Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért nyeli el a fényt és a...

Miért nyeli el a fényt és a rádióhullámokat a fekete lyuk, ha a fotonnak nincs tömege, tehát nem hathat rá a gravitáció sem?

Figyelt kérdés

Azt tanítják ugyebár, hogy a fekete lyuk azért nyel el mindent, mert a tömegéből adódóan akkora a gravitációja, hogy abból kiszökni a már a fénysebesség sem elég.

Illetve azt is tanítják, hogy a fénynek és a rádióhullámoknak nincs tömege, ezért is tudnak fénysebességgel haladni.

Viszont ha nincs tömege a rádióhullámnak, akkor hogy hathat rá a fekete lyuk gravitációja? A gravitáció csak a tömegre hat, nem? Miért hat akkor a fotonra, vagy a rádióhullámra?

Szerintem ez így nagyon nem stimmel, valamelyik tanítás hülyeség kell hogy legyen. (Vagy csak leegyszerűsítik, hogy a buta átlagember is megértse és feltételezik, hogy az átlagember annyira buta, hogy az ellentmondást sem veszi észre.)



2018. aug. 21. 13:35
1 2 3 4
 21/35 Kanyó László válasza:
A fotonnak nyugalmi tömege nincs(nincs a álló foton),de Einstein híres képlete alapján ki is számítható(tömeg-energia egyenértékűség) E=mc2(a kettes négyzetet jelent).
2018. aug. 28. 07:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/35 Mojjo ***** válasza:
@21: Nem. Olvasd már el a 19-es hozzászólást, ott épp arról írtam, hogy ez miért nem igaz.
2018. aug. 28. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/35 anonim ***** válasza:

Annyit azért vegyünk észre, mégis honnan tudjuk, hogy a fotonnak bármije van/nincs?

Méréssel, tapasztalással, sehogy máshogy. Vannak elméletek, azaz modellek egyes fizikai jelenségekre. Ha egyeznek a tapasztalással, megtartjuk, mert hasznos, ha nem egyeznek, keresünk másik elméletet (esetleg apró módosítással).


Fentiek azért fontosak, mert a foton kettős természete azon tapasztalásból következik, hogy egyes méréseknél úgy viselkedik, mintha hullám lenne (azaz a tömegéről beszélni értelmetlen), lásd fényjelenségek. Más méréseknél pedig úgy viselkedik, mintha lenne tömege, azaz hat rá a gravitáció (fényelhajlás gravitációs térben). Ha pedig hat rá, akkor a mért (például elhajlási) adatokból szépen kiszámolhatjuk az elmélet alapján, hogy mennyi is az a tömeg. De tudnunk kell, a foton nem olyan, mint egy kődarab, tehát amíg a hatását nem észleljük, nem értelmezhető semmilyen tulajdonsága. Se hullám, se tömeg. A (nem létező) erőmentes vákuumban száguldva tehát egyszerűen foton, nem beszélünk se tömegről, se hullámról. Mikor azonban kölcsönhatásba lép valamivel, akkor kiderül, éppen milyen képét mutatja. A kvantumdinamika azt is meg tudja mondani, mikor mi várható, de ez már messzire vezet.

2018. aug. 28. 11:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/35 Mojjo ***** válasza:

@23:

"Más méréseknél pedig úgy viselkedik, mintha lenne tömege, azaz hat rá a gravitáció (fényelhajlás gravitációs térben)."


Pont arról beszéltünk kicsit hátrébb, hogy mivel a gravitációt a tér görbületének értelmezzük, nem kell, hogy valaminek tömege legyen, hogy hathasson rá a gravitáció. Épp ezért a fény elhajlásából gravitációs térben nem következik, hogy lenne tömege.

2018. aug. 28. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/35 dq ***** válasza:

#23: „Fentiek azért fontosak, mert a foton kettős természete azon tapasztalásból következik, hogy egyes méréseknél úgy viselkedik, mintha hullám lenne (azaz a tömegéről beszélni értelmetlen), lásd fényjelenségek. Más méréseknél pedig úgy viselkedik, mintha lenne tömege, azaz hat rá a gravitáció (fényelhajlás gravitációs térben).”


Wow, ez mesteri.

A hullám-részecske kettősségnek, vagy annak, hogy hat-e rá a gravitáció, viszont semmi köze ahhoz, hogy van-e tömege*.


Az elektron is hullámként halad (ez ismert), és egy tömegtelen részecske pályája is elhajlik egy masszív égitest mellett (erről a tényről #12-ben írtam, gyakorlatilag 1 lépésben megkapható az ekvivalencia elvből).


*: Csak hogy világos legyen miről beszélünk: [link]

2018. aug. 28. 11:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/35 dq ***** válasza:

#25: „ és egy tömegtelen részecske pályája is elhajlik egy masszív égitest mellett”


Sőt, még egy aktívan nem gravitáló részecske pályája is.


Vagyis se annak, hogy erő hatására hogyan viselkedik, se annak hogy ő maga görbíti-e a teret* nincs köze ahhoz, hogy a pályája elhajlik-e egy masszív objektum mellett -- legalábbis az ekvivalencia-elv értelmében.


* már ha ez a hatás 0 vagy elhanyagolhatóan kicsi.

2018. aug. 28. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/35 anonim ***** válasza:

A foton különös részecske. Viselkedése kívül esik azon a körön, amit a klasszikus mechanikával le lehet írni vagy meg lehet érteni.


A fotonnak NYUGALMI tömege nincsen. Van neki viszont impulzusa és mozgási energiája. Ha pedig energiája van, akkor ahhoz az E = m*c^2 alapján akár tömeget is rendelhetünk. És mivel a sebessége mindig állandó, a "tömege" végső soron az energiájától függ. Az energiája meg a frekvenciájától.


De inkább átadom a szót nálam okosabbnak:

[link]

2018. aug. 28. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/35 Mojjo ***** válasza:

@27:

"Van neki viszont impulzusa és mozgási energiája. Ha pedig energiája van, akkor ahhoz az E = m*c^2 alapján akár tömeget is rendelhetünk."


Te vagy a harmadik (!) aki ezt beírja. És a harmadik, aki ezt benézi, ugyanis ez nem igaz. Attól, hogy a pólókon és a bögréken ezt látjátok, általános esetben az E = mc^2 nem igaz, csak speciálisban. Itt pont nem alkalmazható. Nézd vissza a 19. hozzászólást.

2018. aug. 28. 15:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/35 dq ***** válasza:

#27: „De inkább átadom a szót nálam okosabbnak:”


Szerintem kezdhetted volna ezzel.


Persze nem sok haszna volt. Rockenbauer lehet hogy okosabb nálad, viszont fizikában értelmezhetetlen amit művel.

A saját "elméletét" (lol) nyomja, ezoterikus és nem fizikus, legyen akármilyen okos.


#28: A bögréken látható E=mc^2 képlet _igaz_. Sőt, éppen ez az m definíciója a bögréken.

A képlettel nem az a baj, hogy „általános esetben nem igaz”, hanem az, hogy egy másik tömeg-fogalmat használ. (Ezt használta pld Einstein egy darabig, Feynman, meg még sokan mások.)

Bővebben: [link]

2018. aug. 28. 15:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/35 Mojjo ***** válasza:
@29: Igen, a tömeg fogalma sokszor zavaros - invariáns tömeg, relativisztikus tömeg, most akkor hogy is van ez alapon. Ezért is szokta szorgalmazni Dgy meg még páran mások, hogy a relativisztikus tömeget ne hívjuk már tömegnek, ha csak van rá mód.
2018. aug. 28. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!