Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogyan működik a repülő...

Hogyan működik a repülő sugárhajtóműve?

Figyelt kérdés

azt értem hogy a turbinalapátok összesűritik a levegűt ahogy forognak, és továbbitják az égéstérbe ahol a befecskendezett üzemanyaggal keveredve berobban

de a turbinalapátok hogyan forognak?

az indításra gondolok főleg

mert ugye attól nem indul be a motor ha a semmibe fecskendezik az üzemanyagot anélkül hogy forogna a lapát

arra volnék kiváncsi hogy a kezdő sűrítés hogyan működik, az indításnál :D


2013. aug. 24. 11:53
 1/9 Wadmalac ***** válasza:
100%

Külső felpörgetéssel. Általánosan villanymotorral. Ha meg odafönn valamiért leáll, akkor az újraindításkor a menetszél forgatja.

Amikor meg már megy, az égésgázok forgatják a lapátozást az égéstérben/mögött és a közös tengellyel az hajtja vissza a kompresszor részt.

2013. aug. 24. 12:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
81%

Igen, Wadmalac jól írva - villanymotorral indul be a turbina, és onnantól önfenntartó a rendszer.


Egészen egyszerűen fogalmazva - amíg van üzemanyag a motortérben, addig nem képes leállni, ugyanis a kiáramló gázok forgatják a turbinát.


Itt a szöveg angol ugyan, de csak az ábrák alapján is érthető a felépítés - és igazából a sugárhajtómű működése pofonegyszerű :)

2013. aug. 24. 13:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
Pont úgy, ahogy a kocsik indulnak be.
2013. aug. 24. 15:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

A sugárhajtóműveket nem villanymotorral indítják be. A nagygépeken található egy segédhajtómű (APU - Auxiliary Power Unit), amely egyrészt áramot, másrészt pedig sűrített levegőt (szakszóval mondva bleed air-t) szolgáltat a repülőgép rendszereinek. Az árammal a váltóárammal működő berendezéseket lehet működtetni addig, ameddig a hajtóművek nem járnak, a sűrített levegővel pedig a légkondícionálóberendezést működtetik. De az APU sűrített levegőjének a feladata valójában az, hogy ezzel a levegővel a turbinát meghajtsa.

A Gázturbina működése:

A gázturbinás hajtóművek működési elve gyakorlatilag ugyanaz, mint az autóknál. Beszív-Sűrít-Begyűjt-Kipufog. A különbség az, hogy itt nem ciklikusan, hanem folyamatosan bennek végbe az ütemek. A hajtómű elején található lapátok beszívják a levegőt, majd a többsoros (akár 9 is) kompresszorlapátok összesűrítik, (ha az APU-t kikapcsolták, a bleed air-t igénylő berendezések innen "csapolják" a sűrített levegőt) majd az égéstérbe kerül, ahol üzemanyagot fecskendeznek be, és a magas hőmérséklet miatt begyullad, majd nagy sebeséggel nekiüzközik a turbina lapátoknak, amivel meghajtja az egész tengelyt, majd távozik.

2013. aug. 24. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
Ha érdekel még valami a repüléssel kapcsolatban nyugodtan írj privátban. (4-es voltam)
2013. aug. 24. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 Wadmalac ***** válasza:

....akartam írni az esetleges sűrített levegős indítást, de inkább hallgattam ,mert nem volt róla közvetlen infóm turbinákkal kapcsolatban, csak tank dízelmotornál. :) De ezek szerint nem lett volna hülyeség, legalább most én is tanultam valamit.

Amúgy szerintem a forgó hidromotoros felpörgetést is el tudnám képzelni, csak ott a lehetséges fordulatszám talán kevés, viszont Q nagy nyomatékot lehet produkálni. Mondjuk a böszme nagy helikopterek propeller-felpörgetésénél el tudnék képzeni ilyen megoldást.

2013. aug. 26. 08:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

én csak azt nem értem hogy indításnál ez hogy lehetséges?

" majd az égéstérbe kerül, ahol üzemanyagot fecskendeznek be, és a magas hőmérséklet"


legelején nem meleg a rendszer,és attól hogy villanymotor vagy segédhajtómű megforgat valamit,még nem lesz forró belül a rendszer,szóval itt is van a legelején valami gyertya vagy valami olyan rendszer,ami belobbantja legelején a rendszert?

2014. okt. 25. 19:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 Hunmr válasza:
Az elején hideg minden..... egészen addig, amíg a kolléga által már szépen felvázolt sűrített levegő meg nem érkezik. A villanymotoros bepörgetéssel kapcsolatban kövessétek a józan észt: Ha egy autó motorjának bepörgetéséhez kell egy kb. 10kg-os akkumulátor, akkor mekkora tömegű és kapacitású akksi kellene a sugárhajtómű lapátsorainak megforgatásához? Fizikailag megoldhatatlan nagy gépeknél. Az APU generálta sűrített levegőt ráküldik a lapátsorra, amitől elkezdenek forogni, tömegükből adódóan egyre lendületesebben. Ha láttál már hajtómű indítást a pilótafülkéből és kívülről akkor nagyon jól lehet látni a műszereken, hogy emelkedik a két tengely fordulatszáma.... mire felpörögnek, máris akkora a kompresszorsor végén a hőmérséklet, hogy mehet bele az üzemanyagkeverés, amitől hirtelen életre kel a hajtómű és önfenntartó rendszer lesz, amit a belé adagolt üzemanyag mennyiségével lehet szabályozni. Leállítani is az üzemanyag megvonásával tudják a repülés végén..... a legtöbb gépen a tolóerő-szabályozó kar alatt van az üzemanyag-ellátó rendszer karja, amit ha lekapcsol a pilóta, szépen lehet hallani, ahogy elkezdenek lassulni a hajtóművek. Annyit hozzáfűznék, hogy a segédhajtóművek meghajtásához valóban villamos energiát használnak, ami akkumulátorról érkezik, de ez lényegesen kisebb energiaigényű, mint a főhajtóművek.
2016. nov. 6. 17:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim válasza:

Az indításnál a sűrített levegő nem a kompresszorba jut, hanem a starter nevű segédberendezésbe, ami megforgatja a kompresszort.

Az égés beindításáról pedig annyit, hogy található ott azért még hajtóművenként két-két gyújtógyertya is ;) és az APU-ban is!!! :)

2017. ápr. 4. 17:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!