Kezdőoldal » Üzlet és pénzügyek » Adózás, könyvelés » Legálisan lakáskiadás hogyan?

Angyalka027 kérdése:

Legálisan lakáskiadás hogyan?

Figyelt kérdés
Ki szeretnék adni egy lakást, előtte kisebb renoválás illetve ingóságok, háztartási eszközök vásárlása szükséges. Mikor, hogyan és mely hatóságokhoz szükséges bejelenteni? A ráforditott összegeket mikor és hogyan tudom elszámolni? A bevétel után mikor kell adót fizetnem? Havonta, évente? Ha esetleg épp nincs bérlő,nincs bevétel kell e adót fizetni? Mit kell még esetleg tudni erről ami fontos?
2019. okt. 16. 20:00
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:

[link]

10-es


amúgy meg 1819.es telefon

2019. okt. 16. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
Köszönöm, de sokkal egyszerűbb lenne pár mondatban összefoglalva egyértelműen leirni a kérdéseimre a válaszokat mint egy könyvnyi jogi nyelvű írást átbogarászni ami ráadásul nem csak lakáskiadásra íródott. Erre van ez az oldal. Guglizni én is tudok. Üdv
2019. okt. 16. 20:27
 3/12 anonim ***** válasza:

De miért nem használod a google-t?? 1,5 óra alatt, mióta a válaszra vársz simán megtalálhattad volna a rengeteg erről szóló írás egyikét, pl. ezt:

[link]

2019. okt. 16. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:
Mert személyes tapasztalatokat, a fent leirt kérdésekre várok válaszokat amit a te linked sem tartalmaz. De lényegtelen, ha nem érkezik normális válasz, majd bejárkálok személyesen is a hivatalokba érdeklődni amit itt 5 perc alatt is megtudhatnék mert egyik honlap sem irja le konkrétan és tömören amit tudni akarok. Meg irok a honlap üzemeltetőjének is hogy nyugodtan törölje a honlapot illetve az összes fórumot mert teljesen felesleges kérdezni, guglizza ki mindenki magának vagy járjon utána ahogy akar. Megint csak ostoba és primitiv irkálásokkal megy a kommunikáció, ahelyett, hogy az oktatás helyett venné valaki a fáradtságot és 5 mondatban leirná mi a lényege és menete ennek az egésznek a fenti kérdéseim alapján.
2019. okt. 16. 22:48
 5/12 anonim ***** válasza:

'sztán (csak úgy kíváncsiságból), mi az amire a kérdéseid közül nem sikerült megtalálni a választ az interneten és ezért inkább órákat vársz a válaszra és személyesen mész majd a hivatalokba érdeklődni?

Csak mert az összes kérdésedre ott a válasz a legutóbbi linken.

2019. okt. 16. 23:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
100%

Ha a bérlő nem kér számlát, akkor adószám sem kell, bérleti szerződés kell csak. Negyedévente kell az adóelőleget megfizetni, évente bevallani. Az adó 15%. Az adó alapjánál lehet költséget leírni számlákkal vagy 10% költséghányadot figyelembe véve. Ha nincs bérlő, nincs bevétel, nincs adó.


Ezek a dolgok csak akkor igazak ha hosszú távra adod ki, ha szálláshely-szolgáltatást csinálsz, airbnb és társai, akkor lényegesen bonyolultabb lesz minden.


Ha adsz még plusz infót, adok még plusz válaszokat.

2019. okt. 17. 01:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
100%

Nagyon dióhéjban a lényeg (és azon kívül van még egy csomó minden más, amiről regényt lehetne írni):


Ha magánszemélyként adsz bérbe, és a bérlő nem kér számlát, akkor nem kell sehova jelenteni, hogy bérbe adsz.

Adószám nélkül is lehet végezni (adószám nem egyenlő az adóazonosító jeleddel!).


A bérbeadásból származó bevétellel szemben van költségelszámolási lehetőség.

Kétféle:

1./ Bevételből levonható a bérbeadással szorosan összefüggő kiadás, amit hitelt érdemlő bizonylattal igazolni tudsz. A különbözet az adóköteles jövedelem (tételes költségelszámolás).

2./ Nem gyűjtögetsz számlát, hanem a bevétel 10 %-át tekinted kiadásnak, tehát a bevétel 90 %-a után fizetsz SZJA-t (10 % költséghányados elszámolási mód).


A tevékenység kezdetekor el kell dönteni, hogy melyik módszerrel számolod ki az adóköteles jövedelmet, mert év közben variálni a kettőt nem lehet.

Negyedévente van SZJA előleg fizetési kötelezettség. Az adott negyedévet követő hó 12-ig. Bevallási kötelezettség csak év végén van, amikor is rendezed az év közben befizetett és a véglegesen kiszámolt SZJA közötti különbözetet.


Az adóköteles bevételeket és az elszámolható költségeket (akár kell hozzá bizonylat, akár nem) az SZJA törvény mellékletei tartalmazzák.


Nyilvántartást kötelező vezetni (naprakészen). Azt bármikor ellenőrizhetik.

Ha a 10 %-os elszámolási módot választod, akkor minimum bevételi nyilvántartás kötelező, ha a tételes költségelszámolást választod, akkor bevételi- és költségnyilvántartás kötelező.

A nyilvántartások kötelező tartalmi és formai elemeit szintén az SZJA törvény melléklete tartalmazza.


Költséget csak arra az időszakra számolhatsz el, amilyen időszakra van megállapodásod a bérbeadásra. Ha hónapokig nincs (üres a lakás), akkor arra az időszakra nem számolhatsz el költséget, logikusan bevételed sincs akkor, ami adóköteles lehetne.


Ez volt a dióhéj... :)

2019. okt. 17. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:
Köszönöm a 6-7es válaszolónak. Linkek és Google helyett ilyen válaszokra gondoltam. Amit még tudni szeretnék, ha a lakásba vásárolok ingóságokat vagy valami javitásra van szükség, a teljes összeget levonhatom az adóból? Tehát ha most indulásnál elektronikai eszközöket illetve bútorokat vásárolok leirhatom az adóból? Ha van elég leírnivaló adóelőleget akkor is fizetni kell? Névre, cimre szóló számlát kell kérjek?
2019. okt. 21. 22:12
 9/12 anonim ***** válasza:
Ha a tételes költségelszámolást választod, akkor írhatsz le költségeket a bevétel 50%-ig. Ha a 10%-os költséghányadot választod, akkor nincs ilyenre lehetőség. Adóelőleget csak arra a negyedévre kell fizetni, amikor volt jövedelmed belőle.
2019. okt. 21. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

"akkor írhatsz le költségeket a bevétel 50%-ig. "


Miért csak az 50 %-áig? A bevétel összegéig lehet költséget leírni, nem csak az 50 %-áig.


A költségek elszámolásához hitelt érdemlő bizonylattal kell rendelkezned. Ez nem csak "számlát" jelent. Hitelt érdemlő a bizonylat akkor, ha abból az ügylet ideje, tárgya, értéke, "szerződők", stb. egyértelműen megállapíthatók belőle.


Tehát vehetsz Te magánszemélytől is bármit a lakásba, csak adás-vételi szerződéssel rendelkezzél róla.


A kiadásodat nem az adóból írhatod le, hanem a bevételeddel állíthatod szembe, ez által az adóköteles jövedelmed csökkented.


Ajánlom tanulmányozni az SZJA törvény mellékleteit, mivel tárgyi eszköz beszerzési értékének elszámolására vonatkozhat külön szabályok (általában tárgyi eszköz az, ami 1 éven túl szolgálja a tevékenységedet, mint például egy mosógép).


Ha emlékeim nem csalnak, 100 ezer forintot meg nem haladó tárgyi eszköz beszerzési ára egy összegben elszámolható. Például egy 500 ezres konyhaszekrényt nem fogsz tudni egy összegben elszámolni, hiába is szeretnéd.

Más kategória egy javítási-karbantartási munka. Az nem tárgyi eszköz (berendezés, felszerelés) beszerzése.

Vannak költségek, amelyek elszámolását a törvény tiltja. Vannak költségek, amelyekhez nem kell bizonylat, anélkül is elszámolhatod.

Ezekről a mellékletből tudsz tájékozódni. Ész nélkül ne csinálj semmit.


Egyébként a NAV 10-es füzete nagyon szépen leírja, hogy mire kell figyelni. Érdemes azt is elolvasni, mégsem paragrafus, hanem "érthetőbb" magyarázat.

2019. okt. 22. 16:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!