Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogy működik a repülő szárnya?

Hogy működik a repülő szárnya?

Figyelt kérdés
Az tudom, hogy azért jön létre a felhajtó erő mert a szárny alatt lassan halad a levegő a felső részén meg gyorsan. És emiatt létrejött nyomáskülönbség egy felfele mutatató eredő erőt hoz létre. Amit nem értek, hogy akkor a gyorsan mozgó levegő miért hoz létre alacson nyomást és a lassú pedig magasabb nyomást. Azért mert kevesebbszer ütköznek a levegő részecskék a szárnyal ha gyorsan kell elhaladniuk? A szárny felső felén negatív a nyomás a normál légköri nyomáshoz képest? Ha igen ez azt jelenti, hogyha valahogy nem lenne alsó része a szárnyak akkor is tudna felhajtó erőt létrehozni? Ha például a szárny a földön lenne úgy, hogy alá nem tudna bemenni a levegő, és elkezdjük fújni levegővel akkor létrejönne felhajtó erő, vagy kell hozzá az alsó része is?

máj. 11. 21:07
1 2 3
 21/23 anonim ***** válasza:
20 : Nem fogalmaztam elég pontosan, de igazam van. Mert az áramlás valóban nem a Brown mozgást zavarja meg, hanem Brown mozgást okozó részecskék mozgását változtatja meg. Az áramlás irányára merőlegesen kevesebbszer ütköznek a részecskék, ezért kb 10-20 %-al csökken a nyomás. De ez végső soron a Brown mozgásban résztvevő testek mozgását is befolyásolja, tehát mégis jó amit írtam.
máj. 20. 06:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/23 krwkco ***** válasza:

Bár szerintem is hibás a 19-es és 21-es hozzászólásban szereplő indoklás, visszavezet minket az eredeti kérdéshez:

"... a gyorsan mozgó levegő miért hoz létre alacsony nyomást és a lassú pedig magasabb nyomást?"

Az első lépés: ha egy változó keresztmetszetű térben áramlik a levegő, akkor a szűkebb helyeken fel fog gyorsulni az áramlás. Miért? Hogy időegységenként ugyanannyi levegő tudjon mindenütt áthaladni.

A második lépés: Bernoulli törvénye azt mondja ki, hogy egy közeg áramlásakor (a közeg lehet például víz, de levegő is) a sebesség növelése a nyomás csökkenésével jár.

Ennek pedig az a magyarázata, hogy egy gázra (ebben az esetben) csak a nyomáskülönbség tud erőt kifejteni. Amikor a gáz a nagyobb keresztemetszetű részből átlép egy alacsonyabb keresztmetszetűbe, akkor az alacsonyabb keresztmetszetnél jelenlevő alacsonyabb nyomás (pontosabban a nyomáskülönbség) adja az erőt a gyorsuláshoz.

A nyomáskülönbségből csak az áramlás irányába mutató erőre van szükség, de a gázokban a nyomás homogén. Ezért ugyanazt az alacsonyabb nyomást fogjuk érzékelni a cső falán is.

máj. 20. 10:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/23 krwkco ***** válasza:

További hozzáfűzni valók:

1. A Bernoulli-törvény fenti indoklása felcseréli az okot az okozattal. De egyelőre elégedjünk meg ennyivel.

2. A repülő szárnya körül nincs cső! De azokra a felületekre, amiket a levegő amúgy sem akar átlépni, elképzelhetünk egy vékony csőfalat. Ezek az áramlási vonalak által alkotott felületek. Ezzel nem fogjuk megváltoztatni a körülményeket.

Ha megnézzük a repülő szárnya körül kialakult áramlási vonalakat, akkor látható, hogy egy változó keresztmetszetű, csőszerűen zárt térfogatot határolnak.

máj. 20. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!