Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogy működik a repülő szárnya?

Hogy működik a repülő szárnya?

Figyelt kérdés
Az tudom, hogy azért jön létre a felhajtó erő mert a szárny alatt lassan halad a levegő a felső részén meg gyorsan. És emiatt létrejött nyomáskülönbség egy felfele mutatató eredő erőt hoz létre. Amit nem értek, hogy akkor a gyorsan mozgó levegő miért hoz létre alacson nyomást és a lassú pedig magasabb nyomást. Azért mert kevesebbszer ütköznek a levegő részecskék a szárnyal ha gyorsan kell elhaladniuk? A szárny felső felén negatív a nyomás a normál légköri nyomáshoz képest? Ha igen ez azt jelenti, hogyha valahogy nem lenne alsó része a szárnyak akkor is tudna felhajtó erőt létrehozni? Ha például a szárny a földön lenne úgy, hogy alá nem tudna bemenni a levegő, és elkezdjük fújni levegővel akkor létrejönne felhajtó erő, vagy kell hozzá az alsó része is?

máj. 11. 21:07
1 2 3
 11/23 A kérdező kommentje:
Logikus amit krwkco írt a Newton törvényekkel, szerintem nem zavaros. Tényleg lennie kell egy erővektornak ami felfelé mutat. Viszont nem vagyok biztos benne, hogy igaza van. Most eszembe jutott, hogy láttam egy videót egy audi tt-ről szélcsatronában. Az autó hátulja lefelé görbül, és a szél ezt a görbületet követi lefele és ezzel egy felfelé ható erőt generál, ezért raktak oda egy kis szárnyat, hogy a levegő áramlást leválassza erről az ívről. És ehhez semmi köze sem volt az autó aljának. Szóval lehet, hogy ez kicsit összetettebb mint aminek krwkco gondolja.
máj. 18. 22:32
 12/23 krwkco ***** válasza:
45%

A lefelé görbülő tetővonal esetében is ugyanaz a helyzet. A görbe felületnél a levegő áramlása felgyorsul és csökken a légnyomás. Nem szívesen hivatkozom tekintélyelvre az igazi, mindenki által érthető magyarázat helyett, de ezt a nyomáscsökkenést a Bernoulli-törvény írja le. Tehát lefelé ható kisebb nyomás a tetőn és 1 atmoszféra felfelé mutató nyomás az autó alján. Az eredmény: emelőerő felfele.

Ha az autó alja teljesen sima lenne és a földön feküdne, vagyis nem lenne alatta levegő, akkor nem lenne felfelé ható erőkomponens.

máj. 18. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/23 anonim ***** válasza:
#12 krwkco csak azzal nem számol, hogy a mechanikai feszültség a szilárd tárgyakban is terjed, így természetesen könnyedén felléphet szívóhatás a földön fekvő tárgyakban is. Billentőerő szinte mindig fellép, ami természetesen jelentős függőleges erőkomponenst tartalmaz!
máj. 19. 00:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/23 krwkco ***** válasza:
45%

"krwkco csak azzal nem számol, hogy a mechanikai feszültség a szilárd tárgyakban is terjed,"

Persze, hogy nem számolok vele, ha ebben az esetben nincs. Milyen mechanikai feszültség "terjedne" a földön fekvő tárgyban? Ami végül felfelé ható erőt eredményezne?

máj. 19. 08:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/23 krwkco ***** válasza:
45%

"így természetesen könnyedén felléphet szívóhatás a földön fekvő tárgyakban is."

A hétköznapi nyelvben azt szokták mondani, hogy az alacsony nyomású levegő vagy éppenséggel a vákuum "szívja" a tárgyakat. Vagy, hogy a szél "belekap" valamibe. De ezek csak szóvirágok. Ilyenkor mindig jelen van egy magasabb nyomású levegő, amitől a mozgás irányaba ható erő származik.

Gondoljuk át, hogy miből áll egy gáz. Nagy sebességgel száguldozó molekulákból. Ezek nekiütköznek a felületnek és visszapattannak róla. Hogyan lenne ebből szívóerő?

máj. 19. 08:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/23 A kérdező kommentje:
Krwkco szerintem fizika törvényekre hivatkozni nem számít tekintély elvre hivatkozásnak. Az akkor lenne ha pl így érvelnél, hogy "a vákum nem szív mert én egy nóbeldíjas fizikus vagyok". Szóval azt mondod, hogy az autó tetején van valami nyomás kisebb mint 1 atm. Azt autó alján pedig 1 atm. Ami fölfelé ható eredő erőt eredményez. Ha pedig az autó teljesen a földön van akkor alatta 0 atm és fölül pedig még mindig valahol 1 és 0 atm közötti nyomás van. És ez lefelé ható eredő erőt jelent?
máj. 19. 10:36
 17/23 krwkco ***** válasza:
45%

"Ami fölfelé ható eredő erőt eredményez....És ez lefelé ható eredő erőt jelent?"

Igen.

máj. 19. 10:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/23 Tatyó ***** válasza:
73%

Én a laikusok nyugalmával szólok a dologhoz:

szerintem egy egyszerű, téglalap profilú szárnyal is lehet "jól" repülni, ha megfelelő szögben áll:


[link]


?

máj. 19. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/23 anonim ***** válasza:

Természetesen kell a szárny alsórésze ott keletkezik nagyobb nyomás felsőhőz képest, ami felfelé emeli a szárnyat.

Egyébbként az áramló levegő nyomása azért csökken, mert az álló levegőnél a Brown mozgás miatt minden irányban egyenletes nyomást produkáló részecskék, egyirányu mozgás esetén nem tudnak minden irányban ütközni, nyomást produkálni. Tehát ezt a Brown mozgást zavarja meg az áramlás.

máj. 20. 05:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/23 anonim ***** válasza:

#19 (05:49 - marha nagyot akartál mondani, de sajna nem sikerült! Miért?


Nézz utána a "Brown mozgás" fogalmának! A Brown mozgás a folyadékba (tágabb értelmezésben gázba is) helyezett makroszkopikus testek kismértékű és szabálytalan jellegű mozgása, melyet a körülötte levő közeg hőmozgása okoz. A jelenség névadója ezt még nem tudhatta, ezért valamilyen életjelenséget feltételezett, mikor leírta a megfigyelését. Ő optikai mikroszkóppal folyadékban figyelte meg a pollenszemcsék ilyen jellegű mozgását.


A gázmolekulák (vagy atomok) hőmozgása egészen más kaliberű jelenség mint a Brown mozgás, ráadásul a szubszonikus áramlás ebbe nemigen "zavar" bele, hisz az ilyen mozgás átlagos sebessége 500 m/s körül van!

máj. 20. 06:06
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!