Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Szívó benzines motornál miért...

Borisz2 kérdése:

Szívó benzines motornál miért a fordulatszámmal együtt növekedik a forgatónyomaték egy bizonyos pontig?

Figyelt kérdés
Azon gondolkozom, hogy alacsony fordulatszámon (pl. 1000ford./perc) ha padlógázt nyomnak egy motornak akkor elméletileg a hengerek közel teljesen feltöltődnek keverékkel. Így elméletileg nagy nyomatékot kellene generálniuk. Fordulatszám növelésével egyre kevesebb idejük van feltöltődni a hengereknek, így egyre kisebb nyomatékot tudnak leadni. De biztos hogy valamit nem jól gondolok, mert a valóságban ez nem így van. Sok energiát visz el a sűrítési ütem? De ez nagyobb fordulatszámon is jelen van. Turbós benzines motoroknál miért van nagy nyomaték alacsonyabb fordulatszámon is?

2019. júl. 2. 17:16
 1/4 anonim ***** válasza:

A kulcs az oxigen. Alacsony fordulaton, nagy gaznal hirtelen keves lesz az oxigen aranya, 'fullad' a motor (ez meglatszik a kipufogogazok osszetetelen is).


A turbo egy bizonyos fordulat felett rengeteg levegot tud betolni az egesterbe, igy az osszes befecskendezett benzin el tud egni.

2019. júl. 2. 17:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

"ha padlógázt nyomnak egy motornak akkor elméletileg a hengerek közel teljesen feltöltődnek keverékkel."

Ebben van megoldás, ugyan is ez közel sem igaz. Alapjáraton nyitott fojtószelep mellett jó ha 60-65% a hengertöltöttség. Úgy van hangolva a motor a vezérműtengely által, hogy egy adott fordulatszámon legyen optimális a helyzet, mondjuk 3500-on. És ekkor ide is esik a nyomatékcsúcs is. A modernebb motorokon már lehet játszani a szívócsőhosszal, el lehet fokolni a szelepeket (turbósnál a turbónyomás is variálható folytonosan), így már nem csak egy adott fordulatszámra és környékére lehet hangolni egy motort hanem egy jóval nagyobb fordulatszámtartományra.

2019. júl. 2. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%

A szívó és kipufogó rendszerben az áramlás nem folyamatos (hiszen a motorba sem folyamatosan áramlik be a levegő és ki az égéstermék). Ezek a gázlengések bizonyos fordulatszámon segítik a hengerek feltöltését/kipufogását, más fordulatszámon meg inkább ellene dolgoznak. Hangolás kérdése (hogyan van kialakítva ez a csőhálózat), hogy milyen fordulatszámon hogyan viselkedik a rendszer.

Ugyanakkor van egy fordulatszám, ahol a legjobb hatékonysággal megy végbe az égés, ezért sem kisebb, sem nagyobb fordulaton nem lesz akkora a nyomaték, teljesítmény. Nagyon sok egyéb folyamat is lejátszódik, melyek így vagy úgy befolyásolják a motor teljesítményét, de általában igaz, hogy egy bizonyos fordulatszámig nő a nyomaték, majd egy viszonylag enyhe lejtős szakaszon csökkenést mutat a teljesítménygörbe, majd jön egy meredekebb teljesítményvesztés.

2019. júl. 2. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Akkor alapjáraton teljesen nyitott fojtószelep mellett is kisebb a hengerek töltöttsége, mint azon a fordulaton amire hangolva van a motor?
2019. júl. 3. 09:05

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!