Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mekkora sebességnél melegszik...

SIDLER22 kérdése:

Mekkora sebességnél melegszik fel jelentősen egy tárgy a légkörünkbe?

Figyelt kérdés
Esetleg van erre valamilyen képet vagy online kalkulátor? Kíváncsi lennék mi az a sebsség aminél jelentősen elkezd melegedni mondjuk egy rakéta vagy bármi.

2019. máj. 6. 16:32
 1/4 anonim ***** válasza:
78%
Ez erosen fugg az adott targy alakjatol, feluletetol is, pl. egy modern vadaszgep 5-8x-os hangsebessegre is kepes, egy traktor vagy egy betonkevero felizzana, szetesne ilyen sebessegnel.
2019. máj. 6. 16:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
89%

A legellenallasi egyutthaton (azaz a targy alakjan) rengeteg mulik, a sebesseg csak egy tenyezo a sokbol. A 'jelentos' felmelegedest sem igazan tudom ertelmezni: 150 fokrol, vagy 1500-rol van szo?


A 3 Mach-ra kepes, mar kivont SR71 Blackbird repulogep kulso boritasa siman 250-260 C fok fole melegedett menet kozben. Ez 'jelentos'?

2019. máj. 6. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:
Mondjuk legyen egy rakéta aminek a csúcsa 45 fokot zár be. A jelentős meg kb 1000 fok.
2019. máj. 6. 18:51
 4/4 anonim ***** válasza:
83%

"Mekkora sebességnél melegszik fel jelentősen egy tárgy a légkörünkbe?"


kb. Mach 2-től indul a folyamat.


"Esetleg van erre valamilyen képet vagy online kalkulátor?"

NASA compressive heating calculator

[link]

(ősrégi java app, úgyhogy a chrome alapból nem hajlandó futtatni, add hozzá a CheerpJ Applet Runner-t és úgy töltsd be az oldalt)


"Kíváncsi lennék mi az a sebsség aminél jelentősen elkezd melegedni mondjuk egy rakéta vagy bármi."


Mach 2-nél kezd beindulni a dolog Mach 3-tól igazán hatásos. (kb. 500 fok) Mach 4 kb. 1000 fok. ami igazán számít a sebességen felül az a magasság. (a légnyomás és a levegő hőmérséklet miatt)


"egy modern vadaszgep 5-8x-os hangsebessegre is kepes"


álmodban. a leggyorsabb rendszeresített emberi irányítású repülő eszköz az SR-71 és az is "csak" 3,3-3,4 Mach-ot tudott, de azt is csak úgy, hogy a külső borírás lemezei a kifutón nem értek össze, a gépből szó szerint ömlött az üzemanyag és a hézagok csak felszállás után a megfelelő sebesség elérése esetén záródtak be a hőtágulástól.

(most olyan apró cseprő dolgokról, mint a spéci hajtómű, ne is beszéljünk)


"A legellenallasi egyutthaton (azaz a targy alakjan) rengeteg mulik, a sebesseg csak egy tenyezo a sokbol."


fordítva és nem. lsd. lent.


"SR71 Blackbird repulogep kulso boritasa siman 250-260 C fok fole melegedett menet kozben."


mármint a farok közelében.

a pilótaablakon 650 fok, a hajtóművek kilépő végének közelében 950 fok volt a jellemző.


És akkor a magyarázat:


NEM SÚRLÓDÁS. Felejtsd el. teljesen más folyamat játszódik le.


pongyolán fogalmazva az történik, hogy a levegő már nem képes kitérni a gép útjából, hanem "feltorlódik" előtte. kialakul egy púp, amiben (a géphez képest) szinte nem mozog a levegő, ellenben jelentős mértékben össze van nyomva. az összenyomott levegő pedig melegszik. ez az a hő, ami melegíti a járműved. úgyhogy a dolog éppen, hogy nem súrlódás, hanem stagnálás.


az alak abban játszik szerepet, hogy ha olyan alakúra építed a géped orrát, mint amilyen ez a kúp lenne, akkor nem lesz összenyomott levegőd, nincs ami melegedjen. a gond ott van, hogy attól még nyomásod lesz és a szerkezetnek ki kell(ene) bírnia. ezért szoktak köztes megoldás választani: hegyes amennyire csak lehet, de közben a hőt is bírja. nem egyszerű feladat.

2019. máj. 6. 21:09
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!