Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nem szabad kinyomott...

Miért nem szabad kinyomott kuplunggal fékezni kanyarban, vagy kanyarodni?

Figyelt kérdés

Ezt sokszor hallom úgy általánosan, de nem igazán értem, hogy miért, vagy mi kárt tud az okozni. Mi ennek a technikai háttere?

Valamint ez ugyanúgy érvényes minden évszakban? Nyáron is mikor nem csúszós az út?



2020. szept. 30. 20:24
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
31%

9-es! Ha te úgy vészfékezel, hogy kinyomod a kuplungot, akkor régen rossz. Azzal ugyanis megnöveled a fékutat. Ne csinálj ilyent!


Abban igazad van, hogy a féket alapvetően csak megálláshoz használjuk, nem sebességcsökkentéshez. Utóbbihoz elég a motorfék, és a sebességtartománynak megfelelő fokozatba váltani.

2020. okt. 1. 09:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:
70%

Először is, így sehol nincs leírva, hogy "nem szabad". (csupán ajánlások vannak)

Másik, hogy nincs két egyforma vezető és nincs két azonos forgalmi szituáció.

Ezért aztán nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy ki, mikor,és hogyan használja a kuplungot.

2020. okt. 1. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:
61%

Ezt sokszor hallom úgy általánosan, de nem igazán értem, hogy miért, vagy mi kárt tud az okozni. Mi ennek a technikai háttere?


Valamint ez ugyanúgy érvényes minden évszakban? Nyáron is mikor nem csúszós az út?


Kinyomott kuplung esetén nincs hajtás, de motorfék sincs. Megszakad a hajtáslánc. Ez nem függ évszaktól.

Ha kinyomott kuplunggal fékezel, hosszabb lesz a fékút, mint motorfékkel. Fékezni leginkább csak megálláshoz kell, nem lassításhoz használjuk. A fékre csak akkor lépünk, ha azt érezzük, a motorfék nem elegendő, vagy nem elég lassítani, meg kell állni.

Ha a kuplungon állsz, akkor a motor nem lassítja a járművet (belső súrlódás), csak a fék. Ezen felül az üzemanyag is fogy, feleslegesen.

2020. okt. 1. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
45%
#13 az már régen rossz, ha a motor " belső súrlódása" jelenti szerinted a motorféket.
2020. okt. 1. 09:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:
70%

#11: Vészfékezésnél a régebbi autót vezető emberek kb. 95%-a elblokkolja a kerekeket. (Magyarországon az autók kb. 1/3-ában nincs ABS, sőt amiben van is, ott sem mindig működik. Pl. tudok olyan autótípust, ami kopott gagyi guminál ABS hibát ír és kikapcsol az.) Blokkoló kerekekkel meg nagyobb a féktáv a kelleténél. Jelenleg a legtöbb autó elsőkerék meghajtású. Ha már vezettél elég ABS nélküli autót, akkor tudod, hogy vészfékezésnél az első kerekek nagyobb valószínűséggel blokkolnak, mint a hátsók. Ha nem nyomom ki a kuplungot, használom a motorféket, akkor mégnagyobb fékerő hat az első kerekekre, tehát kevésbé kell benyomni a fékpedált a blokkoláshoz. Legtöbben mikor megérzik hogy "na most blokkol valamelyik kerék" ott megállnak a fékpedál továbbnyomásában (esetleg még valaki lehet hogy enged is kicsit vissza rajta, ha több rutinnal rendelkezik és abba az 5%-ba tartozik), ez viszont azt jelenti, hogy a motorféknek köszönhetően kevesebb fékerő jut hátra -> kisebb a lassulás, mint nélküle. Ha a gyártók figyelembe vennék a fékerő egyensúly meghatározásánál, hogy az első tengelyen lesz még motorfék is, akkor legjobb esetben is ott lennénk, hogy a féktávunk azonos lesz azzal, mint mikor nem veszik figyelembe és kinyomott kuplunggal motorfék nélkül fékezünk.

"Azzal ugyanis megnöveled a fékutat." Dehogy növelem meg. A fékrendeszernek motorfék nélkül is képesnek kell lennie akkora fékerőt biztosítania, hogy ideális körülmények között is el tudjanak blokkolni a kerekek. Mindegy hogy ABS-es vagy a nélküli autóról beszélünk. Tehát még több fékerőt is tudnia kell adni a kelleténél. Ergo semmi szükség nincs a motorfékre, vészfékezésnél nem nyerünk vele egy centit sem. Azért szoktuk benyomni a kuplungot, hogy ne fulladjon le az autó.

2020. okt. 1. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim ***** válasza:
49%

#11: kuplung nélkül vészfékezni helytelen. Nagy esélyre lefullad az autó, ami utána lehetetlenné teszi a további veszély elkerülését. Motoros vezetéstechnikai tréningen (ahol azért nem lehet kérdőre vonni az oktatók hozzáértését) is ezt a technikát oktatják.

A másik dolog, hogy ha visszagondolsz valós vészfékezéseidre, biztos vagyok benne, hogy te is benyomtad a kuplungot. Ez a természetes reakció ilyen helyzetben.

2020. okt. 1. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim válasza:
Szabad, csak óvatosan, inkább a motorféket kell használni, finomabban lassít.
2020. okt. 27. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:

Most nagyon bootleg falusi megfogalmazás következik. Semmi tudományosat ne várj a válaszomtól meg a többiek már jól leírtak mindent. Igazából annyit tennék hozzá a korábbi válaszokhoz hogy a hétköznapi közlekedésben normális tempónál az esetek 99%-ban nem probléma. Viszont amiért kanyar elött fékezünk és kanyarban már gázt nyomva haladunk az amiatt fontos hogy annàl a kevés szélsőséges szituációnàl jól beidegződve tudjuk lereagálni a szituációt. Ha lehetőséged engedi akkor vezetéstechnikai tréning vagy versenypálya ahol nagy tempós szituk vannak, lehetőséggel arra hogy biztonságban hibázz, akkor próbáld ki. Nem véletlen fékeznek kanyar elött a versenyzők sem. Slow in, fast out.

De a lényeg hogy az autó súlya folyamatosan egyik iránya mozdulni szeretne amerre a lendület vinni szeretné. Ha egy félig töltött vizesflakont egyik irányba mozdítasz akkor látod hogy a víz a tehetetlenség miatt a másik irányba mozdul, majd ha megállítod akkor hirtelen előre csapódik. Az autó súlya ugyan ezt csinálja. Fékezéskor a tehetetlenség miatt az autó menne tovább a lendülettel. Kanyarban ezért is nem fékezünk mert akkor az a lendület nem követi a kanyar útjàt. Ami az esetek 99%-ban kultúráltan közlekedve nem baj, hisz a gumi tapad eléggé hogy saját kárán is de korrigáljon. De egy rossz szituációban ahol nem elég a gumi tapadása, átcsúszást, balesetet eredményezhet. Ha ha fékezel elötte és onnan gyorsítasz ki akkor eleve más irányú a lendületed. És ha sebességben van az autó akkor pedig ezt a lendületet is tudod szabályozni a gázadással. Szélsőséges példa, (de talán ha meggoglezed az ezt elmagyaràzó cikkek és videók prezentálják legjobban a gondolatmenetet) de az MR2-k voltak arról híresek hogy a farmotor súlyelosztása miatt nem volt szabad vele kanyarban befékezni vagy nagy sebességnél csak a gázról levenni a lábad mert a lendület változásával a nehéz hátsó része lőre tört. A megoldás az volt hogy egyenletesen nyomni kellett a gázt mert akkor a súlypont hátul maradt és irányítható volt az autó (google snap oversteer). De ez más tipusoknál is jelen van. Túl és alúlkormányzást mind megfelelő gázadással korrigálunk (4 kerék megcsúszik akkor imádkozunk Ken Block-hoz) Nyílván nem kell majd minden nap ezzel játszanod, de ha olyan az idő, havazik, le van fagyva az út akkor becsúszhat ilyen szituáció. Te is 4 éve gond nélkül vezetsz mert feltételezem kultúráltan elővigyázatosan közlekedve eddig nem volt olyan szituáció amit ne tudtál volna megelőzni vagy korrigálni. De az eszköztárban nem baj ha benne van egy szerszám ezekre a szituációkra is.

Emellett meg azért is fékezünk kanyar elött és nem közben, mert nem minden autó rendelkezik ABS-el. ABS nélküli autókban meg erős fékezés esetén blokkolnak a kerekek, és nem tudsz kormányozni mert konkrétan a gumit koptatva csúszik az autó. És az esetek 99%-ban persze erre sem lesz szükséged mert nagyon ritkán indokolt a hétköznapi közlekedésben olyan szituáció hogy beüssön az ABS vagy ABS nélküli autóban blokkoljon a kerék (nekem 3 év vezetés után, saját felelőtlenségemből adódóan volt az első). De ha mégis ilyen szituációba kerűlsz fontos hogy le tudd reagálni.


Röviden: ha le van fagyva jegesre a kanyar és kinyomott kuplunggal mész benne akkor nekicsapódsz a padkának vagy a másik sávba csúszol. Ha meg lefékeztél elötte és gázadással mész be a kanyarba akkor valószínűleg nem fogsz kicsúszni, ha meg mégis megindulsz oldalra, tudod képességeid és lehetőségeid szerint korrigálni.

2020. okt. 27. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:
5-ös. A kuplung a "csúsztatás" alatt kopik, ég. Ha nem akarod leégetni akkor a kuplung útját próbáld minimalizálni. (Mondjuk a kuplung alapból jellegéből adódóan kopó alkatrész, mint a fékbetét. Nyílván vigyáz rá az ember és spórol vele mert szar cserélni anyagilag is és csinálni is szar. De csak azért mert kopott a kuplung, nem szar egy autó.) A kinyomkodással és nyomva tartással a kinyomócsapágyat koptatod. Ami persze szintén egy szopó csere, mert le kell szedni a váltót. De két teljesen más dologról beszélünk.
2020. okt. 27. 11:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 Buf ***** válasza:
90%
A 18-as tökéletesen leírta hogy ha megcsúszol kinyomott kuplungal 99% biztosan lepadkázod a kocsit. És nem a kanyarban fékezünk, előtte kell lassítani olyan tempóra, hogy befordulj a kanyarban. Ne legyen beidegződés a kinyomott kuplung mert nem biztonságos.
2020. okt. 27. 21:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!