Ha írom a kiadásaim, az valóban segít?
Korábban már elkezdtem, de mindig valamiért abbahagytam, mert rossz volt nézni, milyen apróságokból (pohár kávé, új körömlakk, hasonlók) jöttek össze hatalmas összegek.
Most viszont ott tartok, hogy nem látom, hová megy a pénz, csak azt, hogy nincs.
Eldöntöttem, hogy mindent írni fogok, nem csak a magam kiadásait, de az élelmiszert is és a háztartást is az utolsó csomag papírzsepiig.
Illetve mindenre előre meghatározott összegből gazdálkook majd. Hó elején összeírom, hogy mi az, ami várhatóan kelleni fog ebben a hónapban (pl sminklemosó: 1000Ft, arckrém: 700Ft és így tovább), és erre kiszabok mondjuk 5000Ft-ot. Ha valami véletlenül nem fér bele és nem létszükséglet (pl a fent említett körömlakk), akkor azt nem veszem meg. Illetve mindig készpénzzel fogok fizetni és csak személyesen vásárolni, ugyanis rendeléssel olyan könnyű még csak ezt vagy csak azt hozzátenni a kosárhoz.
Van valaki, akinek ez a módszer bevált?
Nem szörnyülködtetek az elején egyben látva a kiadásokat?
Én is írom a teljes háztartást minden kiadását, már közel 2 éve. Nos, mivel alapból spórolósak vagyunk, így nem lepett, meg semmilyen kiadás. Viszont csináltam kimutatást minden hó végén, vagyis az Excel magától számolja már. Ebben már voltak meglepő adatok, sőt olyanok is, amik pozitívan leptek meg. Ha nehezen kezeled a pénzt, akkor lehet, hogy téged ér majd meglepetés. Viszont nem elég felismerni a hibát, hanem változtatni is kell rajta. Próbáld meg kiváltani vagy elhagyni a fölösleges tételeket.
Ajánlom, hogy ne össze-vissza írd őket, hanem Eleve kategóriáknak megfelelően. A végén ezeket kördiagramon kimutatod és látod az egészet. Érdemes megnézni, hogy a megélhetésed hogyan épül fel, valamint a megélhetés és a megtakarításod, hogyan viszonyul egymáshoz.
Ha segít leírom én milyen kategóriákat és alkategóriákat használok, de te a saját életed szerint alkalmazd.
Lakhatás (lakáshitel, víz, gáz, áram, stb. karbantartás, tisztítószer stb.)
Utazás (autó és minden költsége, bérlet, jegy stb.)
Étel (bevásárlás, étterem, junk food: süti, chips, édesség, nasik)
Szórakozás (nyaralás, mozi, színház, koncert, könyv, CD, stb.)
Gyerekek (ruha, ebéd, tanszer, játék stb.)
Banki költségek (számlavezetési díj, bankkártya díja, hitelkártya stb)
Személyes kiadások (orvos, kozmetikus, fodrász, ruha, kozmetikai szerek, kondi bérlet, gyógyszer, stb)
Időszakos költségek (elromlott háztartási gép, szülinap, karácsony, stb.)
Adakozás (időszakos, rendszeres)
Megtakarítások (tartalék, lakástakarékpénztár, nyugdíjpénztár, egészségpénztár, stb)
SegítHET, de csak akkor, ha nem ABBHAGYOD, ha soknak tünik, amit látszólag apróságokra kiadsz, HANEM a leírtak alapján megpróbálod kontroll alá hozni a kiadásaidat - és éppen az ilyen általad említett apróságokra odafigyelsz.
Amit a 77%-os válaszoló írt, az nagyon értelmes rendszer, így átlátod, mi az, ami szükséges, mi az, ami jó, ha van, meg mi az, ami fölösleges.
HA két-három hónapig mindent (de tényleg MINDENT!) felírsz, akkor tudsz elkezdeni kalkulálni, mert sok olyasmi van, ami nem kell minden héten/hónapban.
Csak ez után érdemes "kiszabni" meghatározott összegeket, mert amíg fogalmad sincs, mennyi kellene rá, addig vagy túl keveset szánsz rá és allandóan idegesít, hogy mégsem elég, vagy túl sokat és akkor csak elfogy a pénzed jó része fölöslegesen.
Szerintem segít. Én január óta csinálom ezt. Írom a bevételt és a kiadást is, de minden apróságot beleírok. Aztán hónap végén összesítem. Alapból spórolós vagyok, szóval felesleges dolgokra igyekszem nem költeni. Ebben a hónapban elég sok volt a kiadás, a következő hónapban muszáj leszek spórolni.
(Egyébként a lepontozgatást én sem értem. Nagyon hasznos válaszok érkeztek!)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!