Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mitől függ, hogy egy repülőgép...

Mitől függ, hogy egy repülőgép légcsavart vagy sugárhajtóművet használ?

Figyelt kérdés
A sugárhajtómű hatékonyabb? Ha igen, miért látható még egyes gépeken légcsavar?

2019. szept. 5. 13:57
1 2
 11/17 EagleHUN ***** válasza:
100%

#10 -es #8 mindkét linkjében láthatod a "turbofan" hajtómű elrendezést amit le is írják az utasszállításban használnak.

Ez a hajtómű típus javarészt a levegőt löki hátra, tehát "légcsavaros!" -nak számít, kisebb részben hajt maga a "gázsugár" ami egy tengelyen forgatja meg az egészet.


Az oké hogy kívülről nem látszik hogy ez légcsavaros is, azért mert nem mert a tipikus 2 lapátos helyett soklapátos légcsavarja van az is egy zárt burokban. Attól még a beszívott levegő nagy része égés nélkül áramlik hátra tolóerőt generálva.


De amire te gondolsz azt is használják, azaz a "turboprop" az amit láthattál és légcsavarosként azonosítasz. Sok kis utasszállítón van ilyen. Én is ültem ilyenen.

Tehát kisebb (azaz nem több 100 hanem 30-50 férőhelyes gépeken) és kisebb magasságokban lehet ilyennel is találkozni.


Tanulmányozd kérlek a linkeket amiket #8 -tól kaptál, minden benne van amire szükséged van.

2019. szept. 6. 18:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Igen használnak, de tényleg ritkább. Az olyan országokban gyakoribb, ahol belföldi repülést oldanak meg, és kell is megoldjanak, mert pl az ország szigetekből áll.


maldives airplane

[link]


[link]

2019. szept. 6. 19:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 TappancsMancs ***** válasza:
100%
És Ferihegyen is rendszeresen közlekednek még légcsavaros utasszállító gépek.
2019. szept. 6. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/17 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen, nagyon érdekes az információk és a külső hivatkozások is!
2019. szept. 7. 07:14
 15/17 anonim ***** válasza:
100%

Kedves Kérdező!


Minden hozzászóló válaszában van igazság. Egy eddig fel nem merült nézőpontot szeretnék felvetni.


Repülőgépeket funkció szerint terveznek. Mi az adott géptípus célja? Ebből adódóan mik a méretei, ideális/bevált konstrukciós jellemzői, meghajtása? Gyakorlatban visszakövetkeztetéssel működik a tervezés.


Ennek ellenére előfordulnak fura vasmadarak is, mint pl. az PZL M-15 Belfegor és a A–10 Thunderbolt II. Az egyik mezőgazdasági repgép, alacsony repülésre és csekély sebességre tervezre, ennek ellenére nem légcsavaros. A másik közeltámogató gép, szintén -viszonylag- alacsony sebességre.

2019. szept. 7. 08:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

PZL M-15 Belfegor:

Ez a szovjetek grandiózus húzása volt, hatalmasat újítottak az egyébként ezt egyáltalán nem igénylő AN-2-es helyett.

A lengyel tervezőknek ki volt adva az utasítás, hogy gázturbinásnak kell lennie, vért is izzadtak rajta, hogy összehozzák ezt a végképp nem praktikus megoldást.

Teljesen gazdaságtalan volt és csaknem alkalmatlan a tervezett mezőgazdasági használatra. 1981-ben le is álltak a gyártással, talán még 1-2 darab repül, de szerintem már mindet kivonták. Az őskori, de elnyűhetetlen AN2 meg még mindig ezer helyen repül.


A–10 Thunderbolt II.: Na itt viszont ezer előnye van a gázturbinának.

Ez egy gyalogosok, páncélosok elleni gép, földi tűz elleni legjobb védelemre van fejlesztve, a turbinák elhelyezése emiatt olyan, amilyen, ott meg a propeller konstrukciósan bonyolult lenne, meg sérülékenyebb is.

Plusz a turbinákkal a gép az átlagos felhasználáshoz képest túl nagy teljesítményű, de ez teszi nagyon gyorsulóképessé és jól manőverezővé és teszi lehetővé azt az iszonyatos fegyvertömeg-hordozást, amire képes.

2019. szept. 9. 08:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat. Jó, hogy vannak itt ilyen technikai szakértők!
2019. szept. 9. 11:13
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!