehet hogy pont a lassú, kanyargós részre van gyorsabbra beállítva az autó, de emiatt a gyorsabb kanyarokban időt veszít, az egyenesekben pedig pláne.

Az edzések egyik legfontosabb eleme pont az, hogy megtalálják hogy az adott versenypályán az adott körülmények (hőmérséklet, szélirány, szélsebesség, stb) között mi az ideális beállítás. Vagyis mi az, amivel elég sokat nyernek az egyik irányba, de még nem veszítenek túl sokat a másikban. Nyilván ha egy csapat hamar rátalál a legoptimálisabb beállításokra, és ez a többiek számára is nyilvánvaló, akkor mindenki nekiállhat koppintani azt a csapatot, aki ezzel el is bukta az előnyét amit a gyors optimalizálással szerzett.

2023. márc. 18. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!