Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Mennyit ér a 10011100 tízes...

Mennyit ér a 10011100 tízes számrendszerben? Honnan tudjuk, hogy negatív vagy pozitív számról van szó?

Figyelt kérdés
Az átalakítást értem, de az előjelet nem. Honnan tudjuk, hogy pozitív vagy negatív?
2017. jún. 12. 13:56
 1/9 anonim ***** válasza:
14%
156. és ugyanúgy előjelet tesznek elé. Csak bináris rendszerben ennek semmi értelme, mert amire a bináris rendszert használják, ott nincs negatív szám.
2017. jún. 12. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:
Emelt informatika érettségire felkészítő tankönyvben volt ez a kérdés. Közben egy ilyet is találtam: "A negatív szám kódjában a legnagyobb helyi értékű bit 1 értéke jelzi a negatív előjelet." Illetve a könyv példán keresztül levezeti, hogyan kell átalakítani egy bináris pozitív számot negatívra. Ettől függetlenül nem értem, hogy ránézésre, hogy állapítható meg az előjel.
2017. jún. 12. 14:12
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Attól függ, hogy milyen számábrázolási módszert használnak.


A kettes komplemens ábrázolás a legelterjedtebb.

Abban az ábrázolási rendszerben -100-nak felel meg.

Mindig ugyanannyi jegyűek a számok és a legelső számjegy ha 0 akkor pozitív, ha 1 akkor negatív.


Ha részletesen érdekel a téma:

[link]

És itt egy átváltó:

[link]

2017. jún. 12. 14:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat! :)
2017. jún. 12. 14:59
 5/9 anonim ***** válasza:
"Ettől függetlenül nem értem, hogy ránézésre, hogy állapítható meg az előjel." - ahogy a könyv írja: a legnagyobb helyiértéket megnézed. Ha 1 akkor negatív, ha 0, akkor pozitív (vagy nulla).
2017. jún. 12. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm neked is, igen már értem. Nem vettem figyelembe, hogy 8 számjegyű minden és ez zavart be kicsit az előjelekben!
2017. jún. 12. 21:25
 7/9 anonim ***** válasza:

Egyébként magának a kettes számrendszernek a természetéből nem következik, hogy kötelező n*8 számjegyűnek lennie mindennek, ez a számítógép működéséből adódik.

Ami felvet egy érdekes kérdést: mi a sz__nak tanítják ezt középiskolában, mikor jó húsz éve már a programozók nagy része sem használja a kettes-tizenhatos számrendszert, legfeljebb olyanok, akik mikrokontrollereket programoznak meg okoscuccokat (telefon, tablet, TV, stb) kernelszinten, de olyat fehér emberből ma már nem nagyon látsz.

2017. jún. 13. 08:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
Sok szempontból elavult a tananyag, de ha ezt kérik számon, akkor ezt kell megtanulni :D Végül nem ezt a tételt húztam. Jól sikerült! :)
2017. jún. 13. 13:44
 9/9 anonim ***** válasza:

1. A kérdésben szó nem esik számítógépes számábrázolósról. Erre gondolni semmiféle alap nincs. Tehát a felírt érték egy kettes rendszerbeli szám, amit át lehet alakítani tízes rendszerbe. És a negatív számokat írásban a "-" jellel jelöljük, bármilyen számrendszerről van is szó.

2. Ha viszont a számítógépes számábrázolásról beszélünk, akkor ez az adott egységben alkalmazott rendszertől függ és meglehetősen sokféle lehet. Valóban egy konkrét prezentáció, ha egy számot byte-onként (8 bit) ábrázolunk, és ebben az egyik szélső bitet fenntarthatjuk az előjel számára. Ebben az esetben persze az ábrázolható szám csak 7 bites (kettes rendszerben 7 jegyű).

3. E feltételezésnél eleve fixpontos ábrázolást tekintettünk, ami a lehetséges ábrázolásokból csak egy eset, és nem jellemző számok ábrázolására (ahhoz inkább a lebegőpontos ábrázolást használják), mert rendkívül gazdaságtalan, nagy tárterületet igényel és a vele való műveletek lassúak.

4. 50-60 évvel ezelőtt a programozás egy része még természetszerűleg bináris kódban történt, legalábbis, ha valaki azt akarta, hogy a program gyorsan fusson. És akkor is csak speciális helyzetekben alkalmaztak fixpontos számábrázolást, de nem byte-onként, hanem jellemzően 2, 4, esetleg 6 byte-os számokat. Akkor más lehetőség nem is nagyon volt. Az áttörést az objektumorientált programozás hozta, azóta fokozatosan kiszorult a gépi kódú programozás, ezt valóba mára a makrók és metódusok írói használják csak (nagy cégeknél).

A gépi számábrázolást nem azért tanítják, mert ezt kellene használni. Hanem azért, amiért tanítanak történelmet, matematika, vagy fizikatörténetet, vagyis egy téma ismeretéhez hozzá tartozik az alapok ismeret is. Hogy ne csak bambán használjunk valamit, hanem értsük is, honnan hová jutottunk.

2017. jún. 13. 16:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!