Kezdőoldal » Üzlet és pénzügyek » Egyéb kérdések » Mi a baj a kapitalizmus jelen...

Mi a baj a kapitalizmus jelen formájával? Miket volna érdemes változtatni a kapitalizmus jelenlegi formáján?

Figyelt kérdés
2021. máj. 3. 10:15
1 2 3
 11/27 anonim ***** válasza:
37%

-szabályozatlan kapitalizmusban a gazdag egyre gazdagabb, a szegény egyre szegényebb, így egyre közelebb és közelebb kerül a világ, amiben párezer ember kezében van a teljes hatalom, miközben mindenki más nyomorban, gyakorlatilag rabszolgaként él


-mindeközben rohamtempóban teszi emberi életre alkalmatlanná a bolygót a rendszer


Már az első is elég lenne ahhoz, hogy változtatni akarjunk rajta, de a második meg azt hiszem vitán felül áll, hogy nem maradhat így. Én egyértelműen azt látom, hogy évtizedes távlatban nem a kapitalizmusé a jövő.

2021. jún. 24. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 anonim ***** válasza:
50%
A túlzott állami szabályozás és a magas adók a probléma.
2021. júl. 10. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 anonim ***** válasza:
100%

"Valamint a fenntartható fejlődést kellene preferálni és a profitot picit háttérbe helyezni ezzel szemben."


A kérdés az volt, hogy a kapitalizmus FORMÁJÁN mit kéne változtatni. Ez a profitot háttérbe helyezni jól hangzik, de ez konkrétan teljesen megszűntetné a kapitalizmust, nem megváltoztatná.

2021. júl. 11. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 A kérdező kommentje:

Ere nem rég bukkantam hát szerintem amiket le ír eléggé probléma:


[link]


Röviden a lényeget ki emelgetem ide de érdemes a teljes szakirodalmi forrást el olvasni!



Inkább azt jelenti, hogy a kapitalizmus olyannyira magába foglalta a kommunikációt, hogy az már nem kínálhat külső kritikát. A kommunikáció a tőkét szolgálja, például a termelőkkel és a fogyasztókkal való törődés affektív formájaként, vagy a munkahelyi „emberi kapcsolatok” eszközeként szolgáló megosztásként és kifejezésként, illetve hozzájárulásként a mindent átható média körforgáshoz.


akommunikatív kapitalizmus bekebelezi ademokráciát és ellehetetleníti annak képességét arra, hogy egy kritikai rést üthessen atársadalmi térbe.


akommunikáció atőkés kisajátítás és kizsákmányolás alapvető eszközévé vált. Anyelvi, érzelmi és tudattalan együttlétek, áramlások és folyamatok, melyek meghatározzák azemberi létet, atőkés termelés szolgálatába álltak.


A kommunikatív kapitalizmus mindent maga alá rendel, amit csak csinálunk. Nem csupán mediatizált interakciónikat, hanem az összes interakcióinkat a tőke nyers alapanyagává alakítja (Bilbao-Osorio 2014).

A pénzügyi tranzakciók, a GPS-helyadatok, az RFID-címkék, a lefényképezett vagy lekamerázott interakciók, és hamarosan a „tárgyak internetének” nevezett apró, mindenütt jelenlévő érzékelők által generált adatok életünk minden vonatkozását adattá változtatják.


Nem azszámít, hogy mi hangzott el, hanem hogy mondtak valamit. Egyik vélemény vagy ítélet sem ér többet, mint bármely másik (mindegyik egy kommentet jelent ablogomon, egy lájkot, egy tweetet). Mindegyik hozzáad valamit azáramlathoz. Válogatás nélkül cirkulálnak tények, elméletek, ítéletek, vélemények, fantáziák, viccek és hazugságok.


A kereséseink, hozzászólásaink, részvételünk által generált információtömeg csillagászati léptékű növekedése kommunikálhatóság nélküli kommunikációs környezetbe zár minket. Az érzelmiés információláncolat hozzájárulásaként kijelentéseink tartalma lényegtelen. Aszavakat szófelhőkben számlálják azalapján, hogy milyen gyakran ismétlődnek, nem pedig, hogy mi ajelentésük. Az emberek gondolatok helyett egyre inkább képeket terjesztenek, mivel bizonytalanok abban, hogy agondolatokat hogyan fogadják, interpretálják majd.



Akommunikáció alapvetően gazdasági formává alakulását mutatja jelentésközvetítő kapacitásának csökkenése, illetve annak ahiánya, hogy korlátozott társalgáson és azazonnali helyi kontextuson túl bármit szimbolizáljon. Akommunikatív termelés inkább azáramláshoz, mint ahasználathoz járul hozzá (figyelemfelkeltés, nem további megértés). Szavak és képek keringenek jelentésüktől megfosztva.


Hasonló elbizonytalanodás jellemző akülönböző faji, etnikai és szexuális identitásokra is. Ezek is jóval kevésbé számítanak stabil szubjektumpozícióknak mint korábban – még ha intenzív küzdelmek színterei maradtak továbbra is.


Lacani szóhasználattal élve azt láthatjuk, hogy aszimbolikus identitások helyére képzetes9 identitások lépnek. Aszimbolikus identitáshoz aszubjektumnak azonosulnia kell egy énideállal, vagyis egy olyan nézőponttal, ahonnan aszubjektum látja saját magát és atetteit. Aképzetes önmeghatározás arra aképre utal, amit aszubjektum magáról elfogad. Azt mondhatjuk, hogy aszimbolikus önmeghatározás megalkotja azokat akörülményeket, amelyek meghatározzák, hogy mely képek és hogyan jelennek meg, illetve hogy egyes képek miért tűnnek vonzóbbnak mint mások. Aképzetes önmeghatározás azonban csak asaját énképre vonatkozik.

…vagy imaginárius, Jacques Lacantól és Lacanról magyarul keveset lehet olvasni, lásd pl. Füzesséry (1993) vagy Farkas (1994) – aszerk.41

A kommunikatív kapitalizmus hálózati interakciói nem kínálnak szimbolikus iden-titásokat – olyan perspektívákat, melyek felől a kollektív cselekvés eredőiként láthatnánk magunkat. Ehelyett inkább lehetőségeket kínálnak arra, hogy új szerepekben képzelhessük el magunkat, valamint hogy életstílusok széles körét próbálhassuk ki.

Ez a válto-zatosság és változékonyság szélsőségesen sebezhetővé teszi a képzetes identitásunkat – állandóan változik a referenciakeret, ami értelmet és jelentést ad neki; a többi ember, akik szétszaggathatják, és sikereikkel, eredményeikkel megkérdőjelezhetik az én sikereimet és eredményimet, bármelyik pillanatban felbukkanhatnak.



Nem csoda, hogy mindannyian a különleges egyéniségünket hangsúlyozzuk: a munkánk függ tőle.

A kommunikatív kapitalizmus társadalmi mezejét a verseny, a viszály és az egyenlőt¬lenség jellemzi. Ez nem egy olyan küzdőtér, amit leírhatnánk a racionális vita nyilvánossága és a demokratikus döntéshozatal fogalmaival.


Olyan küzdőtér ez, melyben a számok többet jelentenek a tartalomnál, ahol a „mennyi?” a „hogyan?” helyére lép, és ahol a korreláció kiszorítja az ok-okozati összefüggést.


Aközbeszédben is megjelenik ez azelképzelés, mint a„80/20-as szabály” vagy azúj gazdaságra jellemző olyan elvek mint „a győztes mindent visz” vagy „a győztes viszi alegtöbbet” és a„hosszú farok”11.

Ezekben apéldákban azegy, aki azelső helyre kerül, egy közös mező létrehozásának köszönheti pozícióját. Gondoljunk például egy versenyre, amely célja, hogy megtalálják a legjobb fogyókúrás vagy alegjobb városturisztikai applikációt.

Averseny létrehoz egy mezőt, ami kitermel egy győztest.

Minél több arésztvevő, annál nagyobb amező és így azegyenlőtlenség is, végeredményben pedig nagyobb akülönbség azegy és atöbbi résztvevő között. Amező kiterjesztése kitermeli azegyet.


Ha őszinték vagyunk, be kell vallanunk: aközösségi média mint olyan nem létezik.

Ahálózati kommunikáció nem számolja fel ahierarchiát, ahogy korábban hittük, hanem elmélyíti azt, ahogy asaját választásainkat magunk ellen fordítja.


A big data zsákmányul ejtése tehát nem az egyéni identitásunk feletti kontrollra vonatkozik. Inkább egyfajta időbeliségtől és egyfajta együttléttől vagyunk megfosztva. Ezeket kisajátították és tőlünk idegen célok használatba állították. Kétfajta időbeliségtől lettünk megfosztva: a pillanatnyitól és a jövőbelitől. Azért veszítjük el a pillanatnyit, mert minden tárolható nyomot hagy maga után.


A térben mozogva a mobiltelefon adatokat hoz létre. Adatok létrehozásával jár az is, ha megérintünk egy képernyőt, vagy csak rá-nézünk. A pillanatnyiság helyett a maradandóság jellemzi ezt a rendszert.

A tévedések, hibák és hazugságok ebben az időben együtt élnek a helyesbítéseikkel. A tanulóképesség és a megcáfolhatóság a jelentések jellemzői helyett a rendszerek, algoritmusok tulajdonsá¬gaivá válnak.


Az adatelemzés elsődlegesen előrejelző jellege miatt elveszítjük a jövőbeliség egy dimenzióját: a minták keresése a jövendőmondás és jövendőbefolyásolás érdekében történik, akkor is, ha a jövő csak néhány ezredmásodpercnyire van, ahogy ez a magas frekvenciájú kereskedés14 esetében történik.

Az adatelemzés a meglepetést próbálja kiiktatni, annak a lehetőségét, hogy valami a jövőbeliségtől elválaszthatatlanul megtörténhessen.


Ezen időbeliségek eltulajdonítása példázza és fel is erősíti a szimbolikus hatékonyság hanyatlását. Az eltárolt pillanatok kontextusa eltűnik, megannyi pillanatot igény szerint állítanak össze újra.

Hasonlóképpen a jövőbeliség elválik a lehetőségek narratíváitól: a tervek, amiket készíthetünk és a víziók, melyeket követhetünk, előrejelzések sokaságává alakul át, melyek a kormány és a pénzügyi szektor számára lesznek csak elérhetők, számunkra nem.

Az adatkisajátítás megváltoztatja az együtt töltött idő jellegét azáltal, hogy ez az idő elérhetővé válik mások kereskedelmi haszna számára.


A társas hajlamot – és nem csak a személyközit, de az ember állatokkal, környezettel és tárgyakkal való kapcsolatát is – bekerítették, a múltbéli mintá-zatokért elemzik, a jövőbeliekért pedig megtartják egy kis versenyelőny kisajtolása érdekében. A kommunikációt, a kultúrát és a gondoskodást megszerzik és felcímkézik.


Semmit sem tudunk csinálni, ami ne állna máris készen atőke számára.


És ez nem egyéni, hanem kollektív szinten értendő, kollektív hatalmunkat gyakorolják megsokszorozott, folyékony, közvetett és bizonytalan módokon aközösen létrehozott kapcsolataink felett.



Érdekelne hogyan értelmezendők! Mit eredményez a személyes életünkben? Mi lesz a későbbi eredménye?

2022. febr. 15. 05:25
 15/27 A kérdező kommentje:
Hogyan mérsékelhetők ennek a hatásai hogyan kellene ez alapján működnünk? Hogyan oldhatóak fel ezek a problémák?
2022. febr. 15. 05:30
 16/27 A kérdező kommentje:
Mit takar ez a dolog részleteibe mit jelent konkrétan az életünkbe?
2022. febr. 15. 05:33
 17/27 anonim ***** válasza:
A társadalmi egyenlőtlenségek fokozódását látom a legfőbb problémának. Az hogy vannak nagy cégek nem feltétlen probléma, ennek egyszerű fogyasztóként számtalan előnyét élvezzük. A döntéshozóknak meg van a lehetőségük, hogy adót vessenek ki rájuk. Ezt gyakran meg is teszik. A gond csak az, hogy az adóbevételek újraelosztása igazságtalan, a beszedett pénz a gazdagokhoz kerül visszaosztásra. A kapitalizmus problémáit megfelelő szabályokkal, adózási és támogatási politikával orvosolni lehetne. Ehhez a gazdagoknak le kellene mondaniuk a profit egy részéről a szegények javára. A döntéshozók viszont kiszolgálják a tőkéseket azzal, hogy kiszolgáltatott helyzetben tartanak társadalmi csoportokat, ezáltal biztosítva az olcsó munkaerőt.
2022. febr. 15. 20:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 anonim ***** válasza:
100%
Nagyhalaknak nem kellene törvényi védelmet adni a kishalakkal szemben, pl. "földtörvény" Felénk nem tudsz földet venni, mert a helyi milliárdos ELŐVÁSÁRLÁSI JOGGAL megveszi előled (holott marhára nincs szüksége rá), ha pedig többet írsz a szerződésre (hogy ne vegye meg), a földbizottság visszadobja színlelt árral... na hajrá, gazdálkodj...
2022. febr. 15. 20:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:

#14: Elolvastam az egész tanulmányt, számomra - mivel nem vagyok bölcsész, elég nehéz szöveg volt, hasonló a Marxista-filozófia, illetve Tudományos szocializmus tantárgyakra, amikből egykor vizsgáznom kellett. Végül, a cikk végén levont konklúziókat sem tudtam értelmezni gyakorlati szempontból. Az adatgyűjtésről és a közösségi médiáról tett megállapításai szerintem már megállíthatatlan- és visszafordíthatatlan folyamatok, amíg csak lesz Világháló.

Műszaki emberként tennék egy megjegyzést: az árucikekken (vagy belsejükben) lévő RFID-cimkék nem alkalmasak nyomkövetésre, egyetlen adatot tárolnak: a cikk azonosítókódját (mint a vonalkód is), amit a vásárlás után többet nem lehet kiolvasni.

2022. febr. 17. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 A kérdező kommentje:

Melyik az a rész amit nem tudtál értelmezni?


A végét abszolút nem tudtam értelmezni! Szerintem ott van valami nagyon el rejtve előlünk ebből az egész dologból bár nekem a közepére is bőven rám férne valami magyarázat ami jelentéssel ruházná fel a dolgot!



Inkább egyfajta időbeliségtől és egyfajta együttléttől vagyunk megfosztva. Ezeket kisajátították és tőlünk idegen célok használatba állították. Kétfajta időbeliségtől lettünk megfosztva: a pillanatnyitól és a jövőbelitől.

A pillanatnyiság helyett a maradandóság jellemzi ezt a rendszert.


Az adatelemzés a meglepetést próbálja kiiktatni, annak a lehetőségét, hogy valami a jövőbeliségtől elválaszthatatlanul megtörténhessen.



(Ez úgy hangzik mintha az alapján amit feltételeznek aról amit éppen egy idő pillanatban csinálunk azt mivel a jövőre vonatkozó jóslataikba pénzt időt energiát döntéseket fektetnek így mintha minden változást próbálnának ki küszöbölni nehogy rosszak legyenek a jóslatok tehát igyekszik úgy dermeszteni a gazdasági folymatokat és a tárrsadalmat úgy össze egyeztetni ami nem ad mozgásteret ara hogy mást lehessen csinálni mert a környezetet is hasonlóan igyekeznek meg kötni vagy hasonló aztán persze ammenyire sikerül meg valósítaniuk sikerül de a törekvés szintjén valami ilyesmi ugrik nekem be eről egyébként ezért is kértem hogy valaki magyarázza el mert nem tok mit kezdeni vele! Talán valamilyen módon lehet algoritmusokon és a kapcsolati hálók hálózati komunikációk ellenőrzésével igyekeznek hatást gyakorolni a kapcsolatainkra! Mondjuk olyan esetekben ahol a változásnak valami jelentősége van bármilyen ügyletre igyekeznek a változást ellehetetleníteni pl le fizetnek egymás ellen hangolnak embereket hogy adott módon komunikáljanak a másikkal vagy nem veszik fel munka helyekre, szal ellenőrizni ellehetetleníteni olyan információkat amik változásra sarkalnák az embereket a társadalmat stb


Van itt egy ismertető arról hogy kapcsolati hálókat vizsgának támadnak meg meg a munkáltatók figyelik internetes tevékenységeinket információkat vesznek kapnak meg rólunk ami alapján igyekeznek a töke szempontjából a leghatékonyabban hangolni a munka folyamatot stb stb https://www.youtube.com/watch?v=-tFgkmnANdY Szal ami le van írva nagyon úgy hangzik hogy durván az emberek magánszférájába való belemászására való törekvést jelenti a tudtukon kívül! )



Az eltárolt pillanatok kontextusa eltűnik, megannyi pillanatot igény szerint állítanak össze újra.



A társas hajlamot – és nem csak a személyközit, de az ember állatokkal, környezettel és tárgyakkal való kapcsolatát is – bekerítették, a múltbéli mintá-zatokért elemzik, a jövőbeliekért pedig megtartják egy kis versenyelőny kisajtolása érdekében. A kommunikációt, a kultúrát és a gondoskodást megszerzik és felcímkézik.


Semmit sem tudunk csinálni, ami ne állna máris készen atőke számára.


És ez nem egyéni, hanem kollektív szinten értendő, kollektív hatalmunkat gyakorolják megsokszorozott, folyékony, közvetett és bizonytalan módokon aközösen létrehozott kapcsolataink felett.

2022. febr. 17. 18:30
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!